Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rif @ Zedelgem

Leleupi White

ZeewaterForum lid
Ziezo mijn bak moet dus stilaan vorm krijgen en dus start ik maar een dagboek.
De bak wordt dus 91x50x55(waterhoogte).
Overige info zou in mijn handtekening moeten staan.
Maar ik heb dus nog een paar vraagjes.
Waar plaatsen jullie de overflowbox het liefste? Midden achteraan of in een hoek?
Ik zal PVC-klemdoervoer gebruiken en heb 2 opvoerpompen voor de veiligheid.
Dus 4 gaten in overloopkamer: 2x toevoer PVC 32 mm 2 gaten aan buitenrand van de overloopkamer van diameter 45mm en
2 (standaard en nood)afvoeren van 40mm PVC dus 2 gaten in midden van overloop van 55mm.

1734191181192.png
Lijkt dit jullie dan een correcte afmeting van de overflowbox of niet?
Alvast bedankt voor de reacties.
LW

Is er een reden dat er geen reactie komt op bovenstaande vraag?
Zijn er een paar ervaren mensen die mij kunnen zeggen hoe groot hun overloopkamer is en welke buizen er door gaan?
Dan heb ik een referentie om af te toetsen of ik goed bezig ben ;-).
Of moet ik deze vragen in de DIY sectie stellen?
Ik heb al gezocht op overloopkamer en zo maar vind niet veel afmetingen hier op het forum.
mvg
LW

Ik zelf heb 2x 32 mm en 2x 40mm in mijn overloop kamer.

2x 40 Is overloop en nood overloop.
2x 32. Is retour waarvan ik er nu 1 in gebruik heb.

Het is een 1300l systeem om een idee te geven.

Overloop kamen is 20 cm bij 70 cm. En 70 cm hoog.

Ik zelf heb 2x 32 mm en 2x 40mm in mijn overloop kamer.

2x 40 Is overloop en nood overloop.
2x 32. Is retour waarvan ik er nu 1 in gebruik heb.

Het is een 1300l systeem om een idee te geven.

Overloop kamen is 20 cm bij 70 cm. En 70 cm hoog.
Dank je voor de info.
Mijn diameters zijn dus iets te groot voor mijn bakje van 250 liter begrijp ik. Welk debiet pomp je ongeveer door je sump?

Ik pomp ongeveer 8000l per uur rond. Heb een Vectra l2 op 105w draaien. Hij kan 150w op zijn max.

Mijn kraan op mijn 40mm voor de overloop te regelen. Staat bijna helemaal open.

Dus dat geeft een indicatie hoe het hier is.
Ieder systeem zal anders zijn, maar dat is wat ik heb.

Je zou eens kunnen uitzoeken wat een kant en klare bak van 250 liter. Voor buis diameter heeft. Een red sea of een waterbox bijvoorbeeld. Misschien dat je dan wijzer wordt over de afmetingen. En een goede keuze kunt maken.

👍
Voor de eenvoud zal ik alles in 32 mm uitvoeren. Kleiner vind ik een beetje riskant.

32mm zou prima moeten zijn.
Ter referentie:

Waterbox 105.4 +- 250liter heeft standaard 2x 32mm afvoer, 1x 25mm toevoer.
Red sea reefer s-850 G2 +- 750 liter heeft standaard 2x 40mm afvoer, 2x 25 toevoer.

Overflowbox zou ik plaatsen waar hij het minst in het zich zit.
Bij mijn aquariums zitten ze in het midden, maar praktisch gezien had ik ze liever aan een kant gehad, zodat ze niet in de weg zitten van stroming.

