Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rif @ Zedelgem

Nitraat is wat lager doordat de alg er gaat mee lopen. Ik zie op de detailfoto's wel wat bruine haaralg precies.
Opletten dat deze niet gaat overheersen.
De fosfaatstijging bij zo een jonge bak (als die niet te hoog is) is wat vreemd, of je voegt iets toe dat vervuilend is (vervuild sporenelement, teveel droogvoer, ...) of je hebt steen/zand dat fosfaten lost.
Even terug gescrolled in je dagboek, het logen van het steen is best oke maar zijn er ook voldoende metingen voor en na geweest?
Het kan steeds dat stenen een ligt verhoogde fosfaatwaarde gaan afgeven dan je zou wensen. Met wat rowaphos in een nylonkous te hangen in de sump los je al veel op, een paar soeplepels is genoeg. het is ook niet de bedoeling om dit plots naar 0 te trekken.
De sterfte van een vrij grote slak is ook niet direct normaal, die beestjes gaan wel even mee normaal? Als je ze tijdig uit de bak hebt kunnen halen doet dat niet veel maar anders ligt dat wel even goed "te stinken". ;)

Tot slot, de enige wijsheid die al vaak gepasseerd is in menig dagboek. Niet te snel/vaak ingrijpen. dat zorgt altijd voor "pieken" in de twee richtingen en voor schommelingen. Dat zorgt dat dan weer iets anders uit balans raakt enz. enz. Straatje zonder einde.
Mijn advies: laten rijpen en het geheel zijn evenwicht laten zoeken.
Af en toe wat bacteriën of goede levende plankton of copepods toevoegen snachts kan ook wel wat wonderen doen. Allemaal effecten op lange termijn maar wel stabiliteit en rijping tot gevolg.

Succes! Mooie zoa btw en een paar leuke vissen met leuk gedrag!
Bedankt voor de feedback.
De aquaforest grote stenen hebben meer dan 6 maanden in zeewaterkuip afgedekt in tuin gelegen en nooit heb ik fosfaten gemeten. De kleine stenen die ik ook had gaven wel fosfaten af en die heb ik niet gebruikt.
Het is goed dat je me er nog eens op wijst dat de algen ook met een deel fosfaat gaan lopen. Ik weet dat wel maar het gaat soms uit je gedachten en dan denk je dat je een beetje meer moet voeren om je nitraat te verhogen. Fosfaten stijgen door de mysis doe ik niet spoelde voor ik het in de bak deed.
Nu spoel in wel en heb inderdaad een paar soeplepels fosrem van dsr toegevoegd.

De grote slak had ik gevonden en wou hem er uit halen maar bleek dat hij nog springlevend is. Oef.

Geduld en niet te snel handelen is idd de boodschap. Dat neem ik nogmaals ter harte.

Straks doe ik de metingen en zal ik hier posten.
Mvg
LW

Het is goed dat je me er nog eens op wijst dat de algen ook met een deel nitraat gaan lopen. Ik weet dat wel maar het gaat soms uit je gedachten en dan denk je dat je een beetje meer moet voeren om je nitraat te verhogen
Foutje

Metingen waren goed.
NO3: 6.8
PO4: 0.258
SG: 1.023
t° : 27.8
De fosfaten zijn een klein beetje gezakt sinds twee weken geleden door de fosrem dus dat is een goede zaak.
Overige parameters meet ik niet aangezien het enkel softkoralen zijn.
LW

Voorlopig gaat alles goed voor een bak die pas is opgestart.
Ik krijg af en toe wat rode slierten op sommige stenen maar die zijn makkelijk af te spuiten met een pipet.
Het zand roer ik zo veel mogelijk om, ik speel zelf de zandzever omdat mijn bak nog niet klaar is voor een zandzevende vis. Bovendien maken deze er soms een boeltje van. Mijn bak is niet zo groot dus zelf omroeren lukt makkelijk 2x per week.
Een paar totaaltjes van de bak hieronder in verschillend licht zodat alles goed zichtbaar is.
De algen op de rechterwand worden alsmaar minder. De robotstofzuiger (zeeëgel) doet uitstekend zijn werk. Langzaam maar zeker ruimt hij alles op.
Zie ook de foto's hieronder.
De groene sterpoliepen beginnen langzaam de achterwand in te nemen.
LW

De wand met de egel robotstofzuiger. In volgorde van een paar dagen.25278.jpg25643.jpg25650.jpg25766.jpg

De groei van de sterpoliepen, de bak in een paar lichtkleuren en een paar details25654.jpg25653.jpg25652.jpg25767.jpg25299.jpg25281.jpg25247.jpg25239.jpg25238.jpg

Wat is dit?

Back
Bovenaan