Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mini rif in het zuiden (5,5 meters - 3 kuub)

Om deze reden heb ik lang gewacht op de beschikbaarheid van Heniochus Diphreutes. Zien er nagenoeg hetzelfde uit, maar een stuk beter te combineren met koralen (en de wimpelvis die in scholen leeft). Ik heb mijn Trachiphilia's moeten verwijderen, van de andere koralen blijven ze af...
Ik heb de Heniochus Acuminatussen nu 5 weken in mijn bak en ik zie ze nauwelijks meer aan mijn koralen nippen. Maar in de eerste dagen hebben ze een deel van de koppen van een Goniopora gesloopt. Ondanks dat ik mijn Goniopora apart heb gezet heeft deze het niet overleefd. Na een week trad brown yelly op en was het koraal in 2 dagen dood. Ik zie nu alleen een wit skelet en dat is een triest gezicht.

R.I.P.

Zelf had ik geen geduld om op Heniochus Diphreutes te wachten. Maar dat was wellicht wel verstandiger geweest :cool:.

Gewoon omdat het kan, een paar kiekjes voordat het licht in mijn bak uitging.
Het zijn wat vinger oefeningen met een camera die ik een tijdje niet gebruikt heb ;-)

Mandarijn pitvis (vrouwtje) op zoek naar eten - en ja ik moet valonia van mijn steen verwijderen.
1613770182176.png
Heniochus acuminatus
Heniochus Acouminatus.jpg
Seriatopora caliendrum (stuk van 10x10 cm)
1613770598814.png
Detail Seriatopora caliendrum
1613770733674.png

Vallonia? Heb je er geen vossekop inzitten Hans...weg vallonia

Toen ik 3 jaar geleden de keuze had gemaakt voor een zeewater aquarium wist ik niets. Alleen dankzij de boekjes van Tanne Hoff, de vlog's van Mark Levinson, BRStv en de vele topics op dit forum ben ik beetje bij beetje vooruit gekomen. En daarbij heb ik veel beginnersfouten gemaakt. Lees dit blog maar terug om het bewijs daarvan te vinden :-). En ik zal in de komende jaren nog veel meer fouten maken....

Dat was het voorafje het onderwerp van dit topic is doseren!

Doseerstation 4 maanden geleden:
1614291805138.png

Je begint en leest dat je KH, CA en Magnesium moet doseren. 2 part, 3 part methodes genoeg maar het moet geautomatiseerd worden. Dus kocht ik 2 jaar geleden al een 4 kanaals doseer apparaat. In de eerste maanden heb ik KH, CA en Magnesium handmatig gedoseerd. Inmiddels had ik echter ook ontdekt dat er veel meer gedoseerd kon en moest worden. De eerste 4 kanalen werden dan ook gebruikt voor Kalium, Jodide, Mangaan en Animo C. En dan ontdek je dat het ook wel handig in om Mangaan, Fluor en Strontium te doseren, dus kocht ik een half jaar geleden een slave unit zodat ik over 8 kanalen kon doseren. Dat zijn al 7 kanalen terwijl dus CA, KH en Magnesium nog steeds handmatig aan het doseren was. Ik wilde ook Kalkwasser gaan gebruiken om mijn Ph niet te veel te laten zakken. Dat is dan het 8-ste kanaal en moet je CA, Kh en Magnesium nog steeds handmatig doen.
Dus dan besluit je toch maar om een 2de doseer unit aan te schaffen zodat ik 12 kanalen ter beschikking had. Vanaf dat moment heb ik KN, CA en Magnesium dus ook op automatisch doseren kunnen zetten. En daarmee had ik 11 kanalen in gebruik. Dan denk je dat moet toch voldoende zijn, maar nee. Mijn nitraat schiet in de lucht. Dus begon ik met carbon dosing door middel van de Wodka methode, Daarnaast wilde ik ook IJzer doseren en oh ja laten wij ook maar Molydeen toevoegen. Oeps dat is meer dan 12 kanalen dus nu ook een 2de slave unit aangeschaft zodat ik in totaal 16 kanalen ter beschikking heb.

