Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Ha Bas, mag ik vragen welke t5 armaturen jij gebruikt icm je Razor's en hoe je deze samen gemonteerd hebt? Ben ook aan het overwegen om er t5 naast te hangen namelijk!

Uiteraard! ;)

Ik heb twee photon armaturen 2dehands overgenomen en deze op houten latten geschroefd. Deze houten latten rusten op het frame van de lichtkap. Aangezien ik beplating er tegenaan heb zie je hier niks van:

52d46281d9f2520bb402c8e0adcba7a4.jpg

a17e3d0a6b8a55b214de3f3f31b6098c.jpg

Ook de twee maxspects heb ik op zo'n bakje gemonteerd. Voor mij heeft dit systeem het voordeel dat ik de verlichting in delen eruit kan halen en niet de hele unit in zijn geheel.

Ik vrees dat dit systeem op jouw bak niet gaat werken aangezien jij een rimless bak hebt. Vindt het erg mooi, maar is veel lastiger met de keuze en plaatsing van de verlichting.

Heb je ook veel last van zoutaanslag op de t5 en reflectoren, hier zit geen plexiglas voor toch?

Ik heb namelijk een armatuur waarbij het plexi voor de t5 flink verkleurd is, maar het is redelijk aan de prijs om dit te vervangen. Ik vroeg me af of ik misschien niet gewoon zonder plexi kan, ik ben benieuwd hoe jij dit ervaart.

Heb je ook veel last van zoutaanslag op de t5 en reflectoren, hier zit geen plexiglas voor toch?

Ik heb namelijk een armatuur waarbij het plexi voor de t5 flink verkleurd is, maar het is redelijk aan de prijs om dit te vervangen. Ik vroeg me af of ik misschien niet gewoon zonder plexi kan, ik ben benieuwd hoe jij dit ervaart.

Hoi Nikita,

Ik heb idd geen plexiglas voor mijn t5 en reflectoren. Er ontstaat idd wel een laagje op de lampen en reflectoren, maar haal af en toe een doekje er over heen als het armatuur van de bak af is. De mate van aanslag is in mijn geval relatief weinig, dus voor mij geen noodzaak om plexiglas ervoor te plaatsen. Als ik jou was zou ik het plexiglas gewoon verwijderen!

Één ding waar je op moet letten is of je t5 doppen waterdicht zijn, want spatwater is een gevaar natuurlijk. Of je armatuur moet hoog genoeg hangen natuurlijk..

Heb zelf een plexiglas plaat besteld van 4mm dik in de afmetingen 39*120cm voor 35 euro bij dokter plexiglas. Werd voor dat bedrag thuis bezorgd. Ik vind die prijs meevallen, maar dat kan een ander al redelijk veel vinden.

Als de afstand tussen water en armatuur 25cm is dan kun je inderdaad best zonder.

Afstand is bij mij 25 cm, zou goed moeten gaan...Bedankt!

ok, succes!

Heb zelf een plexiglas plaat besteld van 4mm dik in de afmetingen 39*120cm voor 35 euro bij dokter plexiglas. Werd voor dat bedrag thuis bezorgd. Ik vind die prijs meevallen, maar dat kan een ander al redelijk veel vinden.

Als de afstand tussen water en armatuur 25cm is dan kun je inderdaad best zonder.

Die prijs valt idd wel mee!

Vandaag weer drie kleine frags erbij gehaald. Twee buttonsoorten ter aanvulling van mijn collectie en een mooie kleine acanthastrea.

d7d1697d1d72d7291891b09d370c5abb.jpg

2c4ebad401a989bebd65dbf4abd70530.jpg

Doen we ook nog even een korte video update:

[video=youtube;OFQdjhyI9xw]https://www.youtube.com/watch?v=OFQdjhyI9xw[/video]

Waardes bijna allemaal goed op orde. Ziet er ook goed uit op de video. Gaaf ook die takken.

Dat is een mooi " luxe probleem". Verbruik je ook Ca en Mg dan of valt dat mee?

