Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini rif in het zuiden (5,5 meters - 3 kuub)

Succes met de pygo, hopelijk accepteren ze elkaar! Wat betreft nitraat, waarom zet je geen overkill afschuimer in (of heb je dat al)? Ik heb een RE bubble king 300 (1000-3000 liter) op zo'n 1100 liter netto en moet nitraat bij doseren ondanks flink voeren.

Succes met de pygo, hopelijk accepteren ze elkaar! Wat betreft nitraat, waarom zet je geen overkill afschuimer in (of heb je dat al)? Ik heb een RE bubble king 300 (1000-3000 liter) op zo'n 1100 liter netto en moet nitraat bij doseren ondanks flink voeren.

Met de nieuwe pygo komt het wel goed zolang ik het voer zijn kant uit kan krijgen ;-).
Ik heb op dit moment 75 vissen rondzwemmen en voer deze ook overvloedig en de horde keizers en dokters heeft het eten sneller naar binnen geslokt dan dat ik het in de bak kan gooien (bij wijze van spreken). Dus het is een uitdaging om ervoor te zorgen dat iedere vis genoeg naar binnen krijgt.

En ook ik heb een RE Bubble king 300 (extern) op mijn bak aangesloten. Mijn watervolume is wel ruim 3 kuub dus van overkill is geen sprake. Maar voor nu zou deze krachtig genoeg moeten zijn als het vuil maar voorbij de afschuimer komt.

Ik heb in het verleden standaard vsv en lanthaan op mijn bak gehad. Later een ozonisator op mijn afschuimer voor kraakhelder water. Waardes waren prima, bak zag er top uit.
Ik had wel in het vak waar de opvoer stond, vol met levend steen liggen. En grotere stukken snoeiafval van koraal, wat dood was gegaan. Om zoveel mogelijk bacteriën te behouden.

Wat een bijzondere bak! Leuk je onlangs in het echt gesproken te hebben Hans :)

Maar weer eens een update geven over de bak:

Eerst over de introductie van de 2de pygo en Genicanthus Watanabei. Beiden hebben hun plaats in de hiërarchie in mijn bak gevonden en doen het goed. Weten hun eten te vinden en groeien langzaam maar gestaag.

Over gestaag groeien gesproken. Mijn Apolemichthys Xanthupunctatus is intussen 2x groter geworden dan toen deze, ruim een half jaar geleden in het aquarium kwam.

Oh en deze monti groeit ook gestaag.
1728938817895.png
1728938476502.png
Natuurlijk een monti is nou niet het moeilijkste koraal om in leven te houden. Maar 3 jaar geleden was dit een stekkie van 4 cm. Nu dus 35 cm in de omtrek. Het duurt nog wel even voordat hij tegen de ruiten omhoog kruipt. Er zal echter een moment komen dat ik moet gaan snoeien

1728936610910.png

Verlichting:
Ik heb 8 stuks 1ste en 2de generatie Orphek Atlantik lampen. Deze zijn inmiddels meer dan 10 jaar oud en de originele leds zijn natuurlijk al enige tijd geleden versleten. Ik heb bij de opstart de leds vervangen en daarbij de kleur samenstelling zoveel mogelijk aangepast aan de latere versies van de Atlantik. Maar in het afgelopen half jaar waren bij enkele lampen de controller kaarten defect geraakt. Deels eigen schuld, ik was een beetje onvoorzichtig met een waterbak boven de lamp. En lekwater was op de controller terechtgekomen. Natuurlijk direct corrosie en bye bye controllerkaart. Je kunt bij Orphek in theorie nieuwe controller kaarten bestellen. Maar ik kreeg geen reactie van hun verkoop afdeling. Ik heb daarom via het forum 3x Philips Coral Cares aangeschaft voor een bedrag dat lager was dan nieuwe controllerkaarten voor de Orphek's. De koralen zijn blij met de nieuwe lampen, want de goedkope reserve lamp uit China kon 2 Orpheks niet vervangen. Het ontwerp van de Philips lampen is bijna 10 jaar jonger dan dat van de Atlantik en dat merk je duidelijk aan de lichtopbrengst. De Orpheks leveren maximaal 350 par op 20 cm waterdiepte. Maar bij de Philips lampen meet ik zeker 450 par (niet wetenschappelijk verantwoorde metingen met Seneye reef).

