Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Hoi Bas,

Ik ken al die nieuwe pompen niet dus ik zal daar geen mening over geven. Welke ik wel heel goed ken is de Eheim 1060 die ik al vanaf het begin van mijn zeewatertijd in gebruik heb gehad en de Eheim 1262 die er later op is gezet aangezien ik de BBK 250 als schuimer had gekocht.

De Eheim 1262 is wellicht niet de zuinigste maar heeft daardoor wel heel veel kracht. Trekt zich weinig aan van pvc-bochten e.d En daarnaast ... ook verdraaid betrouwbaar. Eheim heeft mijn absolute voorkeur voor één van je belangrijkste pompen, de opvoer dus :)

Ik heb tot twee keer toe problemen gekregen met de RD pompen (anker versleten) en met die prijs vind ik dat nog altijd erg slecht.

Ik zie dat je de Japonicus wel hebt gekocht. Als ik jouw bak zo zie, denk ik dat dat wel goed gaat, ook als deze wat verder groeit; zwemruimte plenty. En mooi opgezet, kan nog lekker uitgroeien.

Dank voor je mooie woorden, Jordy! topjes

Het was even spitsuur met een huilende kleine met krampjes, een monteur voor de reparatie van de vaatwasser en een mannetje van bijna 3 die aandacht vroeg..:rolleyes:
Uiteraard ben je welkom om een andere keer onder het genot van een biertje ;) of een andere verfrissing nogmaals te komen praten over de hobby! Ik vond het in ieder geval erg gezellig!

Haha, het was inderdaad wat druk, maar niet erg hoor.
Maar vind het leuk om nog eens te komen kijken, onder het genot van een biertje. Twee hobby's in één, haha
Misschien kun je me volgende keer wat tips geven over fotografie, want ik zie jou foto's wel als voorbeeld :cool:

Hoi Bas,

Ik ken al die nieuwe pompen niet dus ik zal daar geen mening over geven. Welke ik wel heel goed ken is de Eheim 1060 die ik al vanaf het begin van mijn zeewatertijd in gebruik heb gehad en de Eheim 1262 die er later op is gezet aangezien ik de BBK 250 als schuimer had gekocht.

De Eheim 1262 is wellicht niet de zuinigste maar heeft daardoor wel heel veel kracht. Trekt zich weinig aan van pvc-bochten e.d En daarnaast ... ook verdraaid betrouwbaar. Eheim heeft mijn absolute voorkeur voor één van je belangrijkste pompen, de opvoer dus :)

Ik heb tot twee keer toe problemen gekregen met de RD pompen (anker versleten) en met die prijs vind ik dat nog altijd erg slecht.

Ik zie dat je de Japonicus wel hebt gekocht. Als ik jouw bak zo zie, denk ik dat dat wel goed gaat, ook als deze wat verder groeit; zwemruimte plenty. En mooi opgezet, kan nog lekker uitgroeien.

Hi Jan,

Het grootste probleem wat ik heb met Eheim is dat ze geen zware pompen hebben. De Eheim 1262 die jij noemt is 'maar' 3400 l/h, dus dat is veel te weinig voor wat ik nodig heb. Tenminste dat is mijn verwachting..
Wel slecht als je idd voor die prijs problemen hebt gehad met de dure RD pompen! Hopelijk is de service op die pompen destijds wel goed geweest..

Idd de japonicus zwemt hier rond! Erg blij mee..hij doet het prima. Vertoon af en toe wel een paar stipjes, maar eet als een gek en hangt zelfs in mijn vingers als ik met mijn hand het water in ga..:biggrin:

Haha, het was inderdaad wat druk, maar niet erg hoor.
Maar vind het leuk om nog eens te komen kijken, onder het genot van een biertje. Twee hobby's in één, haha
Misschien kun je me volgende keer wat tips geven over fotografie, want ik zie jou foto's wel als voorbeeld :cool:

Je bent welkom, man! Geen probleem om dan de camera erbij te pakken! Dank voor het compliment, maar ik ben niet meer dan een amateurtje hoor...:o

Update mbt Nijkerk's Rif:

Afgelopen dinsdagmiddag is de Jebao DC12000 opvoerpomp binnengekomen en deze heb ik 's avonds direct aangesloten. Draait prima en heeft voldoende power voor mijn bak. Ook is ie stil en dat is wel het voornaamste. topjes
Gisterochtend heb ik de kapotte Ecomax pomp opgestuurd onder garantie en 's middags stond er een bezorger aan de deur die een nieuwe (zwaardere) Ecomax kwam afleveren. De leverancier had alvast op voorhand -na melding van het derfect- een nieuwe pomp verstuurd! Nette service! Heb dus nu een Ecomax DM 13000 als reserve op de plank staan.

Eerstvolgende plannen voor de komende periode:
- Testen nieuwe Ecomax voordat hij echt reserve komt te liggen
- Maken powerfilter voor opvoerpomp; ter vervanging van de stromingspomp met watten in de bak zelf.