Doseerstation per heden:
1614291865445.png

Controller 1
1 Strontium, 2 Kalium, 3 Jodide, 4, Borium, 5. Fluoride, 6. Mangaan, 7. Animo C 8. Kalkwasser
Controller 2
1 baking soda 2. Calcium chloride 3. Magn chloride 4. Ijzer 5. Molydeen 6. Wodka 7 vrij 8 vrij

Ik weet dat ik enkele van deze vloeistoffen zou kunnen samenvoegen. Maar ik vind dat op het volume van mijn aquarium handiger is om stoffen individueel te kunnen bijsturen. En dat ik KH en CA apart bijstuur terwijl ik ook kalkwasser doseer heeft ook te maken met de mogelijkheid om het individueel bij te sturen.

• Intermezzo - ik heb ook nog een kalkreactor klaarstaan. Ik heb die een paar weken gebruikt maar kreeg acuut problemen met daling van de Ph waarde. Dat zou best beter af te stemmen zijn geweest, maar was een beetje van geschrokken en durfde niet de tijd te nemen om dat goed in te regelen.

Inmiddels heb ik de basiswaarden van het aquariumwater aardig onder controle en dat laten mijn koralen ook goed zien. In het eerste half jaar na de opstart zag ik nauwelijks groei en heb ik diverse stukken verloren vanwege typische opstart problemen zoals algen en eigen fouten (te grote schommelingen in Kh, temperatuur etc etc). Ik heb nu nog een 60-tal stekjes en eigenlijk groeit alles wel. Het enige dat het niet wil doen zijn buttons en een paddestoel.

Nitraat en fosfaat
Een half jaar geleden heb ik een eerste ICP test laten doen en op dat moment was mijn fosfaat 0,02 mg/l en nitraat 6 mg/l
Dat komt dan overeen met een ultra-laag nutrient gehalte. De visbezetting bestond op dat moment uit een 20-tal vissen.

2 weken geleden heb ik een nieuwe ICP test laten uitvoeren. Mijn nitraat is gestegen naar 32 mg/l en mijn fosfaat naar 0,09 mg/l
Deze stijging is niet echt een verrassing. Ik heb inmiddels 60 vissen en ik vind het belangrijk dat deze gezond zijn en blijven. Ik voer dus rijkelijk. Daarnaast heb ik nog geen waterwissels uitgevoerd, er is (nog) geen refugium, ik gebruik ook geen GFO, lantaan of andere middelen om Fosfaat en Nitraat naar beneden te halen, anders dan filter sokken en afschuimer.

Maar goed als ik niets doe dat zal het nitraat blijven stijgen. Daarom dat ik dus 2 weken geleden begonnen ben met de Wodka methode. Het is nog te vroeg om enig effect te ontdekken.
Over mijn fosfaat maak ik minder zorgen dat blijft nu al enkele maanden rond 0,1 hangen. Misschien niet optimaal maar het kan erger.

Kortom ik moet gewoon geduld hebben.

Houd dat po4 wel in de gaten dit wordt eerst gebufferd in de stenen is die buffer eenmaal vol zal die ineens door schieten met nare gevolgen .

Toen ik 3 jaar geleden de keuze had gemaakt voor een zeewater aquarium wist ik niets. Alleen dankzij de boekjes van Tanne Hoff, de vlog's van Mark Levinson, BRStv en de vele topics op dit forum ben ik beetje bij beetje vooruit gekomen. En daarbij heb ik veel beginnersfouten gemaakt. Lees dit blog maar terug om het bewijs daarvan te vinden :). En ik zal in de komende jaren nog veel meer fouten maken....

Dat was het voorafje het onderwerp van dit topic is doseren!

