Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SERA 130 - start met zeewater, opstarten rifbakje. Upgrade lichtkap inside!

Instroom is aan de bovenkant en uitstroom aan de onderkant daarom is vak 1 of 3 geschikt ! Anders ga je recyclen.

Instroom is aan de bovenkant en uitstroom aan de onderkant daarom is vak 1 of 3 geschikt ! Anders ga je recyclen.

Zet de schuimer in de overloop kamer maar let wel dat de waterhoogte goed is dat het oppervlakte water ook in de schuimer loopt.
in vak 3 is geen vaste hoogte door de verdamping en dan blijft je schuimer ontregelt.

Zet de schuimer in de overloop kamer maar let wel dat de waterhoogte goed is dat het oppervlakte water ook in de schuimer loopt.
in vak 3 is geen vaste hoogte door de verdamping en dan blijft je schuimer ontregelt.

De sera afschuimer werkt andersom qua in en uitstroom tov de hydor

Niet zo handig, daar filter ik het oppervlakte water ;) er stroomt 1200liter water langs elk uur, geloof dat de hydor daar maar een fractie van pakt. Recyclen zal daarom in mijn beleving wel mee vallen.

Dat er water langs de schuimer gaat is volgens mij niet te voorkomen,dat gebeurd in alle bakken.
je kan in het 3de vak eventueel over watten filteren,dan pak je wel alle water wat er door gaat.

Dat er water langs de schuimer gaat is volgens mij niet te voorkomen,dat gebeurd in alle bakken.
je kan in het 3de vak eventueel over watten filteren,dan pak je wel alle water wat er door gaat.

Goed punt en ook nog te doen met m'n filterbakje :) zal er over nadenken, eerst maar 's kijken wat de hydor nu gaat doen. Zal nog wel paar dagen duren voor ie z'n draai gevonden heeft.

Goed punt en ook nog te doen met m'n filterbakje :) zal er over nadenken, eerst maar 's kijken wat de hydor nu gaat doen. Zal nog wel paar dagen duren voor ie z'n draai gevonden heeft.

Het kan inderdaad even duren voor hij weer schuimt.
bij mij duurde het ook wel even en ik dacht dat het aan de schuimer lag maar dat is dus niet zo.
nu draait hij als een trein en haal ik smurrie uit het water.

Zo, nitraat vanavond van 0,3 naar 1,5 deze week gegaan. Weekje overvoeren merk je dus meteen. Nu weer week normaal voeren en dan kijken of we een stabiele waarde kunnen houden. Tussen de 1 en 5 lijkt me prima toch? Hoger dan 10 is te veel maar onder de 1 geeft ook risico op flap. Kijken of dat nu terug loopt na paar weken.

Ca was 390 / kh 8,6. Heel klein schepje ca toegevoegd. Ook dat was aan de lage kant maar herstelt zo goed.

Rest van de waarden saai maar waar prima. Begin heel goed te zien hoe elke actie die ik doe een reactie geeft in de bak, voorspelbaarheid is best groot.

Inmiddels heb ik de hydor slimskin 135 en de 250 hier (beide kwamen voor nette prijs voorbij en dus beide gekocht, eentje zal tzt weer weg gaan). Maar de 135 neemt water aan de onderzijde en daar blijft het bij. Er is geen gaatje naar de zijkant.

De 250 daarentegen zuigt water aan via een dun voorvak en een pompje die het daar uit zuigt. Voor dit model is het dus inderdaad zo dat een waterstroom van boven naar beneden optimaal zal zijn. Voor de 135 lijkt het vooralsnog precies andersom beter te zijn, van onder baar boven dus. Had niet verwacht dat beide slimskins zo anders qua werking zouden zijn.

Inmiddels heb ik de hydor slimskin 135 en de 250 hier (beide kwamen voor nette prijs voorbij en dus beide gekocht, eentje zal tzt weer weg gaan). Maar de 135 neemt water aan de onderzijde en daar blijft het bij. Er is geen gaatje naar de zijkant.

De 250 daarentegen zuigt water aan via een dun voorvak en een pompje die het daar uit zuigt. Voor dit model is het dus inderdaad zo dat een waterstroom van boven naar beneden optimaal zal zijn. Voor de 135 lijkt het vooralsnog precies andersom beter te zijn, van onder baar boven dus. Had niet verwacht dat beide slimskins zo anders qua werking zouden zijn.

nu kun je een keuze maken welk vak je wilt gebruiken in de sump.
de 135 in vak 2 en of de 250 in de overloop vak.

nu kun je een keuze maken welk vak je wilt gebruiken in de sump.
de 135 in vak 2 en of de 250 in de overloop vak.

Exact! Gemakshalve hou ik de 135 in vak 2:
- zat ie al
- hoef vak 1 (nog) niet aan te passen
- nitraat bijv momenteel eerder veel te laag dan te hoog, skimmer extra hard laten werken dus nog niet zinvol

Maar als ik zie hoe snel het tij kan keren qua vervuiling en afschuimcapaciteit hou ik de 250 dus nog mooi achter de hand!

Exact! Gemakshalve hou ik de 135 in vak 2:
- zat ie al
- hoef vak 1 (nog) niet aan te passen
- nitraat bijv momenteel eerder veel te laag dan te hoog, skimmer extra hard laten werken dus nog niet zinvol

Maar als ik zie hoe snel het tij kan keren qua vervuiling en afschuimcapaciteit hou ik de 250 dus nog mooi achter de hand!

Ik zou inderdaad alle 2 houden.
als je zou willen kan je ze ook alle 2 tegelijk gebruiken,dan heb je nog meer schuim capaciteit.
het lijkt mij overbodig 2 schuimers te gebruiken maar je zou de eerste zijn denk ik.

Misschien moet je effe op de site van hydor kijken en lezen hoe de skimmer zijn werk doet …. das toch iets anders dan wat jij nu zegt!

slimskin.jpg

Precies zoals ik zeg dat de 250 werkt Marc: van boven naar beneden inderdaad. De 135 zit totaal anders in elkaar: daar zit een andere venturi unit in met een beker, geen opening naar de zijwand met aanzuiging en geen stroming van boven naar beneden, maar van onder naar boven.

Kan dit plaatje voor de 135 niet vinden, ben wel benieuwd hoe die er dan uit ziet :)

Enige plaatje wat ik zo snel kan vinden op internet van de binnenkant van de 135:

y8aheny9.jpg

Je ziet hier de beker waar de belletjes door van onder naar boven worden geleid. Deze staat op de belletjes pomp en die is aan de onderkant helemaal open, net als de skimmer. De pomp heeft geen aanzuig gat aan de zijkant zoals de 250 wel heeft.

Dus nogmaals; mijn 250 en 135 zijn totaal verschillend in werking, vandaar de verwarring?

Dus nogmaals; mijn 250 en 135 zijn totaal verschillend in werking, vandaar de verwarring?

Geen last van verwarring …. ik zit voor mijn 135 en zie het water naar binnen stromen langs de bovenkant … maar ik zal wel een vlaamse versie hebben

Back
Bovenaan