Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SaltLake in SweetLakCity

Mooi! Hoe is het nu met de koraalvlinder? Misschien kijk ik niet goed maar ik zie hem nergens zwemmen...

goed gelukt toch ??? vindt de bak wel indruk wekkend zeker omdat je er omheen kan lopen en kijken .
Alles moet kloppen dus .
groetjes Rob Charite
Ja zeker goed gelukt!
Alleen elektra nog paar puntjes en dan is het echt klaar!

Mooi! Hoe is het nu met de koraalvlinder? Misschien kijk ik niet goed maar ik zie hem nergens zwemmen...

Leucopleura doet het erg goed, kan hem nog steeds niet betrappen op het pikken aan de koralen :D erg trots op!

Ben inmiddels met de Jong in gesprek over de mogelijkheid voor weer een leuke/bijzondere uitbreiding :)

Stay tuned....

Ja zeker goed gelukt!
Alleen elektra nog paar puntjes en dan is het echt klaar!

Leucopleura doet het erg goed, kan hem nog steeds niet betrappen op het pikken aan de koralen :D erg trots op!

Ben inmiddels met de Jong in gesprek over de mogelijkheid voor weer een leuke/bijzondere uitbreiding :)

Stay tuned....
Goed te horen dat hij zich gedraagt! Wat wordt de volgende uitbreiding?

Ziet er mooi ui je ombouw!! Erg strak en toch natuurlijke uitstraling! Van wat voor materiaal heb je het gemaakt?

Gr. Jeroen

Mooi gedaan hoor. Ook echt een voorbeeld voor mij hoe de opbouw van het rif aan te pakken aangezien de maten van mijn toekomstige bak haast identiek zijn (iets minder hoog en tevens een doorkijkbak).

Goed te horen dat hij zich gedraagt! Wat wordt de volgende uitbreiding?

Geduld... :p eerst even kijken wat er mogelijk is.
Dan horen jullie meer.

Ziet er mooi ui je ombouw!! Erg strak en toch natuurlijke uitstraling! Van wat voor materiaal heb je het gemaakt?

Gr. Jeroen

Bedankt! Ik wilde zo strak mogelijk idd. Ook de randen om de bak moesten zo dun mogelijk worden wat nog een aardige uitdaging was :p

Materialen... Heel veel :p
Frame van hout behandeld met jachtlak,
Dicht gezet met gipsplaten en gestuct en behangen.
Boven het aquarium van binnen alles geheel wit gelakt tegen vocht en voor het oog en de naden van de gipsplaten dichtgekit, zodat het vocht niet bij het stucwerk kan komen.
Luik boven van trespa en deurtjes onder van hout.
Zo heb ik eenk alles wel ;)

Mooi gedaan hoor. Ook echt een voorbeeld voor mij hoe de opbouw van het rif aan te pakken aangezien de maten van mijn toekomstige bak haast identiek zijn (iets minder hoog en tevens een doorkijkbak).

Ik zag het in je dagboek idd, ik had mn twijfels bij de maten, maar uiteindelijk viel het reuze mee met opbouwen. Je moet een beetje rekening houden met koralen plaatsen dat ze genoeg ruimte hebben om te groeien en dat je magneet overal tussen kan komen. Stenen zo "smal" mogelijk opbouwen laat maar zeggen.

Gister weer wat kleine aanpassingen gedaan.

Ik heb bij de nieuwe bak 2 gaten in mn overloop laten maken zodat ik mn stomingspompen in de overloop kon plaatsen. Dit bleek echter niet ideaal te zijn omdat wanneer de stroom uitviel de overloop+bak leeg werd getrokken tot het niveau van mn durso, wat tot een waterballet leidde in mn sump ruimte.
Ook werd het vuil wat in de overloop viel gewoon weer terug geblazen de bak in.

Leuk idee, maar niet echt heel handig :p
Nu met een glasplaatje dicht gemaakt en gelijk mezelf verlost van een durso maar gewoon een pijp, fluister stil nu!! :)

Hoewel de bak op 1 of andere manier nooit echt last heeft van de warmte, ook maar een ventilator erbij gehangen, deze schiet aan bij een ingestelde temperatuut dmv een temp.controller.

image-2709549469.jpg

image-145364027.jpg

Vandaag of morgen komen wat elektra zaken binnen zodat ik de bak op 2 eigen groepen kan gaan aansluiten :)

Raad het plaatje...

image-1015880932.jpg

Dat is een goede! Hahah ik heb een idee iets te zien maar wat het is? Ik zie iets in het midden klopt dat?

