Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

te hoog nitraatgehalte

Dennis zei:
Allereerst moet ik toegeven dat ik geen zin had alle reacties op dit onderwerp in detail te lezen
Nou dat is me ook wat zeg, doet iedereen zo z'n best hier:).

Op het gevaar dat topic nog langer wordt en helemaal onleesbaar en ik het komende allemaal voor niks schrijf (behalve dan voor mezelf) toch nog maar een reactie.

Dennis zei:
Allereerst de berekening van wat een verantwoord aantal centimeters vis per ... liter water zou zijn. 70 cm vis voor 220 liter is ongeveer 3x meer dan wat bijvoorbeeld de NBBZ als verantwoord beschrijft 10cm vis per 100 liter water). Nu is dat wellicht wat conservatief, maar 70 cm is wel heel "vooruitstrevend"... Dat zou overeen komen met zo'n 3 meter vis in een 1000 liter bak. Als je een expert bent op het gebied van aquariumbiologie- en chemie misschien verantwoord op langere termijn maar in de meeste gevallen beslist teveel..
De norm 10 cm per 100 liter zie ik vandaag voor het eerst. In de beginnershandleiding wordt 15 cm per 100 liter genoemd. Toen ik bezig was met de aanschaf van mijn vis was mij de door mij eerder genoemde norm van 3.6 liter per cm vis bekend (voor zeeaquaria met makkelijk houdbare dieren) (= 28 cm per 100 liter). Bij de aanschaf van mijn vis heb ik ook met de verkopers hierover gesproken en volgens hen was dit geen probleem.
Ik heb al eerder aangeven mijn vissen bestand niet uit te breiden.
Bij gelegenheid zal ik me nog eens wat verder verdiepen in cm vis en liters en dan indien zinvol er een topic over starten (wel eens goed om zulke essentiele uitgangspunten opnieuw ter sprake te brengen)


Dennis zei:
Dan de verwachtingen van het herstel. Nitraat komt ergens vandaan, veel en massief gestapeld levend steen staat vrijwel altijd garant voor bergen opgehoopt vuil. Als je dat niet gelooft, blaas maar eens met een pomp in/achter/door je rif en zie wat er uit komt drijven. Herstellen van een bak met een verkeerde biologie of chemie is een kwestie van lange adem. Vaak duurt herstellen wel 3x langer dan normaal starten. Je verwijderd maar een klein beetje van het totaal aanwezige vuil per keer en bovendien ga je gewoon door met vervuilen als je niets wezenlijk aan je bestand of voederpatroon veranderd. Wil je vasthouden aan de levende have en het voederpartoon, probeer dan wat opruimers in te zetten, een aantal garnalen, (heremiet) kreeftjes, sterren, egels enz enz. Denk niet dat 1 of 2 kreeftjes of garnalen echt zoden aan de dijk zetten maar probeer het echt met wat forsere aantallen. 10 heremietjes, 4 garnalen, 2 zandsterren en wat egeltjes en slakken in 220 liter is niets te veel verwijder geen borstelwormen als ze geen idioot formaat hebben. Dit soort dieren zullen de troep die anders achter je steen blijft liggen helpen verwijderen.

Kortom, zorg dat je bak biologisch in balans is!!! Afschuimers zijn tegenwoordig heel goed maar het zijn nog steeds geen wondermiddelen waardoor alles ongestraft kan. Houd bovendien altijd goed in de gaten dat een afschuimer alleen wat kan doen met aangeboden vuil. Met andere woorden, je kan er 3 bubblekings op zetten maar als alle vuil achter de stenen blijft liggen en de sump nooit bereikt zal het toch ontbinden tot stoffen die je niet wil hebben.

Wellicht heeft iemand anders bovenstaande punten ook aangehaald maar zoals gezegd had ik geen zin/tijd alles te lezen en wou toch even reageren.
Let wel. Mijn oorspronkelijke bericht komt uit januari. Inmiddels staat mijn nitraatgehalte op nul. Dit topic is opgerakeld door David omdat hij vergelijkbare problemen heeft.
Met wat je hier schrijft ben ik het eens en het is ook onderdeel van mijn maatregelen geweest. Wat je eigenlijk aanvullend schrijft is dat teveel levend steen vergelijkbare problemen levert als wat door sommigen wordt genoemd als nadeel van potfilters. Je krijgt ergens een ophoping van vuil dat door microorganismen wordt omgezet in nitraat.

Verder ben ik door wat je geschreven hebt geneigd de opruimploeg nog wat verder uit te breiden (goed nieuws voor Marcel van Reef Store?)

Al met al bedankt voor je inspirerende betoog.
 