1728936741500.png

Koralen
Mijn waterwaarden zijn verre van perfect maar duidelijk beter dan voor de vakantie. En dat laten de koralen ook zien. Koralen die bruin geworden waren laten steeds meer kleur zien. Ook zie ik bij koralen die maanden geen groei hadden laten zien nieuwe groeipunten ontstaan.
1728936851139.png
Waterwaarden
Over waterwaarden. Ik had last van een oplopend gehalte Barium. Ik dacht eerst dat het door mijn actieve kool kwam. Dus die vervangen, maar een maand later was het gehalte Barium nog verder opgelopen naar 300 microgram/liter. Dus maar eens verder gaan kijken. En ja hoor, de rotor van één van de Gyre pompen was versleten en lekte dus Barium (en andere metalen). Die rotor dus vervangen en het Barium gehalte is door middel van een aantal waterwissels al weer tot de helft gedaald. Maar nog een paar waterwissel te gaan.

Buiten dit issue gaan de macro elementen prima. Nu de koralen waar aan het groeien zijn moet ik mijn dosering van KH (natriumcarbonaat) in de gaten houden (ophogen). Micro-elementen zijn nog wel een uitdaging om stabiel te krijgen. Maar daar werk ik aan :-).

Volgens mij hoort een rotor er niet zo uit te zien
1728937249720.png
Deze kwam natuurlijk niet zo uit de pomp maar na een maandje droog te hebben geleden is het een goede indicatie waarom barium opgelopen was.

Asteria
In de afgelopen maanden hebben de asteria zich weer flink vermeerderd. Geen natuurlijke vijanden en ik heb ze ook niet "geoogst". Het zijn er weer honderden. Ik vond dat er iets gedaan moest worden en ik heb daarom 2 weken geleden een Nardua Turbeculata toegevoegd (die ik ff niet zie om op het plaatje te zetten).
1728936916761.png

Dit is voldoende voor nu. Later meer.

Maar weer eens een update geven over de bak:

Eerst over de introductie van de 2de pygo en Genicanthus Watanabei. Beiden hebben hun plaats in de hiërarchie in mijn bak gevonden en doen het goed. Weten hun eten te vinden en groeien langzaam maar gestaag.

Over gestaag groeien gesproken. Mijn Apolemichthys Xanthupunctatus is intussen 2x groter geworden dan toen deze, ruim een half jaar geleden in het aquarium kwam.

Oh en deze monti groeit ook gestaag.
Bekijk bijlage 641959
Bekijk bijlage 641958
Natuurlijk een monti is nou niet het moeilijkste koraal om in leven te houden. Maar 3 jaar geleden was dit een stekkie van 4 cm. Nu dus 35 cm in de omtrek. Het duurt nog wel even voordat hij tegen de ruiten omhoog kruipt. Er zal echter een moment komen dat ik moet gaan snoeien

Bekijk bijlage 641953

Verlichting:
Ik heb 8 stuks 1ste en 2de generatie Orphek Atlantik lampen. Deze zijn inmiddels meer dan 10 jaar oud en de originele leds zijn natuurlijk al enige tijd geleden versleten. Ik heb bij de opstart de leds vervangen en daarbij de kleur samenstelling zoveel mogelijk aangepast aan de latere versies van de Atlantik. Maar in het afgelopen half jaar waren bij enkele lampen de controller kaarten defect geraakt. Deels eigen schuld, ik was een beetje onvoorzichtig met een waterbak boven de lamp. En lekwater was op de controller terechtgekomen. Natuurlijk direct corrosie en bye bye controllerkaart. Je kunt bij Orphek in theorie nieuwe controller kaarten bestellen. Maar ik kreeg geen reactie van hun verkoop afdeling. Ik heb daarom via het forum 3x Philips Coral Cares aangeschaft voor een bedrag dat lager was dan nieuwe controllerkaarten voor de Orphek's. De koralen zijn blij met de nieuwe lampen, want de goedkope reserve lamp uit China kon 2 Orpheks niet vervangen. Het ontwerp van de Philips lampen is bijna 10 jaar jonger dan dat van de Atlantik en dat merk je duidelijk aan de lichtopbrengst. De Orpheks leveren maximaal 350 par op 20 cm waterdiepte. Maar bij de Philips lampen meet ik zeker 450 par (niet wetenschappelijk verantwoorde metingen met Seneye reef).

