Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Superfish home 80 zeeaquarium van maken

Jan.p

ZeewaterForum lid
He ik ben nieuw in dit forum en heb een vraag kan ik van de superfish home 80 een zeeaquarium van maken heb al veel ingelezen en dit wordt misschien me eerste zeeaquarium heb op het moment alleen zoetwater aquarium

Hoi. Ja het is wel mogelijk, maar zeker niet ideaal.
Ten eerste is de zoetwater verlichting niet geschikt, en moet je dingen als een verwarming, skimmer en stromingspomp in het zicht in je aquarium hangen.
En zeeaquariums hebben eigenlijk altijd een overloop in de bak waar het water in loopt om de kaamlaag van het water te halen.

Als ik jou was zou ik eens rondkijken voor bijvoorbeeld een 2dehandse Red Sea nano, reefer170, Blue Marine 60 of Waterbox Peninsula mini.
Met wat geluk vind je er een met apparatuur bij, en waar de vorige eigenaar de mindere onderdelen al heeft geupgrade.
Misschien ga je maar net zo duur uit zijn als bij een zoetwaterbak ombouwen.

Hoi!
Ik heb van mij superfish home 60 mijn eerste zee bak gemaakt. Je kan het terug vinden in mijn dagboek over het nano reef.
Echter veel problemen ondervonden.
Nu overgestapt op een red sea 200xl.
Had ik dat maar meteen gedaan.

Maar je kan het altijd proberen!

Bedankt voor de reactie
Is een skimmer/eiwitafschuimer
Nodig?

Sommige zeggen van niet. Maar dan moet je heel veel water wissels doen.
Ik zelf heb een sump in een onderkast gemaakt.
Een gat aan de achterkant van het aquarium.
Zie foto's in mijn dagboek.
Buis naar beneden de sump in. Buis weer naar boven met opvoerpomp.
En in de sump alle techniek.

Ik blijf er wel bij. Voor het geld dat je kwijt bent voor het ombouwen en materiaal. Kan je een hele goede tweedehands nano kopen die al helemaal qua design is zoals hij moet zijn.

Oké dan ga ik daar na kijken

Er stonden er laatst een paar hier nog op het forum aangeboden! Als je kijkt in het particulieren bieden aan topic

Als je alleen de bak gebruikt gaat dat lukken.
Ikzelf heb een klein (60cm),goedkoop aquarium gebruikt van een bekende bouwmarkt, er hangt een Ecotech Radion XR30w Pro boven en een Tunze Reefpack in, daarnaast nog een flinke stromingspomp, verwarming en ATO van Aqua-Medic en uiteraard een titanium aardpen (een must!) Nu is het een prima zeeaquarium! Natuurlijk zie je de techniek, maar ik vind dat prima.
Dus kan het? Jazeker! Goedkoop? Nee, zeker niet..

Als je alleen de bak gebruikt gaat dat lukken.
Ikzelf heb een klein (60cm),goedkoop aquarium gebruikt van een bekende bouwmarkt, er hangt een Ecotech Radion XR30w Pro boven en een Tunze Reefpack in, daarnaast nog een flinke stromingspomp, verwarming en ATO van Aqua-Medic en uiteraard een titanium aardpen (een must!) Nu is het een prima zeeaquarium! Natuurlijk zie je de techniek, maar ik vind dat prima.
Dus kan het? Jazeker! Goedkoop? Nee, zeker niet..
Titanium aardpen? Nooit van gehoord? Wat moet je ermee? Ja aarden, maar voor kortsluiting of zo?

Titanium aardpen? Nooit van gehoord? Wat moet je ermee? Ja aarden, maar voor kortsluiting of zo?

Volgens mij was het inderdaad om je aquarium mee te aarde. Mocht ooit je techniek stuk zijn en je water onder stroom staan zegmaar.

Het is maar een klein ding, en ik denk er zelf nog over na om deze aan te schaffen.

Idd, mocht er stroom op het water komen te staan dan wordt dat veilig afgevoerd.

Als je al apparatuur op laagstroom DC hebt zitten zal het denk ik wel meevallen hoe erg je die nodig hebt. Maar om terug te komen zijn de belangrijkste punten al gemaakt: het kan zeker maar mooi en goedkoop is het zeker niet :D

Reefdork op youtube heeft een filmpje over een soortgelijk verhaal maar ben zelf voor mijn stekkenbakje met een waterbox peninsula mini gegaan waar eigenlijk enkel een lamp en verwarming boven moest. Beetje budget shoppen en je hebt voor €300-€400 een leuk starters dingetje :)( zal nog wel goedkoper worden als je alles tweedehands op t forum koopt)

Volgens mij was het inderdaad om je aquarium mee te aarde. Mocht ooit je techniek stuk zijn en je water onder stroom staan zegmaar.

Het is maar een klein ding, en ik denk er zelf nog over na om deze aan te schaffen.
Zeker doen. (zout) water en elektriciteit zijn geen vriendjes van elkaar en er hoeft maar 1 keer iets te gebeuren en je kan het niet meer na vertellen. Zijn de kosten niet. Moet uiteraard je aquarium wel aan een geaard stopcontact hangen, veel oude huizen hebben nog stopcontacten zonder aarde.

aquarium wel aan een geaard stopcontact hangen, veel oude huizen hebben nog stopcontacten zonder aarde.
Ook moet je in de zekeringskast een verliesstroom schakelaar hebben anders werkt het ook niet.
Ook een aardingsverbinding naar de grond toe in de vorm van een aardingspin of lus heb je ook nodig.
Zelfs dit zie ik dat in veel oude huizen dit niet aanwezig is.

Voor de kosten hoef je het niet te laten, want zo’n ding kost €12,50

Back
Bovenaan