Doseerstation 4 maanden geleden:
Bekijk bijlage 552882

Je begint en leest dat je KH, CA en Magnesium moet doseren. 2 part, 3 part methodes genoeg maar het moet geautomatiseerd worden. Dus kocht ik 2 jaar geleden al een 4 kanaals doseer apparaat. In de eerste maanden heb ik KH, CA en Magnesium handmatig gedoseerd. Inmiddels had ik echter ook ontdekt dat er veel meer gedoseerd kon en moest worden. De eerste 4 kanalen werden dan ook gebruikt voor Kalium, Jodide, Mangaan en Animo C. En dan ontdek je dat het ook wel handig in om Mangaan, Fluor en Strontium te doseren, dus kocht ik een half jaar geleden een slave unit zodat ik over 8 kanalen kon doseren. Dat zijn al 7 kanalen terwijl dus CA, KH en Magnesium nog steeds handmatig aan het doseren was. Ik wilde ook Kalkwasser gaan gebruiken om mijn Ph niet te veel te laten zakken. Dat is dan het 8-ste kanaal en moet je CA, Kh en Magnesium nog steeds handmatig doen.
Dus dan besluit je toch maar om een 2de doseer unit aan te schaffen zodat ik 12 kanalen ter beschikking had. Vanaf dat moment heb ik KN, CA en Magnesium dus ook op automatisch doseren kunnen zetten. En daarmee had ik 11 kanalen in gebruik. Dan denk je dat moet toch voldoende zijn, maar nee. Mijn nitraat schiet in de lucht. Dus begon ik met carbon dosing door middel van de Wodka methode, Daarnaast wilde ik ook IJzer doseren en oh ja laten wij ook maar Molydeen toevoegen. Oeps dat is meer dan 12 kanalen dus nu ook een 2de slave unit aangeschaft zodat ik in totaal 16 kanalen ter beschikking heb.

Doseerstation per heden:
Bekijk bijlage 552883

Controller 1
1 Strontium, 2 Kalium, 3 Jodide, 4, Borium, 5. Fluoride, 6. Mangaan, 7. Animo C 8. Kalkwasser
Controller 2
1 baking soda 2. Calcium chloride 3. Magn chloride 4. Ijzer 5. Molydeen 6. Wodka 7 vrij 8 vrij

Ik weet dat ik enkele van deze vloeistoffen zou kunnen samenvoegen. Maar ik vind dat op het volume van mijn aquarium handiger is om stoffen individueel te kunnen bijsturen. En dat ik KH en CA apart bijstuur terwijl ik ook kalkwasser doseer heeft ook te maken met de mogelijkheid om het individueel bij te sturen.

• Intermezzo - ik heb ook nog een kalkreactor klaarstaan. Ik heb die een paar weken gebruikt maar kreeg acuut problemen met daling van de Ph waarde. Dat zou best beter af te stemmen zijn geweest, maar was een beetje van geschrokken en durfde niet de tijd te nemen om dat goed in te regelen.

Inmiddels heb ik de basiswaarden van het aquariumwater aardig onder controle en dat laten mijn koralen ook goed zien. In het eerste half jaar na de opstart zag ik nauwelijks groei en heb ik diverse stukken verloren vanwege typische opstart problemen zoals algen en eigen fouten (te grote schommelingen in Kh, temperatuur etc etc). Ik heb nu nog een 60-tal stekjes en eigenlijk groeit alles wel. Het enige dat het niet wil doen zijn buttons en een paddestoel.

Nitraat en fosfaat
Een half jaar geleden heb ik een eerste ICP test laten doen en op dat moment was mijn fosfaat 0,02 mg/l en nitraat 6 mg/l
Dat komt dan overeen met een ultra-laag nutrient gehalte. De visbezetting bestond op dat moment uit een 20-tal vissen.

2 weken geleden heb ik een nieuwe ICP test laten uitvoeren. Mijn nitraat is gestegen naar 32 mg/l en mijn fosfaat naar 0,09 mg/l
Deze stijging is niet echt een verrassing. Ik heb inmiddels 60 vissen en ik vind het belangrijk dat deze gezond zijn en blijven. Ik voer dus rijkelijk. Daarnaast heb ik nog geen waterwissels uitgevoerd, er is (nog) geen refugium, ik gebruik ook geen GFO, lantaan of andere middelen om Fosfaat en Nitraat naar beneden te halen, anders dan filter sokken en afschuimer.

Maar goed als ik niets doe dat zal het nitraat blijven stijgen. Daarom dat ik dus 2 weken geleden begonnen ben met de Wodka methode. Het is nog te vroeg om enig effect te ontdekken.
Over mijn fosfaat maak ik minder zorgen dat blijft nu al enkele maanden rond 0,1 hangen. Misschien niet optimaal maar het kan erger.

