Topic KICK!
Lange tijd stil geweest hier en dat heeft zo z'n reden.
Erg lang problemen gehad met alg. Ik denk dat ik in een 1,5 jaar tijd alle soorten algen wel voorbij heb zien komen.
Het frustrerende hieraan is dat elke keer dat wanneer je denkt dat iets weg trekt, een ander soort weer de kop op steekt en totaal geen aanwijzingen waar dit aan kon liggen. Ik heb van alles geprobeerd je kan het zo gek niet noemen en nu ineens is het voorbij! Vaak genoeg gedacht om de boel te verkopen of helemaal opnieuw te gaan starten maar vaak kwam er weer een nieuw idee boven om die vieze troep weg te krijgen. En uiteindelijk nu is het dan "Bijna" allemaal weg! de laatste restjes rode pluisalg zijn nu ook aan het wegtrekken.
En wat is de uiteindelijke oplossing geweest????
Geen idee maar na onderstaande actie trok alle zooi ineens als sneeuw voor de zon weg.
De bak staat in de woonkamer direct naast onze ramen waar altijd veel zon/dag licht naar binnen schijnt, hier heb ik altijd al veel over gezocht of dit mogelijk een probleem kon zijn, maar vaak bleek toch dat dit echt niets mocht uitmaken. Ik heb een jaar lang echt van alles geprobeerd en mn laatste hoop was dan toch het zonlicht. Ik heb het hele aquarium bedekt met een handdoek voor 1,5 maand lang, af en toe even spieken of er verandering was en dit was het geval! de bak begon weer steeds mooier erbij te staan en alle alg(toen groene flap/rode pluisalg) trok langzaam weg.
Maar het gekke is, uiteindelijk ben ik gaan kijken wat er gebeurd als die handdoek weer verdwijnt, maar de alg/flap komt niet terug?????
Op 1 of andere manier heeft dit dus echt iets "verbroken".
Nu de bak er weer stralend bij staat is al mn enthousiasme weer terug. veel koralen hebben geleden onder de verstikkende algen/cyano/flap maar een aantal hebben het overleefd en zijn in de tijd zelfs flink gegroeit. vooral SPS leden/stierven snel.
Nu de bak weer goed draait zie ik zelfs een SPS(tafel) die naar mijn idee al lange tijd dood was en al helemaal begroeid met algen weer fel groene stukjes krijgen met poliepen wat zich langzaam weer uitbreid, bizar!
Hieronder wat foto's
Eerst de algen die ik tegen ben gekomen: