Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red sea reefer 525 XL deluxe

Davy053

ZeewaterForum lid
Beste iedereen! Ik wil graag beginnen met een zeeaquarium en ik wil een Red Sea Reefer 525 Deluxe gaan halen (150cm Lang 55cm Breed 55cm Hoog). Helaas heb ik geen mensen in mijn omgeving die mij ermee kunnen helpen en kan ik weinig "Nederlandse" informatie vinden op Youtube of Google over wat ik allemaal aan moet schaffen. Bij het aquarium zit licht, een sump en een automatisch bijvulsysteem inbegrepen.

Tot zover ben ik teweten gekomen dat ik het volgende moet aanschaffen:

Doseerapparaat -eiwitafschuimer -verwarming -stromingpomp -omnose apparaat -opvoerpomp -uv licht -voederapparaat.

Wat heb ik nog meer nodig om mijn aquarium goed te laten lopen? Ik zou graag advies willen horen over alles haha!

Mvg Davy

Aanschaf nummers 1 en 2: de boekjes van Tanne Hoff.
En gebruik die vervolgens als je basis referentie materiaal.

Aanschaf nummers 1 en 2: de boekjes van Tanne Hoff.
En gebruik die vervolgens als je basis referentie materiaal.
Dankjewel zitten morgen in de brievenbus!

Doseer apperaat hoef je nog niet perse als eerste aanschaffen te hebben en een voerderapperaat ook niet

Stromingpomp
Skimmer
Osmose apparaat
zijn wel 1 van de belangrijkste
Uv kan ook wel handig zijn maar is ook niet noodzakelijk voor een opstart
Ik heb ook een 525 xld
Ben zelf ook overboord gegaan met meteen teveel aan te schaffen en later er weer uit gehaald

Doseer apperaat hoef je nog niet perse als eerste aanschaffen te hebben en een voerderapperaat ook niet

Stromingpomp
Skimmer
Osmose apparaat
zijn wel 1 van de belangrijkste
Uv kan ook wel handig zijn maar is ook niet noodzakelijk voor een opstart
Ik heb ook een 525 xld
Ben zelf ook overboord gegaan met meteen teveel aan te schaffen en later er weer uit gehaald
Okee mocht je nog tips hebben hoor ik het graag! Het voerderapparaat hoeft in het begin nog niet zeg je omdat je pas 2-3 maand later vissen hebt die je moet voeren? En waarom hoeft het doseerapparaat nog niet? Zodra ik de boeken heb gelezen zal ik wel wat wijzer zijn haha

Okee mocht je nog tips hebben hoor ik het graag! Het voerderapparaat hoeft in het begin nog niet zeg je omdat je pas 2-3 maand later vissen hebt die je moet voeren? En waarom hoeft het doseerapparaat nog niet? Zodra ik de boeken heb gelezen zal ik wel wat wijzer zijn haha
In je opstart hoef je sowieso niks te doseren dan ben je al een aantal weken verder en als je regelmatig je waterwissels doet hoef je ook niks bij te doseren afhankelijk hoeveel koraal je er in heb zitten

Voeder automaat kan handig zijn maar kan er ook voor zorgen dat je teveel voer er in gooit waardoor je weer hogere nitraat en fosfaat kan krijgen

Je kan ze wel meteen aanschaffen maar je kan ook wachten en daarvoor in plaats mooie koraaltjes voor kopen

Best ook eens een keertje gaan kijken bij iemand in de buurt als je helemaal geen ervaring hebt…
M.i. Niet meteen te veel aankopen, maar beperken tot het noodzakelijke maar van goeie kwaliteit. Suc6!

