Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red Sea Max 250 van Royal

RoyalOss

Ok, het kan wel
Hoi hoi,

De beslissing genomen want het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Na 10 jaar met de hobby gestopt te zijn ga ik toch weer beginnen. Vorig jaar was ik met een zoetwater nano bakje gestart (vooral met Cardina garnaaltjes) en dan ga je toch uiteindelijk weer aan zeewater denken.

Ik ga voor de Red Sea Max Nano Peninsula. Kost wat, maar dan is het toch van betere kwaliteit en een mooi design, met name de T5 verlichting was vorige keer wel erg DIY en gaf wel eens problemen als ik met teveel water spetterde. En ik heb niet al te veel ruimte dus ga ik voor een nano. Red Sea is altijd een goed merk geweest en de Peninsula versie heeft net iets meer ruimte als de normale Red Sea nano.

Ik zit trouwens aan een inhoud te denken bestaande uit leder koralen en heb de volgende levende have in mijn hoofd zitten. Maar dat is natuurlijk nog een heel traject ver weg en kan natuurlijk veranderen.
1x Konings Gramma
1x Yasha goby
1x Gele koraalgobie
2x Kadinaalbaars

- heremietkreeftjes
- porseleinkrab / pom pom krab
- poetsgarnaal / kappersgarnaal
- tuxedo zee-egel
Het liefste heb ik een pistoolgarnaal voor de gobie maar ik lees meerdere verhalen dat die niet met de andere ongewervelde zal matchen dus ik zal moeten kiezen tussen de pistoolgarnaal of wat ik hierboven vermelde.

Maar nu eerst wachten tot ik de bak kan ophalen, kan even duren met de feestdagen.

Update om de inhoud bij te houden:

Techniek:
Red Sea Max Nano Peninsula - standaard inhoud
1x Slicce stromingspomp 2.000l/h

Sinds eind mei 2026 overgestapt naar een tweedehands bak:
Red Sea Max 250
Red Sea Reefmat 250
Deltec 600i Afschuimer
Jebao 6000 opvoerpomp
Jebao wavemaker??
1x Slicce stromingspomp 2.000 l/h

Inhoud:
3x Trochus Histrio
8x Nassarius Vibex
1x Kappersgarnaal
1x Poetsgarnaal
1x Porseleinkrab
1x Royal Gramma
1x Gobiosoma Oceanops
1x Juweel Kadinaalbaars
1x Escenius Stigmatura

1x Paddestoelleder
2x Corky Gorgoon Briareum Miami
3 x Antillogorgia Acerosa Gorgoon
1x onbekende paarse gorgoon
1x Menella Yellow Gorgoon
3x Cladiella Halversoni
3x Lobophytum sp Green
10x Groene oortjes
20x Rode oortjes
5x blauwe oortjes
3x stekjes buttons, naam onbekend (2x geel groen en 1x blauw)
Sterpoliep
5x Ricordea Florida (groen)
5x Ricordea Yuma (oranje)
10x Rhodactis Indosinensis
1x Fungia (groen)
5x Tepelanemoon

Laatst bewerkt:
Zes weken levertijd vanuit Red Sea... Ik kan ergens anders kijken waar ze nog op voorraad zijn maar ik wacht gewoon af tot mijn lokale winkel ze heeft, geduld hoort toch al bij de hobby.

Cfs in Breda opvoorraad

De instructies zeggen het extra luchtpijpje op de afschuimer niet te bevestigen, heb ik wel gedaan en zou dat aan andere ook aanraden, scheelt enorm in het geluid. De afschuimer is nu lekker stil, je hoort alleen de luchtbelletjes (naast het gezoem van de opvoer/stromingspomp). Maakt het ook makkelijker om de boel af te stemmen, bij mijn vorige bak heb ik twee verschillende afschuimers gehad en dat was toch altijd een hoop gepriegel om het precies goed af te stellen, dan weer te zacht dan weer te hard. Is met deze afschuimer lekker makkelijk, een schuifje om de waterstand hoger of lager te zetten en je kunt de luchtinvoer met dat extra ventiel pijpje goed afstemmen, de hoogte van het schuim is zo op de millimeter af te stellen.
Wel nog de vraag of deze voldoende capaciteit heeft voor een volle bezetting, de capaciteit is meestal bij kant en klare bakken aan de minimale kant.

