Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Kijk aan bas! Dat gaat al goed dus! Mooie ledlampjes heb je nu. Gelukkig dat je met het riool goed kreeg.
Ik denk ook idd paar plaatjes schuin achter elkaar zetten dat je dan je herrie kwijt bent.

Wanneer is de planning te vullen met ro en zout?

Groet, Michael

Ja, die lampen zijn geweldig! Ik ga proberen de glijbaan te verlengen tot onder het waterniveau. Dan moet ik het geluid wel kwijt zijn. Overigens heb ik vandaag nog wat gesleuteld aan de afvoerpijpen en het geluid is al minder geworden. Maar nog niet stil genoeg naar mijn zin.. ;)

Zomaar wat foto's van vandaag:

ImageUploadedByTapatalk1373751202.248789.jpg

ImageUploadedByTapatalk1373751219.968083.jpg

ImageUploadedByTapatalk1373751254.210490.jpg

ImageUploadedByTapatalk1373751272.568159.jpg

Ben erg benieuwd naar wat je van de lampen gaat vinden, staat ook op mijn verlanglijstje

Tot op heden zeer tevreden. Eenvoudige bediening en mooie moderne uitstraling! Ga de verlichting overigens nog wel aanvullen met een dubbele t5 en een simuled aangestuurd door mijn Profilux.

Maar goed die komen er pas bij als ik het kleine frame voor de lichtkap ga maken...

Voorlopig nog zat te doen dus...

Ziet er top uit bas zo mooi hoor.

Je krijg het wel voor mekaar met dat gekletter moet wel goedkomen bij je.
Groetjes wesley

Wanneer is de planning te vullen met ro en zout?

Groet, Michael

Sorry vraag vergeten te beantwoorden. Ik wil eerst de glijbaan verlengen ;-) en testen als dat naar het zin is gaat de bak leeg en start het langzaam vullen van de bak met osmose. Dus dat duurt wel ff met dit formaat bak. En ik kan maar 190 ltr per uur aanmaken, maar heb niet zoveel opvangcapaciteit...dus ook dit duurt nog wel even helaas...

Ach geduld moet je hebben in deze hobby...

Re: Nijkerk's rif (RSM250)

verlengen onder het water opp. zou zeker goed moeten komen. Hier zit er ook nog een 90 graden bocht met een stukje pvc dat uitgesneden is. Zo word het water meteen het eerste vak in verspreid. Heerlijk rustig.

haha zie de tijd van plaatsen Vandaag 05:34 zo vroeg is het nou ook weer niet! ;)

verlengen onder het water opp. zou zeker goed moeten komen. Hier zit er ook nog een 90 graden bocht met een stukje pvc dat uitgesneden is. Zo word het water meteen het eerste vak in verspreid. Heerlijk rustig.

Zou je er een foto van willen/kunnen maken? Want geloof niet dat ik op deze vroege ochtend ;) begrijp wat je bedoelt.

Ok, jij hebt gewoon de afvoerpijp in het vak uit laten komen en vervolgens een bocht op geplaatst en daarop een pvc met sleuven. Da's ook een optie.

Mijn vak ziet er zo uit:
ImageUploadedByTapatalk1373784062.040817.jpg

Het water stroomt uit het achterste vak, waar alle afvoerpijpen uitkomen, over het schuingeplaatste stukje glas de tweede helft van het eerste vak in. Voor het glazen plaatje ligt een stekkenrooster met daarop watten.

Normaal gesproken zou dat stil moeten zijn. Nu vermoedt ik dat de waterstand in mijn sump lager is dan normaal en dus maakt het water een behoorlijk val tot het wateroppervlak. Zoals te zien is:

ImageUploadedByTapatalk1373784313.331554.jpg

Bij nader inzien is het glasplaatje verlengen niet een heel handige optie (heb geen glas voorhanden laat ataan dat ik het kan snijden). Maar ik heb een hele plaat van dat stekken rooster staan dus denk er nu aan om het stekken rooster met watten te verlagen tot net aan het waterniveau. Het water maakt dan nog een vrije val, maar landt op de watten en maakt dus geen herrie. Het water dat door de watten heen sijpelt is gelijk bij het waterniveau en maakt ook geen herrie.

Tot zover de theorie om het stil te krijgen. Nu de praktijk nog... ;)

Hehe..ok, het ziet er idd lawaaierig uit zo. Kan jet stekkenroos niet ophogen, met stukjes pvc ? Ipv meer watten eronder schuiven. Succes maat..voor de rest ziet het er keurig uit.

Ey bas, mooie bak heb je ziet er goed en doordacht uit allemaal! Wanneer ga je alles over zetten?

Gr. Jeroen

Heb er helaas nu geen foto van .. maar wat ik heb gedaan is met tiereps een groffe blauwe spons onder het zwarte gaten rooster gemaakt... dan valt het water een heel stuk lager.. het idee is op zich goed .. alleen zou er de volgende keer rekening moeten worden gehouden met de waterstand in het vak er naast..

Et voilà!

Men neme een stekkenrooster en vier even hoge pvc pijpen. Met een multitool maak je aan de bovenzijde insneden waar later het stekkenrooster precies overheen past. In de pvc buis boor je gaten om doodwater te voorkomen en dan heb je dit bouwpakket:

ImageUploadedByTapatalk1373800789.583137.jpg

ImageUploadedByTapatalk1373800805.584950.jpg

Met draaiende bak heb ik de pijlers onder het rooster gekregen, dus vandaar dat een pijler niet in de hoek staat. Dat komt wel als ik zeewater erin heb.

Resultaat:

ImageUploadedByTapatalk1373801052.348827.jpg

STIL!

Ik hoor nog een heel klein beetje water lopen in één van de afvoerpijpen, maar da's zo minimaal dat ik verwacht dat dit met zeewater en dichte kast niet hoorbaar gaat zijn. Als ik de pomp van de afschuimer aanzet maakt dat samen met de ecomax het meeste geluid. En dat zegt genoeg aangezien de ecomax en de Nyos afschuimer toch als stil worden bestempeld!

Ik ben tevreden! ;) topjes

Ziet er goed uit, maar gebruik je nu die verdeelplaat die eerst in de sump zat nog?

Ey bas, mooie bak heb je ziet er goed en doordacht uit allemaal! Wanneer ga je alles over zetten?

Gr. Jeroen

Hi Jeroen,

Nu ik de bak eindelijk stil heb qua geluid (zie een paar posts hierboven) kan ik 'm leeghalen en gaan vullen met osmosewater. Mijn apparaat levert helaas maar zo'n 190 liter per 24 uur. Maar daarnaast heb ik geen opslagmogelijkheid voor 190 liter. Dus je raadt het al..het zal even duren.. ;-)

Wil het rif gaan bouwen van steen wat ik de laatste tijd extra heb verzameld en ik wil uit mijn huidige bak steen gaan hergebruiken. Dus ben nog aan het bedenken hoe ik dat het beste kan doen. Kreeg een tip om siporax in mijn filter te doen als tijdelijke vervanging van mijn levend steen uit mijn huidige bak. Uiteraard moet het Siporax dan eerst ff meedraaien in de RSM. Maar wellicht heeft iemand anders nog een goed idee?

Al met al hoop ik begin augustus toch wel volledig over te zijn op de nieuwe bak. Ik hoop in ieder geval dat het opbouwen van het rif een beetje vlot wil en ook naar het zin is.

Back
Bovenaan