Maar weer eens een update geven over de bak:
Eerst over de introductie van de 2de pygo en Genicanthus Watanabei. Beiden hebben hun plaats in de hiërarchie in mijn bak gevonden en doen het goed. Weten hun eten te vinden en groeien langzaam maar gestaag.
Over gestaag groeien gesproken. Mijn Apolemichthys Xanthupunctatus is intussen 2x groter geworden dan toen deze, ruim een half jaar geleden in het aquarium kwam.
Oh en deze monti groeit ook gestaag.
Bekijk bijlage 641959
Bekijk bijlage 641958
Natuurlijk een monti is nou niet het moeilijkste koraal om in leven te houden. Maar 3 jaar geleden was dit een stekkie van 4 cm. Nu dus 35 cm in de omtrek. Het duurt nog wel even voordat hij tegen de ruiten omhoog kruipt. Er zal echter een moment komen dat ik moet gaan snoeien
Bekijk bijlage 641953
Verlichting:
Ik heb 8 stuks 1ste en 2de generatie Orphek Atlantik lampen. Deze zijn inmiddels meer dan 10 jaar oud en de originele leds zijn natuurlijk al enige tijd geleden versleten. Ik heb bij de opstart de leds vervangen en daarbij de kleur samenstelling zoveel mogelijk aangepast aan de latere versies van de Atlantik. Maar in het afgelopen half jaar waren bij enkele lampen de controller kaarten defect geraakt. Deels eigen schuld, ik was een beetje onvoorzichtig met een waterbak boven de lamp. En lekwater was op de controller terechtgekomen. Natuurlijk direct corrosie en bye bye controllerkaart. Je kunt bij Orphek in theorie nieuwe controller kaarten bestellen. Maar ik kreeg geen reactie van hun verkoop afdeling. Ik heb daarom via het forum 3x Philips Coral Cares aangeschaft voor een bedrag dat lager was dan nieuwe controllerkaarten voor de Orphek's. De koralen zijn blij met de nieuwe lampen, want de goedkope reserve lamp uit China kon 2 Orpheks niet vervangen. Het ontwerp van de Philips lampen is bijna 10 jaar jonger dan dat van de Atlantik en dat merk je duidelijk aan de lichtopbrengst. De Orpheks leveren maximaal 350 par op 20 cm waterdiepte. Maar bij de Philips lampen meet ik zeker 450 par (niet wetenschappelijk verantwoorde metingen met Seneye reef).
Bekijk bijlage 641954
Koralen
Mijn waterwaarden zijn verre van perfect maar duidelijk beter dan voor de vakantie. En dat laten de koralen ook zien. Koralen die bruin geworden waren laten steeds meer kleur zien. Ook zie ik bij koralen die maanden geen groei hadden laten zien nieuwe groeipunten ontstaan.
Bekijk bijlage 641955
Waterwaarden
Over waterwaarden. Ik had last van een oplopend gehalte Barium. Ik dacht eerst dat het door mijn actieve kool kwam. Dus die vervangen, maar een maand later was het gehalte Barium nog verder opgelopen naar 300 microgram/liter. Dus maar eens verder gaan kijken. En ja hoor, de rotor van één van de Gyre pompen was versleten en lekte dus Barium (en andere metalen). Die rotor dus vervangen en het Barium gehalte is door middel van een aantal waterwissels al weer tot de helft gedaald. Maar nog een paar waterwissel te gaan.
Buiten dit issue gaan de macro elementen prima. Nu de koralen waar aan het groeien zijn moet ik mijn dosering van KH (natriumcarbonaat) in de gaten houden (ophogen). Micro-elementen zijn nog wel een uitdaging om stabiel te krijgen. Maar daar werk ik aan

.
Volgens mij hoort een rotor er niet zo uit te zien
Bekijk bijlage 641957
Deze kwam natuurlijk niet zo uit de pomp maar na een maandje droog te hebben geleden is het een goede indicatie waarom barium opgelopen was.
Asteria
In de afgelopen maanden hebben de asteria zich weer flink vermeerderd. Geen natuurlijke vijanden en ik heb ze ook niet "geoogst". Het zijn er weer honderden. Ik vond dat er iets gedaan moest worden en ik heb daarom 2 weken geleden een Nardua Turbeculata toegevoegd (die ik ff niet zie om op het plaatje te zetten).
Bekijk bijlage 641956
Dit is voldoende voor nu. Later meer.