Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SERA 130 - start met zeewater, opstarten rifbakje. Upgrade lichtkap inside!

Nigel

ZeewaterForum gebruiker
Goedemiddag allen!
Sinds enkele weken de enthousiaste bezitter van een SERA 130. Met hulp van Hans van Nemoland.nu ben ik m'n bak rustig aan het starten.

Enfin, wat heb ik zoal gedaan, gevolgd door een klein fotologje:

- Aquarium & vers levend steen ophalen bij Hans
- zooi toebehoren gekocht uiteraard, even goed beginnen natuurlijk
- Bak plaatsen, osmose water erin, zout erin en proefdraaien, zoutgehalte checken.
- Water kwaliteit meten voor de 0-meting
- Stenen in de bak, mooie stapel gemaakt met genoeg gangetjes en staat nog vrij.
- Biopellets erin, schuimer aan

Na een week kwam er een soort slijmerige draad fase, duurde paar dagen en ging weer weg.
Wel een paar dagen een sponsfilter erin gehad om de losse draadmeuk op te vangen, maar zodra het water weer helder was eruit gehaald.
Water gemeten uiteraard, heel klein nitriet piekje gemeten, nitraat laag.

Na week twee eerste water wissel 10% van totaal inhoud bak, gecombineerd met water meting, nitriet is weg, klein beetje nitraat nog.
Vervolgens de actieve bodemgrind erin gedaan na het afzuigen van wat losse rommel van de stenen. Er kwam en komt verder niets meer uit/vanaf, spoelde de stenen dagelijks even af met de stromingspomp. Nadat het beeld weer helder werd hadden we dan ook een mooie bodem. Na deze actie weer even water gemeten, gewoon omdat het leuk is bij te houden - maar geen verandering gesignaleerd.

Nu dus weer een week of wat wachten, er begint wat te groeien hier en daar en heb een klein ontzettend harig krabbetje gesignaleerd.

De fans uit de kap zijn vervangen en ledbalkjes zijn onderweg.

Captains log, stardate blabla, enfin:

Zoutgehalte oke, temperatuur begint wat te worden - stapelen maar. Zijn 5 stenen van in totaal 15 kg. Staat helemaal vrij en je kunt er nog overal doorheen kijken.
2w24ozb.jpg

Overzicht, water is nog wat mistig.
14xe04w.jpg

En de sporen op de bodem, wie o wie zal dit doen?

Let me sing you the song of my people. Enfin, die zijn inmiddels vervangen.
1zzlthf.jpg

door 2 extra stille fannetjes.
2ecns4p.jpg

Slijmerige draad fase na week 1.

milwgj.jpg

Groeiend dingetje met erachter el grotto voor el crap.

ngotaq.jpg

En hier begint al wat gras te groeien.

ri9itv.jpg

Voor aanzicht.

Filterbak open. Die bolletjes zaten er al in, dus heb ze lekker laten zitten.
Alle stenen zijn nu nog wat wit door het bodem storten, dat duurt wel weer even voor het allemaal weer de eigen kleur heeft. Spoel de stenen regelmatig af met de stromingspomp, maar na twee weken kwam er simpelweg niet zoveel troep meer uit natuurlijk.

Todo:
- geduld hebben ;)
- led installeren
- ogen open houden voor een betere eiwitafschuimer
- uitzoeken of grof deeltjesfilter nu wel of niet permanent erin moet
- andere waterwaarden meten om te kijken of actief kool erin kan c.q. moet

Zo, vandaag led ingebouwd. Foto's volgen, maar effectief heb ik de tl's vervangen door 2 led balkjes van JMB reef van 9 watt per stuk. Totaal 18 watt led tov 48 watt TL. Navraag leerde dat dit qua lumen vergelijkbaar is, maar als er ooit nog wat bij moet kan dat eventueel ook nog. Scheelt enorm zo zonder fans & zonder warmte. Trucje kostte me ruim een uurtje ombouwen en even meer dan 100€ incl 2 adapters zodat ze in 2-en aan kunnen met tijdschakelaars.

Op de bodem lagen 2 kleine krabbetjes, eentje eruit weten te vissen, de ander ben ik kwijt. Schrok een beetje dus meteen alle water waarden gemeten, maar geen nitriet, geen ammoniak, beetje nitraat en kh van 6, bij een ph van 7,5. Kh mag hoger, maar we zijn voorlopig in de opstart dus maakte me vooral zorgen om nitriet en ammonia(k).

Enfin, kunnen we weer wat van de todo afstrepen!

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Weer een weekje verder, tijd voor de balans:

- nitraat < 10 > 0, gemeten met Sera test deze keer.
- nitriet onmeetbaar
- ph 8 (was 7,5)
- dkh zakte < 6 dus opgehoogd met Colombo middeltje naar 8.
- zoutgehalte 1.0225
- temp 25,5'c

Ziet er goed uit, al begin ik wel steenalg te krijgen. Goed in de gaten houden en het water lekker in beweging houden over de stenen en de bodem dus maar. Bak is dus nog niet helemaal gerijpt, al weet ik niet of de steenalg nog weg gaat voor ik er bijvoorbeeld een bodemwoelende slak in laat logeren.

Bruine alg wordt al weer wat minder, doe regelmatig de stenen voorzichtig wat omwoelen en de stromingspomp even anders instellen. In de toekomst misschien een tweede stromingspomp regelen en de stroming af en toe veranderen/omdraaien? Weet je zeker dat je geen stromingsloze plek krijgt op je rif, toch?

