Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rsm 130d dsr Alphen ad Rijn

Mijn stukjes acantastrea staan nog steeds erg in. Zeker niet dood. Maar erg mager. Tot nu toe heb ik nog steeds niet kunnen achterhalen wat het probleem is.

Nu vind ik alle waterwaarden makkelijk te meten behalve de strontium. Ik vind het zelf een lastige onnauwkeurige test.
Stel dat het strontium veel te hoog is, wat kan ik dan in de koralen verwachten?
(Ik kan dat niet terugvinden)
Zou de ingetrokken acans. met een te hoog strontium gehalte te maken kunnen hebben?

Gister bij aqua-asan een acropora meegenomen.
Hij heeft me de soort gezegd en ben het weer eens vergeten. Volgende keer maar opschrijven.
Weet iemand welke soort het is?
Hij is groen met blauwe groeipunten.
2udapude.jpg

Heey chris is een kimbeensis miss schrijf ik het fout maar dat is hem.
Mooi koraal man.
Maar dat heb as zat staan mooi stukke.

Groetjes wesley

Inderdaad een mooi stukje. Ik vond de kleur groen ook erg mooi. Hij knlat er wel tussenuit zo.
Foto is wat donker. Ik zal proberen iets lichter te maken.
za7u6y2e.jpg

Thnx voor je antwoord trouwens!

Mijn stukjes acantastrea staan nog steeds erg in. Zeker niet dood. Maar erg mager. Tot nu toe heb ik nog steeds niet kunnen achterhalen wat het probleem is.

Nu vind ik alle waterwaarden makkelijk te meten behalve de strontium. Ik vind het zelf een lastige onnauwkeurige test.
Stel dat het strontium veel te hoog is, wat kan ik dan in de koralen verwachten?
(Ik kan dat niet terugvinden)
Zou de ingetrokken acans. met een te hoog strontium gehalte te maken kunnen hebben?

Stan ze in de nacht ook in ?. Misschien ze ergens tijdelijk onderbrengen

greetings, GlennF

Ik heb van de week een dobber besteld om zout te meten. Tot nu toe deed ik dat met een refractometer.
Ik wilde toch even met een ander apparaatje meten.
Het resultaat vind ik nogal absurd.
Eerst de dobber.
8upanu2a.jpg
e6ygu2yv.jpg
uhuqu9y4.jpg

Dobber geeft 1020 aan. Ik schrik daar een beetje van. Ik had namelijk het vermoeden op 1025 te zitten.

Ik pak de refractometer erbij. Opnieuw geijkt met ijkvloeistof. Daarna nog eens gecontroleerd met osmose water. Dat was netjes ZERO.
Aquawater testen en tot mijn verbazing gewoon 1025.
Ik vind dit nogal een bizar verschil.
Ik hou toch maar gewoon de refractometer aan. Maar zoals ik het nu zie kan ik die dobber net zo goed weggooien.

Heb nog een paar leuke plaatjes met de telefoon geschoten van bovenaf.
5a4umary.jpg
dyruzupa.jpg
redejupu.jpg

Ik heb van de week een dobber besteld om zout te meten. Tot nu toe deed ik dat met een refractometer.
Ik wilde toch even met een ander apparaatje meten.
Het resultaat vind ik nogal absurd.
Eerst de dobber.
Dobber geeft 1020 aan. Ik schrik daar een beetje van. Ik had namelijk het vermoeden op 1025 te zitten.

Ik pak de refractometer erbij. Opnieuw geijkt met ijkvloeistof. Daarna nog eens gecontroleerd met osmose water. Dat was netjes ZERO.
Aquawater testen en tot mijn verbazing gewoon 1025.
Ik vind dit nogal een bizar verschil.
Ik hou toch maar gewoon de refractometer aan. Maar zoals ik het nu zie kan ik die dobber net zo goed weggooien.

