Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

na 15 jaar zoet eindelijk zee

Deze week ga ik koralen en stekken ophalen en kopen. Dat ze maar weer mooi mogen groeien.
Goed streven!

Ja heel blij mee en een de borsteltand is een gemmatum 😉
Ik heb nog meegemaakt dat gemmatums zo'n 3000 euro kostten... Inmiddels worden ze uitgescholden voor borsteltanddokters. Hoe tijden kunnen veranderen 😁

De koralen collectie deze week uitgebreid. Deze avond lekker geplakt vandaar wat troebel water op de foto’s.

Bijlagen

• IMG_4460.jpeg
    IMG_4460.jpeg
    323,2 KB · Weergaven: 40
  • IMG_4461.jpeg
    IMG_4461.jpeg
    393,8 KB · Weergaven: 40
  • IMG_4462.jpeg
    IMG_4462.jpeg
    378,8 KB · Weergaven: 40
inmiddels weer wat koraal erbij. Staat nu wel aardig wat in. Laat het nu maar gaan groeien.
Water waarden zijn op wat verhoogd nitraat en fosfaat na in orde.
Nitraat 12.6 mg/l en fosfaat 0,09 mg/l.
Wel een beetje paarse/rode flap.

Bijlagen

• IMG_4584.jpeg
    IMG_4584.jpeg
    348 KB · Weergaven: 31
Goedemorgen,
Weer even een (foto) update. Koralen staan er mooi bij groeien alleen zo langzaam (ongeduldig 😅) gelukkig wel een levendig vissen bestand, wat geniet ik toch weer van de hobby na een min of meer ongewenste pauze in de hobby.
Waterwaarden blijven nog stabiel fosfaat en nitraat zijn wel iets gedaald nitraat is nu 10,6 en fosfaat 0,03. De paarse flap zuig ik wel wekelijks af en hoop dat het nu steeds een beetje minder wordt.
Nitraat mag van mij nog wel iets verder omlaag richting de 5 en fosfaat vind ik prima zo mocht deze echt naar nul lopen komende week ga ik kleine beetjes toevoegen.
De flap blijft wel in mijn achterhoofd zitten m.b.t. deze twee waarden.

Bijlagen

• IMG_4630.jpeg
    IMG_4630.jpeg
    365 KB · Weergaven: 20
  • IMG_4635.jpeg
    IMG_4635.jpeg
    360 KB · Weergaven: 18
  • IMG_4634.jpeg
    IMG_4634.jpeg
    397,4 KB · Weergaven: 19
  • IMG_4636.jpeg
    IMG_4636.jpeg
    238,4 KB · Weergaven: 20
Goedemorgen,
Inmiddels weer een week voorbij! De vissen en koralen doen het allemaal nog steeds goed.
nitraat is gedaald maar 8mg/l en fosfaat naar 0,0 mg/l (Hanna) overige waarden zijn nog steeds hetzelfde.
paarse flap is nog steeds aanwezig en komt redelijk snel terug als ik het afzuig.
Ben wel sinds gisteren wat fosfaat gaat doseren voor de koralen maar of dat nu het meest verstandig is twijfel ik wel een beetje aan. Maar een fosfaat van nul is onwenselijk lijkt mij

Goedemorgen,
Inmiddels weer een week voorbij! De vissen en koralen doen het allemaal nog steeds goed.
nitraat is gedaald maar 8mg/l en fosfaat naar 0,0 mg/l (Hanna) overige waarden zijn nog steeds hetzelfde.
paarse flap is nog steeds aanwezig en komt redelijk snel terug als ik het afzuig.
Ben wel sinds gisteren wat fosfaat gaat doseren voor de koralen maar of dat nu het meest verstandig is twijfel ik wel een beetje aan. Maar een fosfaat van nul is onwenselijk lijkt mij
Checkvraag voor de zekerheid: er zijn slechte batches in de omloop van hannah fosfaat reagent. Volgens mij (als niet hanna gebruiker) is dat wat grijzig in plaats van maagdelijk wit. Heb je dat gecheckt? Voor je doseert terwijl het achteraf niet nodig was.

Oke check, denk vraag het toch voor de zekerheid. The SeaDragon in Herderen BE heeft een mooi goedje, cyanoX wat een bacteriecultuur is die cyano eet. Binnen 48 uur (met juiste dosering) ben je er volledig vanaf, dat zou een optie zijn.

Maar, met fosfaat op nul (al kan dat ook van de cyano komen) kan het zomaar zijn dat dino’s het stokje overpakken wanneer cyano weg is. Maar je kan het overwegen voor wanneer je fosfaat stabiel wat hoger ligt.

Checkvraag voor de zekerheid: er zijn slechte batches in de omloop van hannah fosfaat reagent. Volgens mij (als niet hanna gebruiker) is dat wat grijzig in plaats van maagdelijk wit. Heb je dat gecheckt? Voor je doseert terwijl het achteraf niet nodig was.
Ik had twee doosjes van die slechte batches, je kan de loten op internetfora terugvinden. Bij mij gaven die 0.1ppm meer dan de actuele waarde, en was grijzig en heel licht korrelig, is anders wit poeder. Ik had lot 1350.

Back
Bovenaan