Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Phosphorus en po4

Jack R

Katwijk aan Zee
Tijdje terug een labtest opgestuurd en als ik het resultaat bekijk dan staat daar phosphorus en po4 apart vermeld.
Gekke is alleen dat je voor po4 diverse manieren een setje kan krijgen om te meten maar phosphorus niet ...
Wie 't weet mag 't zeggen...😊
Screenshot_20240921_142946_Chrome.jpg

Hanna heeft zowel een phosphate checker als een phosphorus checker in low en ultra low range.
Hoeveel de phosphorus waarde nou voor ons als hobbyist zegt is denk ik de betere vraag 😉

Phosphate (po4) bestaat uit phosphorus (p) maar er zijn ook andere verbindingen met phosphorous

ICP meet "P" en dat gaan ze gaan omzetten in PO4
testsetjes meten PO4 en gaan ze gaan omzetten in P...
beide maken ze dus fouten bij hun omzetting.

ICP meet totaal P zowel organische als fosfaat. zolang het maar in oplossing is en niet neergeslagen tegen dat ze het meten.
testsetje meet PO4 ( meest gekende is ascorbinezuur methode =blauw) maar geen ander fosfaat vormen

Uit de FAQ op de site van ATI:

“ WHY DOES THE PO4 VALUE THAT I MEASURE AT HOME DIFFER GREATLY FROM THE ANALYSIS RESULT?

The ICP-OES breaks down all phosphorus-containing compounds and determines the phosphorus value (the P in PO4) at the end. Phosphorus-containing compounds include PO4, polyphosphates, cyclic phosphates, as well as organically bound phosphorus (e.g. in DNA). From the phosphorus value, our software then calculates the theoretically possible PO4 (customer request).

All PO4 tests (including ours) measure only PO4. However, the PO4 test measures the pure PO4 and not the theoretically possible PO4. Since the ICP records all phosphorus sources and converts them into PO4, the theoretically possible PO4 values are usually higher than the pure PO4 values.

However, since the reef inhabitants can use more phosphorus sources than just PO4 for their metabolism, the data collected with the ICP are, in our opinion, more meaningful with regard to the actual nutrient situation.

The ICP shows very reliably whether you have too much or too little phosphorus in the aquarium. We currently consider 15 to 25 µg phosphorus/l as optimal values. This corresponds to a theoretically possible PO4 value of 0.05 to 0.075 mg/l (ppm).

The PO4 test indicates how much of the detected phosphorus is actually easily usable PO4. If you get a signal from the droplet test, you can tell whether there is enough or too much PO4 in the aquarium. So you can make a qualitative distinction with the test.”

Ze geven er een leuke draai aan door te suggereren dat hun methode een betekenisvoller resultaat zou zijn… maarja niemand weet of dat echt zo is.

Het zijn twee verschillende dingen, hoeveelheid P van alle verbindingen samen en van alleen PO4.

Uit de FAQ op de site van ATI:

“ WHY DOES THE PO4 VALUE THAT I MEASURE AT HOME DIFFER GREATLY FROM THE ANALYSIS RESULT?

The ICP-OES breaks down all phosphorus-containing compounds and determines the phosphorus value (the P in PO4) at the end. Phosphorus-containing compounds include PO4, polyphosphates, cyclic phosphates, as well as organically bound phosphorus (e.g. in DNA). From the phosphorus value, our software then calculates the theoretically possible PO4 (customer request).

All PO4 tests (including ours) measure only PO4. However, the PO4 test measures the pure PO4 and not the theoretically possible PO4. Since the ICP records all phosphorus sources and converts them into PO4, the theoretically possible PO4 values are usually higher than the pure PO4 values.

However, since the reef inhabitants can use more phosphorus sources than just PO4 for their metabolism, the data collected with the ICP are, in our opinion, more meaningful with regard to the actual nutrient situation.

The ICP shows very reliably whether you have too much or too little phosphorus in the aquarium. We currently consider 15 to 25 µg phosphorus/l as optimal values. This corresponds to a theoretically possible PO4 value of 0.05 to 0.075 mg/l (ppm).

The PO4 test indicates how much of the detected phosphorus is actually easily usable PO4. If you get a signal from the droplet test, you can tell whether there is enough or too much PO4 in the aquarium. So you can make a qualitative distinction with the test.”

Ze geven er een leuke draai aan door te suggereren dat hun methode een betekenisvoller resultaat zou zijn… maarja niemand weet of dat echt zo is.
Thanks René , inderdaad ik heb geen manier of middelen om dezelfde phosphorus meting te doen .
Heb denk ik voor mijzelf de oplossing bedacht :
Niet meer naar kijken en er voor zorgen dat m'n po4 hetzelfde blijft als nu , volgens de meeste sites en posts die ik zie over fosfaat is die te hoog maar m'n bakje draait er prima mee ...
Dus waarom veranderen 🙄

Het zijn twee verschillende dingen, hoeveelheid P van alle verbindingen samen en van alleen PO4.
OK , en hoe controleer en hou ik dan die niet na te meten phosphorus binnen de zogenaamde norm ?

OK , en hoe controleer en hou ik dan die niet na te meten phosphorus binnen de zogenaamde norm ?
Hoe bedoel je niet na te meten? Er is gewoon een hanna checker voor en je icp kan t ook meten?

En hoe je hem in bedwang houd is door je fosfaat waarde in de perken te houden.
Wat je je af moet vragen is of je dit moet controleren, want naar mijn idee als je fosfaat goed is valt je fosfor wel op de plek...

