Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SERA 130 - start met zeewater, opstarten rifbakje. Upgrade lichtkap inside!

be4y2e6y.jpg

Kenya boompje groeit inderdaad snel! Mooi hoor :) eerste zachte koraaltje.

Bruine alg duikt zo nu en dan weer op, ik denk vooral als ik de stenen afgespoeld heb (met stromingspomp) en/of de bodem wat omgewoeld. 1 van de stenen is wittig en vaak ook wat bedekt onder de alg, de andere stenen zit nooit wat op.
Ook maar silicium gaan meten in het water? Ca, kh, po, no, etc waarden zijn uitstekend - ben ik erg blij mee. Testen afwisselend met Sera als Salifert testjes en ter vergelijk soms een teststripje (als we vaak genoeg de stokjes naast de echte metingen leggen kun je ze gebruiken in geval van 'nood' om snel een indicatie te krijgen).

Ook waterwissels krijgen we handigheid in, ga ipv 12 liter per twee weken nu rond de 20-24 liter per twee weken wisselen. Blijven de mineralen wat beter op niveau.

Vandaag water in winkel laten testen voor de zekerheid, zag er goed uit!

Meteen twee kleine ledertjes meegenomen, een paarse button en een groen/gele poliep. Erg leuk!

Verder ziek ik wat kleine flap plekjes, mogelijk op plekken met weinig stroming, dus ga stroming wat aanpassen. Te schoon kan ook meewerken, meet al weken lage nitraat.

Verder nu ook ca. en Mg getest. Ca. is 400, maar Mg 1600. Aan de hoge kant terwijl we die niet hebben verhoogd. Maar even aankijken komende weken, begrijp dat 1600 onwenselijk maar niet gevaarlijk is.
Kh is 8,2.
Vooralsnog stroming aanpassen en geduld hebben dus?

Ziet er leuk uit. Bedankt nog voor de tip van de JNB leds. Zijn top

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

uqa6yqys.jpg

Deze jongens duiken steeds vaker op, zijn op zoek naar eten als de zo'n onder is.

Vandaag zijn er twee (mini) kardinaalbaarsjes bij gekomen en eindelijk de bekende 'Henkie' oftewel Salaris Vasciatus.
Ook Seachem stability ga ik komende tijd bijgeven om de balans te helpen in stand te blijven. Nitraat zal wel iets oplopen als de visjes gevoerd worden, het feest gaat nu echt beginnen!

upemujyb.jpg

aju7y7y5.jpg

y5y4usug.jpg
7etapute.jpg
ra7yvy4e.jpg

Ontdekt dat er geen handige plek voor een wattenfilter is maar bedacht dat ik dan zelf maar wat maak. Het is een vakje in de overstort geworden, zodat al het water eerst door een filtertje gaat en daarna het vak in. Hangt gewoon aan de bak en we gaan vanmiddag als de lijn goed droog is zien hoe het werkt.

Pvc en pvc lijm zijn niet schadelijk voor de bak mits droog toch? Zie het overal toegepast worden dus lijkt me geen probleem. Bouwtekening erbij mocht je het zelf willen doen, maar je kunt ook even wachten tot hij hier in bedrijf is ;)

Hoewel het weinig aquarianen zal boeien maar weer een update!

Van het weekend 9 liter water ververst, klein beetje nog want dat was nog op voorraad.
Vandaag weer gemeten, extra zorg gedragen voor hygiene omdat we steeds hoge Mg maten.

1.023 @ 25'c geeft 35 promille

No2 0
No3 0,2
Po3 0
Kh 7
Ca 350ppm
Mg 1600

Blijf last houden van wat flap, maar als ik zie dat ik nu al twee maanden no3 en po3 zo laag zit dan is dat te begrijpen. Ga de vissen wat ruimer voeren om te kijken of ik het iets hoger kan krijgen. Verder groeien de leders goed en valt de algmeuk mee. Vissen doen het ook prima.
Heb wel de ca/kh verhogen van biomarin toegevoegd, dus die meet ik morgen nog eens om te kijken of er wat bij moet of dat we zo weer kunnen.

Kreeg de tip water niet elke week te wisselen als het zo schoon is/blijft, beter even weekje langer zo laten en de boel lekker laten rijpen :)

slim gedaan dat bakje ….. ik heb het opgelost door twee stukjes van die zwarte spons te gebruiken en daar de watten tussen te klemmen

Weer een techniek update!

Hydor slimskim 130 geïnstalleerd. Geen rare belletjes geluiden meer, lijkt stiller dan de sera skimmer die erbij zat.

Newjet 1200 opvoerpomp geinstalleerd. Deze bromt helaas nog wel, ik duim maar even dat het geluid nog minder wordt. De standaard pomp deed zo'n 700liter per uur, deze 1200l/h. Verschil is aanzienlijk, zowel qua oppervlakte water als stroming in het achtervak.

Verder heb ik een kleine hydor koralia op de kop getikt voor wat dwarse stroom daar waar flap het meest irritant doet.

Totaal stroming nu:

Tunze 6025 doet 2800l
Opvoer pomp newjet 1200l
Hydor koralia doet 1200l

Totaal 5200liter voor 130l bak. Pakweg 40x de inhoud wordt rondgepompt per uur. Kijken hoe dat bevalt.

goed he die hydor!

Back
Bovenaan