U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Het schotje bij de overloop dacht ik te gebruiken om het water minder te laten spetteren, mss geen goed idee? De laatste 3 schotjes om de belletjesstroom uit de afschuimer weg te nemen, en om eventueel wat watten of zo tussen te steken moest ik veel zweefvuil hebben. Zijn bioballen dan zooooo slecht?John27 zei:Het schotje bij de overloop en het schotje bij de pomp zijn nutteloos. Het tweede schotje vanaf de pomp ook, tenzij je dit wilt gebruiken om er af en toe filterschium tussen te steken (bijvoorbeeld als je veel zweefvuil hebt na "rommelen" in de bak.
Bij een waterstand van 30 cm "verzuipt" volgens mij elke afschuimer. Dit moet dus afgestemd worden op de schuimer die je gaat gebruiken. Dan wordt ook het verval van 10 cm vanzelf kleiner en dat scheelt weer een hoop herrie.
Bioballen![]()
![]()
............. worden over het algemeen afgeraden.
geraerb zei:Het laatste vak, waar je opvoerpomp staat zou ik iets groter maken. Naarmate je water verdampt zal dit niveau namelijk snel zakken en als je dan eens vergeet om bij te vullen dan zal je pomp te snel droog komen te staan. Bij een groter vak gebeurt dit niet zo snel.
Dit is een goede opmerking:goed: . Zeker een om rekening mee te houden.
In tegenstelling tot John zou ik het eerste shotje zeker laten staan. Dit helpt namelijk om nog eventuele bellen uit het water te halen als dit uit de afloop komt.
Dit heb ik opgelost met een T-stuk, zoals her en der in dagboeken beschreven.
mvg bert
geraerb zei:Ben je trouwens zeker dat je met deze volledige sump wil gaan werken ?? Dit is echt wel groot te opzichte van je aquarium. Je moet denken dat je totale aquariuminhoud ook vergroot hierdoor.
Als ik jouw was, zou ik een stuk van je sump reserveren om osmose-water in te bewaren. Later kan je dan via een automatisch bijvulsysteem van hieruit water gebruiken.
mvg bert
Dat ziet er een "sketchup" tekening uit, inderdaad ideaal omschumife zei:...schitterend getekend trouwens:goed:
noels zei:ik zou willen dat het mijn sump was![]()
Hehe, bedankt!noels zei:ik zou willen dat het mijn sump was![]()
Ik kijk er naar uitAnton - AVO zei:Ik begrijp het enthousiasme niet over deze sump![]()
Zou het never zo doen......... Omdat:
Het schuine stukje rechts perfect de belletjes afschiet richting aanzuig afschuimer pomp en als je pech hebt schieten ze door naar de mijn inziens nutteloze sluis, die en de belletjes die doorschieten van de overloop en de belletjes van de afschuimer perfect bij je opvoerpomp brengt die ze weer graag je bak in spuugt.
Vervolgens mis ik een eventuele ruimte voorr later een kalkreactor en of wervelbed.
De mogelijkheid om meganisch te filteren zit er niet in wat tijdens schoonmaak in je bak wel erg handig is.
Hoe ik het wel zou doen? tekening volgt![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.