U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Ziet er prima uit. Ik zou het zoutgehalte toch naar 1024 of 1025 brengen. Dit is iets aan de lage kant.
Ik meet 't zoutgehalte met zo'n standaard Red Sea dompelzoutmeter. Valt me op dat ie erg zuiver is. Hij laat verschillende waarden zien. Lees in dit forum dat een refractometer een zuiverder beeld geeft. Maar ja, ik ben nog maar net begonnen en heb al zoveel wensen.....
Ik zal idd het zoutgehalte iets naar boven bijstellen, thnks!
man .... jij gaat als een trein!
leuk dat je ook in zuidhorn woont... ik stuur je een PBtje voor een bak koffie... eindelijk eens iemand waar ik op de fiets naar toe zou kunnen
wat betreft die zandhappers.... ik heb er precies zo eentje... en mijn ervaring is inderdaad dat ze niets anders wensen te eten dan zand... ik heb m in ieder geval nog nooit betrapt op het eten van droogvoer of vriesvoer van welke soort dan ook.
dus dat gaat zo inderdaad niet goedkomen... zeker gezien het feit dat ze ook nog eens niets aan "schoon" zand hebben... daar zit tenslotte te weinig tot niets te eten in...
een oplossing heb ik eigenlijk ook niet... behalve de vissen een poosje uit logeren doen? als je ze tenminste te pakken krijgt...
groeten
Jelle

Vandaag een Salarius fasciatus (Henkie) gekocht om aan 't werk te zetten met de algen. Maar, deze Henkie is na het loslaten in z'n nieuwe thuis flink de 'sjaak' . De kamtandslijmvis (bicolor) ziet 'm als vijand blijkbaar. Mark van Jumper uit Emmen zei dat ze wel samen konden, wel dat ze elkaar de eerste dagen zouden bevechten. Hnkie wordt de hele bak doorgejaagd, op de foto hieronder rust ie ff uit....als je goed kijkt vraagt ie: " mag ik er weer uit...?"
Bekijk bijlage 272232
Als ik je mag adviseren? Haal een van de twee eruit! Het is niet verstandig om een Escenius bicolor of Escenius stigmatura samen met een Salarias te houden. Ze zullen elkaar idd de bak uit vechten en uiteindelijk zal er eentje het onderspit delven. Slecht advies van je winkelier!

Vandaag de bak weer even schoongemaakt en tips opgevolgd van Winston, super zo'n forum! Ik leer de RSM steeds beter kennen, als je 'm nieuw hebt gekocht dan heb je 'm zelf in mekaar gezet en weet je waar wat zit en hoe te verwijderen. Ik heb 'm tweedehands gekocht en een 'vliegende' doorstart gemaakt.
Mijn verlanglijstje met wensen is ondertussen weer verder toegenomen....
De eiwitafschuimer staat bovenaan, maar die is nogal prijzig zag ik. Eerst even sparen
Op de foto hieronder zie ik een klein anemoontje..met die glazige pootjes naar boven. Wat is dat? Een gevreesde glasanemoon misschien? Zit op een losse steen, dus kan ik evt gemakkelijk verwijderen.
Bekijk bijlage 272720
Yup! Een glasanemoon! -shoot
Ik zou de steen eruit halen en de anemoon er bijvoorbeeld uitbranden met een aansteker. Zorg ervoor dat hij compleet verdwenen is anders heb je kans dat hij zich door de bak verspreid!
Dacht ik al, dank voor de tip. Direct maar werk van gemaakt:
Mission accomplished.... met de aansteker....steen er weer in en afwachten.
Misschien heb je hier ook iets aan het zijn de handleidingen van de RSM 250 het is wel in het engels.
http://www.redseamax.com/redseamax/250Temp/redseamax/downloads250.html
Altijd makkelijk als je iets moet vervangen en je weet niet hoe.

Ik denk dat het komt door de verwijdering van de sponzen je schreef dat er veel troep uit kwam dus je bak krijg even een tik te verduren, wel je flap blijven verwijderen en de waterwissels doen , misschien wat minder voeren en voorlopig geen vissen en koraal bij kopen , je moet de bak wat rust gunnen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.