Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Slaapgedrag van Nemo,s

Dory

ZeewaterForum lid
Vandaag de eerste vissen in de bak. Jullie raden het al, het zijn natuurlijk nemo,s.
Ze zijn absoluut niet schuw, ogen fris, eten goed en dartelen door de bak. Hartstikke leuk.
So far so good, maar nu is de avondverlichting ( schemer ) aan en hangen ze verticaal in de rechterhoek van de bak.
Ik heb eens gelezen dat nemo,s verticaal slapen maar ze moeten vanwege de stroming wel blijven zwemmen. Ik kan me niet voorstellen dat ze dus kunnen slapen. Moet ik de stromingspompen uitzetten ?

Iemand hier ervaring mee?

groeten Dory

He ik heb hetzelfde probleem gehad ze moeten eerst een plekje vinden waar ze kunnen slapen.

heb je wel al kevend steen?

Hoi imitch,

ja, ik heb levend steen maar ze kijken er niet naar om. Ik heb ze vanmiddag om +/- 15.00 uur in de bak gedaan en sindsdien zwemmen ze alleen maar langs de voorruit en nu hangen ze in de rechterhoek onder de stromingspomp. Van slapen kan M.i geen sprake zijn.

groet Dory

He ik heb hetzelfde probleem gehad ze moeten eerst een plekje vinden waar ze kunnen slapen.

heb je wel al kevend steen?

Mijn Nemo's slapen als een soort zwemmende hobbelpaarden, op een plekje iets uit de stroming en net onder het water oppervlak. Je zou zeggen dat ze niet kunnen slapen op z'n gekke manier en vreemde plek. Maar dat doen ze dus blijkbaar wel, die van mij doen dit al een jaartje of wat, dus slaap zullen ze wel krijgen. Gewoon je bak laten draaien met alle pompen, ze vinden uiteindelijk zelf wel een plekje wat hun aanstaat om te slapen.

Mijn Nemootjes slapen op de bodem in een hoek van het aquarium,tegen elkaar aan.
Erg leuk om te zien :)

Zij zijn de eerste bewoners en moeten de bak nog verkennen. De volgende zal een dokter worden, mogelijk neemt hij de Nemo,s mee het rif over waar ze een rustig plekje kunnen vinden om te slapen dus
laat ik de stromingspompen voor wat ze zijn, in de natuur wordt er ook geen deur dicht gedaan. :biggrin:

Groet Dory

Mijn Nemootjes slapen op de bodem in een hoek van het aquarium,tegen elkaar aan.
Erg leuk om te zien :)

Heb je geen koralen in de bak waar de visjes in kunnen slapen ? Dit is toch echt wel nodig om ze wat rust te bieden...
In de natuur wonen ze in een anemoon maar als je deze niet in je aquarium wil, zijn er nog veel andere koralen die ook worden aangenomen als slaapplaats.
Mijn koppeltje woont in een Euphyllia.

Grappig om te lezen dat Nemo,s verschillend slaapgedrag vertonen, waarschijnlijk ligt het aan het stromingspatroon in de bak.
Nu heb ik ze gister maar 1 keer eten gegeven: Artemia, Marine Flakes en een paar Pellets, dit om te zien of ze wel gingen eten. Ze waren er dol op. Vandaag hebben ze nog niets gehad.
Hoe vaak worden ze per dag gevoerd?

Zij zijn de eerste bewoners en moeten de bak nog verkennen. De volgende zal een dokter worden, mogelijk neemt hij de Nemo,s mee het rif over waar ze een rustig plekje kunnen vinden om te slapen dus
laat ik de stromingspompen voor wat ze zijn, in de natuur wordt er ook geen deur dicht gedaan. :biggrin:

Groet Dory

Ja, ik heb een klein hamerkoraaltje en een steen met buttons. Het hamerkoraaltje heeft meerdere kopjes maar is m.i toch te klein. Niettemin zwemmen ze nog niet over het levend steen heen.
Ook ben ik op zoek naar een anemoon ( tepel )

Heb je geen koralen in de bak waar de visjes in kunnen slapen ? Dit is toch echt wel nodig om ze wat rust te bieden...
In de natuur wonen ze in een anemoon maar als je deze niet in je aquarium wil, zijn er nog veel andere koralen die ook worden aangenomen als slaapplaats.
Mijn koppeltje woont in een Euphyllia.

Mogelijk kan ik ze met een schepnetje naar de overkant van de bak dwingen.