Hey Bas,

Ik heb zelf ook op de jabao pomp een powerfilter gemaakt. Erg effectief, vooral wanneer deze verzadigd begint te raken filtert hij ook de kleine deeltjes weg, echter:

Wanneer hij verzadigd begint te raken loopt het debiet terug met als gevolg een slurpende overloop.
Wanneer je gewone witte watten gebruikt kunnen de losse draadjes in de pomp worden gezogen (hij is echt goed krachtig) ergste is dan dat de pomp vastloopt (al gebeurd dat niet zo snel denk ik) vervelender is die kleine rot draadjes in je bak, koraal raakt geiriteerd en gaat zijn poliepen intrekken. (Bij mij al twee keer gebeurd)

Oplossing is wellicht van die matten fiberfill te gebruiken, verkrijgbaar bij stoffen winkel of meubelstoffeerder.

Ik gebruik nu een gafzak en dit werkt veel beter! Iets duurder en bewerkelijker (wasmachiene, spoelen etc) maar wel van je microdeeltjes af!

Ik zag op je filmpje al dat je redelijk wat zweefvuil hebt, met een doorkijk vanlt dat eerder op, werken die watten om de stromingspomp bij jou?

Sent from my iPad using Tapatalk

ik ben benieuwd of deze pomp het wel aankan
kan het niet zo zijn dat je pompen er sneller aangaan doordat ze, i.v.m. je loclines (te) veel weerstand hebben te verduren waardoor ze eerder over de rooie gaan?

Hey Bas,

Ik heb zelf ook op de jabao pomp een powerfilter gemaakt. Erg effectief, vooral wanneer deze verzadigd begint te raken filtert hij ook de kleine deeltjes weg, echter:

Wanneer hij verzadigd begint te raken loopt het debiet terug met als gevolg een slurpende overloop.
Wanneer je gewone witte watten gebruikt kunnen de losse draadjes in de pomp worden gezogen (hij is echt goed krachtig) ergste is dan dat de pomp vastloopt (al gebeurd dat niet zo snel denk ik) vervelender is die kleine rot draadjes in je bak, koraal raakt geiriteerd en gaat zijn poliepen intrekken. (Bij mij al twee keer gebeurd)

Oplossing is wellicht van die matten fiberfill te gebruiken, verkrijgbaar bij stoffen winkel of meubelstoffeerder.

Ik gebruik nu een gafzak en dit werkt veel beter! Iets duurder en bewerkelijker (wasmachiene, spoelen etc) maar wel van je microdeeltjes af!

Ik zag op je filmpje al dat je redelijk wat zweefvuil hebt, met een doorkijk vanlt dat eerder op, werken die watten om de stromingspomp bij jou?

Sent from my iPad using Tapatalk

Ik heb filtervlies liggen op een rol van 20 meter. Dat gebruik ik nu ook als ik mijn stromingspomp voorzie van watten. Dus ik hoef niet bang te zijn er draadjes meegezogen worden.
In een doorkijk valt het zeker meer op als je zweefvuil hebt. Daarnaast heb ik ook een overactieve lipvis die met enige regelmaat een stofwolk geeft.. :rolleyes:

De stromingspomp met watten helpt zeker wel wat, maar het is niet voldoende om alles eruit te filteren...

ik ben benieuwd of deze pomp het wel aankan
kan het niet zo zijn dat je pompen er sneller aangaan doordat ze, i.v.m. je loclines (te) veel weerstand hebben te verduren waardoor ze eerder over de rooie gaan?

Ik ook! Het kan zijn dat pompen wat moeite hebben, maar ik zie geen andere mogelijkheid dan deze oplossing. En ik zou verwachten dat een beetje goede pomp dit toch zeker aan moet kunnen!

Kleine update:

Heb gisteren drie 10 liter jerrycans besteld om mijn KH en CA oplossing (en op termijn mogelijk ook MG) in grotere hoeveelheden te kunnen aanmaken. Ik heb op de doseerpomp nu 2 liter flessen staan en dat is ook het maximum aangezien ik niet meer ruimte heb in mijn pnderkast. Door nu een 10 liter jerrycan klaar te hebben staan kan ik eenvoudig mijn 2 liter fles bijvullen en hoef ik niet oplossingen per 2 liter te maken. Maakt het leven weer net wat eenvoudiger.. ;)

Het powerfilter op de opvoerpomp doet prima zijn werk! Heb nog wel wat zweefvuil, maar goed helemaal weg krijgen doe ik het toch niet. Het water is in ieder geval kristalhelder! topjes

Verder nog ff een frustratie kwijt:
Afgelopen weekend hadden we kraamfeest hier thuis. Dus zo'n beetje 38 volwassenen die hier in huis rondliepen. Uiteraard heel veel interesse voor de bak, dus dat is voor mij altijd leuk..:cool:

