Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Stefaan's rifaquarium 4000 l

StefaanF

ZeewaterForum lid
Hoi, ik ben nieuw hier op het forum, hoewel ik al een hele tijd aan het meelezen ben.
Binnenkort ga ik de opbouw van mijn droomaquarium afronden, en kan er zout water in :D
Hoog tijd dus om mijn eigen dagboek te starten...

Even een beetje over mezelf en de hobby:
Ik houd al vissen van zo lang ik me kan herinneren.
Ik ben begonnen met een goudvis in een plastic bakje, daarna een glazen bakje.
Sinds de plechtige communie/vormsel warmwatervissen en steeds grotere en meer bakjes.
De laatste 5 jaar had ik mooie rio nanay maanvissen in een 1000 liter bak.
Die moest weg want we hebben het voorbije jaar onze woning volledig gerenoveerd.
Er zou een 4000 liter bak gaan komen met discussen en altums in, dewelke na een aantal jaren omgebouwd zou worden naar zout eens het budget het toelaat.
Tijdens de renovatie heb ik na zo vele jaren schrik uiteindelijk toch beslist om meteen voor zout water te gaan.

De grote droom sinds mijn 15e (ben nu 30) ongeveer is ooit een prachtig 3 meter inbouwaquarium te hebben.
Ik was de laatste 3 jaar stevig aan het plannen om dit ook effectief te realiseren.
In het verleden heb ik al zonnepanelen gelegd en de gasketel voorzien van een extra pompgroep om het aquarium met gas te kunnen verwarmen en van stroom te voorzien.
Uiteindelijk hebben we met een architect en ingenieur gewerkt om het huis uit te breiden en alles te voorzien voor de grote droom.

Deze muur gaat eruit, daar moet hij gaan komen...
IMG_20200812_154330.jpg

Alles werd uitgegraven tot -50 cm, aan de aquarium zelf tot -150cm
IMG_20200911_150805.jpg

De put onder het aquarium werd opgevuld met gestabiliseerd zand, waarna de beton van 20 cm dubbel gewapend en extra bijlegwapening rond het aquarium kwam.
IMG_20201010_092156.jpg

Er werden 3 muurtjes van 120cm breed en 85cm boven afgewerkte vloer gemetst bestaande uit foamglas isolatie en daarop betonblokken.
Daarop kwamen dan 4 HEB120 poutrels, vlak gelegd met de laser die later het aquarium zouden gaan dragen. Maximale doorbuiging onder vollast zou 0,3 mm zijn.
IMG_20201103_135607.jpg

Daarna kwam de EPS vloerisolatie, vloerverwarming, chape, en tegels.
Tegen de betonnen muurtjes werd warm en koud water voorzien, afvoeren, Ethernet, 2 aparte stroomkringen en cv verwarmingsbuizen.
Heel handig als werkbank trouwens, zo'n aquarium onderstel!
IMG_20201205_085508.jpgIMG_20210415_065829.jpg


4 weken geleden was het zo ver. Hij werd met enige vertraging geleverd!
Het werd een bak van 321x120x95 cm, met langs beide korte kanten een overloop over de ganse lengte door het zijpaneel lager te maken en er een extra bak tegen te lijmen.
De totale lengte inclusief de overlopen is 356 cm. Een kleine 800 kg aan glas.
Om hem binnen te krijgen heb ik het raam aan de straatkant eruit gehaald, en werd de vrachtwagen tot tegen het raam gereden.
Daarna met 7 man het aquarium op een stapel paletten schuiven en met de transpallet verder rollen en op de stelling schuiven.
Heel veel gestrest vooraf, maar bleek nergens voor nodig.
IMG_20210624_083902.jpgIMG_20210624_125903.jpgIMG_20210624_134729.jpg
Het aquarium staat zo tussen wat de berging/waskot wordt en aan de andere kant de zithoek en eigenlijk volledige leefruimte.
Met zo'n diepte wil je uiteraard langs 2 kanten eraan kunnen.
Langs de kant van de berging staan de sumpen (160x60x40 en 155x60x50 cm).
Daar is ook een afvoerputje en komt een gootsteen, dus als er water of andere vuiligheid gemorst wordt of apparatuur gewassen moet worden is alles bij de hand.

