Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

De bak doet het prima en me waarden blijven stabiel. Er is echter één koraal wat het een tijdje goed gedaan heeft, maar nu wordt ie wit van onderaf:

Aan me waarden ligt het niet, tenminste voor zover ik na kan gaan. Jammer, want het is een mooi stuk

Als ik zou moeten gokken dan zou ik zeggen dat hij op die stukken te weinig licht krijgt, dat hij als het ware in zijn eigen schaduw staat. De ganzevoetjes komen wellicht op het dode weefsel af?
Ik heb wel eens gehoord dat ze soms buttons te lijf gaan, maar SPS zou ook nieuw voor mij zijn.

Als ik zou moeten gokken dan zou ik zeggen dat hij op die stukken te weinig licht krijgt, dat hij als het ware in zijn eigen schaduw staat. De ganzevoetjes komen wellicht op het dode weefsel af?
Ik heb wel eens gehoord dat ze soms buttons te lijf gaan, maar SPS zou ook nieuw voor mij zijn.

Hmm..hoger dan dit kan ie bijna niet staan..

Buttons klopt idd daar willen ze nog wel eens op af gaan!

Ik weet echt maar bijzonder weinig van sps, maar ben nieuwsgierig genoeg en ging even googlen. Ik vond toch ff snel zo heel wat artikelen en berichtjes over 'asterina starfish eating sps'. Misschien zijn bepaalde ganzenvoetjes toch niet zo onschuldig dan?

Ik weet echt maar bijzonder weinig van sps, maar ben nieuwsgierig genoeg en ging even googlen. Ik vond toch ff snel zo heel wat artikelen en berichtjes over 'asterina starfish eating sps'. Misschien zijn bepaalde ganzenvoetjes toch niet zo onschuldig dan?

Dank voor de aanwijzing..ik ga me d'r eens ff in verdiepen!

Leuk, een symbiose krab. Ik heb er een in mijn Millepora. Schrok me rot bij het inzetten en had hem al uit het koraal gejaagd. Gelukkig wezen forumleden me er op dat deze goed was. Er leuk!

Wat betreft je koraal, denk ik ook aan licht (moet ik nodig zeggen [emoji1]). Dit ziet er uit als het stukje dat ik van Robert vandaan heb. Hij gaf toen volgens mij al aan dat het niet de makkelijkste was en redelijk wat licht nodig had.
Kan me vergissen, maar gezien jou water waardes, stroming en voeren, zou ik toch de belichting verdenken.

Leuk, een symbiose krab. Ik heb er een in mijn Millepora. Schrok me rot bij het inzetten en had hem al uit het koraal gejaagd. Gelukkig wezen forumleden me er op dat deze goed was. Er leuk!

Wat betreft je koraal, denk ik ook aan licht (moet ik nodig zeggen [emoji1]). Dit ziet er uit als het stukje dat ik van Robert vandaan heb. Hij gaf toen volgens mij al aan dat het niet de makkelijkste was en redelijk wat licht nodig had.
Kan me vergissen, maar gezien jou water waardes, stroming en voeren, zou ik toch de belichting verdenken.

Idd erg leuk..mooi om te zien dat zo'n klein krabbetje ook gewoon met z'n scharen dreigt als je in de buurt komt.. ;)

Het koraal komt idd bij Robert vandaan. Het rare is dat hij recht onder de Maxspect staat en van de zijkanten belicht wordt door de t5 (aan beide zijden dus 2 x 54W). Maar goed, misschien toch niet de juiste plek..
Vanavond maar eens kijken hoe hij er bij staat en bepalen of het zin heeft deze ergens anders te plaatsen na rigoreus stekken..

Gisteren even de waterwaarden gemeten om een en ander uit te kunnen sluiten:

KH 7,4 (auto dosering aangepast en handmatig bijgebufferd naar 8)
MG 1360
CA 450
NO3 2
PO4 0,02
I 0,03

Ik heb precies een zrlfde soort (gehad), al mijn andere koralen groeien prima echter deze werd langzaam wit van onder af

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ik heb precies een zrlfde soort (gehad), al mijn andere koralen groeien prima echter deze werd langzaam wit van onder af

Sent from my iPhone using Tapatalk

Wouter, dat is exact wat ook ik zie gebeuren. Durf jij jou verlichting als oorzaak uit te sluiten? Of zie jij dat juist als de oorzaak?

