Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Stroom uitval en wat dan??

Nightwish

na 30 jaar gestopt
Hierbij vraag ik aan ieder van jullie , wat doe je als er een stroom uitval is en je hebt er "nog "geen weet van.
Zijn er voorzorgsmaatregelen als dit gebeurd??
Aggregaat of accu back up.
Is wel een issue om over na te denken.

gr. Marcel
 
Klein stromingspompje van 6/8 kuub op een backup baterrij en als het echt zover is hopen dat het werkt (af en toe test ik het wel eens tussendoor)
Pomp valt hard terug in debiet , hopen dat het voldoende is , bak is 1450 liter .
Sump en stekkenbak niks voorzien . Hoop ook steeds dat als het voorkomt ik thuis ben voor de netspanning weer aanspringt .
 
Ik had eerst een oud netbook zo ingesteld dat hij me een emailtje stuurt zodra de stroom uitvalt (mn modem zit ook op de ups) ik heb nu een netwerkinterface in mn ups gebouwd die een mailtje stuurt.
De ups houdt de kritische aparatuur van het aquarium +- 8 uur draaiende. Zodra die uitvalt gaat één van de stromingspompen vanzelf draaien op een batterij, die dat volgens vortech nog 36 uur zou moeten doen.
Ik heb wel een kleine generator... maar die was kapot toen ik hem kreeg, in ik heb nog geen zin/tijd gehad om hem te repareren.

Ooit zal er vast iets gebeuren dat ik van mn werk naar huis moet racen, maar voor een stroomuitval ga ik niet eerder naar huis, wat fijn is, want ik werk vaak niet echt in de buurt.
 
Ja Erwin, dit is iets waar men nooit of bijna nooit aan denkt, een paar uur is nog geen probleem, daarna gaat de zuurstof drastisch naar beneden met alle gevolgen van dien. vissen eerst, deze hebben de zuurstof hard nodig.
 
Jan willem, ik ben niet zo van de UPS, je moet er wel zeker op aan kunnen als het nodig is, zal misschien wel meevallen, maar deze vraag gaat de laatste tijd vaker door mijn hoofd, een goede back up zal zeker geen overbodige luxe zijn, tenzij je het niet erg vind om alles kwijt te raken ...:eek:

Ben zelf bezig met een passende oplosing hiervoor.
 
Je hebt batt packs voor verschillende stromings pomp producten. Ik gebruikte warm water flessen om de bak een beetje op temp te houden. Nu 2x gehad tijdens mn vakantie , koraal was prima maat de levende have was drama
 
Zuurstof raakt sneller op bij meer vissen, en gaat vrij rap,en dan is het snel over met je vis.
 
Wij hebben 2 stromingspompen (Maxspect) aangesloten op een accu met omvormer. Hierop kunnen deze het makkelijk 8 uur volhouden. Standaard draaien ze op de omvormer en op het moment dat de stroom uit zou vallen neemt de accu het over. Af en toe laten we de pompen een paar uur op de accu draaien, beter voor de accu en het is meteen een test of deze nog goed functioneert. Stroming is het belangrijkst dus naast de pompen hebben we bewust geen andere apparatuur aangesloten zoals de opvoerpomp, dit zou teveel van de capaciteit opslurpen.

Tevens gebruiken we een Mobeye PowerGuard zodat we een melding krijgen mocht er iets gebeuren.
 
Goed bezig, stroming in de bak zorgd voor zuurstof in het water.
Maar wat als je een lading levend steen in je sump hebt met de benodigde bactrien, de opvoerpomp moet dan ook in bedrijf kunnen.
 
Goed bezig, stroming in de bak zorgd voor zuurstof in het water.
Maar wat als je een lading levend steen in je sump hebt met de benodigde bactrien, de opvoerpomp moet dan ook in bedrijf kunnen.

Gelukkig hebben wij slechts 2 brokjes steen in de sump. Was niet noodzakelijk maar een beetje extra.

Om de opvoerpomp langere tijd mee te kunnen laten draaien kan altijd een tweede of derde accu worden toegevoegd. Het wordt dan wel erg een kostbare bedoeling (hoewel het natuurlijk ook kostbaar is als de boel door een stroomstoring om zeep gaat, is een afweging die ieder voor zich moet maken).
 
Heb een UPS daar staat de stroming pomp op en de opvoerpomp doet meer dan 4uur over voordat deze uit gaat.

Voor een langere periode als er langere tijd stroomstoring is. Heb ik een beluchting pomp die werkt op batterijen die ik vervolgens in de bak zet.
 
Zoals al eerder is aangegeven een automatische zuivere sinus omvormer en zware accu bv 105Ah.

Kan je 2 stromingspompen + afschuimer + opvoerpomp op laten draaien mits deze niet al te zwaar zijn.
Is te berekenen, bij zwaarder verbruik eventueel een zwaardere accu, kan je wel 12 uur mee draaien.
 
jup, dit is de goedkoopste oplossing:
https://www.amazon.com/Penn-Plax-Operated-Aquarium-Automatic/dp/B004PBIKHU
een fish saver op batterijen.
Zodra de stroom uitvalt, gaat het pompje vanzelf aan.

Maar dan heb je wel een lelijk luchtsteentje met slangetje in je bak natuurlijk. Maar het is makkelijk af en toe testen, en eens per paar jaar de D cellen verwisselen, en je bent voor de eerste paar uur stroomuitval klaar (afhankelijk van de omgevingstemperatuur natuurlijk)
 
toen ik Tunze had draaide die op een auto accu met de safetyswitch. de autoaccu hing aan een druppellader.
Nu ik ben overgestapt naar 220volt pompen heb ik een automatische omvormer die schakeld bij stroomuitval, nadeel van mijn model is dat er een fan af en toe loopt en dat irriteert ons...en onze honden omdat dat plotseling gebeurd.
Ben dus op zoek naar een omvormer zonder fan :)

trouwens die omvormer heb ik ook nodig voor de rolluiken...nadeel van alles elektrisch.

wie een omvormer zoekt voor de kruipruimte :) dropt maar een pb
 
Ik heb dan een accu 45A/h met een omvormer naar 230V en er hangt altijd een druppelaar aan, ik heb er 1 stromingspomp op aangesloten..teruggerekend is deze 1A op 12 volt.. de andere stromingspomp staat gewoon op 230 stopcontact..alles niet op de noodstoom aangesluiten, immers kan de noodstroom ook stuk gaan. Verwarming afschuimer ozon en de rest niet aangesloten op de NS. Zo snel zal het niet afkoelen, kan er altijd een dekbed over heen leggen. Ga je er een verwarming op aansluiten van 300 Watt is de stroom binnen 1 uur op natuurlijk :)
 
Ikzelf ben eruit wat hier de beste optie is: een stroom aggregaat welke de hele filtering in de kruipruimte kan laten draaien.
En in de meterkast een stroomuitval melder die wanneer de stroom uitvalt iedereen wakker maakt......o_O
Er is overdag wel altijd iemand thuis, maar s'nachts merk je het meestal niet.

20190413_152633.jpg20190413_152845.jpg20190413_152902.jpg
 
O dat heb je mooi voorelkaar zo :)
Nu moet je alleen je onderschrift nog even aanpassen.
 
Bovenaan