Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SERA 130 - start met zeewater, opstarten rifbakje. Upgrade lichtkap inside!

Zondag testdag!

No2 = 0
No3 = 3
Ca2+ = 370
Mg2+= 1440
Dkh = 8
Po4+ = 0

Al met al prima waarden. Komende week even geen veranderingen, heb van de week alleen nog zeester toegevoegd, maar net als de slak doet die nog niet bijster veel. Vissen en koralen doen het heel goed, heb zelfs de indruk dat een stuk hardkoraal flink groeit en mooi open staat. Heel gaaf. Lippie de lipvis begint eindelijk actief of voedsel te jagen zowel in de bak als tijdens voeren, tot nu toe at ie erg weinig tot niets dus maakte me al zorgen maar had dus ook even de tijd nodig. Nu dus lekker genieten van hoe alles ontwikkeld.

mama6ybu.jpg

4y4ysy2e.jpg

Ik zie dat je ook gekozen hebt voor Baliepoliepen …. ik vind ze ook erg mooi …. hopelijk worden ze knal geel! Ben benieuwd of je akrotje het gaat doen onder jouw verlichting. Ik heb gekozen om een experimentje mbt licht te doen met de caulastrea Een licht minnende soort …..

Ik zie dat je ook gekozen hebt voor Baliepoliepen …. ik vind ze ook erg mooi …. hopelijk worden ze knal geel! Ben benieuwd of je akrotje het gaat doen onder jouw verlichting. Ik heb gekozen om een experimentje mbt licht te doen met de caulastrea Een licht minnende soort …..

Ja heb het stukje Akro met opzet dicht bij het water oppervlak gezet zodat het veel licht krijgt. Als het open staan van de poliepen een indicatie is voor gezondheid dan lijkt dat best goed te gaan. Hou het ca2+ gehalte op peil want dat daalt wel redelijk elke week, dat zou dan de opbouw van het kalkskelet ondersteunen toch?

Is inderdaad zeker geen overdaad aan verlichting, dus we gaan het zien :) 27watt led @ 130 liter.

Hupsa, gister avond weer meetavond na kleine waterwissel zaterdag en ziet er weer goed uit:

No3 = 2 dus iets gedaald, merk dat ik dit geheel kan sturen met voeren.
Ca2+ 370
Kh7
Mg2+ >1500 (waterwissel, maar doe ik toch wat minder dus zakt wel weer terug tot de volgende wissel).

Heb voor de ca2+ en de kh een beetje verhoger toegevoegd, verder maak ik me niet druk :)

Wel weer een stukje steenkoraal afgebroken per ongeluk. Kan het geen stekjes meer noemen als ik doorga, toch beter opletten met dat kwetsbare spul. Groeit niet zo snel ook he :)

Zeester eet graag algen van het raam dus die laat ik in een hoek lekker zitten voor hem, weet ik dat ie genoeg te eten vindt.
Slak is los, eet zich suf. Enige is dat ik wat bryopsis heb wat nog geen enkele bewoner eet dus die verwijder ik handmatig.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Vanavond weer meten:
Nitraat 1,5-2
Ca 370
Mg 1380
Kh 8,7

Twee keer per week dus ca/kh bijvullen houdt het op niveau. Alles groeit en doet het super, echt stabiliteit momenteel dus laat het even poosje zo draaien.

Foto's;

qe2a8uge.jpg

y4ejeze5.jpg

yruza9up.jpg

vyvyse6u.jpg

4u2utyva.jpg

pygyry4y.jpg

umysuzy4.jpg

he2ary3a.jpg

Kokerworm die al een aardige slurf aan het maken is. Heb sowieso veel kokerwormen!

Volgende bewoners worden twee nemo's en we gaan op zoek naar kleurrijke koralen.
Misschien nog een keer bryopsis etende slakken, blijf wel last van deze wieren houden.