Dan kwam het leidingwerk...
IMG_20210506_155931.jpg
Hier waren alle 90° bochten en nog een aantal andere zaken niet meegeleverd.
Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:
OP
S

StefaanF

ZeewaterForum lid
Langs de rechterkant zijn er 4 doorvoeren. De retouren komen achter de overloop terug om meer flexibiliteit te hebben.
1 noodoverloop, 1 full siphon, 1 full siphon naar de vliesfilter en een overloop die maar een beetje water pakt.
Aan de rechterkant zijn ook 2 Aqua Medic Helix Mac 2.0 UV lampen mee ingebouwd en een flow sensor.
Deze kunnen via het kraanwerk gebypassed worden, het debiet erdoor geregeld, of eruit gehaald worden om de lampen te vervangen.
IMG_20210708_082604.jpgIMG_20210708_082741.jpgIMG_20210708_082705.jpg

Oder in komen ze dan uit in 2 vliesfilters, en een Deltec 6000i.
De Deltec 3070s die ik origineel voorzien had heeft er momenteel ook een plaatsje gevonden maar wordt mogelijk verkocht.
In die meest rechtse zone staan ook de 2 Jecod DC20000 opvoerpompen, en komen later mogelijk GFO en carbon reactoren.
De buizen die in het linkse deel liggen zijn vloerverwarmingsbuizen. Deze worden op de centrale verwarmingsketel aangesloten.
Scheelt weer wat tegen elektrisch verwarmen...
Deze zullen gestuurd worden door een aqua medic temperatuurcontroller, en een Profilux zal als backup dienen.
Die zal apart meten en indien temperatuur te laag wordt kan hij titanium verwarmingsstaven aanzetten.
Als de temperatuur te hoog wordt en er is een probleem met de CV installatie kan hij een kraan (rode, zie foto hierboven) toedraaien om problemen te voorkomen.
IMG_20210720_153450.jpg

De onderstaande foto is de achterkant van de sump, dus middenin het onderstel.
Daar werd een afvoerbuis voorzien aan beide sumpen om bij nood het overschot in het riool te laten lopen.
Ook werd een afvoer voorzien om de skimmer en automatische waterwissels op aan te sluiten.
En naast het aquarium aan beide kanten komt een afvoer omhoog, zodat het zand proper maken straks heel gemakkelijk wordt.
IMG_20210721_113300.jpg

Langs links zijn er dan 3 afvoeren + 1 retour:
IMG_20210708_082631.jpg

Die komen dan uit hier helemaal rechts op de foto, waarna ze 2 nog te bepalen zones passeren.
Waarschijnlijk wordt dit 2x refugium of 1x refugium en 1x stekkenbak.
IMG_20210716_215614.jpg

Ik heb ervoor gekozen om de retours onderin de bak te laten uitkomen, omdat met de hoogte van 95 cm er anders mogelijk onderin dode zones zouden ontstaan.
Nét boven de overloop en nog onder de normale waterlijn heb ik dan in de retourbuis een gaatje gemaakt, zodat bij stroomuitvan deze lucht zuigt en de hevel onderbroken wordt.
De uitstromers zullen gecamoufleerd worden door de rifstructuur die nadien opgebouwd wordt.
IMG_20210717_141538.jpg

Even testen op waterlekken.... En ik had prijs, ik was vergeten in de sumpen een knelkoppeling aan te draaien.
Water spoot eruit maar was snel opgelost. Gewoon even aandraaien...

IMG_20210708_111522.jpg

Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:
OP
S

StefaanF

ZeewaterForum lid
De stroming zal voorzien worden door voornamelijk 6 maxspect Gyre 350's, 3 aan elke korte kant bovenin.
Waarschijnlijk komen er ook wavemakers aan de achterkant tegen de berging aan, maar ik weet nog niet dewelke.
De jecod SOW 20 stromingspompen hebben voor het 19mm glas redelijk zwakke magneten heb ik gemerkt.
Dus ik ben een beetje op zoek naar een sterker en richtbaar alternatief. Mogelijk Tunze.

Verlichting worden 2 rijen maxspect RSX 200-300-200 W, dus 1400W totaal aangevuld met 12x 80W T5's.

Controle zal via de profilux gaan. In eerste instantie zal ik aparte controllers voor alles gebruiken, en de profilux enkel gebruiken als controle dat alles goed gaat.

IMG_20210624_171909.jpg

Onder het aquarium steekt ook een buis schuin tot in de kelder.
Daarin heb ik 2 IBC 600 liter vaten geplaatst en een kleine stock zeezout :D
Bedoeling is dat ik zo wel een stock osmose en zeewater heb en ook relatief snel kan bijmaken. en naar de aquarium toe kan pompen.
IMG_20210721_144030.jpgIMG_20210721_144050.jpg
Qua toevoegingen ga ik eigen balling gebruiken aan de hand van deze gids:
En KH- Ca -MG zal ik toevoegen met calciumchloride, magnesiumchloride, natriumcarbonaat en natriumbicarbonaat.
Aangekocht per zak van 25 kg, dat maakt het zeker betaalbaar.

Waterwissels ga ik doen met behulp van kamoer doseerpompjes, continu en 5 à 10% per week in totaal.

