Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Palytoxine-vergiftiging

Je hoeft je er niet zo'n zorgen om te maken. Gewoon laten staan en niet laten woekeren.
Verder niet stuk maken of proberen van de steen te verwijderen.

Idd, gewoon laten staan. Ze kleuren prachtig wanneer je lage No3 en Po4 waarden hebt, ik heb ze al jaren in mijn bak. Nooit last van gehad, het vermenigvuldigd zich wel wat maar van woekeren zoals Kenia of Xenia is geen sprake.

gewoon met respect behandelen, zoals met al het andere in je bak. :cool:
 
Hallo allemaal,

wij zijn nog maar net begonnen met ons 1e zee aquarium.
Nog voordat ik mijzelf heb kunnen voorstellen in het daarvoor betreffende topic (gaan we zeker doen)
Kwam ik informatie slurpend terecht in dit topic.

Wij hebben namelijk sinds gisteren onze eerste 2 stukjes koraal aangeschaft tezamen met de "grondtroepen"
De verkoper wist ons te vertellen dat dit heel makkelijk koraal was en zeker met de grondtroepen
geplaatst kon worden in onze bak.

Nu ben ik eigenlijk wel een beetje benieuwd of ook wij het "giftige" exemplaar hebben meegekregen.
Temeer eigenlijk omdat de verkoper ons hiervan zeker niet op de hoogte heeft gesteld.

Dus graag jullie expertise, zodat wij met grote voorzichtigheid onze maatregelen
kunnen nemen en het koraal eventueel weer verwijderen.

Heel erg bedankt voor jullie hulp.

Jos.

IMG_20160621_145557.jpgIMG_20160621_145635.jpg
 
Lijkt me niet de meest giftige variant (en ook niet de mooiste, maar dat persoonlijk). Ik zou ze, net als andere Palythoa en Zoanthus soorten, met gepast respect behandelen. Aan de wijze waarop ze verspreid zitten op de stukken steen, kun je wel zien dat het een invasieve soort betreft. Als ze wil houden, misschien kleuren ze onder blauw licht wel mooi, zou ik een steentje los leggen van je rif zodat ze niet overkruipen en losgeraakte poliepen verwijderen voor ze ergens vastgroeien.
 
Lijkt me niet de meest giftige variant (en ook niet de mooiste, maar dat persoonlijk). Ik zou ze, net als andere Palythoa en Zoanthus soorten, met gepast respect behandelen. Aan de wijze waarop ze verspreid zitten op de stukken steen, kun je wel zien dat het een invasieve soort betreft. Als ze wil houden, misschien kleuren ze onder blauw licht wel mooi, zou ik een steentje los leggen van je rif zodat ze niet overkruipen en losgeraakte poliepen verwijderen voor ze ergens vastgroeien.



Heel erg bedankt voor de snelle reaktie.
Wij hebben toch maar het zeker voor het onzekere genomen en de twee stukken steen verwijderd.
Ik ga dit zeker nog ff doornemen met onze verkoper (komt goed)

In de toekomst zullen deze soorten in ons aquarium niet meer worden geplaatst.
Voor een beginnende aquariaan zoals ons moet je het lot niet teveel tarten :).
En er zijn zat andere mooie koralen die meer geschikt zijn voor ons beginners.
 
Heel erg bedankt voor de snelle reaktie.
Wij hebben toch maar het zeker voor het onzekere genomen en de twee stukken steen verwijderd.
Ik ga dit zeker nog ff doornemen met onze verkoper (komt goed)

In de toekomst zullen deze soorten in ons aquarium niet meer worden geplaatst.
Voor een beginnende aquariaan zoals ons moet je het lot niet teveel tarten :).
En er zijn zat andere mooie koralen die meer geschikt zijn voor ons beginners.

Natuurlijk is met gepaste voorzichtigheid alles te houden, ook de mogelijk nog giftiger soorten, maar ik denk ook dat er veel mooiere dingen in de beperkte ruimte van een aquarium te houden zijn. ;)
In het begin ben je natuurlijk minder kritisch, je bent blij met alles dat (blijft) leven.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me niet de meest giftige variant (en ook niet de mooiste, maar dat persoonlijk). Ik zou ze, net als andere Palythoa en Zoanthus soorten, met gepast respect behandelen. Aan de wijze waarop ze verspreid zitten op de stukken steen, kun je wel zien dat het een invasieve soort betreft. Als ze wil houden, misschien kleuren ze onder blauw licht wel mooi, zou ik een steentje los leggen van je rif zodat ze niet overkruipen en losgeraakte poliepen verwijderen voor ze ergens vastgroeien.