Bekijk bijlage 641954

Koralen
Mijn waterwaarden zijn verre van perfect maar duidelijk beter dan voor de vakantie. En dat laten de koralen ook zien. Koralen die bruin geworden waren laten steeds meer kleur zien. Ook zie ik bij koralen die maanden geen groei hadden laten zien nieuwe groeipunten ontstaan.
Bekijk bijlage 641955
Waterwaarden
Over waterwaarden. Ik had last van een oplopend gehalte Barium. Ik dacht eerst dat het door mijn actieve kool kwam. Dus die vervangen, maar een maand later was het gehalte Barium nog verder opgelopen naar 300 microgram/liter. Dus maar eens verder gaan kijken. En ja hoor, de rotor van één van de Gyre pompen was versleten en lekte dus Barium (en andere metalen). Die rotor dus vervangen en het Barium gehalte is door middel van een aantal waterwissels al weer tot de helft gedaald. Maar nog een paar waterwissel te gaan.

Buiten dit issue gaan de macro elementen prima. Nu de koralen waar aan het groeien zijn moet ik mijn dosering van KH (natriumcarbonaat) in de gaten houden (ophogen). Micro-elementen zijn nog wel een uitdaging om stabiel te krijgen. Maar daar werk ik aan :-).

Volgens mij hoort een rotor er niet zo uit te zien
Bekijk bijlage 641957
Deze kwam natuurlijk niet zo uit de pomp maar na een maandje droog te hebben geleden is het een goede indicatie waarom barium opgelopen was.

Asteria
In de afgelopen maanden hebben de asteria zich weer flink vermeerderd. Geen natuurlijke vijanden en ik heb ze ook niet "geoogst". Het zijn er weer honderden. Ik vond dat er iets gedaan moest worden en ik heb daarom 2 weken geleden een Nardua Turbeculata toegevoegd (die ik ff niet zie om op het plaatje te zetten).
Bekijk bijlage 641956

Dit is voldoende voor nu. Later meer.
Mooie updates met ups en downs en een heldere aanpak. Fijn dat de bak goed gaat!

Merk je al dat je inmiddels minder Asterina's hebt?

Mijn bakje draait 4 1/2 jaar :cool:
De opstart was ergens begin maart 2020. In mei 2020 heb ik o.a. 3x Zebrasoma Flavescens toegevoegd. Dat waren zo'n beetje de laatste wildvangexemplaren die vanuit Hawaii naar Europa waren gekomen. Door een stip uitbraak in 2021 hebben 2 exemplaren het niet overleefd. Het kleinste exemplaar, destijds niet groter dan de nakweek gele dokters die tegenwoordig te krijgen zijn (en daar is helemaal niets mis mee overigens). Inmiddels is dit dokterjte uitgegroeid tot een knaapje van ruim 10 cm
1729200233110.png
Nee er zit geen stip op de vis, ik moet gewoon mijn ruiten nog eens kuisen......

Een filmpje van destijds. Als je dat terugkijkt dan geloof je niet dat het dezelfde bak is. Wat was mijn bak nog kaal en wit, destijds.

Gewoon omdat het kan mijn nakweek Apolemichthys xanthopunctatus. Een brutale vlerk, is heel nieuwsgierig en ondanks dat hij nog maar een jochie is van een centimeter of 7 laat hij zich niet wegjagen. Dit wordt waarschijnlijk de baas van mijn bak.
1729206078738.png

Flapperdeflap
Een beetje Cyano in je bak dat is niet ernstig. Maar als je op een groot aantal plaatsen in je bak dit soort plakkaten ziet zitten wordt het toch tijd om eens ernstig naar jezelf te kijken. Want waar is het fout gegaan. Het antwoord is, denk ik, redelijk simpel, De verhouding Fosfaat-Nitraat zit scheef. Dat in combinatie met flinke koolstof dosering en flink wat schommelingen in de fosfaat nitraat verhouding is een recept voor ellende.