Gr. Jeroen

Dat is een goede! Hahah ik heb een idee iets te zien maar wat het is? Ik zie iets in het midden klopt dat?

Gr. Jeroen

Haha idd!
Hier een betere foto, leuk beestje. Vandaag bij verloop meegenomen.

image-2307029035.jpg

En nog 1 van een symbiose krabje die al vanaf de start vam mn vorige bak erin zit, maar nog nooit echt op de foto heb kunnen krijgen.

image-2745124837.jpg

Oftwel een stigmatura, erg grappig beestje.
leeft nu nog een beetje verscholen, maar hopelijk laat hij zich later wat meer zien.

Heey jeff alles goed!! gave beesie heb ik ook hier zitten..geen spijt van ga je veel plezier beleven!!

veel geluk
gr
san

Heey jeff alles goed!! gave beesie heb ik ook hier zitten..geen spijt van ga je veel plezier beleven!!

veel geluk
gr
san

Hey San,

Jazeker, met jou ook?
De verlichting is nog top;).
Echt een gaaf beestje idd, wil sowieso wat meer klein grut erbij, wat je overal een beetje ziet bewegen.

Hey San,

Jazeker, met jou ook?
De verlichting is nog top;).
Echt een gaaf beestje idd, wil sowieso wat meer klein grut erbij, wat je overal een beetje ziet bewegen.

Jazeker;) gelukkig! staat ook super op je bak!! blij dat je er nog blij mee ben;).

Ja vind kleine visjes geweldig..me bak blijft er ook schoon door!!:p en je ziet ze overal!! dan zijn ze hier wel mini in drukke bak zal je ze niet tot nauwelijks zien:)

veel geluk

gr
san

Erg leuk beestje!

Gr. Jeroen

Even een fototje gemaakt van iets waar ik me toch een beetje zorgen over maak.
Dit zit al een tijdje in de bak, groeit niet echt heel hard, maar hopelijk is dit geen oorspons, dat zou een klein drama betekenen omdat het op de onderste stenen van mn pilaar zit.
Iemand enig idee?

image-1395961246.jpg

image-3157647351.jpg

Ik heb geen idee wat het is.... Maar kan je het niet verwijderen door middel van weg krabben en gelijk afzuigen? Misschien lukt het en ben je er van af of het nu goed of slecht is.......

Gr. Jeroen

Met afkrabben wil ik een beetje voorzichtig zijn, als het oorspons is en zuig niet alles goed af, ben ik bang dat ik het alleen maar meer verspreid.
Dus hopelijk kan iemand me verlossen met goed nieuws ;).
Het is niet dat het nu woekert oid, maar ben er liever vroeg bij.

Ja is lastig dan! Ik hoop dat iemand je er mee kan helpen met wat het is. Misschien een topic open in ziekte en plagen misschien dat iemand je daar nog kan helpen......?

Gr. Jeroen

Het lijkt inderdaad bijzonder veel op Collospongia auris.

In de afgelopen jaren als ik hiervan iets tegenkwam in mijn aquariums heb ik het steeds weer kunnen verwijderen door het in te spuiten met kokend water. Om de zoveel dagen deed ik dan een stukje en over het algemeen lostte het ingespoten deel dan in z'n geheel in het niets op. Sporen bleken daarvan niet achter te blijven, want ik heb niet een keer kunnen waarnemen dat het op andere plekjes dan terug groeide.
Wel hield ik er na het inspuiten ook steeds even een slangetje bij, om eventueel losgeraakte delen ook meteen te kunnen afhevelen.

Momenteel heeft een kennis van mij echt een 'plaag' en hij heeft de Cypraea tigris ervoor ingezet en tot nu toe blijkt deze slak inderdaad de spons te eten. Ik had nog niet eerder vernomen dat deze slak de oorspons op het menu had staan, maar de resultaten in zijn bak zijn veelbelovend.

Back
Bovenaan