Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Haha lekker hoor. Ze smullen als gekken!

Zeker! :)

Vandaag ook leuk speelgoed binnen gekregen:

1220659f80e23b443dd982a657896546.jpg

Oeps..niet helemaal goed gegaan...

Hier de inhoud van de doos:

387dffd47174d61e7b5c62de7e884e95.jpg

dc48e5a4c05d7ff3b58342b4d3e8200c.jpg

90c9553e40707388c5aa02d1a368e8b6.jpg

e9a8b385bc6507656f27b637efd7fc61.jpg

Zoals je kan zien heb ik toch maar de knoop doorgehakt! Het de Gyre XF 150 geworden. Kan met deze unit drie stromingspompen verwijderen en de bijbehorende bekabeling en voedingen. Geeft wat meer overzicht en minder stopcontacten in gebruik.

Morgenavond gaat hij op de bak! Ben benieuwd naar de stroming ervan.

Als ik genoeg tijd heb ga ik ook gelijk de ventilatoren aansturen via mijn Profilux, want nu draaien ze constant en houden de temperatuur perfect op 25 graden. Maar hierdoor neemt wel de verdamping toe, dus ben ik meer met osmosewater in de weer. Elk voordeel heb z'n nadeel natuurlijk.. Haha

Denk dat ik de bovengrens van de temperatuur op 25,5 zet, zodat de ventilatoren de temperatuur weer naar 25 kunnen brengen en voorkom ik dat de ventilatoren continue blijven draaien. Hiermee moet ik de zomer wel door kunnen komen. topjes

Goed dat je de knoop hebt doorgehakt Bas,
Hier ga je zeker geen spijt van krijgen, wat een monster is die Gyre 150!!!

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen!

Bak ziet er top uit trouwens, vooral je buttons staan er erg mooi bij. Hoe doe je dat toch?

Goed dat je de knoop hebt doorgehakt Bas,
Hier ga je zeker geen spijt van krijgen, wat een monster is die Gyre 150!!!

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen!

Bak ziet er top uit trouwens, vooral je buttons staan er erg mooi bij. Hoe doe je dat toch?

Hij draait! Wow...wat een stroming uit deze pomp. Heb m nu op 60% puls staan en alles beweegt. Op 100% heeft hij heel veel vermogen, maar da's leuk als demo of een keer wat vuil weg te blazen ;)

Qua geluid is hij op deze stand stil en da's een wereld van verschil met de jebao's. Nu is ineens mijn schuimer weer de grootste herriemaker. Moet m hoognodig een schoonmaak beurt geven!

Zo zag het eruit met de pompen:

e30d5212e5ff06adbdff235f3348e2db.jpg

e07233ee56d8abeb55079728b10fc133.jpg

En nu:

b3a159f2beb7d579109f16646a09b6d0.jpg

8b8ef630ae2b6e78526fe0e7e17761ba.jpg

e56453f907dc625a0bcaa0c06bbc782a.jpg

De achterwand waar de Gyre tegenaan zit was volledig begroeid met kalkalgen. Een deel daarvan zat dusdanig los dat er hele plakken af kwamen zetten. Voordeel was dat ik zo een mooie schone plek had voor de Gyre.. haha

Top bas, ziet er mooi uit zo. Veel beter dan van die losse pompen.

Merk je ook dat er meer vuil loskomt momenteel?
En hoe is het met het zand, blijft dat wel liggen ondanks de sterkere stroming?

Heey bas super man.
Heb vanavond ook men gyre binnen gekregen draait nu open huidige bak.
Heb hem op 100% puls staan echt super stroming zeg.
Je bak staat er mooi bij trouwens man.

Groetjes wesley

Zag dat ik vergeten was om antwoord te geven op je vraag over de buttons. Hoe ik dat doe? Heel veel liefde en aandacht geven! :rolleyes: haha

Nee, ik doe niks bijzonders voor mijn buttons behalve het in de gaten houden dat ze niet te veel last hebben van ganzenvoetjes. Daarnaast doseer ik wekelijks amino's en daarmee zie ik dus veel groei en vermeerdering!

Dit schreeuwt om een fillumpje ;)

Zal ik van het weekend even maken!

Top bas, ziet er mooi uit zo. Veel beter dan van die losse pompen.

Merk je ook dat er meer vuil loskomt momenteel?
En hoe is het met het zand, blijft dat wel liggen ondanks de sterkere stroming?

Idd is het voor het aangezicht van de bak vele malen mooier!

Idd zag je in eerste instantie enorm veel vuil door de bak heen zweven..door mijn powerfilter op de opvoerpomp is een groot deel inmiddels verdwenen. Mijn zand blijft tot op heden prima liggen! Moet van het weekend het bestaande zand nog even verspreiden over de kale plekken.

Heey bas super man.
Heb vanavond ook men gyre binnen gekregen draait nu open huidige bak.
Heb hem op 100% puls staan echt super stroming zeg.
Je bak staat er mooi bij trouwens man.