De bak staat nu bijna 2 maanden en het eerste leven zit erin.

Wat groene en rode oren
Een paddestoelleder
1 steen sterpoliep die ik in 2 stukken heb gebroken
2 blauwe hermietkreeftjes
1 stenopus garnaal
Met dank aan Coral and Fish Breda, zeer groot aanbod daar.

Bijlagen

• 20240324_155039.jpg
    20240324_155039.jpg
    223,6 KB · Weergaven: 137
  • 20240324_155020.jpg
    20240324_155020.jpg
    210,1 KB · Weergaven: 137
En de stenopus, kwam tevoorschijn toen ik in de bak bezig was omdat de hermietkreeftjes een aantal koraaltjes hadden verplaatst/omgegooid. Niet genoeg lijm gebruikt tegen die kleine bulldozers.

Laatst bewerkt:
Tijdens de opstart had ik het licht uit staan dus nu er leven in de bak zit en de verlichting aan staat komt er een klein beetje alg tevoorschijn.
Fosfaat zit op 0,03
Nitraat op 1,50

Ik had ook wat verstekelingen gevonden tussen de andere koraaltjes. Een button en een kleine annemoontje van nog geen halve centimeter.

Een van de hermietkreeftjes heeft het zwaar, de andere trekt hem steeds uit zijn huisje om vervolgens 5 minuten later toch weer terug naar zijn oude huisje te gaan. Ondanks dat de bodem inmiddels bezaaid ligt met schelpen. Door deze dagelijkse pest partijtjes heeft het zwakkere hermietkreeftje nog maar 2 pootjes + 1 schaar over.

Maar ook nieuwe toevoegingen vandaag. Een poetsgaarnaal en een Citroen Gobie.

Bijlagen

• 20240329_181149.jpg
    20240329_181149.jpg
    166,7 KB · Weergaven: 96
  • IMG-20240330-WA0000.jpeg
    IMG-20240330-WA0000.jpeg
    128,5 KB · Weergaven: 96
Zondag het hermietkreeftje dood terug gevonden. En sinds vandaag zit de andere in een nieuw huisje..wat er al sinds het begin in lag...dus al dat pesten voor niets geweest.

De bruine algen lijken helaas op dinos te lijken. Ik heb nog wat bacterie in een potje over, ik zal dat nog langzaam toevoegen om te kijken of dat de waterbalans helpt. Het water is ook wat mistig maar dat kan een combinatie van factoren zijn. Ik heb de pomp schoongemaakt omdat die steeds meer geluid maakt, het dode hermietkreeftje, het vele voer ivm de nieuwe gobie. De koralen en dieren lijken er in ieder geval geen last van te hebben.

Voor de zekerheid nog extra getest.
Nitriet 0
Nitraat 0
Fosfaat 0,02 ongeveer, misschien nog wat lager.

Ik wacht nog even af hoe het ontwikkelt. Misschien volgende week toch nog wat koraal halen/bestellen, kijken of het aquarium zo deels geënt word met bacteriën en wat meer leven. Ik heb nog niets van leven qua copepods gevonden, komt natuurlijk door dat nep steen en bacteriën uit potjes. Scheelt gelukkig wel plaagdieren. Die borstelwormen vond ik zo'n vieze beesten en geen last van die probleem krabbetjes.

