Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nieuw begin

preach

ZeewaterForum gebruiker
Hey allemaal,

Het is alweer een jaar of 2 geleden sinds ik gestopt ben met mijn oude bak (foto van oude bak post ik ook nog even). Echter is het toch een gemis en zijn de plannen voor een nieuwe bak in volle gang. Er is op het moment contact met de aquariumbouwer en ik hoop de bak ik februari in mijn bezit te hebben.
Het aquarium met onderkast word door de aquariumbouwer gemaakt. De kap met verlichting maak ik zelf. Het word een hoge kap met afzuiging direct naar buiten. Dit omdat mijn ervaring is dat er met grote bakken toch snel een vochtprobleem in huis ontstaat. Hier de schetsen van wat het ongeveer moet worden:

IMG_20201223_143201 (1).jpg
IMG_20201230_104906 (1).jpg

Wat voor bak word het:
Het doel is een gemengde gezelschap bak op te zetten. Echter ligt de focus op sps koralen en hier en daar wat lps. Qua vissen ben ik gek van dokters, Deze zullen naast de nuttige visjes ook dus redelijk wat aanwezig zijn.

Bak en techniek:

Bak: 220x60x60 uitgevoerd in optic white, overloop schuin in een hoek.
Sump: 150x50x40 vakken: Inlaat met filter, refugium, afschuimer vak, opvoer, osmose vak.
Afschuimer: BBK, waarschijnlijk word het een double cone 200 met rd3. Ik heb verschillende merken afschuimers gehad (bubble magus, aqua medic, reefskimmers en bbk). Maar de keuze was niet vrij moeilijk voor deze bak;)
Opvoer: Nog onbekend.
Stroming: Nog onbekend.
Verlichting: Chinese led met een paar uur per dag t5 erbij. Waarschijnlijk worden het 4 viparspectra units. Ik heb goede ervaring met chinese led (mars aqua) icm t5 en steenkoralen (ook de moeilijkere varianten)
Methode: In grote lijnen full DSR icm een refugium.
Overloop: 40mm overloop met een 32mm nood overloop, de opvoer word 32mm. De overloopkam is zo een 42cm lang.
UV: Welke uv weet ik nog niet, maar er komt wel een sterke uv lamp op vanwege de wat gevoeligere dokters die ik wil gaan houden.
Koeling: Airco in de kamer, ook gelijk als ontvochtiger waar nodig.

De opstart
Ik ga opstarten met dood steen en bacteriën uit een potje. Als de bak draait gaan er een paar stukken levend steen gefaseerd in de sump. Deze methode heeft bij mij sterk de voorkeur over starten met alleen levend steen. Mijn ervaring is dat er toch minder plagen in de bak aanwezig zijn, al hou je het uiteindelijk met inzetten van koraal niet tegen. Alle koraaltjes die erin gaan, gaan wel door een jodium bad.
Nog een bijkomend voordeel van starten met dood steen is dat je alle tijd kan gebruiken om je opbouw te maken. Ik heb zelf nooit echt het meeste geduld met de opbouw, dus ik kijk altijd de vrouw er lief voor aan 😅. We willen wel sowieso de overloop geheel wegwerken door er tegen aan te lijmen met steen.

Al hoewel we nog in de ontwerp fase zitten hier thuis hebben we er al enorm zin in.
Mochten er nog mensen met tips/trick/opmerkingen zijn, commentaar is altijd welkom!

Een overloop aan de zijkant van je bak , maar dan aan de buitenzijde....is dat geen idee?

heb ik ook , goed bereikbaar , niet zo diep zodat je een visje er weer uitkrijgt en ook geen verzamelplaats van rotzooi.

mijn vorige bak had een overloop binnen de bak , maar dat wil ik nooit meer.( vol glasanemonen )image.jpgimage.jpg

Een overloop aan de zijkant van je bak , maar dan aan de buitenzijde....is dat geen idee?

heb ik ook , goed bereikbaar , niet zo diep zodat je een visje er weer uitkrijgt en ook geen verzamelplaats van rotzooi.

mijn vorige bak had een overloop binnen de bak , maar dat wil ik nooit meer.( vol glasanemonen )

Hey, zo had ik het nog niet eerder gezien. Ik vind het een hele leuke oplossing. We hebben denk ik allemaal wel eens in de overloop staan te vissen omdat er een vis over de kam gesprongen is.
Helaas past mijn bak maar net op de plek waar die komt. Dus dan zou ik de overloop ruimte uit de bak moeten halen. En het word in mijn situatie lastiger met strak afwerken.
Maar ik vind het zeker een leuk idee 👍

IMG_20210119_195817.jpgIMG_20210119_195824.jpg

De techniek is ondertussen in huis, top geregeld door Oceanstore!

- Afschuimer: Uiteindelijk is het een double cone 250 +rd3 geworden. Dit op aanraden van Royal exclusiv zelf
- Het idee van de verlichting is iets aangepast, ik ga eerst proberen op full led te draaien. In America draaien er best wat mooie bakken op de viparspectra's
- Steen: Ik heb 100kg dood steen van aquaholland gekocht, zitten enorm mooie stukken bij. Van de week ga ik stukken die afvallen qua scape alvast enten in een vat.
- Koeling: De airco is ondertussen ook geregeld en word begin maar geplaatst.