Ik ben ook begonnen aan de kasten die aan de kant van de leefruimte komen.
Deze zal volledig met deurtjes afgewerkt worden zodat het een grote kastenmuur wordt en enkel de voorruit zichtbaar is.
IMG_20210717_202108.jpg

Ben ook begonnen aan de scape, het rechterdeel is al redelijk ver klaar.
Ik heb dood steen gebruikt en gelijmd met aquaforest stonefix.
En verstevigd met glasvezelstaven.
IMG_20210721_215650.jpgIMG_20210721_215811.jpg


Ik ben ook alvast eind januari met een oefenbak begonnen van 140x70x70.
Vooral om het zoutwater, alle ziekten/plagen, vissen/ koralen,
voeding en toevoegingen te leren kennen zodat ik ook op dat vlak hopelijk niet te veel fout doe bij de grote bak.
Toen en nu:
IMG_20210128_165803.jpgIMG_20210721_192026.jpg
Gaat eigenlijk zeer goed. In het begin ging het niet zo vlot, maar de laatste 2 maand gaat het echt wel goed.
Montipora/stylopora/LPS e.d. groeien al een hele tijd goed.
Ok de acro's die in het begin bruin geworden waren zijn nu terug op kleur aan het komen en hebben redelijk wat polyp extension.
 
Laatst bewerkt:
OP
S

StefaanF

ZeewaterForum lid
Nu heb ik ook al een plan van visbezetting, maar daar kan ik mogelijk nog wel wat hulp gebruiken.
Alle techniek, filtering en waterwaarden zijn opzoekbaar, maar vis en koraal geraak je ook maar zo ver met te lezen.
Ervaring is daar toch enorm belangrijk lijkt me. Daarover binnenkort meer.

Ook ben ik zeer hard aan het twijfelen of ik de nieuwe bak volledig steriel opstart, inclusief vissen in quarantaine (hebben af en toe een stipje).
En dan het steen 3 maanden visloos laten draaien voor ik het in de nieuwe bak zet.
Of relatief snel alles van de reeds draaiende bak overzet. 2-3 weken opstart met Microbacter 7, en dan beginnen stelselmatig vis, koraal, steen en zand overzetten.
En niet te veel schrik hebben van alle mogelijke parasieten die met de leerbak meekomen.
Bij de leerbak heb ik immers niet gekeken wat ik van plagen erin zette, zodat ik ook kon leren herkennen en omgaan met de verschillende plagen.
Er zit dus zeker witte stip (af en toe zichtbaar op dokters), aiptaisia en vermetid snails in de huidige bak.
En ook heel wat goed uiteraard, een hoop verschillende sponzen, borstelwormen, spagettiwormen, copepoden, gigaveel jonge slakken,...

Ik ben dus sterk aan het twijfelen of ik in de toekomst een quarantaiesysteem wil en steriel starten, of dat ik er niet té veel naar kijk en gewoon proberen plagen in toom te houden. Ik heb bij het verhuizen van de huidige bak toch heel wat vissterfte gehad (vissen hadden al stip bij de verkoper). Daarna maar 1 vis meer verloren, uit de bak gesprongen... En een vriend heeft onlangs toch ook een groot deel van zijn vis verloren bij een grote bak die al een paar maand opgestart was. Ik wil zo'n horrorscenario uiteraard vermijden bij de grote bak.
 

Nico F.

Senior Forumlid
Wat een mooi en groot project :cool: .
 

Arachno

Joost
Wat een onderneming zeg, is duidelijk goed over nagedacht (alhoewel veel mensen je alsnog voor gek zullen verklaren ;)).
Ook de vorderingen van de 'oefenbak' (voor mij is dat al een droombak) als die pas vanaf januari draait, vind ik heel indrukwekkend. Ik wens je veel succes met dit enorme project!
 

Draconas

ZeewaterForum lid
Goed bezig, ga ik zeker volgen heb ongeveer hetzelfde princiep van ibc vat en cv verwarming dat ik wil toepassen. Dus wie weet kan ik nog wat ideeën opdoen. 👍
 

don pedro

Senior Forumlid
“De jecod SOW 20 stromingspompen hebben voor het 19mm glas redelijk zwakke magneten heb ik gemerkt….”

je kunt natuurlijk ook aan de buitenkant gewoon zwaardere magneten plaatsen , deze kun je op het www web wel bestellen…

mocht je de aquamedic temperatuurcontroller nog niet gekocht hebben , kijk dan eens naar inkbird , ik heb een uitvoering met 2 temperatuur sensors.( itc 306a)
Zit er een meetverschil van 3 graden of meer tussen de sensors dan slaat hij alarm en schakelt uit.
Geen gekookte vissen risico meer 😄😄.
Ander positief nieuws is dat deze via wifi in te stellen zijn ….

grt peter


360EE664-4010-4E5F-AEA8-EEEC5C0527DC.png
 

frank2902

Senior Forumlid
Sow!! Dat is iets ene bak 👌😎👍. Succes met de start hiervan!!