Dank je Paulo, leuk om dingen te kunnen delen hier :)

Gisteravond langs geweest bij een mede forummer en bij hem wat montiplaat en een poetsgarnaal over genomen. Verder vanavond de Hydor Slimskim 250 ingebouwd, aanpassing van het beruchte randje viel mee. Zie de foto's:

u7ytebem.jpg

y2uva9uj.jpg

u5uny6aj.jpg

En de skimmer:

anevaqa2.jpg

2y4ude4a.jpg

Montage zonder de houdertjes voor de magneten. Heb hem los in het vak gehangen en de magneten in de skimmer gedaan en aan de buitenkant van het vak.

Hij hangt in vak 2 van rechts, vak 1 is wellicht nog beter maar komt me gewoon slecht uit. Aangezien er nu al prut in het bakje terecht komt verwacht ik geen problemen met dat hij tegen de stroom in skimmed.

Inderdaad vervelend. Heb nu in 3 weken tijd 2 poetsgarnalen verloren steeds 2 dagen na het vervellen.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Ha Johan, net wekelijkse bezigheidstherapie gehad en meteen tijd voor foto. Kauderni heeft vriendje van R0yal erbij, meteen klein stekje blauwe buttons meegenomen. Verder paddestoel wat verplaatst, de poetsgarnaal zit er steeds op en dan gaat ie dicht.

4ejusyzy.jpg

Voor aanzicht

Zij aanzicht

budepy3u.jpg

Andere kant is niet zo spannend ;-)

Waterwaarden:

No3 2,5 (schuimer schuimt pas weer sinds gister, de slimskim 250 hangt er nu in)
Ca 340 en dus verhoogd
Mg 1600
Kh 8,3

gege3aja.jpg

Nu Henk er nog bij en dan zijn we compleet voor de familie foto.

3uzepe7u.jpg

net even je dagboekje doorgelezen ziet er erg leuk uit!
ook een mooie opbouw ga zo door!

groeten jacob

net even je dagboekje doorgelezen ziet er erg leuk uit!
ook een mooie opbouw ga zo door!

groeten jacob

Dank je Jacob, leuk ook dat je het doorgelezen hebt.

Zojuist werden we getrakteerd op een kleine show door de poetsgarnaal: deze is live verschaald!

5a3eby5y.jpg

gepytuqy.jpg

e7ehy2a3.jpg

jy3e8ezy.jpg

Lege huls maar opgeruimd, begon rond te zweven en vissen hebben al genoeg om te wennen vanavond na introductie van de nieuwe kauderni.

Hey Nigel,

Heb zelf ook een sera cube de led versie echter vind ik dat nog al wat aanslag heb op de ruiten. Heb jij hier ook last van met je led ?
Draait verder prima maar iets in me zegt dat de led toch voor wat meer aanslag op de ruiten zorgt. En hoelang heb je je verlichting aanstaan ?

Groetjes paul

Hi Paul, nu heb ik led vrij snel ingebouwd en dus weinig met de tl's kunnen kijken naar aanslag, maar moet om de dag inderdaad ook wel poetsen. Ben laatste maanden bij diverse mede forum leden te gast geweest en het lijkt er wel op dat daar ook gepoetst wordt. In het boekje van tanne staat dit ook als dagelijks terugkerende activiteit.
Wat wel zo is is dat mijn leds de achterwand nu meer beschijnen en dat daar inderdaad meer groeit, gelukkig vind Henk en de slak dat heerlijk!

Lampen gaan om 10:00 zon op en om 21:00 zon onder. Tussen 12:00-18:00 staat alles vol aan (27watt, 3 balkjes).

Hee Nigel, bedankt voor je antwoord. Oke de zelfde bevindingen dus. Thnx groeten paul

Hoi Nigel, reden dat de poetsgarnalen zijn overleden geen idee. Beide 2 dagen na het vervellen en 2 weken na elkaar. Heb alleen 2 nemo's in de bak. Aanstaande weekend gaat er wat meer leders etc erin. Succes trouwens met je Henkie. Mijn Henkie heeft alle groene alg binnen 2 weken op. Zwemt nu in een bak bij een maat rond.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Back
Bovenaan