Ja, ik heb een klein hamerkoraaltje en een steen met buttons. Het hamerkoraaltje heeft meerdere kopjes maar is m.i toch te klein. Niettemin zwemmen ze nog niet over het levend steen heen.
Ook ben ik op zoek naar een anemoon ( tepel )

De tepelanemonen die aangeboden worden zijn vaak groot en ogen als een ongecontroleerde en wandelende dweil in de bak. Ze zijn prachtig om te zien maar ben bang om ze straks uit een stromingspomp te moeten plukken.:biggrin:

Dat lijkt me niet een goed idee. De diertjes zitten er net in toch? Geef ze de rust en ruimte om op onderzoek uit te gaan wanneer ze dat zelf willen.

Mijn anemoonvissen raken de hamer, die aardig groot is, ook niet aan en slapen aan het wateroppervlak waar de minste stroming staat. Precies achter de uitstroom van de opvoerpomp. Ze zwemmen overdag wel vrolijk door de bak alhoewel ze nu veel boven en onder een montiplaat vertoeven.

Nooit met een schepnetje ze naar een andere plek dwingen, vissen raken hier heel gestrest van en de natuur gaat natuurlijk altijd zijn eigen gang, wat zijn de afmetingen van je aquarium ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

De nemo,s komen uit een showbak van een local fish store, deze bak was 60x60cm. Onze bak is 200x60x60 cm. Ruimte genoeg dus, ook voor een anemoon. Er ligt echter maar 50 kg levend steen in.
Daardoor is er heel veel ruimte over en kan me voorstellen dat de NEMO,S de oversteek niet durven maken:biggrin:. Wij zijn herintreders, 10 jaar geleden ook een bak van 80 cm gehad maar de aankoop van een anemoon compleet met stip heeft toen dramatische gevolgen gehad.
ik wil dus niet te veel steen want ben panisch voor vuilophopingen. Een soort van open reef lijkt me beter hanteerbaar.

Nooit met een schepnetje ze naar een andere plek dwingen, vissen raken hier heel gestrest van en de natuur gaat natuurlijk altijd zijn eigen gang, wat zijn de afmetingen van je aquarium ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

De nemo,s komen uit een showbak van een local fish store, deze bak was 60x60cm. Onze bak is 200x60x60 cm. Ruimte genoeg dus, ook voor een anemoon. Er ligt echter maar 50 kg levend steen in.
Daardoor is er heel veel ruimte over en kan me voorstellen dat de NEMO,S de oversteek niet durven maken:biggrin:. Wij zijn herintreders, 10 jaar geleden ook een bak van 80 cm gehad maar de aankoop van een anemoon compleet met stip heeft toen dramatische gevolgen gehad.
ik wil dus niet te veel steen want ben panisch voor vuilophopingen. Een soort van open reef lijkt me beter hanteerbaar.
Niet dat dit topic daar over gaat, maar volgens mij kan een anemoon geen stip hebben.
Maargoed, die oversteek gaan ze vanzelf wel een keer wagen. Zeker als je straks nog meer vissen hebt rondzwemmen zullen ze de boel meer vertrouwen, er zijn dan tenslotte nog meer vissen die zich in dat stukkie water durven te vertonen :)

Een anemoonvis heet zo omdat deze soort in symbiose leeft met een.... anemoon. OK de Occelarissen duiken bij gebrek aan, overál in maar dan nog.

Als je een bak hebt van 2 meter kan een rode tepelanemoon het probleem toch niet zijn? Ruimte plenty, vaak te koop op dit forum uit eigen "kweek" en dan zijn z ijzersterk. Ook loopt deze soort na even een plekje zoeken na inbreng , niet meer.

Ocelarissen vertonen dit vreemde zwemgedrag omdat ze hun natuurlijke gedrag niet kunnen verkrijgen. En daar is dus heel eenvoudig wat aan te doen. En laat ze met rust ook zolang ze dit doen.

Jan

Ja er komt op zeker en snel een rode tepelanemoon. Ik zoek het forum al af en hou me aanbevolen.

De anemoon die ik destijds had was een witte met violette punten, deze kwam achteraf gezien uit een vervuilde bak. De witborstdokter die ik toen had is waarschijnlijk zeer gestrest geraakt en zat binnen 3 dagen vol met stip waarbij in no time alle vissen geïnfecteerd waren. De gevolgen laten zich raden.
We waren er echt ziek van.

Een anemoonvis heet zo omdat deze soort in symbiose leeft met een.... anemoon. OK de Occelarissen duiken bij gebrek aan, overál in maar dan nog.

Als je een bak hebt van 2 meter kan een rode tepelanemoon het probleem toch niet zijn? Ruimte plenty, vaak te koop op dit forum uit eigen "kweek" en dan zijn z ijzersterk. Ook loopt deze soort na even een plekje zoeken na inbreng , niet meer.