FF gewoon zo off-topic tussendoor; is die ''... cm vis per liter'' regel niet een beetje achterhaald :eek: ?


Ik denk dat een metertje Anthiassen een heel andere belasting geeft dan een metertje anemoonvisjes bijv. Bovendien lijkt 28 cm anemoonvissen in een 100 liter bakje mij ook niet zo'n strak plan.

Ik denk dat je gewoon met gezond verstand moet kijken of het systeem de behoeften van de gewenste vis kan vervullen.
 
Shiva FRP zei:
FF gewoon zo off-topic tussendoor; is die ''... cm vis per liter'' regel niet een beetje achterhaald :eek: ?


Ik denk dat een metertje Anthiassen een heel andere belasting geeft dan een metertje anemoonvisjes bijv. Bovendien lijkt 28 cm anemoonvissen in een 100 liter bakje mij ook niet zo'n strak plan.

Ik denk dat je gewoon met gezond verstand moet kijken of het systeem de behoeften van de gewenste vis kan vervullen.
dat is waarschijnlijk wel zo, maar het is wel handig om een leidraad te hebben. Volgens de norm van Dennis zou ik in mijn 220 liter systeem maar 22 cm vis kunnen hebben (een Salarias + 2 anemoonvissen?).

Wat is gezond verstand? Bij zoetwater is 1 cm per liter niet zo'n probleem, bij zeewater wel, waarom is dat? Hoe kom je aan je gezonde verstand, waar baseer je dat dan op?
Zou je beter over grammen vis per liter kunnen spreken?
 
jehonnes zei:
Wat is gezond verstand? Bij zoetwater is 1 cm per liter niet zo'n probleem, bij zeewater wel, waarom is dat? Hoe kom je aan je gezonde verstand, waar baseer je dat dan op?
Zou je beter over grammen vis per liter kunnen spreken?
Grammen vis? Dat slaat natuurlijk ook als een tang op een varken :p .

Je moet gewoon nadenken over je aankopen. Als jij een leuke vis wilt kopen, kun jij die vis dan bieden wat ie nodig heeft? Zitten er geen vissen in die teveel concureren (kwa leefruimte of voedsel bijv) met de te kopen vis? Kan ik hem voldoende en het juiste voer aanbieden? Kan ik hem het juiste leef-milieu aanbieden? enz, enz, enz.
In principe kun je je baseren op goede lectuur, ervaringen van ervaren én bekwame aquarianen en bijv. de dieren database.
Bovendien vervuilt de ene vis meer als de andere en hebben vissen allemaal een ander gedrag en andere behoeften.

En voor zoetwater geldt uiteraard hetzelfde.
 
Shiva FRP zei:
Grammen vis? Dat slaat natuurlijk ook als een tang op een varken :p .
Nou, dat vind ik nou ook weer overdreven. Volgens mij is het al beter om de vuilproductie per vis te relateren aan zijn gewicht dan aan zijn lengte. Nog een factor er bij voor de vervuiling per gram per vissoort en je bent een heel end.
Plus moet je uiteraard doen met wat je verder schrijft.

Shiva FRP zei:
Je moet gewoon nadenken over je aankopen. Als jij een leuke vis wilt kopen, kun jij die vis dan bieden wat ie nodig heeft? Zitten er geen vissen in die teveel concureren (kwa leefruimte of voedsel bijv) met de te kopen vis? Kan ik hem voldoende en het juiste voer aanbieden? Kan ik hem het juiste leef-milieu aanbieden? enz, enz, enz.
In principe kun je je baseren op goede lectuur, ervaringen van ervaren én bekwame aquarianen en bijv. de dieren database.
Bovendien vervuilt de ene vis meer als de andere en hebben vissen allemaal een ander gedrag en andere behoeften.

En voor zoetwater geldt uiteraard hetzelfde.
Volgens deze normen zou mijn vissenbestand geen bezwaar mogen opleveren. Ik heb deze bezetting nu zo'n maand of 8 en alle vissen zijn kerngezond (anemoonvissen leggen regelmatig eieren b.v) en er zijn nooit conflicten.
 
Ok, laat ik het dan zo stellen; hoeveel meter mens past er in een woonhuis van 5*7m?
 
Shiva FRP zei:
Ok, laat ik het dan zo stellen; hoeveel meter mens past er in een woonhuis van 5*7m?
uuuh.................. ik denk 1.5 meter volgens Dennis en 4.5 meter volgens mij??

maar, alle gekheid... Je zou hier een prima analogie kunnen trekken. Als het niet overkomt wat ik bedoel wil het aan de hand daarvan wel uitleggen.
 
Bovenaan