Tip: ik zou je rif luchtiger bouwen en maximaal tot halverwege de bak. De stenen die nu bekant onder het wateroppervlakte zitten kun je amper wat plaatsen.
 
OP
S

StefaanF

ZeewaterForum lid
Bedankt allemaal!

“De jecod SOW 20 stromingspompen hebben voor het 19mm glas redelijk zwakke magneten heb ik gemerkt….”

je kunt natuurlijk ook aan de buitenkant gewoon zwaardere magneten plaatsen , deze kun je op het www web wel bestellen…

mocht je de aquamedic temperatuurcontroller nog niet gekocht hebben , kijk dan eens naar inkbird , ik heb een uitvoering met 2 temperatuur sensors.( itc 306a)
Zit er een meetverschil van 3 graden of meer tussen de sensors dan slaat hij alarm en schakelt uit.
Geen gekookte vissen risico meer 😄😄.
Ander positief nieuws is dat deze via wifi in te stellen zijn ….

grt peter


Bekijk bijlage 563933

Dat zijn top tips! Eens zoeken of ik sterkere magneten kan vinden.
De temperatuurcontroller ligt al klaar, maar moest ik die ooit vervangen ga ik wel eens terug aan de inkbird denken. Hoeveel hysteresis laat deze minimaal toe? Dacht bij aquamedic 0,3° afwijking maar bij de inkbird zie ik het niet meteen staan.
 
Laatst bewerkt:
OP
S

StefaanF

ZeewaterForum lid
Sow!! Dat is iets ene bak 👌😎👍. Succes met de start hiervan!!

Tip: ik zou je rif luchtiger bouwen en maximaal tot halverwege de bak. De stenen die nu bekant onder het wateroppervlakte zitten kun je amper wat plaatsen.

Het is de eerste echte zoutwaterscape dat ik doe, dus tips zijn welkom.
Het ziet er misschien niet zo uit maar de bovenste punten zitten nog 27 cm onder het wateroppervlak. En een groot deel om 35-40 cm.
Het is wel de bedoeling om SPS te houden en LPS/leders onder in de bak.
Dus ik dacht de helft van de bak is toch al 45 cm onder water ofzo, is misschien wat diep voor sps?
 

zeefanaat

Senior Forumlid
Ik heb zelf ook de nodige stukken redelijk hoog in gebouwd. Naar mijn mening geen probleem. Uiteindelijk moet je doen wat zelf goed voelt. Wel opletten met destritus. Er moet rondom je rif wel stroming zijn.

het is alweer een iets verouderde foto, maar zo hoog heb ik mijn rif.
 

Bijlagen

  • 9A34B7AA-345D-4A85-8ED3-D97D2112D03B.jpeg
    9A34B7AA-345D-4A85-8ED3-D97D2112D03B.jpeg
    175,5 KB · Weergaven: 46

Danielleg

ZeewaterForum lid
Wauuuuw... wat súper gaaf zeg!!! Super veel plezier ermee! En ga je zeker volgen op dit forum, ben super benieuwd hoe het aquarium er uit gaat zien!
 
OP
S

StefaanF

ZeewaterForum lid
Vandaag de eerste keer ooit met epoxy gewerkt. Ging niet zo geweldig.
Ik ga alle kasten uit groen MDF maken en deze met epoxy behandelen waar ze risico lopen om af en toe nat te worden.
En dan met witte houtlak voor de plekken zonder risico op vocht.
Eerst aan de beurt is het kastje dat ik al gemaakt had.
De achterkant staat tegen de sump aan, en ook zijkanten/bovenkant/onderkant wordt met epoxy met wit pigment gedaan.
De binnenkant en deurtjes worden witte houtlak, daar heb ik genoeg ervaring mee om het mooi en glad af te werken.

Nu dus de eerste keer met epoxy proberen. Dat heb ik buiten gedaan omwille van mogelijke geurtjes.
Eerste laag ging goed, paar uur laten drogen, dan 2e laag 'nat op nat'. Ging ook goed.
Dan begon de epoxy weg te trekken van waar ik de schroefgaten had opgevuld met MDF filler.
Er waren ook een aantal vliegjes die vast kwamen te zitten in de epoxy.
En toen het al wat aan het uitharden was ben ik even weg geweest en heeft het uiteraard een beetje geregend. Wat een zomer...
Gevolg: een mooi luipaardpatroontje en een collectie vliegjes en lelijke plekjes in de epoxy 🤦‍♂️

IMG_20210725_103627.jpgIMG_20210725_191123.jpg

Verder is hij wel goed aan het uitharden dus dat is toch al iets.
Ik ga het gewoon even laten rusten en morgenavond stevig opschuren en nog een derde laag erop zetten.
Ditmaal toch binnen proberen.

Conclusie: Ik werk toch liever met gewone verf...
 
Bovenaan