De gobie eet nog weinig maar voelt zich inmiddels meer op zijn gemak, zwemt wat meer rond en minder angstig van de garnalen. Wat is het toch een mooie vis, de blauwe lijnen op het lichaam lijken wel licht te geven. En leuk om te zien hoe het op zijn uitkijkplekjes zit.

Uiteindelijk een heel verhaal geworden :)

Nog steeds een onbalans, nitriet 0, Nitraat 0 en fosfaat 0,07 maar de bak ziet er toch weer goed uit. De dinos/alg zijn bijna weg en de mist (bacteriebloei) trekt ook langzaam weg. Alleen de paddestoelleder is niet zo blij, die is overdag dicht, zal vanavond de stroming wat anders richten, die had ik veranderd en meer op het zand gericht. Dus misschien te weinig stroming voor de leder.

Ik vind dat er meer stroming in de Red Sea mag als alleen de terugvoerpomp maar ik probeer eerst gewoon de standaard versie van de bak. Erbij plaatsen kan altijd nog. Als ik iets ga aanpassen zal dat waarschijnlijk eerst het bijvulsysteem zijn. De ene keer doet die niets de andere keer is die na 10 minuten leeg, je hoeft er maar een beetje water bij te vullen en de druppelsnelheid veranderd al. Je zit ook heel vlug met een waterval geluid van de overloop omdat de vlotter zo diep in de bak ligt.

De citroen goby blijft een moeilijke eter. De 5 in 1 diepvries mix die ik nu heb word met veel enthousiasme gegeten, maar ik heb toch het gevoel dat de goby nog niet aankomt. Ik vind hem maar erg dun, zie foto's. Hij gaat toch voor alles dat voorbij komt, dat houd hij dan 20 seconden in zijn mond maar spuugt dan de helft weer uit (zal de schaal zijn). Ik heb nu sinds zaterdag dit voer. Ik voer 1x per dag maar hij heeft wel 10-15 minuten ongeveer om te eten.

Suggesties iemand?

In ander nieuws de alg/dinos zijn weg. Gelukkig snel weg getrokken. Nog wel wat mist/bacteriebloei. Maar ik voer dan ook nog wel redelijk zwaar voor die kleine kieskeurige gup.
De paddestoelleder is weer in zijn nopjes en er zit nu genoeg klein leven op de ramen.

Bijlagen

• 20240412_192333.jpg
    20240412_192333.jpg
    128,9 KB · Weergaven: 59
  • 20240412_191401.jpg
    20240412_191401.jpg
    111,1 KB · Weergaven: 59
Ow wat een leuke bak, had hiervoor een RSM Nano maar die barste dus nu een waterbox 20 ;-)

Goed dat je de sterpoliep op een eiland hebt geplaatst, die kunnen enorm woekeren :-)

Clown goby had ik ook, ik gaf hem HS Marine pallets, en op een gegeven moment at ie met de pot mee.

Ik heb een poetsgarnaal geprobeerd bij mijn pistool goby variant, maar nee is niet echt heel erg goed gegaan.

Hoe is het nu met je nitraat en po4 ? want 0 is wel heel erg laag. of zijn deze al een stuk sneller omhoog gegaan?

Ik zat er nog aan te denken de poliep op de achtergrond te laten groeien, zie mijn inspiratie hiervoor hieronder , maar voor de zekerheid toch maar apart gehouden. Ga ik ook net de anthalia doen. Aan de rechterkant heb ik daar al een losse steen voor gereserveerd.

Ik ga ook geen pistoolgarnaal doen, vind het toch leuker om de krabbetjes en andere garnaaltjes te hebben. Zo heb ik bij Coral and Fish nu de pom pom krab besteld. Kan wel enkele weken duren, was niet op voorraad bij de groothandel.