Dat komt zo'n beetje overeen met mijn bak. Sinds de t5 verbruik hij Kh, No3 en een beetje Ca. Mg heb ik nog nooit hoeven doseren. Alleen die Kalium test blijft onmogelijk om te doen. Dus heb ik daar eigenlijk geen idee van.

Dat komt zo'n beetje overeen met mijn bak. Sinds de t5 verbruik hij Kh, No3 en een beetje Ca. Mg heb ik nog nooit hoeven doseren. Alleen die Kalium test blijft onmogelijk om te doen. Dus heb ik daar eigenlijk geen idee van.

Ik doseer inmiddels 100 ml van mijn KH oplossing per dag en 10 ml van mijn CA oplossing dagelijks.

Ter referentie ik gebruik een 10 liter jerrycan waaruit ik mijn 2 liter flessen vul:

KH oplossing

90 gram NaHC03 per 1 liter osmose --> voor 10 liter dus 900 gram NaHCO3 en dit aangevuld tot 10 liter osmosewater.

CA oplossing

700 gram CaCl2 x 2H2O per 1 liter osmose --> voor 10 liter dus 7000 gram (7 kg) en dit aangevuld tot 10 liter osmosewater.

Met de Kalium test heb ik eigenlijk geen problemen. De kalium metingen zijn tijden stabiel geweest, maar recent heb ik deze wel wat opgekrikt naar 400. Dus blijkbaar wordt er wel wat verbruikt.

Vandaag lekker bezig geweest met de bak. Had last van wat glasanemonen en heb die weggespoten met een natronloog oplossing. Ook had ik last op een steen van vervelende alg..deze keert af en toe terug:

e817e8cda70cb99495811a969a2c1df5.jpg

Na een behandeling met natroonloog ziet het er al stukken beter uit!

9232f98aaa7bee2c685f4567c839ec5c.jpg

De schuimer doet nog altijd erg zijn best:

1713ade1fb4502614e3a6580ca74e14f.jpg

Had tussen de lord of the ring buttons twee glasanemonen zitten, dus ff alle stroming uitgezet en deze behandeld. Had toen prachtig zicht op rif van boven. Helaas staan de LOTR buttons wel in door de behandeling:

19fd8326bad38052d5c18ead6a219b46.jpg

1c9e2dba86387f8191e1958b7b30b9b7.jpg

Uiteindelijk wel besloten om de LOTR buttons te verwijderen op die plek, want de buttons begonnen de SPS te irriteren. Dacht dat buttons nog los zaten, maar helaas ze waren behoorlijk vastgegroeid. Een klein deel is blijven zitten, maar de grootste klomp heeft plaats mogen nemen in mijn buttonveldje.. ;)

Mijn buttonveldje heeft afgelopen vrijdag weer uitbreiding gekregen. Om meer ruimte te creëren heb ik een extra riftak geplaatst waar de buttons op kunnen worden geplaatst. Het is al met al een behoorlijke collectie..maar ben nog niet uit verzameld:

a9cb9a4ee280a06974d1dabbe935a566.jpg

bbfc5e3fcd98896df8336fb10b01c3fe.jpg

a7d933f6c612a7b29ed78f8b258c07ca.jpg

d6802aeafb5adc2530315f2b6bb62484.jpg

b5f59f021c6b8191e884c745e330c04e.jpg

..

1c7016716ddba646eaa4cf6dd2449211.jpg

De blauwe formosa heeft een plek gekregen op de plaats waar de LOTR buttons stonden:

2100dcbd06c256eec76c221cd903e852.jpg

De groene formosa heeft ook een mooie plek om lekker de hoogte in te kunnen groeien!

0a649decc2e92e618fae92051a4f4bf7.jpg

Al met al een productief dagje!

Morgen nog even twee stromingspompen een schoonmaakbeurt geven in een azijnoplossing. Dan kunnen die er ook weer even tegen! topjes

Back
Bovenaan