Hallo, ik heb me inmiddels beter verdiept overal in en ik had nog wat vraagjes. Als jullie een water verversing doen elke week 10% of om de week 20%. Hoe moeilijk is het dan om weer jullie water op de goede waardes te krijgen en hoe doen jullie dat dan? En wat voor apparatuur gebruiken jullie momenteel? Ook een (kalk) reactor of in de zomer een koeler of andere dingen. Ik hoor het graag

Best ook eens een keertje gaan kijken bij iemand in de buurt als je helemaal geen ervaring hebt…
M.i. Niet meteen te veel aankopen, maar beperken tot het noodzakelijke maar van goeie kwaliteit. Suc6!
Dankuwel, ik zou graag bij iemand langs gaan die het me beter kan uitleggen helaas ken ik niemand met een aquarium en is in Enschede ook geen goede zeeaquarium winkel. Ik ben me nog goed aan het verdiepen overal in zodat ik inderdaad geen overbodige dingen hoef aan te schaffen

Kalk reactor is volgens mij alleen nodig als je calcium verbruik erg hoog
Daarnaast is aanschaf vrij duur en moet je ook met een co2 fles werken
Voor de rest is dit onbekend gebied voor me dus hoor ook als iemand dat kan beamen

En met waterwissels vul je ook je trace elementen aan die als eerste opgenomen worden iodine mangaan etc

Als koeler gebruik ik momenteel een 8 ventilator blok aan een temperatuur controller

En testen na je waterwissels op kh ca mg dan weet je wat of je moet toevoegen of niet

Kalk reactor is volgens mij alleen nodig als je calcium verbruik erg hoog
Daarnaast is aanschaf vrij duur en moet je ook met een co2 fles werken
Voor de rest is dit onbekend gebied voor me dus hoor ook als iemand dat kan beamen

En met waterwissels vul je ook je trace elementen aan die als eerste opgenomen worden iodine mangaan etc

Als koeler gebruik ik momenteel een 8 ventilator blok aan een temperatuur controller

En testen na je waterwissels op kh ca mg dan weet je wat of je moet toevoegen of niet

Okee fijn om te weten. Ik ga een jbl pro test kit halen en een losse ph meter.

Heb jij op die temperatuur controller de koeler en ook een heather aan gesloten en welk model/merk gebruik je? Ik ben van plan om een 300watt heather te halen, ik ben nog aan het zoeken naar een temperatuur controller en koeler.

Ook zou ik graag willen weten welk osmose apparaat word aanbevolen en of er veel geluid al komt als het hele aquarium aan staat Ik wil hem namelijk op de slaap kamer zetten.

Okee fijn om te weten. Ik ga een jbl pro test kit halen en een losse ph meter.

Heb jij op die temperatuur controller de koeler en ook een heather aan gesloten en welk model/merk gebruik je? Ik ben van plan om een 300watt heather te halen, ik ben nog aan het zoeken naar een temperatuur controller en koeler.

Ook zou ik graag willen weten welk osmose apparaat word aanbevolen en of er veel geluid al komt als het hele aquarium aan staat Ik wil hem namelijk op de slaap kamer zetten.
Qua test setjes kan je beter voor red sea of salifert nemen deze zijn iets accurater heb ik me laten vertellen

Ik heb ook een ph pen maar die gebruik ik nooit
Omdat je deze ook vaak moet kalibreren en als je kh goed is is ook je ph vaak goed

Ik gebruik een twin controller van aqua medic voor verwarimg en koeling

Een zee aquarium kan veel geluid maken in het begin en afhankelijk van je apperatuur sommige maken meer herrie als de andere en ligt er ook aan als niet snel wakker word van geluid natuurlijk

Als osmose apperaat heb ik een osmose pure 100ge deluxe

Heb dezelfde bak, dit zit er bij mij op:

Bak: Red Sea Reefer 525xl.
Verlichting: 3x Ecotech Marine Radion XR30 G5 Pro's in combi met een Giesseman Stellar T5 armatuur.
Skimmer: Nyos Quantom 220.
Wavemakers: 2x Red Sea Reefwave 25.
Wavemakers: 2x Red Sea Reefwave 45.
Opvoerpomp: Jebao MDC 8000.
Verwarming: 2x Eheim themopreset 200W.
Temp. controller: DD temperature controller met 2 Coolbreeze8 koelfans.
KH computer: KH Guardian Pro met Bubble Magus 1.5 liter container voor de reagent.
Doseerpomp: H2ocean P4 Pro met Bubble Magus 1.5 liter containers en Arka 500ml containers.
ATO: Hydor Smart Level met Eheim 300 pompje.
DD Skimmer guardian.