Ik probeer de plaag zo veel mogelijk op natuurlijke wijze te bestrijden. Op de eerste plaats natuurlijk door de verhouding Fosfaat - Nitraat stabiel te krijgen door te spelen met de verhouding Wodka - Azijn. Maar ik heb daarnaast deze week 5 liter bacteriën laten komen, Plankton24 - Synechococcus. Eens kijken of dat verbetering gaat brengen.
1729201575130.png

Nitraat-Fosfaat
70+ vissen zitten er in mijn bak. Die moeten eten. Per dag 2 vellen nori, een handje vol Spirulina vlokken en een paar blokjes diepvries voer Dat is een behoorlijke belasting van het ecosysteem en ik ben zoekende om de nutriënten stabiel te krijgen. Ik heb daarvoor 6 instrumenten:
  • Waterwissels
    • Ik moet deze toch uitvoeren om Barium uit mijn bak te verwijderen. Waterwissels hebben ook positieve gevolgen voor de hoeveelheid fosfaat en nitraat in de bak.
  • Afschuimer BBK 300
    • De beker leeg ik 2x per week en maak dan ook de hals schoon. De beker is dan steeds voor de helft gevuld met bruin/groene drap
  • Gafzakken
    • Deze maak ik ook 2x per week schoon. Als ik maar 1x per week schoonmaak dan zie ik dat terug in het oplopen van het nitraat
  • Zwavel-Nitraat reactor (8 kilo zwavel korrels)
    • Een lastig ding, Als de reactor goed werkt dan gaat één van de pompen defect en ik ben nu al weer een ruime maand op vervangende onderdelen aan het wachten (ik geef hier de importeur van Ecotech de schuld)
  • Rowaphos
    • Ik heb een 4 liter reactor waar een halve emmer Rowaphos in gaat. Ik regel de doorstroming afhankelijk van de stijging of daling in het fosfaat dat ik meet.
  • Koolstof dosering Wodka - Azijn - Suiker
    • Er gaat ongeveer 1,5 liter wodka per maand in de bak. Tot 3 maanden geleden was dat in een vaste verhouding 70% wodka, 30% Azijn.
    • Ik heb Wodka en Azijn ieder op eigen doseerpompen gezet en ben aan het experimenteren met het wijzigen van deze verhouding. Bij mij lijkt het erop dat als ik meer Azijn toevoeg dat er dan meer Nitraat verwijderd wordt dan
    • Ik ben nu aan het spelen met de verhouding tussen Azijn en Wodka om ervoor te zorgen dat er meer Nitraat dan Fosfaat wordt afgebroken.
    • Ik meet op dit moment om de 2 dagen nitraat en fosfaat met Hanna. Dit om zo snel mogelijk het gevolg van een wijziging in de dosering van Wodka en Azijn te achterhalen.
    • Op dit moment doseer ik op 3400 liter zeewater:
      • Azijn 24x 3 ml per dag
      • Wodka 12 x 4 ml per dag
In de afgelopen 2 maanden schommelt het fosfaat tussen de 0,04 en 0,15 mg/l
Het nitraat schommelt tussen de 18 en 28 mg/l

Macropharingodon Negrosensis
Ik zag deze 3 jaar geleden voor het eerst zwemmen in een van de koraalbakken bij Coenen in Best. Ik dacht die moet ik hebben. Maar het visje werd niet verkocht. Het heeft daarna geruime tijd geduurd voordat ik weer een exemplaar tegenkwam. Helaas zijn deze vissen berucht om hun gevoeligheid voor transport en ik heb het 3x moeten proberen voordat ik een exemplaar had dat in mijn bak de eerste weken doorkwam.
  • de eerste 2 exemplaren zijn overigens vakkundig door een zes-streep lipvis zodanig opgejaagd dat deze volledig gestrest het loodje hebben gelegd. Eind vorig jaar is de zesstreep zelf gaan hemelen en dat heeft positieve effecten.
2 maanden geleden heb ik een 2de Negrosensis kunnen toevoegen, in de hoop dat het een koppeltje zou gaan worden. Binnen 3 weken begon het oudste dier met de metamorfose van vrouw naar man. Het is geen beste foto maar op dit moment ziet het mannetje er zo uit. Het stippelpatroon is bijna volledig verdwenen.
1729202916470.png

Een gewaardeerd lid van de schoonmaakploeg
1729205588923.png
Dat was het weer voor deze update.