Had mijn schoonvader bedacht dat hij tijdelijk zijn (lege) plastic drinkbekertje voor zijn pilsje wel even op het aquarium kon zetten...:mad:...en dat terwijl de bovenkant open is...zucht..:(
Het beker viel dus in de bak en liep natuurlijk vol met zeewater..schoonvader bedenkt zich geen moment en steekt zijn volle arm in de bak, waardoor het bekertje zink en een stek groene monti doet afbreken... :mad: @#$%%@^

Heb me echt even moeten inhouden...maar was behoorlijk pissed fftjes.. :rolleyes:

Mijn schoon vader kwam met een zakje kardinaal tetras aanzetten toen ik nog maanvissen had. Hij had welgeteld 4 minuten plezier van zijn aankoop. Maanvissen vonden ze wel smakelijk [emoji4]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lullig.. En zonde maarja zulke dingen kunnen gebeuren.
Had die al heel veel bekertjes op toevallig? :p

En ik lees dat er gelukkig geen bier in zat.. Maar als dat er wel in zat, zou dat kleine beetje bier al een probleem kunnen zijn?

Nee, was net zijn eerste biertje.. :)
Ik verwacht dat een klein beetje bier op mijn waterhoeveelheid geen kwaad zou doen, maar goed..wil het niet uitproberen om erachter te komen..:rolleyes:;)

Vandaag de volgende bestelling binnen gekregen:

Salifert MG test
Salifert CA test
Salifert I test
Salifert B test
Salifert SR test
Sera FE test

Mijn MG en CA test zijn weer bijna op, dus heb nu alvast een setje op voorraad. De Boron en Jodide test bleek maar houdbaar te zijn tot mei 2014, dus die mochten wel eens vervangen worden. Mijn Strontium test bleek laatst op, dus ook die gelijk maar nieuw aangeschaft. Tot op heden heb ik nooit een ijzer test gehad, dus nu ik ook DSR FE trace ga doseren kan ik in ieder geval ijzer meten. :biggrin:

Verder zat in hetzelfde pakketje: DSR I+, DSR SR+ en DSR FE trace.

Heb besloten om te starten met FE trace omdat met name de groene kleuren in mijn bak wat achterblijven. Ook Jordy (jbweb) die laatst bij mij was merkte op dat de groene kleuren meer zouden knallen qua kleur als ik FE trace zou gebruiken. Duidelijk voorbeeld is mijn groene stylo. Deze was gifgroen bij plaatsing en inmiddels donkergroen van kleur. Dus ben nu gestart met de volgende dosering op 750 liter:

Dag 1: 0,03 ppm = 1,12 ml (20%) --> dosering gestart op 28 januari 2015
Dag 2: 0,06 ppm = 2,24 ml (40%)
Dag 3: 0,09 ppm = 3,36 ml (60%)
Dag 4: 0,12 ppm = 4,50 ml (80%)
Dag 5: 0,15 ppm = 5,60 ml (100%)

Ik hoop binnenkort het effect te zien aan onder andere de groene koralen en mogelijk de poliepvorming van de SPS. Ben benieuwd!!

Voorbeeld foto:
Op 29 november zag de stylo er zo uit (na recente plaatsing):
905cce0239423a489547d35f22d8fc7f.jpg

Inmiddels ziet hij er zo uit:
78060a7f517585aa43d9d9bb817c8308.jpg

Een wereld van verschil dus!

Oh wow, wat een verschil. Dan heb ik er geen last van, fel groen hier...

Haha bier. Weer eens wat anders dan wodka, en gelijk vit D.

Ik zou me niet direct zorgen maken als er een glas bier in viel. Cola is waarschijnlijk erger.

Zonde van het glas Bas!

Het gebeurd zo vaak dat mensen niet het gevaar in dingen zien. Vaak is het onschuldig, maar vooral bij gevoelige dingen als je aquarium is het net wat gevaarlijker.
Grappig vind ik vaak dat wat oudere mensen (zoals mijn schoonpa) vaak denken het beter te weten. Enkel op levenservaring en een zoetwater bakkie, 30 jaar geleden. Mede hierdoor zien ze niet waarom het zout gevoeliger is...

Ik ben benieuwd hoe de FE trace je gaat bevallen. Het is geen wondermiddel, maar bij mij zijn de meeste groene koralen er een stuk voller van kleur door geworden.

Laatst bewerkt:
Zonde van het glas Bas!

Het gebeurd zo vaak dat mensen niet het gevaar in dingen zien. Vaak is het onschuldig, maar vooral bij gevoelige dingen als je aquarium is het net wat gevaarlijker.
Grappig vind ik vaak dat wat oudere mensen (zoals mijn schoonpa) vaak denken het beter te weten. Enkel op levenservaring en een zoetwater bakkie, 30 jaar geleden. Mede hierdoor zien ze niet waarom het zout gevoeliger is...

Ik ben benieuwd hoe de FE trace je gaat bevallen. Het is geen wondermiddel, maar bij mij zijn de meeste groene koralen er een stuk voller van kleur door geworden.

Ben benieuwd of en wat het effect gaat zijn van de FE trace. Blijf het volgen en uiteraard hier de resultaten posten... ;)

Back
Bovenaan