ik zou het niet meteen op je verlichting gooien
als al je andere koralen het goed doen, zou ik ook niet van alles gaan proberen om dat ene koraaltje te redden
waarschijnlijk ga je meer schade aanrichten dan dat je goed doet
die roze fiji hystrix zal het daar wel goed doen, denk ik
deze vereisen veel licht, dus dat komt wel goed daar
ik heb er zelf ook eentje, en daar zit een symbiosester in
wel grappig, krabbetjes kende ik wel maar sterren was nieuw voor mij

Wouter, dat is exact wat ook ik zie gebeuren. Durf jij jou verlichting als oorzaak uit te sluiten? Of zie jij dat juist als de oorzaak?

Verlicht is het laatste wat de oorzaak zou kunnen zijn heb ik het idee. Hij wilde het vanaf het begin af aan niet echt 100% goed doen, blauw blijft een moeilijke kleur om goed te houden ook. Kan met Iodine te maken hebben gok ik.
mijn ervaring met te weinig fosfaat is van onderaf bleken, ik heb echter 0,04ppm p04.

ik zat zelf eerder te denken aan een infectie of acro etende beestjes, ik heb mijn acropora valida een tijd geleden gestekt en daar vond ik een paar platwormen op en wat eitjes.. Deze gelijk ontsmet en gedipt in coral rx.

mocht je het stuk eruit halen en weggooien zou ik hem stukknippen en uitvoerig onderzoeken.

moeilijk een oorzaak te vinden

Koraal een zoetwaterbadje geven. 10-20 seconden dompelen in zoetwater op aquarium temperatuur. Dan weer minuutje in zeewater en dan nog een keer even in zoetwater. Als er platwormen op zitten komen ze dan los.
En geloof me, je ziet ze niet als je dit niet doet.

Maar als het platwormen zijn, zie je vaak onregelmatige lichtere vlekken. Niet een geleidelijk optrekkende kleurverandering. Als dat het geval is, zou ik eerder aan bacterie of virusinfectie denken die zich langzaam door de kolonie verspreid.

Wat betreft de sps-etende ganzenvoetjes. Heb ik niet zolang geleden nog een foto van geplaatst. Zeesterretje dat aan het puntje van mijn S. caliendrum zat te knagen. Heb ze echter nooit van onderaf zien knagen. Lijkt er op dat ze zich om de poliepen heen moeten kunnen vouwen om ze op te kunnen eten.
De zeesterretjes die het bij mij doen, zijn regelmatiger van vorm dan de meeste ganzevoetjes.

ik zou het niet meteen op je verlichting gooien
als al je andere koralen het goed doen, zou ik ook niet van alles gaan proberen om dat ene koraaltje te redden
waarschijnlijk ga je meer schade aanrichten dan dat je goed doet
die roze fiji hystrix zal het daar wel goed doen, denk ik
deze vereisen veel licht, dus dat komt wel goed daar
ik heb er zelf ook eentje, en daar zit een symbiosester in
wel grappig, krabbetjes kende ik wel maar sterren was nieuw voor mij

Ik betwijfel idd ook of het wel de verlichting is. Ik ga in ieder geval niet aan mijn waterwaarden sleutelen voor alleen dit koraaltje..:)
Dat sterretje in jouw koraal is ook nieuw voor mij. Het krabbetje doet het goed en klimt door het complete koraal heen en dreigt met zijn mini schaartjes..:biggrin:

Verlicht is het laatste wat de oorzaak zou kunnen zijn heb ik het idee. Hij wilde het vanaf het begin af aan niet echt 100% goed doen, blauw blijft een moeilijke kleur om goed te houden ook. Kan met Iodine te maken hebben gok ik.
mijn ervaring met te weinig fosfaat is van onderaf bleken, ik heb echter 0,04ppm p04.

ik zat zelf eerder te denken aan een infectie of acro etende beestjes, ik heb mijn acropora valida een tijd geleden gestekt en daar vond ik een paar platwormen op en wat eitjes.. Deze gelijk ontsmet en gedipt in coral rx.

mocht je het stuk eruit halen en weggooien zou ik hem stukknippen en uitvoerig onderzoeken.

moeilijk een oorzaak te vinden

Gisteravond niet aan toegekomen om actie te ondernemen met dit koraal. Het bleken is niet gestopt, maar het vreemde is wel dat er nog wel poliepvorming bovenop het koraal is..
Mijn fosfaat zit over het algemeen tussen de 0,02 en 0,09 ppm, dus verwacht niet dat dit het issue is. Als ik m ga dippen/stekken dan ga ik zeker bekijken of iets vind wat er niet op thuishoort!