Gave bak!
Wellicht heb je er al eens naar gekeken en is de bak te groot, maar is een filterroller systeem ipv je gafzakken geen goede optie om zowel het onderhoud te vergemakkelijken (zou zelf niet meer zonder willen) alsook nitraat / fosfaat lager te houden?

Wel is gekeken naar lanthanum om je fosfaat laag , stabiel en onder controle te krijgen?
Hier werkt dat goedje bijzonder goed ....

Mooie updates met ups en downs en een heldere aanpak. Fijn dat de bak goed gaat!

Dank Tanne.

Ik vind het nog te kort dag om uitsluitsel te geven over de effectiviteit van de Nardua zeester. Deze beweegt zich vrij actief van links naar rechts door de bak. Maar hij komt natuurlijk niet overal en ik heb zoveel Asterina's dat het niet opvalt als er 30 verdwenen zijn ;-).

Gave bak!
Wellicht heb je er al eens naar gekeken en is de bak te groot, maar is een filterroller systeem ipv je gafzakken geen goede optie om zowel het onderhoud te vergemakkelijken (zou zelf niet meer zonder willen) alsook nitraat / fosfaat lager te houden?
Ik heb in mijn sump zoals deze nu is gewoon niet de ruimte om een rollermat te plaatsen (60 cm breed). Bij de bouw is daar gewoon geen rekening mee gehouden.

Wel is gekeken naar lanthanum om je fosfaat laag , stabiel en onder controle te krijgen?
Hier werkt dat goedje bijzonder goed ....
Mijn probleem is niet om fosfaat laag te krijgen. Het probleem is om tegelijkertijd ook het nitraat binnen de perken te houden. En of ik voor Lanthanum kies danwel voor Rowaphos het fosfaat daalt wel. Bij Lanthanum heb ik nog wel wat vraagtekens over het eventuele neerslag nadat fosfaat zich gebonden heeft.

In mijn lijstje met gereedschappen om nutriënten te controleren vergeet ik te melden dat ik een deel van de sump ook nog als refugium heb ingericht. De oogst is wellicht niet heel indrukwekkend maar ik kan per 2 weken een liter cheato uit de bak verwijderen. En een half litertje Caulerpa.

Mijn probleem is niet om fosfaat laag te krijgen. Het probleem is om tegelijkertijd ook het nitraat binnen de perken te houden. En of ik voor Lanthanum kies danwel voor Rowaphos het fosfaat daalt wel. Bij Lanthanum heb ik nog wel wat vraagtekens over het eventuele neerslag nadat fosfaat zich gebonden heeft.
Is Lanthanum niet giftig indien teveel?

Al eens naar een denitrificator gekeken? Werkt bij mij perfect. Goedkoop en gemakkelijk in gebruik. La gebruik ik al 4 jaar zonder issues.

Is Lanthanum niet giftig indien teveel?
Klopt , truukje van @Robert58
Laat de lanthanum een centimeter of 3 a 4 voor de instroom van de afschuimer lopen , op die manier loopt het grootste deel lanthanum via de afschuimbeker niet je aquarium in.
Om je een voorbeeld te geven , mijn inhoud met sump circa 800 liter en ik doseer 0.6mll lanthanum per dag waarmee het fosfaat rotsvast op 0.06 staat.
Naar mijn idee een machtig mooi spulletje 😊

Nu na 6 weken zie ik dat de Nardoa zeester effect heeft op de Asterina populatie. Niet dat deze nu verdwenen zijn, verre van dat. Maar de populatie lijkt in ieder geval niet meer te groeien. En dat was precies hetgeen ik wilde bereiken.
1732990244380.png

