Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

onderhoud koelers

• Topicstarter Topicstarter johan147
  • Startdatum Startdatum
J

johan147

Guest
Ik plan dit weekend een onderhoudsbeurt voor mijn waterkoelers. 2*AM titan 500.

Welke methoden raden jullie aan om de koelers weer optimaal te laten werken.

Alvast bedankt voor de reacties

Johan147

Uit het manual:

"Reinigen Sie den luftgekühlten Kondensor regelmäßig. Zuvor unbedingt
Netzstecker ziehen. Öffnen Sie dann das Gehäuse mit Hilfe eines
Schraubenziehers und befreien Sie die Lamellen des Kondensors vorsichtig von
anhaftendem Staub. Ohne diese regelmäßige Reinigung können Lüfter und
Kompressor irreparabel beschädigt werden.
Wir empfehlen, den Wärmetauscher einmal pro Jahr gründlich durchzuspülen,
um eventuelle Schlammrückstände zu entfernen."

6. Maintenance
The cooler has the same requirements with respect to maintenance like
conventional cooling units (refrigerators etc.). Maintenance and/or repairs
should be done exclusively either by a service engineer or by the manufacturer:
Clean the air-cooled condenser regularly.
We recommend to flush the heat exchanger thoroughly once a year to remove
any muddy parts.

Laatst bewerkt:
Hey bedankt voor de reacties.

Volgens mij stat dat op elk apparaat, dat je het onderhoud moet laten doen door een technieker van hen :) .
Maar als ik het goed voorheb, heb ik eens gelezen dat je je koeler moet ontkalken... heb ik dit verkeerd?
Ook denk ik dat de koelbak zelf de ideale plek is om vuil in neer te slaan, goed uitspoelen met azijn dus
Het uitblazen van de ventilator door perslucht had ik al op mijn schema gezet.
Het hervullen van het gas (R134a) in het koelcircuit lijkt me eerder onbegonnen werk

greats.

johan147 zei:
Hey bedankt voor de reacties.

Volgens mij stat dat op elk apparaat, dat je het onderhoud moet laten doen door een technieker van hen :) .
Maar als ik het goed voorheb, heb ik eens gelezen dat je je koeler moet ontkalken... heb ik dit verkeerd?
Ook denk ik dat de koelbak zelf de ideale plek is om vuil in neer te slaan, goed uitspoelen met azijn dus
Het uitblazen van de ventilator door perslucht had ik al op mijn schema gezet.
Het hervullen van het gas (R134a) in het koelcircuit lijkt me eerder onbegonnen werk

greats.
ik heb de koeler 2de hands gekocht
die heb ik goed schoon gemaakt met azijn daar komt erg veel vuil uit
laat het met een pomp door de koeler lopen vang het in een emmer weer op om het vervolgens weer door de koeler telaaten lopen dit laat ik een uur zo loopen
heb daarna heb ik ale ombouw plaaten er af gehaald om de koel ribben met een penseel schoon temaaken en al het andere stof teverwijderen
en de koeler is weer klaar voor de zomer
daarna goed uit spoelen met water

pininfarina zei:
ik heb de koeler 2de hands gekocht
die heb ik goed schoon gemaakt met azijn daar komt erg veel vuil uit
laat het met een pomp door de koeler lopen vang het in een emmer weer op om het vervolgens weer door de koeler telaaten lopen dit laat ik een uur zo loopen
heb daarna heb ik ale ombouw plaaten er af gehaald om de koel ribben met een penseel schoon temaaken en al het andere stof teverwijderen
en de koeler is weer klaar voor de zomer
daarna goed uit spoelen met water
Volgens mij strijk je met een kwast de rotzooi steeds verder in de koelribben, waardoor je de rotzooi er na verloop van tijd helemaal niet meer uitkrijgt.

Ik zit zelf in de horeca, en daar blazen de monteurs van de brouwerij de koelribben altijd schoon met koolzuur.

Vosken zei:
Volgens mij strijk je met een kwast de rotzooi steeds verder in de koelribben, waardoor je de rotzooi er na verloop van tijd helemaal niet meer uitkrijgt.

Ik zit zelf in de horeca, en daar blazen de monteurs van de brouwerij de koelribben altijd schoon met koolzuur.
Waarom met koolzuur en niet met lucht?

Nee,geen koolzuur
tongue.gif
dat doen wij met stikstof

Goed schoonhouden is een must,ook voor je portemonnee.

Hij trekt minder stroom als de condenser schoon is.
Spoelen met schoonmaak azijn is een juiste handeling om de koeler te reinigen.

Bijvullen hoeft niet het is een gesloten systeem.
Als hij lek is koelt hij gewoon niet meer(dan mag je mij pbèn voor een oplossing)

pokerface zei:

Vosken zei:

daar heb ik geen last van gehad veegte het er zo tusen uit

pokerface zei:

Het gaat om de druk waarmee de ribben worden schoongeblazen, en niet om een bepaalde stof.
Inderdaad: lucht is gezonder, maar koolzuur is voor ons makkelijker, omdat we die altijd op voorraad hebben. En als je goed oppast dan kan er weinig met koolzuur gebeuren.

Maak niet uit wat het is het gaat om de druk ja.
perslucht is dus ook goed

Vosken zei:
Het gaat om de druk waarmee de ribben worden schoongeblazen, en niet om een bepaalde stof.
Inderdaad: lucht is gezonder, maar koolzuur is voor ons makkelijker, omdat we die altijd op voorraad hebben. En als je goed oppast dan kan er weinig met koolzuur gebeuren.

Back
Bovenaan