Ocelarissen vertonen dit vreemde zwemgedrag omdat ze hun natuurlijke gedrag niet kunnen verkrijgen. En daar is dus heel eenvoudig wat aan te doen. En laat ze met rust ook zolang ze dit doen.

Jan

"Nemo's" kunnen ook prima zonder anemoon, laat je niet gek maken. Een anemoon die lang op zijn plek blijft zitten ben ik nog niet tegen gekomen, uiteindelijk gaan ze toch allemaal aan de loop. Ik heb meerdere gevallen gezien van bakken die nagenoeg totaal verwoest zijn omdat de anemoon in een strommingspomp was terecht gekomen en door de watervervuiling het meeste koraal om zeep is gegaan, bezint eer ge begint. Maar zoals altijd is dit maar mijn eigen persoonlijke kijk en ervaring op dit onderwerp.

Omdat de Nemo's geen andere vissen in de bak zien is dat voor hun heel stressvol omdat in de natuur dit betekend dat de andere vissen gevlucht zijn omdat er gevaar dreigt. Je zal zien dat als je meer vissen in je bak hebt de Nemo's vrijer door de bak heen gaan bewegen. Maar dat ze meestal toch hun eigen favoriete "Hang-out" hebben waar ze het meest in de buurt vertoeven. Die van mij eten uit mijn hand, daarna doen ze nog een rondje bak zwemmen en daarna gaan ze toch meestal weer terug naar hun hang-out. Echt heel de dag door de bak heen en weer zwemmen doet een Nemo niet. Als ze alleen zitten dan zou een anemoon(hun natuurlijke vluchtplaats) wel fijn voor ze zijn, maar als je meerdere vissen erbij zet zal dat ook de stress verminderen.

Dit onderwerp heeft inmiddels al een aardig staartje gekregen waarmee we eigenlijk de kernvraag passeren, :biggrin: We zijn blij met jullie meningen en adviezen.
ik zal ons eens gaan voorstellen ( met techniek ) want dat heb ik nog niet gedaan, dan weten we ook waar we over praten.

Gr Dory

Ja er komt op zeker en snel een rode tepelanemoon. Ik zoek het forum al af en hou me aanbevolen.

De anemoon die ik destijds had was een witte met violette punten, deze kwam achteraf gezien uit een vervuilde bak. De witborstdokter die ik toen had is waarschijnlijk zeer gestrest geraakt en zat binnen 3 dagen vol met stip waarbij in no time alle vissen geïnfecteerd waren. De gevolgen laten zich raden.
We waren er echt ziek van.

@ mdanielse, Een perfecte analyse van Nemo,s en idd het zijn geen rustige zwemmers die net als een dokter die hier en daar een stukje groen van de stenen eet.
Ze fladderen en dartelen over elkaar in de stroming.
Ik kan me ook voorstellen dat als een rif leeg is dat je daar uit lijfsbehoud niet wil vertoeven, en zeker niet in de nacht. Ja, zo werkt dat.
Een dokter is de eerste op mijn lijstje.

"Nemo's" kunnen ook prima zonder anemoon, laat je niet gek maken. Een anemoon die lang op zijn plek blijft zitten ben ik nog niet tegen gekomen, uiteindelijk gaan ze toch allemaal aan de loop. Ik heb meerdere gevallen gezien van bakken die nagenoeg totaal verwoest zijn omdat de anemoon in een strommingspomp was terecht gekomen en door de watervervuiling het meeste koraal om zeep is gegaan, bezint eer ge begint. Maar zoals altijd is dit maar mijn eigen persoonlijke kijk en ervaring op dit onderwerp.

Omdat de Nemo's geen andere vissen in de bak zien is dat voor hun heel stressvol omdat in de natuur dit betekend dat de andere vissen gevlucht zijn omdat er gevaar dreigt. Je zal zien dat als je meer vissen in je bak hebt de Nemo's vrijer door de bak heen gaan bewegen. Maar dat ze meestal toch hun eigen favoriete "Hang-out" hebben waar ze het meest in de buurt vertoeven. Die van mij eten uit mijn hand, daarna doen ze nog een rondje bak zwemmen en daarna gaan ze toch meestal weer terug naar hun hang-out. Echt heel de dag door de bak heen en weer zwemmen doet een Nemo niet. Als ze alleen zitten dan zou een anemoon(hun natuurlijke vluchtplaats) wel fijn voor ze zijn, maar als je meerdere vissen erbij zet zal dat ook de stress verminderen.

Back
Bovenaan