WATERWISSELS
Na mijn vorige waterwissel van ruim 800 liter zag mijn bak er niet uit. Bij het mixen van het zout heb ik waarschijnlijk niet lang genoeg gewacht met het toevoegen van de verschillende zouten. Een deel is neergeslagen. De pomp haalt het water op uit het onderste deel van het IBC vat en heeft al het bezinksel in mijn aquarium gedumpt. Niet wat je wilt maar ook weer niet heel ernstig. De volgende dag was de "mist" opgetrokken en ik zag geen problemen bij koralen en/of vissen.
  • Dit is de eerste keer dat mij dit gebeurt en ik weet niet precies waar ik fout ging. Voordat ik een waterwissel uitvoer meet ik de waterwaarden van het "nieuwe" zeewater. Die waren grotendeels zoals ik zou verwachten, alleen de kh was lager dan verwacht!!
  • Ik neem het watermonster tijdens dat meetrondje aan het wateroppervlak. Dat er bezinksel aanwezig is valt dan niet op. Weer een leermomentje :cool:
Ik heb daarna wel het IBC vat een grondige schoonmaakbeurt gegeven om het resterende bezinksel te verwijderen. Na 4 jaar was er behoorlijk wat rotzooi op de bodem van het IBC vat aangekoekt. Ik heb het met een hoge drukspuit kunnen losmaken en het vat is nu weer ontdaan van het bezinksel.
1732990563809.png

WATERWISSELS II
Ik voer 1x in de 4-6 weken een ICP test uit. Voornamelijk om de ontwikkeling van de aanwezigheid van Barium te volgen. De afgelopen keer heb ik ook mijn osmose water laten testen. Mijn TDS meter op het osmose toestel gaf nog steeds 0 ppm aan. Maar omdat ik al bijna een jaar met mijn huidige filters werk wilde ik zekerheid hebben. Het was ook 8 maanden geleden dat ik mijn osmose water heb laten testen en bij die test stond alles op 0 :-).

Het bleek dat niet alle waarden van het Osmose water op 0 stonden. Niet heel ernstig maar genoeg reden om de filters (m.n. d.i., silicaat en koolfilters te vervangen) :
- Barium 0,92 µg/l
- Calcium 1,06 mg/l
- Natrium 0,535 mg/l
- Silicaat 0,477 mg/l
- Strontium 13,5 microgram/l

NITRAAT FILTER
Ik had al aangegeven dat één van mijn Maxspect gyres een rotor had waarvan de motor opengesprongen was. Vorige week bleek dat ook de Eheim pomp die ik op mijn Nitraat filter gebruik een defecte rotor had. Dat is voor die pomp al de 2de keer dat dat gebeurd. Het kan zijn dat de zwavel korrels in het nitraatfilter negatieve invloed heeft op de magneet van Eheim. Je kunt voor de Eheim 1046 pomp een nieuwe rotor bestellen maar ik ben even uitgekeken dat Eheim pompje. Of deze pomp mede verantwoordelijk is voor het hoge Barium gehalte durf ik nog niet te zeggen.

Vandaag een andere pomp gehaald. Een Jebao MDP 2500 ik heb deze pomp voornamelijk gekozen omdat het pomphuis doorzichtig is. Het is dus heel makkelijk om de doorstroming visueel te controleren. Deze pomp moet ik wel op minimale kracht laten lopen anders is de doorstroming in het nitraatfilter te hoog. Een nieuwe pomp betekend ook dat ik het leidingwerk moet aanpassen zodat deze pomp zonder lekkage in te zetten is.
1732994495282.png
BARIUM
Sinds een jaar heb ik problemen met een te hoog Barium gehalte. Barium kan meekomen via actieve koolfilters of via magneten die openbreken (zie foto aan heb begin van deze pagina). Verwijderen van Barium verloopt voornamelijk via waterwissels. Ik heb het afgelopen jaar maandelijks een waterwissel van 20% gedaan. Dat heeft wel effect maar als er dan weer pompen defect raken blijft de waarde te hoog.

datum -> barium
08-05 -> 161 µg/l
26-06 -> 151 µg/l
23-08 -> 155 µg/l
06-10 -> 117 µg/l
19-11 -> 96 µg/l

Zoals je ziet daalt het gehalte wel maar niet snel genoeg naar mijn zin.
1732994721053.png

Barium : hoeveel nori vellen voer je per dag (van die grote) ?
Jij denkt dat de nori die ik gebruik wellicht vervuild kan zijn met Barium. Ik kan dat niet uitsluiten.
Ik voer 2 hele vellen per dag.

Als je 2 vellen per dag voert op jouw bak , dan denk ik toch niet dat het daar in zal zitten .
Lijkt me zelfs weinig met jouw vissenbestand .
Veel te weinig daarvoor op jouw volume water om tot die gehaltes te komen .

Back
Bovenaan