Toen ik 3 jaar geleden de keuze had gemaakt voor een zeewater aquarium wist ik niets. Alleen dankzij de boekjes van Tanne Hoff, de vlog's van Mark Levinson, BRStv en de vele topics op dit forum ben ik beetje bij beetje vooruit gekomen. En daarbij heb ik veel beginnersfouten gemaakt. Lees dit blog maar terug om het bewijs daarvan te vinden

. En ik zal in de komende jaren nog veel meer fouten maken....
Dat was het voorafje het onderwerp van dit topic is
doseren!
Doseerstation 4 maanden geleden:
Bekijk bijlage 552882
Je begint en leest dat je KH, CA en Magnesium moet doseren. 2 part, 3 part methodes genoeg maar het moet geautomatiseerd worden. Dus kocht ik 2 jaar geleden al een 4 kanaals doseer apparaat. In de eerste maanden heb ik KH, CA en Magnesium handmatig gedoseerd. Inmiddels had ik echter ook ontdekt dat er veel meer gedoseerd kon en moest worden. De eerste 4 kanalen werden dan ook gebruikt voor Kalium, Jodide, Mangaan en Animo C. En dan ontdek je dat het ook wel handig in om Mangaan, Fluor en Strontium te doseren, dus kocht ik een half jaar geleden een slave unit zodat ik over 8 kanalen kon doseren. Dat zijn al 7 kanalen terwijl dus CA, KH en Magnesium nog steeds handmatig aan het doseren was. Ik wilde ook Kalkwasser gaan gebruiken om mijn Ph niet te veel te laten zakken. Dat is dan het 8-ste kanaal en moet je CA, Kh en Magnesium nog steeds handmatig doen.
Dus dan besluit je toch maar om een 2de doseer unit aan te schaffen zodat ik 12 kanalen ter beschikking had. Vanaf dat moment heb ik KN, CA en Magnesium dus ook op automatisch doseren kunnen zetten. En daarmee had ik 11 kanalen in gebruik. Dan denk je dat moet toch voldoende zijn, maar nee. Mijn nitraat schiet in de lucht. Dus begon ik met carbon dosing door middel van de Wodka methode, Daarnaast wilde ik ook IJzer doseren en oh ja laten wij ook maar Molydeen toevoegen. Oeps dat is meer dan 12 kanalen dus nu ook een 2de slave unit aangeschaft zodat ik in totaal 16 kanalen ter beschikking heb.
Doseerstation per heden:
Bekijk bijlage 552883
Controller 1
1 Strontium, 2 Kalium, 3 Jodide, 4, Borium, 5. Fluoride, 6. Mangaan, 7. Animo C 8. Kalkwasser
Controller 2
1 baking soda 2. Calcium chloride 3. Magn chloride 4. Ijzer 5. Molydeen 6. Wodka 7 vrij 8 vrij
Ik weet dat ik enkele van deze vloeistoffen zou kunnen samenvoegen. Maar ik vind dat op het volume van mijn aquarium handiger is om stoffen individueel te kunnen bijsturen. En dat ik KH en CA apart bijstuur terwijl ik ook kalkwasser doseer heeft ook te maken met de mogelijkheid om het individueel bij te sturen.
- Intermezzo - ik heb ook nog een kalkreactor klaarstaan. Ik heb die een paar weken gebruikt maar kreeg acuut problemen met daling van de Ph waarde. Dat zou best beter af te stemmen zijn geweest, maar was een beetje van geschrokken en durfde niet de tijd te nemen om dat goed in te regelen.
Inmiddels heb ik de basiswaarden van het aquariumwater aardig onder controle en dat laten mijn koralen ook goed zien. In het eerste half jaar na de opstart zag ik nauwelijks groei en heb ik diverse stukken verloren vanwege typische opstart problemen zoals algen en eigen fouten (te grote schommelingen in Kh, temperatuur etc etc). Ik heb nu nog een 60-tal stekjes en eigenlijk groeit alles wel. Het enige dat het niet wil doen zijn buttons en een paddestoel.
Nitraat en fosfaat
Een half jaar geleden heb ik een
eerste ICP test laten doen en op dat moment was mijn fosfaat 0,02 mg/l en nitraat 6 mg/l
Dat komt dan overeen met een ultra-laag nutrient gehalte. De visbezetting bestond op dat moment uit een 20-tal vissen.
2 weken geleden heb ik een
nieuwe ICP test laten uitvoeren. Mijn nitraat is gestegen naar 32 mg/l en mijn fosfaat naar 0,09 mg/l
Deze stijging is niet echt een verrassing. Ik heb inmiddels 60 vissen en ik vind het belangrijk dat deze gezond zijn en blijven. Ik voer dus rijkelijk. Daarnaast heb ik nog geen waterwissels uitgevoerd, er is (nog) geen refugium, ik gebruik ook geen GFO, lantaan of andere middelen om Fosfaat en Nitraat naar beneden te halen, anders dan filter sokken en afschuimer.
Maar goed als ik niets doe dat zal het nitraat blijven stijgen. Daarom dat ik dus 2 weken geleden begonnen ben met de
Wodka methode. Het is nog te vroeg om enig effect te ontdekken.
Over mijn fosfaat maak ik minder zorgen dat blijft nu al enkele maanden rond 0,1 hangen. Misschien niet optimaal maar het kan erger.
Kortom ik moet gewoon geduld hebben.