Verder worden we bedreven in het meten van de waterwaarden. De kH zakte wat weg (van 6 naar 5) en heb ik verhoogd met Colombo's kh+ middeltje. Ik wilde voorkomen dat het de PH verder zou beïnvloeden. Had niet verwacht dat met de opstart de kh al zo zou dalen. Er begint nu eindelijk wat meer te leven op de stenen, paar paarse/rode mini anemoon dingetjes, stel waaiertjes hier en daar en het kokervormige ding gaat af en toe een dagje dicht om daarna iets groter open te gaan. Ook de krab heeft zich even laten zien, die zal ik over een paar weken wel 's vangen met een glas.

Als m'n led projectje af is ga ik de skimmer aanpakken, makkelijkste lijkt een hydor slimskim oplossing, die past er zo in.

Ook weet ik nog niet wanneer ik koolfilter moet toepassen, vooralsnog zit er niets spannends in het water om te filteren, maar weet het dus niet zeker. Iemand tips?

hoi Nigel

goed te zien dat er weer iemand in Hoorn aan een aquarium is begonnen..
zal je dagboekje in de gaten houden.. altijd leuk om te zien hoe mensen aan het werk gaan bij het opstarten van een zeeaquarium
succes en geef je bak heel veel tijd om te rijpen..
niet te hard van stapel lopen ook al is dat heel erg moeilijk!

wat wil je gaan houden aan koralen en vissen?

Hi Mastex, leuk dat je reageert en ook uit Hoorn komt! :)

Ik moet je bekennen dat over de bewoners ik nog niet eens veel heb nagedacht. Eerst rijpen en de techniek verfijnen, dan de bewoners :)
Morgen arriveert de derde ledbalk en ledcomputer, dus dat regel ik dan in het weekend. Daarna de skimmer vervangen of verfijnen, ben er niet tevreden over - maar dat hoort bij het standaard exemplaar las ik al ;)

Maar, vooralsnog zie ik het volgende een beetje voor me qua bewoning:

- turboslakken, want.. turboslakken! :)
- garnaaltje, passend bij wat er eventueel te eten is (dacht een glasanemoon te hebben gezien maar die lijkt door de krab opgegeten te zijn)
- paar anemoon visjes / clownsvisjes, los van de bekende animatiefilm hebben we daar tijdens duiktrips zulke leuke herrinneringen aan hebben.
- anemoon, zodat de clownsvisjes een waardig onderdakje hebben.

Verder nog geen idee, net hoeveel ruimte er is en wat samen zou kunnen met bovenstaande.

Wat ik in het bekende aquariumboekje en ook elders op internet niet echt kan vinden is wanneer is je bak nu 'rijp'. Afgaande van waterwaarden zijn we er wel - nitrietpiekje gehad - rommeltjes uit steen, etc, maar toch langer rijpen is.. beter. Recent in ene bruine alg, ook teken van niet rijp, dus weer wachten.
En, hebben die bacterien en kleine bewoners van m'n verse nieuwe bakje niets te eten nodig? :P

ybamu3ad.jpg

2epyja9a.jpg

ase9asyg.jpg

pumanujy.jpg

juda2e7y.jpg

Led controller ingesteld, met handleiding toegezonden door JMB (wat er bij zit is Engrish onleesbaar). Van 0 naar 100 % over een langere periode, start om 10:00 en dan weer afbouwen vanaf 18:00 tot 21:00 ongeveer. Tot 24:00 dan nog 5% licht zoals je ziet op donkere plaatje. Ga eerst dit eens bekijken en dan finetunen als nodig.

Zo, week 4 metingen, weinig veranderd tov vorige week:

No2 0
No3 1
Kh 8
Ph 8
25,5'c
1.023 zoutgehalte

Verder cu testje gedaan, was negatief. Gister tweewekelijkse waterwissel gedaan en toen wat zwerfvuil van de bodem opgezogen met een vuilklok. Nu weer kijken naar alles wat sinds vorige week flink gaat groeien! Nieuwe lampen en/of hogere kh helpt in ieder geval.

Hi Nigel,

leuk, heb je weer wat om naar te kijken.

dat keniaboompje is binnen no-time groot, ik had ook een heel klein boompje (takje) gekregen toen ik in februari opstartte, is nu inmiddels al een cm of 25 groot dus dat gaat snel.
Niet schrikken als de rode heremietjes een paar dagen niet bewegen of van de plaats af komen, dan zijn ze zich aan het voorbereiden om te gaan verschalen.
Zorg wel dat je voor de rode heremiet hetzelfde soort schelpen huisje vind, mijn roodpoot had diverse huisjes tot zijn beschikking maar dit waren ronde huisjes en die vond hij maar niks,
totdat ik een groter puntig huisje erbij deed en binnen 5 minuten was hij verhuist.

Succes

Stel turbo's, stel babylons en stel kreeftjes zitten er in. Ook nog heel klein Kenia boompje erbij cadeau gekregen. Super! Sommige Slakjes kijken de kat uit de boom, eentje is druk aan het eten geslagen :)

Dank voor de tips, heb meteen al paar lege slakken huisjes meegekregen, maar zal op zoek naar wat meer maatjes. Het grotere kreeftje vAn de twee woont in het kleinstje huisje nu :)

Verder is 1 slak lekker bezig, de rest moet nog even bijkomen denk ik. Leuk hoor, zelfs de slakken zijn leuk om naar te kijken!
uvy4u9ap.jpg

Zelfs allemaal kleurtjes op zijn 'hoofd'. Maar eens foto's met juiste witbalans maken.

Back
Bovenaan