Nu alleen de bak zelf nog ;)

Vandaag ben ik een beetje aan het rotzooien geweest met aquascapen. Bij mijn vorige bak ben ik gegaan voor een zuilen/pilaren. Echter wil ik nu gaan voor iets met meer diepte. En dat je het idee heb dat je op een rif kijk. Qua hoogte van ik max zo een 60% van de waterhoogte aangehouden, dit omdat er boven hoofdzakelijk acro's komen te staan.
Links van het rif wil ik ook nog iets maken, zodat de achterwand en linkerzijwand uiteindelijk vol kunnen groeien met koralen. Ik heb achter een paar cm over gelaten tot het glas zodat er een stromingspomp achterlangs kan blazen. De bovenste stenen komen wel tegen het glas. Voor beschadigingen komt er een heel klein beetje aquariumkit op.
Ik ga de aankomende dagen eens kijken of ik nog dingen aan ga passen. De verhoudingen op de foto kloppen nog niet echt, de tafel was namelijk te klein.

IMG_20210124_202109.jpg
IMG_20210124_155417.jpg

Links achter in de hoek komt een schuine overloop. Daar komt een stenen plaat tegen aan, zodat ik de overloop ook weg kan werken met koralen.

De stenen liggen al redelijk stabiel. Maar uiteindelijk word alles verlijmd.

Bijlagen

• IMG_20210124_202109.jpg
    IMG_20210124_202109.jpg
    145,1 KB · Weergaven: 1
De steenstukken die ik niet mooi vond heb ik in kleinere stukken geslagen en zijn nu aan het indraaien, dit is zo een 25 a 30kg. Deze gaan in het refugium gedeelte van de sump tijdens het indraaien van de bak. Het wieren filter komt er pas in als er al bezetting in de bak aanwezig is.

IMG_20210124_202237.jpg

Tijdens het aanmaken van het water gelijk even getest of het nieuwe osmoseapparaat (met di-filter) een tds van 0 bereikte, dit was top in orde.

Vandaag het indraaien van de stenen iets geholpen door ammonia handmatig toe te voegen, waarde zit nu iets boven de 1ppm. Er ligt nu ongeveer 30 kg steen te rijpen, mooie hoeveelheid om straks langzamerhand maar snel te kunnen starten met de nieuwe bak.

Ik had al 30kg steen voor een maand laten rijpen en daar had ik ook steen in gedaan vanuit een bak die al jaren draait. Osmose water had ik ook al klaar staan, dit ben ik gister gaan mengen met zout en op temperatuur gaan brengen.
De scape stond ook al klaar op een tafel en kon zo overgeheveld worden.

Het was dus de bak schoonmaken en alles kon er zo in.

Rond 21:00 draaide de techniek en circuleerde er zeewater.

151847260_2901856173469825_7974855107352814771_n.jpg
151664137_718850465480994_3750459705236102365_n.jpg

Vandaag heb ik de lampen opgehangen en de eerste bewoners (algeneters) zitten er in.

IMG_20210221_153710.jpg
Het volgende project zijn de kabels allemaal netjes wegwerken en de Kap voor op de bak maken. Tevens ga ik een kastje timmeren voor alle controllers aan te hangen en de doseerunit op te zetten.
Het ingedraaide steen in de sump zal nog gedeeltelijk naar de showbak verschuiven. Waar nu het steen in ligt word uiteindelijk het refugium vak.

De 2de dag nadat de bak geplaatst is heb ik al iets aan leven ingezet, aangezien 30kg steen al in gedraaid was. De dagen erna is de nitraat opgelopen naar 1 ppm.

Echter met de lampen opvoeren kwam er 0 aan algengroei (ramen blijven schoon) en met meten werd mijn vermoeden bevestigd:

No3: nagenoeg 0
Po4: 0

De afschuimer heb ik terug gezet in vermogen en er worden wat vissen bijgeplaatst. Nh3 en no2 zijn netjes 0. Waarschijnlijk ben ik iets aan de voorzichtige kant geweest, maar beter zo dan andersom.

Krijg je geen spijt van.
Veel plezier en succes met je nieuwe bak.
bedankt!

Hallo prech,
wat gaat erin het refugiumvak?
In mijn oude bak had ik een soort caulerpa wier wat het super goed deed en ook met in verhouding weinig verlichting. Echter weet ik niet welk type dit was en de zaak waar het vandaan kwam bestaat al niet meer. Ik zit er aan te denken om dit keer cheato wier te nemen.
Ik ga dit echter pas inzetten als de no3/po4 uit de hand loopt. Ik ga het zo lang mogelijk opvangen met 24/7 over watten draaien en uiteindelijk met de afschuimer opvoeren (staat nu minimaal). Het kan dus nog even duren voordat het refugium in bedrijf genomen wordt.

Vandaag heb ik de lampen opgehangen en de eerste bewoners (algeneters) zitten er in.

Bekijk bijlage 552540
Het volgende project zijn de kabels allemaal netjes wegwerken en de Kap voor op de bak maken. Tevens ga ik een kastje timmeren voor alle controllers aan te hangen en de doseerunit op te zetten.
Het ingedraaide steen in de sump zal nog gedeeltelijk naar de showbak verschuiven. Waar nu het steen in ligt word uiteindelijk het refugium vak.
Ziet er prima uit!

bedankt!

In mijn oude bak had ik een soort caulerpa wier wat het super goed deed en ook met in verhouding weinig verlichting. Echter weet ik niet welk type dit was en de zaak waar het vandaan kwam bestaat al niet meer. Ik zit er aan te denken om dit keer cheato wier te nemen.
Ik ga dit echter pas inzetten als de no3/po4 uit de hand loopt. Ik ga het zo lang mogelijk opvangen met 24/7 over watten draaien en uiteindelijk met de afschuimer opvoeren (staat nu minimaal). Het kan dus nog even duren voordat het refugium in bedrijf genomen wordt.
Duidelijk!
Dank je voor je uitleg!

Back
Bovenaan