Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Nijkerk's rif (RSM250)

Goed filmpje Bas!

Mbt het zand... 3-5mm geeft toch ook een mooi effect? Ik heb het en zelfs dat stuift al makkelijk weg.

Je weet misschien nog dat ik geen groot liefhebber ben van reefbones. Maar ik snap wel wat je wil bereiken met je bak. Twee opmerkingen: ( opbouwend bedoeld !!)

1. Ik vind dat je heel veel lege/loze ruimte hebt met zo'n lage opbouw

2. Ik zou als ik jou was de achterwand wat hoger opbouwen met steen zodat de streamers wat meer wegvallen en dan kun je nog steeds voorin het lagere effect bereiken als je begrijpt wat ik bedoel.

Nogmaals: niet om te zeiken, maar even een ander inzicht.

Hi Frank, dank voor je opbouwende input! Wordt gewaardeerd! Ik heb bewust voor een lagere opbouw gekozen omdat ik veel zwemruimte wil voor de vissen. Daarnaast hoop ik straks de hoogte te kunnen breken met de koralen. Of dat allemaal gaat lukken is natuurlijk de vraag. De achterwand is op dit moment volledig vrij en niks tegen aangebouwd. Naast het bouwwerk van de reefbones staat namelijk een pilaar en die staat vrij van de wand. Wellicht dat dat niet goed zichtbaar is in de video. Naar de toekomst toe kan ik idd ervoor kiezen om ook nog wat tegen de achterwand te bouwen maar voor nu is het wel even goed.

Misschien hierop beter te zien (sorry voor de in de weg zwemmende vissen... ;) ):
0a7aeaa389f81a4949df49d93761a15d.jpg

Ik weet dat de streamers nu opvallen, maar met een doorkijkbak ontkom je er bijna niet aan of je moet de streamers in de opbouw opnemen, maar dat is weer een pain in the *** bij het schoonmaken. Kortom dat blijft lastig..

Qua zand twijfel ik enorm over het formaat. Heb namelijk nu een mix van heel fijn 0-3 mm en 2-5 mm. Het nadeel van 2-5 vind ik dat de steentjes als het ware vol raken met kalkalgen en dan de dezelfde kleur aannemen als het levend steen. Vind juist het witte zandstrand effect zo mooi en dat heb ik juist niet. Maar aan de andere kant weet ik dat ik destijds de 0-3 aan de kant heb gegooid (of beter gezegd gemixt heb) voor de 2-5 mm omdat het te veel weggeblazen werd. Ik hoop de stromingspompen zo te kunnen plaatsen/richten dat ik minder last heb van wegblazen en anders moet ik de lege plekken aanvullen met groter materiaal...

Heey bas mooi filmpje man.
Ik heb nu een mix van 0-3/3-5 carib sea en gaat denk helemaal over op de 0-3 live fiji.

Groetjes wesley

Thnx, Wes! Hoe heb jij je pompen staan en voorkom je dat je zand weggeblazen wordt?

De waterwaardes van 23 september:

Zout 35 ppt
KH 7,8 (Vorige week van 7,7 weer op 9 gezet en nu staat ie na 7 dagen alweer op 7,8 :p)
PO4 0,06
NO3 1
CA 460 (iets te hoog, maar even kijken wat komende week de meting aangeeft ivm afstellen dosering)
MG 1320 (wordt weer gebufferd naar 1350 door toevoeging van 188 gram MgCI2 x 6H2O)

Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Heey bas heb nu 2 mp40 op wave mode en een tunze 6055 en 6105 ook op wave mode.
De 2 tunzes worden verruild door nog een mp40.
Heb geen last met me zand niets verstuift.

Groetjes wesley

Heey bas heb nu 2 mp40 op wave mode en een tunze 6055 en 6105 ook op wave mode.
De 2 tunzes worden verruild door nog een mp40.
Heb geen last met me zand niets verstuift.