Kortom ik moet gewoon geduld hebben.
Vooral dat allerlaatste zinnetje is zeeeeer belangrijk “geduld hebben” dat leren we allemaal met vallen en opstaan

Mooi zoals je alles omschrijft hoe en waarom je dingen doet. En ook de pech die je hebt gehad, mooi duidelijk topic voor andere beginners weer. 👍🏻

Wodka Methode (update)
Het is nu 2 weken geleden dat ik gestart ben met de Wodka methode. Ik gebruik het recept van Tanne Hof (Deel 2 pag. 167). Ik bouw de dosering echter iets langzamer op. Dag 1-3 4 ml. Dag 3-7 8 ml. Dag 8-12 12 ml dat 13-20 16 ml.

Dit weekend heb ik (net als veel van jullie) een meetrondje gedaan. CA, KH, Mg, Ph, I, B, K, Sr zaten allemaal op voor mij bekende waarden (zie ICP test een paar posts hierboven. Maar Fosfaat was volgens Red Sea Pro duidelijk lager. In de afgelopen maanden stond de waarde steevast tussen 0,08 en 0.12 maar is nu duidelijk tot onder 0,08 gezakt en het kleurt dichter bij 0,04 mg/l. Voor het meten van het nitraat gehalte met de Salifert NO3 test heb ik het aquarium water 8x verdund (1 deel aquariumwater 7 delen RODI water). De test gaf 2,5 mg/l aan en dat moet dan met 8x vermenigvuldigd worden. Dan kon je uit op 20 mg/l. Dat is nog steeds hoog maar al een stuk beter dan de 32 mg/l die de ICP test van 3 weken aangaf.

Volgens het recept van Tanne kan ik de dosering nog veel verder laten oplopen. Maar ik zie in de afgelopen week veel meer fijn "stof" rondzweven. Zeker als mijn zandhappers een bepaald deel van het aquarium aan het omspitten zijn. De kans bestaat dat er een bacterial bloom ontstaat als ik de dosering verder verhoog. Ik laat alles op de huidige waarden staan en kijk volgend weekend hoe de waarden zich ontwikkelen.

• Volgens het recept van Tanne zou ik uiteindelijk 55 ml WSV per dag gaan doseren. Dat betekend dat per jaar 10 liter Wsv gedoseerd wordt. Dat is 7 liter wodka en ik drink geen druppel ;-)
Proost!
1614554616594.png

Sinds mijn laatste update is mijn calcium gestegen naar 450 en mijn magnesium geleidelijk naar 1450. Dat was in eerste instantie als gevolg van verkeerde dosering waar ik pas na een week achter kwam:eek:. Echter ik merkte ook dat de haaralgen aan het loslaten waren. Dan ga ik googlen op haaralgen en hoge magnesium waarden. Blijkt dat dat één van de methodes is om van haaralg af te komen. Ik heb deze hoge magnesium waarde dan ook de afgelopen weken aangehouden. Dat samen met plukken wat ik makkelijk kon plukken. En nu na ruim 3 weken zijn alle haaralgen in de showbak verdwenen. Echt geen algje meer te vinden :D. Alleen in de sump zit er nog wat haaralg tegen de ruiten, maar daar heb ik ook niet geplukt en zitten geen egels en vissen om te helpen.
Dit is heel interessant om te lezen. Leuk!! heb ook dit probleem maar dit lijkt me een leuke oplossing

Als je langzaam je carbon dosering verhoogd loop je weinig risico op bacteriebloei. Vanaf het moment dat er een witte waas op de ruiten ontstaat die makkelijk loskomt met poetsen, biofilm ipv algen zit je tegen de maximale dosering. Kijk ook af en toe in de sump daar kun je slijmerige slierten aantreffen.

Wodka Methode (update) - week 3
In de afgelopen week dagelijks 24 ml VSV gedoseerd. Vandaag de waterwaarden weer gemeten.
Voor wat PO4 betreft zet de daling door. Red sea pro geeft nu 0,04 mg/l aan.
Ook mijn NO3 lijkt iets te dalen naar 16 mg/l (maar om aan deze waarde te komen heb ik het aquariumwater 16x moeten verdunnen, daar zit dus een behoorlijk foutmarge in)

Duidelijk is in ieder geval dat het doseren van Carbon (de Wodka methode is één van de manieren om Carbon toe te voegen) effect heeft. Ik heb de dosering voor de komende week opgehoogd naar 32 ml VSV per dag. En volgende week opnieuw meten.