+1
 
Voorlopig blijven deze bruin tijdens je opstart. Maar zet ze later eens wat feller in het licht, laag nitraat en fosfaat.. je zal versteld staan hoe deze paly's opkleuren ;-)


Hallo allemaal,

wij zijn nog maar net begonnen met ons 1e zee aquarium.
Nog voordat ik mijzelf heb kunnen voorstellen in het daarvoor betreffende topic (gaan we zeker doen)
Kwam ik informatie slurpend terecht in dit topic.

Wij hebben namelijk sinds gisteren onze eerste 2 stukjes koraal aangeschaft tezamen met de "grondtroepen"
De verkoper wist ons te vertellen dat dit heel makkelijk koraal was en zeker met de grondtroepen
geplaatst kon worden in onze bak.

Nu ben ik eigenlijk wel een beetje benieuwd of ook wij het "giftige" exemplaar hebben meegekregen.
Temeer eigenlijk omdat de verkoper ons hiervan zeker niet op de hoogte heeft gesteld.

Dus graag jullie expertise, zodat wij met grote voorzichtigheid onze maatregelen
kunnen nemen en het koraal eventueel weer verwijderen.

Heel erg bedankt voor jullie hulp.

Jos.

Bekijk bijlage 459738Bekijk bijlage 459739
 
Ik haak ook even in op dit onderwerp...
Ik vraag me ook af hoe giftig de mijne zijn. Kun je ze ook plat spuiten met azijn? Ze dijen de laatste tijd wel erg uit.
 

Bijlagen

  • 20160131_165325.jpg
    20160131_165325.jpg
    50,8 KB · Weergaven: 145
Ik haak ook even in op dit onderwerp...
Ik vraag me ook af hoe giftig de mijne zijn. Kun je ze ook plat spuiten met azijn? Ze dijen de laatste tijd wel erg uit.
Dat zijn de giftige. Azijn kan goed, maar niet teveel tegelijk

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
 
Ik heb al jaren verschillende zoanthus soorten. Bij zeedieren is het meestal, hoe meer kleur dat ze hebben hoe giftiger dat ze zijn. Het gif van de zoa's komt echter ALLEEN vrij als je ze stekt of kapot maakt. Het komt bijna nooit voor dat zoanthids loslaten en in je pompen komen. Ik heb er nog nooit last van gehad. Je moet jezelf alleen goed beschermen als je ze aan het stekken bent, denk aan handschoenen en heel zeker een bril. Ik snap niet waarom dat je de zoanthids weg wilt halen, ik heb nog nooit gehoord dat een zoanthus een 'tankcrash' heeft veroorzaakt. Dit hoor je bij anemonen wel vaker, doordat een anemoon in een stromingpomp is gekomen.
Bijna alle koralen hebben gif in zich om zichzelf te kunnen beschermen tegen 'vijandelijke koralen', je zou dan een bak zonder koraal moeten gaan maken als je hier bang voor bent...
 
Is dit een soort die ik best kan verwijderen ?
dcad14a3b6bfd7557c60d8ecdc5988d1.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
7bc47d2a3914cd1894ca745f2e12c502.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Absolut niet hoor.
Deze soort kan problemen geven als je deze boven water wilt mishandelen dan geven ze iid problemen als je ze onder water houd geen problemen ,als we alles wegdoen wat problemen kan geven dan houden we niet veel over.
Dus met liefde behandelen als een echte aquariaan .
 
Bedankt voor de reactie. Zou ze er toch graag uit hebben wat ze overwoekeren aan een sneltempo. Als iemand ze graag heeft ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hoi hoi :)

Nou heb ik sinds een week Palythoa Lord Of The Rings staan..maar ik zie nu net dat er een lange netel uitkomt 2 a 3cm lang die wat om zich heen staat te zwaaien.
Nu staat er binnen 8 cm niets om hem heen..

Wat kan nou de reden zijn dat er een netel uitkomt?
 
Ik dacht laat ik dit nog even onder de aandacht brengen:

 
Al dik 40 jaar zeewater en buttons alle soorten en kleuren .nog nooit iets van ze gehad maar dat beteken niet dat ik bagataliseren ga !
Let altijd op ,altijd onder water stekken of verwijderen,was je handen altijd zeer goed na werkzaamheden in de bak niet alleen daarvoor .
Voor vissen en dieren die gif bevatten bv koraalduivels egels ect ect wordt je gestoken hun Gif is niet thermo resistent , dus breekt af bij hoge temperaturen, dus onder de hete kraan zo heet als je kunt ,scheelt enorm.
Dan kun je deze dieren goed houden en verzorgen .
 
Op een of andere manier heb ik een groep groene spijkerpoliepen staan die als als het ware verkrampt erbij staan. Als een uitgedroogde champignon. Rest vh koraal staat er keurig bij. Wat kan hier de reden van zijn en komt er gif vrij wanmeer ze sterven?
 
Bovenaan