-Draai op Reef Elixer in combinatie met de KH computer, de doseerpomp zal de grote dosering voor zijn rekening gaan nemen en de KH computer zal het laatste beetje doseren, dit moet een ultra stabiele KH gaan opleveren.
-Doseer Ocean Art Reef Fuel NO3+ om N03 meetbaar te houden.
-Doseer Ocean Art Reef Fuel PO4+ om PO4 meetbaar en in balans te houden ten opzichte van No3.
-Doseer Ocean Art Reef Balance voor de bacterien en amino's.
-Gebruik ATI carbo ex om de ph hoog te houden.

Qua test setjes kan je beter voor red sea of salifert nemen deze zijn iets accurater heb ik me laten vertellen

Ik heb ook een ph pen maar die gebruik ik nooit
Omdat je deze ook vaak moet kalibreren en als je kh goed is is ook je ph vaak goed

Ik gebruik een twin controller van aqua medic voor verwarimg en koeling

Een zee aquarium kan veel geluid maken in het begin en afhankelijk van je apperatuur sommige maken meer herrie als de andere en ligt er ook aan als niet snel wakker word van geluid natuurlijk

Als osmose apperaat heb ik een osmose pure 100ge deluxe
Okee dan zal ik voor die tests gaan en bedankt voor alle goede info!

Heb dezelfde bak, dit zit er bij mij op:

Bak: Red Sea Reefer 525xl.
Verlichting: 3x Ecotech Marine Radion XR30 G5 Pro's in combi met een Giesseman Stellar T5 armatuur.
Skimmer: Nyos Quantom 220.
Wavemakers: 2x Red Sea Reefwave 25.
Wavemakers: 2x Red Sea Reefwave 45.
Opvoerpomp: Jebao MDC 8000.
Verwarming: 2x Eheim themopreset 200W.
Temp. controller: DD temperature controller met 2 Coolbreeze8 koelfans.
KH computer: KH Guardian Pro met Bubble Magus 1.5 liter container voor de reagent.
Doseerpomp: H2ocean P4 Pro met Bubble Magus 1.5 liter containers en Arka 500ml containers.
ATO: Hydor Smart Level met Eheim 300 pompje.
DD Skimmer guardian.

-Draai op Reef Elixer in combinatie met de KH computer, de doseerpomp zal de grote dosering voor zijn rekening gaan nemen en de KH computer zal het laatste beetje doseren, dit moet een ultra stabiele KH gaan opleveren.
-Doseer Ocean Art Reef Fuel NO3+ om N03 meetbaar te houden.
-Doseer Ocean Art Reef Fuel PO4+ om PO4 meetbaar en in balans te houden ten opzichte van No3.
-Doseer Ocean Art Reef Balance voor de bacterien en amino's.
-Gebruik ATI carbo ex om de ph hoog te houden.
Wow! Haha ik heb het ff opgezocht en dan heb je wel een goede setup! Heb jij last van het geluid? I.v.m dat ik hem op de slaapkamer wil gaan zetten.

Ik moet echt nog veel dingen leren overal over. Ik heb afgelopen weken veel dingen gelezen en zou het graag een keer willen zien allemaal. Ik ga binnenkort naar een winkel welke raden jullie aan? Coralandfishstore of...

En welke soort steen hebben jullie gebruikt of raad je aan? Is het levend steen van 20 euro per kilo het echt waard?

Als ik weekelijks een waterwissel wil gaan doen van 10% 50L veranderen de waardes daar niet erg door ? Of houd de doseerpomp dat allemaal goed bij?

Dat waren de vragen weer haha 🙏🙏

Zulke bak op een slaapkamer, dan mag je altijd je raam openzetten ivm verdamping. Dat zal toch enkele liters per dag zijn. En dan loopt het waarschijnlijk nog van je ramen af.

Laatst bewerkt:
Je hoort wel geluid ja, slaapkamer lijkt mij geen doen. Ik heb gewoon dood steen van 4 euro de kilo. Het aquarium is een masterpiece dat gezien mag worden.

Waterwissels doe ik zelf niet maar op een gegeven moment zal je moeten gaan doseren. Als beginner zou ik aanraden met waterwissels te werken en eventueel een carbon bron met po4+ of no3+ om je voedingsstoffen aanwezig en in balans te houden.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan