Er is een hoop gebeurd in de tussentijd. Ik deel dit verhaal om aan te tonen dat het niet altijd even gemakkelijk gaat in deze hobby, zelfs niet na heel wat jaartjes ervaring en na het opstarten van meerdere goed draaiende bakken.
Rondom mei stonden er al redelijk wat koralen in de bak en kreeg ik last van dino's. Hierop de meeste dino's afgezogen en een blackout gedaan. Daarna de verlichting weer langzaam opgevoerd. De dino's leken grotendeels weg en op dit moment had ik er niet veel last meer van. Alles leek goed te gaan, koralen groeide goed en de metingen waren binnen de gewenste waardes.
In juni was ik ineens in een week 90% van mijn koralen kwijt. Na wat metingen gedaan te hebben kon ik niet verklaren waar dit door kwam, hierop een ati test ingestuurd. Deze test gaf ook weinig opheldering, ik zag geen waardes die zouden kunnen leiden tot zo een koraalsterfte. Na wat overleg met ervaren aquarianen heb ik besloten om 50% te gaan verversen. Echter zou ik in eind augustus op vakantie gaan en wou ik geen gekke situaties creëren voor de mensen die voor mijn bak moesten zorgen in die periode.
In september heb ik een waterwissel uitgevoerd van 50%. De laatste paar koralen die de eerste klap hadden overleefd leken er in de weken na de verversing beter bij te gaan staan. Echter werd mijn bak ineens hard getroffen door een dino uitbraak, Hierdoor zijn er wat grote slakken en een paar garnalen overleden. Ik had besloten om meerdere keren per week het zandbed schoon te maken en de dino's op de stenen af te zuigen (dit icm met een gematigd licht schema). Ook heb ik micro bubbeling toegepast en werden de watten elke Dag schoongemaakt. Echter kwam er geen verbetering.
Begin deze maand heb ik de bodem er voor 90% uitgehaald, daar leken de dino's het ergste. Daarna heb ik bijna alle dino's van de stenen gezogen en heb ik een blackout toegepast van 3 dagen. Tijdens het opvoeren van de verlichting heb ik wat makkelijke steenkoralen geplaatst om te kijken wat de bak ondertussen doet. De koralen lijken gezond te blijven en de dino's komen nu in hele kleine hoeveelheden terug op het steen.
Stappen die nu genomen worden:
- ik heb een wieren filter met caulerpa wieren geplaatst. Dit zodat ik uiteindelijk de ijzer en carbon dosering kan reduceren.
- Ook ben ik begonnen met het doseren van H2O2 (waterstofperoxide). Elke dag voeg ik de gewenste hoeveelheid toe, verdunt naar 3%. Dit spuit ik op de terugkomende plekjes, tijdens deze momenten matig ik de stroming in de bak.
- Dagelijks toevoegen van bacteriën
- Een stuk levend steen geplaatst
De dino's lijken nu behoorlijk onder controle en de koralen staan er goed bij. Over een paar weken gaat er weer eens een ati test de deur uit, en als alles oké is kunnen er weer wat koraaltjes bij geplaatst worden.
Soms als je bak al jaren stabiel draait, vergeet je wel eens hoeveel ellende je kan hebben met een verse bak. Het was weer een hele leerzame, maar wat minder leuke ervaring.