Groetjes wesley

Ok, dan ga ik kijken of ik het met mijn twee 6055 en wp40 ook voor elkaar ga krijgen! ;)

Overigens sinds afgelopen vrijdag ben ik ook nieuw voer aan het uitproberen:

d571e95b93b8a502fdc3e07ab7061026.jpg

Vissen vinden het heerlijk in ieder geval! topjes

Dat voer moet ik ook eens proberen. Als mijn pincet dat eet dan is dat ideaal voor vakantie. Hoeft de buurman niet te klooien met diepvriesblokjes.

Dat voer moet ik ook eens proberen. Als mijn pincet dat eet dan is dat ideaal voor vakantie. Hoeft de buurman niet te klooien met diepvriesblokjes.

En het mooie is dat het rechtstreeks in de bak kan! Dus niks uitspoelen! Ideaal..overigens wel kostbaar in aanschaf.. ;)

Nijkerk's rif (RSM250)

Dagelijks tref ik oa de duivelsklauw zo aan:

33bf55529c8c9cfb959e1dae5d68066e.jpg

Gelukkig is de dader makkelijk te spotten en vaak vlakbij:

ccdc7bd8ba192016c1dccb0d4ecfb035.jpg

1133aa54ec7a4f4cad8d155df16a7dff.jpg

Ideaal visje voor het oplossen van flap problemen, maar wel vervelend in het rondstrooien van zand.. ;-)

Laatst bewerkt:

Nijkerk's Rif by night.. :cool:

[video=youtube;mnwKuLMiL1g]https://www.youtube.com/watch?v=mnwKuLMiL1g[/video]

Nijkerk's rif (RSM250)

Vandaag uit mijn werk vandaan weer ff wezen buurten in Putten. Wilde wat
levend voer halen, maar loop altijd eerst langs de bakken. Gezien het feit dat ik een paar
daagjes weg ga had ik mezelf beloofd om niks mee te nemen......

Da's gelukt! ;)

Had mezelf niet gezegd dat ik niks mocht reserveren natuurlijk...

Dussuh heb dit moois gereserveerd:

Het is het achterste stuk met oa een cluster van rode buttons omringd met groene exemplaren:
2779b7e673ba32e330a9ee340d2ebec9.jpg

a4743aabaaa9803b099846ed2dfb196c.jpg

En van boven:
b25d6a80badb77ade8e4cfc9685b5cd4.jpg

Mooi groot stuk met verschillende kleuren buttons erop! Erg gaaf! Kan ik vast wel een mooi plekje voor vinden.. topjes

Zeker mooi, heb er nog bij staan kijken vorige week. Heb ze ook gejad en uiteindelijk heeft bij mij de rode de dominantie gewonnen. Weet niet of dit altijd zo is, soms of bij mij toeval.
Erg mooi stuk in ieder geval. En....nog zeepokken gescoord ;-)

Groetjes YvonnevdB

Zeker mooi, heb er nog bij staan kijken vorige week. Heb ze ook gejad en uiteindelijk heeft bij mij de rode de dominantie gewonnen. Weet niet of dit altijd zo is, soms of bij mij toeval.
Erg mooi stuk in ieder geval. En....nog zeepokken gescoord ;-)

Groetjes YvonnevdB

We gaan zien welke gaan winnen..leg er wel wat stenen naast zodat ik eventueel kan stekken.. ;)

Heb de pokken zien liggen en ga er komende week een mooi stuk uitzoeken als ik de buttons ga halen.

Dagelijks tref ik oa de duivelsklauw zo aan:

33bf55529c8c9cfb959e1dae5d68066e.jpg

Gelukkig is de dader makkelijk te spotten en vaak vlakbij:

ccdc7bd8ba192016c1dccb0d4ecfb035.jpg

1133aa54ec7a4f4cad8d155df16a7dff.jpg

Ideaal visje voor het oplossen van flap problemen, maar wel vervelend in het rondstrooien van zand.. ;-)
Ken het probleem, zelfs op 30 cm hoogte gooit het soms neer

Weer terug van een weekje weggeweest. De bak heeft zich gedurende deze week prima gehouden en alleen de ramen waren wat bealgd. Deze keer geen technische problemen gehad gelukkig.. :o:rolleyes:
Mijn pa heeft gedurende mijn afwezigheid de visjes gevoerd en dat is prima gegaan! topjes

Direct maar even de belangrijkste waterwaarden gemeten:

KH 6,8 (Tien dagen gelden van 7,8 op 9 gezet :eek:)
PO4 0,09
NO3 1
CA 480
MG 1350

Het verbruik van de KH staat nu op 5 gram per dag, dus heb wederom de automatische dosering weer aangepast.