Pomacanthus Navarchas toevoegen gaat fout

Enkele maanden geleden heb ik een jonge Koran keizer toegevoegd. Deze is nu heel voorzichtig bezig met het afschudden van zijn jeugdkleed. Ik wil graag een koppel Koran keizers hebben en daarom dat ik 2 weken geleden een 2de exemplaar heb aangeschaft. Deze was al volledig om gekleurd en in de winkel had ik ingeschat het dier een 1,5 cm groter was dan mijn eigen exemplaar.
  • Tot nu toe zijn alle introducties van nieuwe vissen (mits deze gezond waren) zonder al te grote problemen verlopen (ik bedoel dan de agressie van andere bewoners).
In het wenbakje at de nieuwe bewoner diepvriesvoer dus heb ik heb hem na 2 dagen losgelaten in de bak. Dat is helaas niet gelopen zoals ik dat had gehoopt. Ik had op de eerste plaats de grote van mijn eerdere exemplaar verkeerd ingeschat. Beide dieren waren even groot en de volgende ochtend bleek dat de nieuweling totaal niet geaccepteerd werd. De oudgediende was met grote regelmaat bezig om de nieuwkomer aan te vallen door te happen in de vinnen. Dit stopte niet na enige uren.
1615116389070.png

Hieronder de nieuwkomer in de avonduren van de eerste dag. Ik heb geprobeerd om de nieuwkomer of de oudgediende uit te vangen maar dat is in mijn bak een beetje onbegonnen werk, zonder vissenval dan.
1615116265668.png

De 2de dag heb ik de nieuwkomer niet meer gezien en ik vreesde al het ergste. En inderdaad de 3de dag zag ik de vis ergens onder een steen dood liggen.

Dit is een heel droevig einde van een prachtige vis.
1615117706986.png

Het is denk ik heel moeilijk om een zelfde exemplaar toe te voegen. Zeer jammer om deze te moeten verliezen. Maar knap dat je ook de tegenslagen vermeld.👌

Ik ben het afgelopen halfjaar muisstil geweest op dit forum.

TEGENSLAG....
De oorzaak is een grote tegenslag half maart. Een stipaanval die ik niet onder controle kreeg heeft meer dan de helft van het visbestand uitgeroeid. Ik ben niet de eerste die het overkomt en ook zeker niet de laatste, maar het is geen leuke hobby als je in een week iedere dag meerdere dieren uit de bak moet scheppen. Medicatie was niet aan de orde omdat er ook koraal in de bak zit. En vissen overzetten naar een quarantaine bak is prima maar als het om 20+ vissen gaat is dat lastig. Ik heb geen quarantaine bak van 1000 liter draaien ;-). Wel heb ik de UV lamp vervangen (de oude lamp was 9 maanden oud).
  • Wat ben ik uiteindelijk kwijtgeraakt; o.a. 6x gele dokters, 3x Loricula's, 2x anemoonvissen, 2x Heniochus acuminatus, 1x Apolemichthys Xanthurus 1x henkie en 4x Pomacanthus Alleni (en dan vergeet ik vast nog wel iets).
Ik was er wel even klaar mee. Niet dat ik direct aan stoppen dacht maar ik wilde wel even in stilte uithuilen zal ik maar zeggen. Met name het verlies van de gele dokters en Loricula's die ik van medehobbyisten heb overgenomen zat mij dwars.

HOE GING HET VERDER......
De zichtbare stip was na enkele weken op het restant van het visbestand volledig verdwenen. Bij wijze van test heb ik na een maand als eerste een Henkie ingezet. De alg groei nam door het ontbreken van genoeg grazers zienderogen toe. Echter dat was een fail, een week later kon ik deze vis ook levenloos uitscheppen. Of dat nog door stip komt of door andere oorzaak kan ik niet zeggen ik heb geen sectie uitgevoerd. De rest van het visbestand zag er gezond uit, geen gek gedrag en geen stip te zien.