Groetjes wesley

Wat een kracht, he? Ik ben er tevreden over in ieder geval!
Verwacht jij m op 100% te laten draaien? Want is het niet overkill voor je huidige bak?

Als ik kijk naar de koralen zo op pulsmode vind ik het nog meevallen.
Lps staat heel dik en sps laat mooie de poliepen zien en wapperen.
Denk voor de nieuwe bak gaat hij op 40% draaien en gaat ik hem gebruiken om de kamlaag naar de overloop te transporteren.

Groetjes wesley

Als ik kijk naar de koralen zo op pulsmode vind ik het nog meevallen.
Lps staat heel dik en sps laat mooie de poliepen zien en wapperen.
Denk voor de nieuwe bak gaat hij op 40% draaien en gaat ik hem gebruiken om de kamlaag naar de overloop te transporteren.

Groetjes wesley

Je gaat m dus als aanvulling gebruiken op je bestaande pompen?

Heb m net ter test op 70% gezet en een langere puls gekozen. Op dat moment hoor je de gyre een puls geven. Na terugschroeven naar 60% is hij weer beduidend stiller. Uiteraard moet de gyre nog indraaien, dus verwacht dat naarmate hij langer draait hij ook wel stiller zal worden.

Dat scheelt aanzienlijk in ruimte hè Bas!! En daarnaast ook in energie en warmte die hierdoor in je bak komt.

Hij draait nu 1,5 week bij mij. Te kort om echt in te draaien, maar op 60% hoor ik ook amper iets. Ik heb hem trouwens op alternatief staan, maar dat is onhandig voor het bijvulsysteem. Ik heb dan namelijk steeds een golf die over de overloop geduwd wordt.
Misschien heb jij daar minder last van omdat je overloop aan de zelfde kant zit als de pomp.

Ik merk ook dat het vuil dat de eerste dagen nog flink door de bak werd geblazen, inmiddels nieuwe verzamelplekken heeft gevonden.
Het zand duurde ook een paar dagen, maar is uiteindelijk toch ook weg geblazen.

Veel plezier met je pomp in ieder geval!

Dat scheelt aanzienlijk in ruimte hè Bas!! En daarnaast ook in energie en warmte die hierdoor in je bak komt.

Hij draait nu 1,5 week bij mij. Te kort om echt in te draaien, maar op 60% hoor ik ook amper iets. Ik heb hem trouwens op alternatief staan, maar dat is onhandig voor het bijvulsysteem. Ik heb dan namelijk steeds een golf die over de overloop geduwd wordt.
Misschien heb jij daar minder last van omdat je overloop aan de zelfde kant zit als de pomp.

Ik merk ook dat het vuil dat de eerste dagen nog flink door de bak werd geblazen, inmiddels nieuwe verzamelplekken heeft gevonden.
Het zand duurde ook een paar dagen, maar is uiteindelijk toch ook weg geblazen.

Veel plezier met je pomp in ieder geval!

Qua warmte zal het zeker schelen, maar het meest opvallende is het geluid of beter gezegd het sterk verminderde geluid!

Wat is de reden dat jij de Gyre op alternatief hebt staan? De
Afwisselende stroming?

Nog even een korte update omtrent de bak:

Heb gisteren na het verwijderen van de pompen gelijk een en ander opnieuw ingedeeld.

- uv wordt nu geschakeld via de Profilux en staat alleen aan gedurende de nacht.
- algenled geschakeld via Profilux staat nu alleen aan in de nacht ivm stabielere PH.
- ventilatoren worden nu aangestuurd via de Profilux als de temperatuur boven de ingestelde waarde komt.

Daarnaast heb ik net de afschuimer een schoonmaakbeurt gegeven. Was wel weer nodig! Zat zelfs een slakkenhuisje in het rad..

Voor:
504db6bab6d22cecbcc961efcd049895.jpg

Na:
ad5427583f53df1177a6d8eb86da2900.jpg

Kijk schuimertje weer als nieuw.

Ja klop bas gaat hem als aanvulling gebruiken.
De mp40 geven een super stroming voor de koralen dus wil ze graag gebruiken en zijn straks mooi weggewerkt onder de overloop.
Vind de gyre een erg mooie pomp jammer dat er geen 2 op kunnen wie samen communiceren.

Groetjes wesley
Groetjes wesley

Dit schreeuwt om een fillumpje ;)

Heb even een snelle poging gedaan om iets te laten zien van de stroming door er wat voer in te gooien. Sorry voor de scherpte in het begin..die was niet optimaal aangezien ik twee dingen tegelijk aan het doen was.. :cool:

Wil je specifieke zaken zien? Zal morgen de gyre eens op 100% puls zetten en dat filmen:

[video=youtube;RE1CGn1BLlc]https://www.youtube.com/watch?v=RE1CGn1BLlc[/video]

Back
Bovenaan