Daarnaast weer even bij Ocean&Lake langs gereden voor nieuw koraalzand (was helaas op..:() en uiteraard het ophalen van de gereserveerde buttons. Inmiddels staan ze in de bak. Zal ff wat foto's maken en zo dadelijk plaatsen.

Hierbij de beloofde foto's:

a72870ea89601ddf633c223c34f85460.jpg

47173f090bf8095db6cdd9fa3b8b600e.jpg

c80b7615f77566efda4b4c11b3f9c596.jpg

f98691b3eeae45d4674ad08e275b2516.jpg

Mijn werkplek (blijft een heerlijke plek om te werken, maar ook om ff te ontspannen)

29b1860357226aa731aabecd64264673.jpg

Nijkerk's rif (RSM250)

Tijdens de vakantie ook nog besloten om een aanpassing door te voeren met betrekking tot mijn verlichting. Niet dat ik ontevreden ben, maar denk dat ik er meer uit kan halen. Zit al wel lange tijd te kijken naar de nieuwe ATI hybride lamp, maar die kost me nu simpelweg teveel knaken. De Maxspects voldoen eigenlijk prima en dus moet ik het zoeken in de t5 verlichting. Heb op dit moment twee t5 lampen van 39w links en rechts van de Maxspect armaturen. In de lengte kan ik upgraden naar 54 watt. Maar omdat ik toch bezig ben wil ik twee dubbele t5 armaturen plaatsen. Zodat ik in een keer naar 4 x 54 watt plus de twee Maxspect armaturen.

Zal uiteraard wel een beetje passen en meten worden, maar heb er wel de ruimte voor. Wellicht dat ik hiermee mijn hystrix ook eindelijk mooi roze krijg net als dat ie was in de bak bij Denise & Bas.

Heb tijdens mijn vakantie in ieder geval 2 dimbare 2x54w ballasten op de kop weten te tikken, dus die heb ik eerdaags binnen. De Arcadia ultra seal doppen van mijn huidige t5 set kan ik hergebruiken, dus hoef alleen nog twee extra setjes daarvan aan te schaffen. Ben alleen nog op zoek naar een kokerbalk die als basis kan dienen voor de t5 lampen. Bij voorkeur moet het kunststof zijn, maar ik vermoed dat ik eerder naar een aluminium kokerbalk moet kijken, maar weet niet of dat slim is boven een zeeaquarium (tenzij geanodiseerd, maar waar kan ik die vinden?)..

Daarnaast kan ik ook de GHL print hergebruiken, want met deze versie kan ik twee dimbare ballasten aansturen met mijn profilux computer.

Kortom ik vermaak me de komende periode wel weer... ;)

Overigens vandaag mijn zwanenhals armatuur binnengekregen vanuit China. Lekker snelle levering!
Wacht nog wel op de e27 led-lamp die ik erbij heb besteld. De bedoeling is dat deze straks boven mijn wierenfilter komt in mijn sump.

9af3df0ae050985f8e4bad30d745cab7.jpg

Credits voor dit armatuur zijn voor Frank (stryx) ;)

Heey bas klinkt goed die 4x54watt gaan echt wel al een heel verschil maken man.
Goede ideeen en een prachtig stuk buttens gescoord top.

Groetjes wesley

Tijdens de vakantie ook nog besloten om een aanpassing door te voeren met betrekking tot mijn verlichting. Niet dat ik ontevreden ben, maar denk dat ik er meer uit kan halen. Zit al wel lange tijd te kijken naar de nieuwe ATI hybride lamp, maar die kost me nu simpelweg teveel knaken. De Maxspects voldoen eigenlijk prima en dus moet ik het zoeken in de t5 verlichting. Heb op dit moment twee t5 lampen van 39w links en rechts van de Maxspect armaturen. In de lengte kan ik upgraden naar 54 watt. Maar omdat ik toch bezig ben wil ik twee dubbele t5 armaturen plaatsen. Zodat ik in een keer naar 4 x 54 watt plus de twee Maxspect armaturen.

