Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SERA 130 - start met zeewater, opstarten rifbakje. Upgrade lichtkap inside!

Geen last van verwarring …. ik zit voor mijn 135 en zie het water naar binnen stromen langs de bovenkant … maar ik zal wel een vlaamse versie hebben

Dat zou betekenen dat er verschillende versie zijn, want ik zie dat bij de mijne dus niet ;)
Als de jouwe eruit ziet als op het plaatje heb je ook geen beker in de schuimer op de venturi zoals op mijn plaatje? (Als je de schuimbeker er af haalt?)

Zal hem uitgebreid op de foto zetten de volgende keer dat ik hem eruit heb gehaald.

6etu5edy.jpg

Paddestoel leder, overgenomen van forumlid, erg blij mee. Vannacht verveld en nu weer mooi open.

nyhe3yqy.jpg

Citroen lipvis, hulp bij wormpjes die mogelijk leders eten. Eet al met de pot mee maar is nog erg schichtig. Hele mooie vis vind ik dit, is nog een baby zeg maar.

ygatu2e5.jpg

En poging 3 om een slak in te brengen. Ingedruppeld, twee uur laten wennen in dat water, op temp laten komen maar zo te zien - dood. Echt irritant.

Morgen kijken voor nog een paar kleine leders en hopelijk een zandzevende zeester. Mits de waterwaarden doen wat ik wil.

Flap is weg trouwens, vissen die gevoerd worden losten het flap probleem in twee weken op. Te laag nitraat dus ook niet goed.

Veel plezier met je nieuwe aanwinsten …. ziet er mooi uit …. alleen jammer van de drie slakken …. meestal toch vrije robuuste dieren muv medicatie

Druppelen is prima, maar 2 uur is niet het advies (van bijvoorbeeld vanuit de groothandels), dat is weer te lang en ook absoluut niet nodig. Iets anders waar je nog op zou kunnen letten: sommige slakken zijn niet zo goed in staat om zichzelf weer om te draaien als ze 'omgevallen' zijn, dan hebben ze regelmatig even onze helpende hand nodig. Blijven ze te lang in die toestand liggen, dan overlijden ze ook.

Druppelen is prima, maar 2 uur is niet het advies (van bijvoorbeeld vanuit de groothandels), dat is weer te lang en ook absoluut niet nodig. Iets anders waar je nog op zou kunnen letten: sommige slakken zijn niet zo goed in staat om zichzelf weer om te draaien als ze 'omgevallen' zijn, dan hebben ze regelmatig even onze helpende hand nodig. Blijven ze te lang in die toestand liggen, dan overlijden ze ook.

Oke, volgende keer weer iets korter dus. Rechtop zet ik hem steeds, maar hij rolt toch weer om. Vanochtend was ie nog verder gerold, heeft sinds inbrengen niet meer bewogen al kruipt ie wel in zijn huis als ik hem aanraak.

Oke, volgende keer weer iets korter dus. Rechtop zet ik hem steeds, maar hij rolt toch weer om. Vanochtend was ie nog verder gerold, heeft sinds inbrengen niet meer bewogen al kruipt ie wel in zijn huis als ik hem aanraak.

Dan komt het wel goed …. deze dieren kunnen een hele lange tijd op hun plaats zitten, zonder iets te doen

Geen last van verwarring …. ik zit voor mijn 135 en zie het water naar binnen stromen langs de bovenkant … maar ik zal wel een vlaamse versie hebben

Even wat rechtzetten deze morgen; heb de 135 nog eens aan een inspectie onderworpen en inderdaad, wel opening aan voorzijde. Mijn excuus, had niet goed gekeken.

Wel andere vraag; ik haalde hem eruit omdat ie een vrij irritant brommend geluid maakt, is dat normaal en/of is daar wat aan te doen?

Ps; de slak heeft vannacht wat gegeten en zichzelf verplaatst, er is dus nog hoop ;)

Even wat rechtzetten deze morgen; heb de 135 nog eens aan een inspectie onderworpen en inderdaad, wel opening aan voorzijde. Mijn excuus, had niet goed gekeken.

Wel andere vraag; ik haalde hem eruit omdat ie een vrij irritant brommend geluid maakt, is dat normaal en/of is daar wat aan te doen?

Ps; de slak heeft vannacht wat gegeten en zichzelf verplaatst, er is dus nog hoop ;)

;) ….. brommend geluid heb ik (nog) nooit gehad …. misschien effe uit elkaar halen->gaat erg makkelijk …. hoe doen je nieuwe koralen het?

;) ….. brommend geluid heb ik (nog) nooit gehad …. misschien effe uit elkaar halen->gaat erg makkelijk …. hoe doen je nieuwe koralen het?

Heb 'm al paar keer uit elkaar gehad, maar nog niet met blij resultaat. Geluid is goeddeels weg als ik lucht af sluit, lees dat je daar demper op kunt zetten?

Ja alles groeit goed!
Vanmiddag weer prachtige nieuwe stukken opgehaald bij forumlid en wederom genoten van een hele mooie bak. Zo gaaf om bij enthousiaste hobbyisten langs te mogen komen, ben echt weer helemaal blij. Foto's volgen zodra water weer helder is met uurtje ofzo.

Word jij ook zo gek van dat "stomme" gebogen glas :mad: …. ziet er allemaal mooi uit …. bedoel je dat je vis alweer weg is?

Word jij ook zo gek van dat "stomme" gebogen glas :mad: …. ziet er allemaal mooi uit …. bedoel je dat je vis alweer weg is?

Wilde heel graag juist naadloos raam, de spiegeling neem ik voor lief. Bolling is wel onhandig met de raamkrabber, dat zeker.

Lipvis vertrekt elke avond ergens de bodem in, dus die zien we morgen pas weer :)
Droogvoer geprobeerd te voeren, dat eten ze niet helaas. Diepvries wel.
Waterwaarden wederom top, nitraat op 1,5 en flap is foetsie! Mg/ca/kh/po4 prima, valt me alles mee hoe dat schommelt - reageert vooralsnog voorspelbaar.

Vanmiddag geadopteerd:
7e5apede.jpg

Zandzevende zeester. Ik weet dat doodsoorzaak nr 1 honger is dus zal erop letten dat hij genoeg te eten krijgt en anders bijvoeren. Hoop dat als ik gericht voer op/in de bodem plaats hij dit weet te vinden.

Babylon slak springt inmiddels met voedertijd uit de bodem en racet dan rond tot ie wat lekkers heeft om daarna weer in de bodem te duiken. Beesten zijn veel slimmer dan ze eruit zien.

Ik heb lang moeten kijken wat het nu was …. dode kippen op een stok? een dode zwaan …. ha ha ha …. in een ander topic las ik iets over het vastmaken van leders …. en dacht aha!

Ik heb lang moeten kijken wat het nu was …. dode kippen op een stok? een dode zwaan …. ha ha ha …. in een ander topic las ik iets over het vastmaken van leders …. en dacht aha!

Whehehe jep, denk doe er wat diepvrieskip in!

Inmiddels zit het weer helemaal anders, wist ik vele dat die leders nog 5x zo groot worden als ze helemaal open staan!

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

wist ik vele dat die leders nog 5x zo groot worden als ze helemaal open staan!

Goede voorbereiding is soms het halve werk …. :rolleyes:

Back
Bovenaan