Koraal een zoetwaterbadje geven. 10-20 seconden dompelen in zoetwater op aquarium temperatuur. Dan weer minuutje in zeewater en dan nog een keer even in zoetwater. Als er platwormen op zitten komen ze dan los.
En geloof me, je ziet ze niet als je dit niet doet.

Maar als het platwormen zijn, zie je vaak onregelmatige lichtere vlekken. Niet een geleidelijk optrekkende kleurverandering. Als dat het geval is, zou ik eerder aan bacterie of virusinfectie denken die zich langzaam door de kolonie verspreid.

Wat betreft de sps-etende ganzenvoetjes. Heb ik niet zolang geleden nog een foto van geplaatst. Zeesterretje dat aan het puntje van mijn S. caliendrum zat te knagen. Heb ze echter nooit van onderaf zien knagen. Lijkt er op dat ze zich om de poliepen heen moeten kunnen vouwen om ze op te kunnen eten.
De zeesterretjes die het bij mij doen, zijn regelmatiger van vorm dan de meeste ganzevoetjes.

Kan m idd wel ff een dip geven..baat het niet dan is het jammer..
Heb ook nog Coral rx staan om te dippen.

In ieder geval allen bedankt voor het meedenken! topjes

Vandaag het koraal uit de bak gehaald en een dip gegeven met Coral rx. Naast een hoop sterretjes kwamen er ook een viertal planaria van af:

4a6f51d91401474ea9478b4d4763ff81.jpg

Daarna het koraal gestekt en op een nieuw steentje gezet en teruggeplaatst. Nu afwachten wat het gaat doen:

c3acdc95566c14e78a12ab2991c3f5d9.jpg

Ojee...als je planaria ziet dan reken er maar op dat je er meer van hebt :0 Heb toen 2x een plaag gehad nou das echt niet tof kan ik je vertellen!!

Moet zeggen dat dit de eerste keer is dat ik iets van planaria zie..ik geloof overigens dat het eigenlijk in elke bak wel voorkomt. Zelf heb ik een diamant lipvis en volgens mij houdt deze een eventuele plaag wel onder controle. Wil graag nog een aantal mooie lipvissen en neig in ieder geval sterk naar de H. iridis!
Denk overigens niet dat deze planaria verantwoordelijk waren voor het bleken van het koraal. Maar wat dan wel de oorzaak is??

Die AEFW zijn lastig te spotten. Niet elke Acropora lijkt even gevoelig of even smakelijk voor die platjes.
Heb het ooit één keer gehad op een A. valida (waarschijnlijk, ben nooit zeker van de soort Acropora), dat koraal heb ik met moeite en veel schade kunnen redden, maar het besmette toen de rest van mijn Acropora's niet of nauwelijks.

Je kan speuren naar de eitjes. Kleine zwarte puntjes in groepjes bij elkaar, meestal op de rand van het aangetaste weefsel geloof ik.

Google maar even op AEFW en je leert genoeg...succes met de aanpak!

Moet zeggen dat dit de eerste keer is dat ik iets van planaria zie..ik geloof overigens dat het eigenlijk in elke bak wel voorkomt. Zelf heb ik een diamant lipvis en volgens mij houdt deze een eventuele plaag wel onder controle. Wil graag nog een aantal mooie lipvissen en neig in ieder geval sterk naar de H. iridis!
Denk overigens niet dat deze planaria verantwoordelijk waren voor het bleken van het koraal. Maar wat dan wel de oorzaak is??
true! Ik had toen geen lipvissen of iets dus vandaar de plaag. Hou t gewoon in de gaten. Ik was te laat ;) Hoop dat je de oorzaak vind in ieder geval, altijd balen als je t niet weet hoewel die koralen t soms gewoon doen (how dare they!)

De bak staat er goed bij (al zeg ik het zelf :o):

Sorry voor de weerspiegelingen door het daglicht. Moet maar eens kijken of ik 's avonds weer een keer wat foto's kan maken.

ja, mooie foto's

Back
Bovenaan