Credits voor dit armatuur zijn voor Frank (stryx) ;)

Hmm.. hebben we nu alweer dezelfde gedachte :D ???

Ik heb ook met het idee zitten spelen, maar ik zie er zelf (voorlopig) vanaf omdat voor mij de werkruimte boven de bak dan wat te krap wordt. Daarnaast zit ik ook niet te wachten op nóg meer energieverbruik door het aquarium. Ik verstook al voor een klein land aan kW/h :)
Verder top idee denk ik. Minder schaduwwerking en mooie spreiding van het licht. Ik ga met niet mengen in een discussie over PAR en lichtspectrum. Daar heb ik (te) weinig verstand van. ;)

Ga je de T5 aansturen met de profilux?

.. en geen dank ..

Nijkerk's rif (RSM250)

Hmm.. hebben we nu alweer dezelfde gedachte :D ???

Ik heb ook met het idee zitten spelen, maar ik zie er zelf (voorlopig) vanaf omdat voor mij de werkruimte boven de bak dan wat te krap wordt. Daarnaast zit ik ook niet te wachten op nóg meer energieverbruik door het aquarium. Ik verstook al voor een klein land aan kW/h :)
Verder top idee denk ik. Minder schaduwwerking en mooie spreiding van het licht. Ik ga met niet mengen in een discussie over PAR en lichtspectrum. Daar heb ik (te) weinig verstand van. ;)

Ga je de T5 aansturen met de profilux?

.. en geen dank ..

Hi Frank, er schiet me gelijk iets te binnen over een bekend gezegde..iets met Great minds of zo.. ;)

Mijn werkruimte wordt ook krap(per), dus ben nu begonnen met een idee uitwerken om de maxspect als het ware ik te hangen, waardoor ik een zeer belemmerende steun weg kan halen en ik in theorie zo meer ruimte maak om te werken.

Idd is het wel weer meer energieverbruik, maar ben nu wel zodat als het niet het gewenste effect geeft dat ik het weer ontmantel.

Ja, ik ga de dubbele t5 armaturen aansturen met de Profilux!

Overigens heb ik inmiddels ook de groei led binnen:

c7270b16d6c6d56a11a28f3b3aacfb54.jpg

948e8b8a6db1af90da6654209d836538.jpg

En gemonteerd:
a7288548f4b8f86912c6e32f1c4ec643.jpg

Nu de hamvraag: hoe lang en hoe vaak moet ie nu branden? Tegengesteld aan de dag
verlichting? Of gewoon 24 uur aan?

Laatst bewerkt:

ha,da's ook toevallig
ik loop ook al even met de gedachten te spelen om aan beide zijden van m'n orpheks t5 te hangen
gewoonweg om het feit dat er teveel schaduw is waardoor de koralen aan de onderkant bleker worden
zou ik dat met alleen led willen doen, zou ik er 4 armaturen neer moeten hangen, en dat is me toch iets teveel van het goede

ha,da's ook toevallig
ik loop ook al even met de gedachten te spelen om aan beide zijden van m'n orpheks t5 te hangen
gewoonweg om het feit dat er teveel schaduw is waardoor de koralen aan de onderkant bleker worden
zou ik dat met alleen led willen doen, zou ik er 4 armaturen neer moeten hangen, en dat is me toch iets teveel van het goede

Kan je alleen maar aanraden om het te doen! Zelfs met de huidige 39w t5 lampen is het effect goed zichtbaar en het beeld rustiger en helderder!

Nu de hamvraag: hoe lang en hoe vaak moet ie nu branden? Tegengesteld aan de dag
verlichting? Of gewoon 24 uur aan?

Je PH heeft minder verval als je hem contra je dag verlichting laat branden veel Amerikanen laten hem 24 uur branden boven de wieren
bij mij draait de gelijk met de verlichting van de bak mee en ik oost genoeg wier per maand :biggrin:

Back
Bovenaan