Ik heb er geen bij de hand, maar is het niet zo dat de hydrometer van AM een schaalverdeling heeft in Dichtheid ipv S.G.? Kijk dat eens na, of plaats een foto van de bewaarkoker met etiket.
Welke type refractometer heb je? Een "gewone" voor NaCl/pekel, of een aangepaste voor zeewater van DDH2Ocean?

gepade2y.jpg
ravugube.jpg

Refractometer geeft bijna 35 ppt aan. Dat moet toch neerkomen op een dichtheid van 1025?
Of zit ik nu helemaal verkeerd?

gepade2y.jpg
ravugube.jpg

Refractometer geeft bijna 35 ppt aan. Dat moet toch neerkomen op een dichtheid van 1025?
Of zit ik nu helemaal verkeerd?

Lijkt erop dat de dobber een schaalverdeling in Dichtheid heeft (gr/l)
Bij 25 graden komt dan 1.0233 overeen met 35promille.
De linkerschaal van jouw type refractometer geeft geen Dichtheid aan, maar S.G. = relatieve dichtheid.
Een S.G van 1,0264 komt bij 25 graden overeen met 35promille. Onderstaand een tabel waarmee het verschil tussen Dichtheid en S.G. duidelijk wordt en tevens een plaatje met het op de juiste wijze aflezen van een hydrometer.

Bijlagen

• Tabellen dichtheid - spec.dichtheid saliniteit temp.JPG
    Tabellen dichtheid - spec.dichtheid saliniteit temp.JPG
    67,3 KB · Weergaven: 45
  • aflezen hydrometer.JPG
    aflezen hydrometer.JPG
    14,3 KB · Weergaven: 292
Thanks. Duidelijk. Dit wist ik dus nog niet. Ik ging er vanuit dat de S.G. van de refractometer hetzelfde zou zijn als die van de dobber.

Dan nog hou ik 3 punten verschil.
Ik blijf maar gewoon bij de refractometer.

Gisteren bij Leonardo een behoorlijk stuk hystrix meegenomen.
Het boompje is wat van kleur af omdat hij wat weinig licht heeft gehad.

Bij deze dus project maak de hystrix weer roze.
Ben benieuwd hoe lang dat duurt en zal het netjes bijhouden in het dagboekje.
pyqe7y2u.jpg

De hystrix vertoont nog weinig roze.
Zal wat langer nodig hebben. Poliepen staan prima uit.

Van de week bij dreamcorals geweest.
Heb toch een stukje acantastrea meegenomen. Ben begonnen met veel meer gericht te voeren en de stukjes lijken het heerlijk te vinden.
Ook nog een stukje buttons meegenomen.
e9y6ase4.jpg

Hier het nieuwe stukje acantastrea.
Erg mooi zeker in de avond met de blauwe leds.
e4a7e7yj.jpg

En nog 1 van de 3 stukjes.
hyny9agu.jpg

Heb een jebao rw 8 gekocht.
De vortech is naar links onder verhuisd.
Hier hoop ik nog meer vuil achter het rif weg te kunnen blazen.
Dit was gister goed merkbaar. Wat een troep kwam er uit het zand zeg.
Powerfilter erin gehangen en zoveel mogelijk wegfilteren.

Heb ook nog wat foto's genomen.
Zal een paar vergelijkingsfoto's neerzetten. Eerst de oudere datum en dan de nieuwe.
Te beginnen met de hystrix
meqemy8a.jpg

yna4erat.jpg

Acropora valida
3y8y9yde.jpg

utyvupan.jpg

Acropora kimbesinesis(foute spelling waarschijnlijk)
y8aha6e6.jpg

unurymej.jpg

Acropora tenuis
Deze staat anders dus wat lastiger vergelijken.
sa6y6ure.jpg

edype9ev.jpg

Gaat nog steeds lekker. Alles groeit rustig. Behalve de montiplaatje en caliendrum. Die zijn niet bij te houden.

Tot slot nog een overzichtje van de bak en een foto van het buttonveldje.
ra6u5e9a.jpg

5e2epezy.jpg

Back
Bovenaan