Hoe bedoel je niet na te meten? Er is gewoon een hanna checker voor en je icp kan t ook meten?

En hoe je hem in bedwang houd is door je fosfaat waarde in de perken te houden.
Wat je je af moet vragen is of je dit moet controleren, want naar mijn idee als je fosfaat goed is valt je fosfor wel op de plek...
Die andere fosfaatchecker van hanna meet toch t zelfde alleen minder noukeurig dan de phosphorus?

Die andere fosfaatchecker van hanna meet toch t zelfde alleen minder noukeurig dan de phosphorus?
nee, er zijn 2 types, phosphorus (HI 736) (hierbij bepaal je je po4 waarde adhv een tabel) die meet de fosforwaarde in ppb en je hebt de phosphate checkers (HI 774) die je fosfaatwaarde in ppm geeft

Volgens wat ik ergens gelezen heb meten ze allebei hetzelfde. Het verschil is alleen dat de 736 de fosforwaarde aangeeft waardoor je het zelf om moet rekenen naar fosfaat terwijl de 774 die omrekening al voor je doet.

Volgens wat ik ergens gelezen heb meten ze allebei hetzelfde. Het verschil is alleen dat de 736 de fosforwaarde aangeeft waardoor je het zelf om moet rekenen naar fosfaat terwijl de 774 die omrekening al voor je doet.
maar dan meten ze beide de fosforwaarde dus, dus is je totale fosfor meetbaar en maakt het dus niet uit wat die waarde is als je je fosfaat in de range houdt

maar dan meten ze beide de fosforwaarde dus, dus is je totale fosfor meetbaar en maakt het dus niet uit wat die waarde is als je je fosfaat in de range houdt
Ze werken beide met exact hetzelfde reagens.
Als je de zakjes vergelijkt zijn de ingrediënten gelijk, alleen het opgedrukte nummer van de checker verschilt.

De Hanna fosfaat en fosfor checkers werken met de ascorbinezuur methode: (ascorbinezuur kennen we ook wel als Vitamine C)

De ascorbinezuur methode bepaald (ortho)fosfaat. Niet totaal fosfor.
Dus de fosfaat checker 774 presenteert de waarde op het scherm die past bij de methode.
De fosfor checker 736 doet een berekening om de fosforwaarde uit te rekenen die correspondeert met de hoeveelheid fosfaat.

Voor alle duidelijkheid, dit is dus geen totaal fosfor, dit is enkel fosfor in fosfaat.
Een ATI ICP test geeft wel totaal fosfor.

P.S. Waarom Hanna de fosfor versie gemaakt heeft (en als eerste uitbracht, toch???) is mij een raadsel.

Laatst bewerkt:
eigenlijk is het allemaal niet zo simpel.
ICP meet alles van P die er in zit. geïnjecteerde water wordt vernevelt verdampt en verbrand tot op zeer hoge temp. dat het licht afgeeft. dit wordt gemeten bij ICP-oes en die verbrande deeltjes kunnen ook een lading krijgen en dit wordt dan gemeten in een gelijkaardige techniek: ICP - MS (massa spectrometer) (prijs toestel x2 -3 van oes).

in beide ICP methodes (inductief gekoppeld Plasma) meet je dus verschillende in een meting, wat in het monster zat onder normale omstandigheden.

bij reactie - testkit wordt er eerst gezorgd dat polyfosfaat naar monofosfaat gaat (phosphorus methode) en kan er ook rechstreek fosfaat worden gemeten gewone methode. (maar je hebt ook zoals altijd een mix en foefel...)
dus bij de testkits ga je het beschikbaar polyfosfaat en of monofosfaat meten.
organisch gebonden fosfaat wordt hier in directe zin niet gemeten.

dus bij icp meet je alles maar ook deze die geen direct gevaar of nut hebben ook. (gebonden fosfaat kunnen ook BV; complexvormers zijn)

bij een testkit als je het goed doet dan meet je de direct voor koralen beschikbaar fosfaat. zij het nu fosfaat of Phosphorus...

Mono fosfaat: gekend onder PO4 is direct beschikbaar voor alles
Polyfosfaat : zeer belangrijk voor bacteriën die fosfaten gaan opnemen en als polyfosfaten gaan stockeren.
(het zijn nu juist de bacteriën die die polyfosfaten opbouwen als energiebron voor later gebruik) koralen kunnen natuurlijk via deze fosfaat cumulerende bacteriën ook in zeer laag fosfaatgehalte aan hun fosfaat komen door ze te gaan opnemen.
vb woelen in de bodem en aanwezige facultatieve aerobe zullen door de koralen met plezier opgenomen worden als fosfaat toetje

in een testkit ga je onder normale omstandigheden u bacteriën wel niet in die tijdspanne van de meting kunnen doorkrijgen en dan ook nog in oplossing krijgen.
maar in ICP weet je dit ook niet omdat ALLES gemeten wordt(bacterie wordt ook verdampt en tot atomen herleid).

Dus organisch gebonden of uit eten of chemische vervuiling of... kun je dus niet meten onder normale omstandigheden. tenzij je specifiek per soort gaat meten (kan technisch maar te zot ...)

Daarom mijn visie : als je fosfaat met een spectrofotometer of toch een redelijk nauwkeurige test kan meten en meetbaar in de gekende range dan is het prima. Hierbij zal je zien dat er voldoende of te veel fosfaat in u systeem komt net als bij nitraat (waar de N van nitraat niet meetbaar is bij ICP -oes en ook niet nauwkeuring genoeg met ICP-MS (stikstof achtergrond ).

Back
Bovenaan