Zo zit de overflow van een Waterbox ineen:
1734892485149.webp
Linkerbuis is de noodoverloop
Midden is de buis die bij normale werking gebruikt word.
Rechts is de toevoer die van pomp komt.(je ziet hier nog 2 kraantjes op zitten, die kan je gebruiken voor een reactor of uv op aan te sluiten zonder dat je extra pomp nodig hebt)

Zo ziet het er uit bij een Red sea reefer:

1734892593647.jpeg
Linkerbuis is toevoer van pomp
2de buis is de noodoverloop
3de buis is de normale overloop(ziet er wat raar uit, maar water gaat onderaan de buis in, en loopt dan over.
4de buis is 2de retour van pomp

foutje

Ik zou de overloopbox in het midden maken, met een uitgang links en rechts met een mond voor turbulente stroming erop ("turbulent flow generator", zoek even met Google). Met 32mm naar boven, en dan verlopen naar 25 of zelfs 20 links en rechts via T-stuk in je overflowbox als je 1 aanvoerlijn gebruikt. De versmalling daar zorgt voor een versnelling van het water en daarmee nog meer rendement van de flow generator, en met een opvoerpomp met wat overcapaciteit heb je dan al aardig wat mogelijkheden om wervelende stroming in je bak te maken. Een enkele Gyre toevoegen voor de stabiele stroming en dan heb je een mooie mix. Als je de overflow-box in een hoek of zijkant maakt heb je 'm minder in het zicht, maar je moet dan wel bijna een meter stroming creëren om je andere kant in beweging te houden wat je minimaal 1 extra stromingspomp kost (met het jaarlijkse kostenplaatje aan stroom).

1735656653289.jpeg
Het wordt dus zo iets maar dan met 2 toevoeren wegens twee pompen. Alles in 32mm en de overflowbox achteraan in midden . Afmetingen net groot genoeg voor de gaten en voor mijn arm😉.
Bedankt voor de input.
LW

Ik heb nog een bijkomende vraag ivm de toevoer. Zou ik de toevoer doen via de overflowbox of via de buitenzijde van het aquarium en dan in het aquarium komen via een opening ruim boven de waterlijn? Mijn bak wordt een gesloten bak. Dus ik kan dan met de toevoer verlopen naar waar ik wil en dit kan ik dan ook makkelijk wijzigen in de toekomst als ik ivm de stroming de toevoer op een andere plaats in mijn bak wil laten uitkomen. Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is?

Zomaar een vraag waarom zou je bij zo een relatief kleine bak 2 opvoer pompen willen gebruiken ?.
Omdat als er een pomp kapot gaat je niet meteen een probleem hebt denk ik, ik zit in de ict. Daar noemen ze dat HA, high availability. Zorgen voor redundantie, zou zou je eigenlijk ook altijd twee verwarmingselementen moeten hebben waarbij je de tweede op een iets lagere temperatuur instelt. Alles is een kwestie van geld en afweging op risico uiteraard.

Ik heb nog een bijkomende vraag ivm de toevoer. Zou ik de toevoer doen via de overflowbox of via de buitenzijde van het aquarium en dan in het aquarium komen via een opening ruim boven de waterlijn? Mijn bak wordt een gesloten bak. Dus ik kan dan met de toevoer verlopen naar waar ik wil en dit kan ik dan ook makkelijk wijzigen in de toekomst als ik ivm de stroming de toevoer op een andere plaats in mijn bak wil laten uitkomen. Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is?
Gewoon achterlangs, hoe meer gaten hoe zwakker het glas en meer kans op lekkage.

Omdat als er een pomp kapot gaat je niet meteen een probleem hebt denk ik, ik zit in de ict. Daar noemen ze dat HA, high availability. Zorgen voor redundantie, zou zou je eigenlijk ook altijd twee verwarmingselementen moeten hebben waarbij je de tweede op een iets lagere temperatuur instelt. Alles is een kwestie van geld en afweging op risico uiteraard.
Nagel op de kop. Ik wil gemoedsrust als ik op reis ga.

Gewoon achterlangs, hoe meer gaten hoe zwakker het glas en meer kans op lekkage.
Ik ga inderdaad gewoon langs de achterzijde omhoog komen want er is ook ruimte nodig voor de magneten van de stromingspompen.

Back
Bovenaan