Vanwege de alggroei toch weer direct een Henkie gehaald. Dat had ik beter niet kunnen doen want ook die was binnen een week verdwenen (niets meer van teruggezien). Het was dus nog niet allemaal in orde. Ik heb vervolgens nog een maand gewacht met het toevoegen van nieuwe vissen. Het was inmiddels halverwege mei. Ik ben begonnen met een kleine Desjardini. Deze toevoeging gaf enkel de verwachte problemen met de 4 nog aanwezige Zebrasoma's (1x Flavescens, 1x Scopas, 2x Xanthurum). Vanaf dat moment heb ik elke 2 weken een paar vissen kunnen toevoegen zonder grote problemen. Op dit moment zwemmen er weer 47 vissen in mijn bakje rond.

EN WAT MET DE KORALEN.....
Niet heel geweldig. Pavona, Montipora's, Pocillipora, een aantal Euphlilia's en wat leders willen wel groeien. Echter met Acropora's heb ik nog geen succes. Dat is niet heel erg gek als je weet dat nitraat tussen de 20 en 30 zit. Fosfaat zit net onder de 0,10. Oorzaak van hoge nitraat is o.a. het overvloedig voeren.

EN HOE NU VERDER....
Ik heb nu 47 vissen en heb nog wel wat ruimte om vissen toe te voegen. In de komende tijd zal ik iedere 2 weken één of 2 vissen toevoegen. Ook zullen er nog genoeg stukken koraal toegevoegd worden.

Met het toevoegen van vissen heb ik tot nu toe de stipgevoelige vissen vermeden. Maar ik heb deze wel op mijn verlanglijst bijv: Acanthurus Japonicus, Acanthurus Leucosternon, Paracanthurus Hepatus. Maar eerst zal er een Chelmon Rostratus komen. In de sump zitten inmiddels de nodige glasanemonen. In de showbak zie ik ze niet, ik vermoed/hoop dat mijn vijlvis daarvoor verantwoordelijk is. Maar die Chelmon mag eerst een paar weken in de sump doorbrengen met de hoop dat de glasanemonen daar een beetje gekortwiekt worden.

LEKKER DOORGROEIEN...
Ik heb heel bewust zo veel mogelijk steeds jonge vissen gekocht. Dit om minder problemen te hebben met zaken als vissen aan het eten te krijgen. Bijv. de Pygoplites Diacanthus, Pomacanthus Navarchus en Chaetodontoplus Melanosoma heb ik gekocht als visjes van ong. 4 centimeter en alle 3 aten ze binnen enkele dagen met de pot mee. Naar een kleine Pygolites was ik al een half jaar aan het uitkijken. En toen ik zag dat Coral & fish er eentje had binnengekregen ben ik de volgende dag direct er naar toe gereden. Bij het voeren zorg ik er altijd voor dat er eten richting zijn schuilplaats 'waait'. Dat is ook nodig omdat de jonge vissen op veilige afstand blijven van de kudde hongerige wolven (de dokters en andere keizers). Met jonge vissen duurt het natuurlijk geruime tijd voordat deze volgroeid zijn en je loopt het risico dat deze vissen in het aquarium niet tot volle wasdom komen. Maar dat groeiproces vind ik juist interessant. Met name bij vissen die een jeugdkleed hebben.

WATERKWALITEIT.....
In het afgelopen jaar heb ik niet altijd snel genoeg mijn waterwaarden bijgestuurd. Gevolg is schommelingen in met name Kh en Ca. Daar wordt je voor gestraft met mindere groei van koralen en opkomst van paarse flap. Het grootste probleem is de hoge nitraat waardes. Ik ga een Kalk reactor, die ik niet gebruik, ombouwen tot nitraat reactor. In de reactor als zo'n 10 liter zwavel korrel geplaatst worden. Ik hoop daarmee de nitraat waardes beter te kunnen beteugelen.

Tot zover.

Vallen en op staan in deze hobby.
Altijd jammer dat de dieren daar onder lijden.
Hoop dat het nu de betere kant opgaat met je bak.

Mijn huidige vissen bestand
Visbestandaantalhuidige formaat (CM)
Dokters
Zebrasoma Flavescens18
Zebrasoma Desjadini111
Zebrasoma Scopas110
Zebrasoma Xanthurum211
Naso Elegans (S)18
Naso Elegans (M)114
Acanthurus Olivaceus16
Ctenochaetus strigosus17
Vlinders