Waardes had in vrijdag nog getest.
Nitriet <0,05 was niet helemaal nul maar nauwelijks meetbaar.
Fosfaat 0,05
Nitraat 0,25

Dus mag nog beter. Ik wilde bij deze bak het ook anders doen, met minder waterverversingen, alleen om bij te sturen en af en toe de overige stofjes (spoorelementen) bij te vullen. Tot nu toe heb ik 3 waterverversing van 10% gedaan in de 2,5 maand dat de bak staat. 2 in de opstart en vorige week om het fosfaat iets te verlagen.
Deels voor het gemak maar waarom verversen als de waardes goed zijn, of in mijn geval laag.

Want zo was het overigens 10 jaar terug de norm om fosfaat en Nitraat op 0 te hebben. Toen waren er maar een paar mensen die aan het experimenteren waren met iets hogere waardes. Dus ik ben niet in paniek de boel aan het bijsturen, zoals wodka of dergelijke toevoegen, maar door wat meer te voeren en het langzaam op te laten voeren.

ik gebruik tropic marin all-for-reef
Hoef je alleen KH te meten CA en Magnesium en alle spoorelementen zitten er al in ;-)
Nopox draai ik ook.

Ik had begin vorige week wat koraal en een pompom krab online besteld bij Coral and Fish, de krab was niet op voorraad kreeg ik als bericht. Ik dacht dat kan dan wel wat weekjes duren, maar gister toch al het pakketje incl krabbetje ontvangen. Lekker snel. Het 3 in 1 gorgonen pakketje, 2 ledertjes en anthelia samen met het krabbetje en 2 kleine zandslakjes, die zijn een risico met de hermietkreeft maar ik hoop dat ze te klein zijn. De hermietkreeft had er al onmiddelijk 1 geïnspecteerd maar gelukkig na wat gestoei met rust gelaten. De hermietkreeft is 5 cm en deze slakken worden niet groter dan 2 cm.

Er zit ook iets in de sterpoliep, dus ik ga die steen morgen dippen. Het heeft een gaatje in de steen gemaakt en de omringende poliepen zijn weg. Ik zie iets in de opening zitten maar het is echt miniscuul, kleiner dan de zandkorrels. Zo klein dat ik niet kan zien hoe het eruit ziet, maar het beweegt zeker weten als iets levends en niet iets dat door de stroming beweegt. Bobbit/borstelwormpje misschien?

En dan de goby, ik weet niet wat het met die goby is, hij eet steeds minder ipv meer... ik zie het maar slecht in als dat zo door gaat. Levend voer, 6 verschillende diepvries, vlokvoer probeer toch van alles. Deze diepvries was die gek op de laatste 1,5 - 2 weken en nu blijft het bij 1-2 hapjes. Bij de winkel weten ze het ook niet meer.

Net het iets beter kunnen bekijken, denk toch een wormpje, zie wat lijkt twee antennes, wat bruin, lijkt een soort schild bovenop te hebben waarmee het gaatje word afgesloten als die zich terugtrekt. Eet een beetje als een schaar.
Nou ben ik niet zo van alle beestjes uitroeien zodra ik ze zie, maar de worm zit nu net op de plek waar het opvalt, dus als ik in de bak kijk (die naast de bank staat) dan zit er een lelijke kale plek op de steen.

Als ik toch met foto's bezig ben, niet alles is open want ik moest er weer wat van de grond halen. Ik had microbe-lift lijm gekocht maar die is waardeloos. Plakt totaal niet. Volgende keer toch maar weer de kleine blauwe tubes van superfish. Die werken perfect. Die laatste moet ik nog kijken of dat de permanente plek word. Het steksteentje eraf halen word lastig en de vorm is lastig, het koraal is horizontaal gegroeid.

Bijlagen

• 20240417_190750.jpg
    20240417_190750.jpg
    169,8 KB · Weergaven: 66
  • 20240417_190804.jpg
    20240417_190804.jpg
    166 KB · Weergaven: 70
  • 20240417_192425.jpg
    20240417_192425.jpg
    139,6 KB · Weergaven: 73
  • 20240417_192447.jpg
    20240417_192447.jpg