Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

t8 ombouwen naar t5

dave_e

Senior Forumlid
Wie kan mij vertellen wat de verschillen zijn tussen de 2. Het enige wat ik weet is dat de licht opbrengst van t5 hoger is. En mijn 2e vraag is : Kun je een armatuur van t8 makkelijk ombouwen naar t5 ?

Ik denk dat dat wel moet lukkken.

Je zal de aramtuur moeten openmaken en de transfo vervangen door t5-transfo.
Daarnaast moet je de voetjes vervangen.
Al deze losse onderdelen kan je kopen bij Aissa van Desert's Ocean. ;)

Hey Dave,

Ombouwen van een armatuur van T8 naar T5 is niet zo evident. Komt er eigenlijk op neer dat je alles moet vervangen:
  • de lampen sowieso
  • de voetjes, want de diameter van de lampen is anders. T8=26mm, T5=16mm
  • de afstand tussen de voetjes zal ook moeten aangepast worden, omdat de lengtes ook niet 100% overeen komen tussen T8 en T5
  • de ballasten. T8 werkt meestal met gewone ballasten in combinatie met een starter. T5 werkt met elektronische VSA's, al dan niet dimbaar
Ombouwen kan natuurlijk wel, maar is toch redelijk ingrijpend ...

Mark

1 - Volgens mij zijn de T5's die ze hier aanbevelen van een ander type dan die wij gebruiken. 58W is bij ons 80W en 36W is 54W. Weet niet meer precies hoe het zat, maar was iets met type HF en HO.

2 - Met deze adaptertjes ben je de "waterdichtheid" van de verbinding tussen voetje en buis kwijt (mocht je dat van belang vinden:rolleyes:).

Back
Bovenaan