Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn Oceanium 3

Ik gok toch minimaal een 1500L Mischien wel 2000 aangezien zijn afschuimer
Hij houd het spannend! Gebasseerd op zijn opschaling zou het (210*230)/28=1725 liter zijn! 🤩

Heel veel succes @Erbe2307!
Wordt vast heel mooi. Wat jij met de beperkte ruimte en kleine bak voor elkaar had maakt mij erg benieuwd wat hieruit zal komen!
 
Laatst bewerkt:
Rond de bestaande bak staat het ook niet stil.
Ander halve week geleden een prachtig en bijzonder lipvisje kunnen bemachtigen.

Zit nu even in het mangrove bakje samen met een tweede tank bred Pygootje, om rustig te acclimatiseren.
Het is een Macropharyngodon cyanoguttatus afkomstig uit Mauritius.

Ze doet het fantastisch. Inmiddels is ze zo'n zes uur per dag wakker. Dat begon met een paar keer 5 minuten.
Ik kon niet altijd aanwezig zijn om direct te voeren wanneer ze even wakker was. Daarom had ik van te voren en een aantal keer tussendoor 's nachts copepoden toegevoegd, dan had ze de opvolgende dag wat voedsel om naar te speuren. Hierbij is zo'n draadalgoerwoud ook super handig...
Diepvries wordt goed gegeten, alleen moet ze nog wennen aan de grootte van de mysis.

 
Laatst bewerkt:
Rond de bestaande bak staat het ook niet stil.
Ander halve week geleden een prachtig en bijzonder lipvisje kunnen bemachtigen.

Zit nu even in het mangrove bakje samen met een tweede tank bred Pygootje, om rustig te acclimatiseren.
Het is een Macropharyngodon cyanoguttatus afkomstig uit Mauritius.

Ze doet het fantastisch. Inmiddels is ze zo'n zes uur per dag wakker. Dat begon met een paar keer 5 minuten.
Ik kon niet altijd aanwezig zijn om direct te voeren wanneer ze even wakker was. Daarom had ik van te voren en een aantal keer tussendoor 's nachts copepoden ingebracht, zodat ze de opvolgende dag wat voedsel had om naar te speuren. Hierbij is zo'n draadalgoerwoud ook super handig...
Diepvries wordt goed gegeten, alleen moet ze nog wennen aan de grootte van de mysis.


Mooie vissen en leuk Carantaine bakje
 
IMG_2586.jpeg
De nieuwe bak is er nog niet, maar toch de achterwand al geverfd 😅
 
Prachtig kleurtje ... komt weinig alg ook op denk ik zo... 😊
 
Tank bred Rudarius ercodes:

IMG_2599.jpeg

IMG_2601.jpeg

IMG_2602.jpeg

IMG_2603.jpeg
 
Gaaf die vijlvisjes! Beetje vergelijkbaar met Tomentosus of stellen deze andere eisen?
Qua verzorging zeer vergelijkbaar.
Ze blijven kleiner (ongeveer half zo groot) en hebben naar mijn mening een veel mooiere tekening.
Tevens naar verluid meer reef safe, maar daardoor mogelijk ook niet zo'n goede glasanemonen eter.
Ze zouden ook meer rond rifbiotopen voorkomen dan de "zeegras"vijlvis. Dus dat zou een betere match zijn met onze aquaria.

Ik heb ze uitgezocht, omdat ik vijlvissen fascinerende dieren vind en deze als een van de weinige passen bij mijn huidige bakje. De meeste andere soorten zijn saai van kleurstelling of worden te groot.

Het is geen gemakkelijk visje om aan te komen. Het heeft me iets van anderhalf jaar gekost om dit duo te bemachtigen.

Welke ik ook erg mooi vind: Pervagor janthinosoma.
Misschien straks voor m'n grotere bak een optie. Heb je deze wel eens gehad Michael?
 
Laatst bewerkt:
Je mangrovebakje is erg mooi René! Heel natuurlijke uitstraling. Begrijp ik goed uit je fotoreportage dat je de decoratie (kunstwortel en stukjes achterwand) in de epoxy hebt gezet?
 
Die telefoon foto's waren best waardeloos. Dus net maar even met de macrolens voor het bakje gelegen...

PB254549.jpegPB254550.jpegPB254551.jpegPB254558.jpegPB254559.jpegPB254545.jpeg
 
En ik vond op de camera ook nog wat leuke foto's van een ander geinig visje waar ik sinds een paar weken twee van heb zwemmen.
Als je niet weet wat het zijn, veel plezier met speuren! 🧐🔎(y)

PB144525.jpegPB154536.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Je mangrovebakje is erg mooi René! Heel natuurlijke uitstraling. Begrijp ik goed uit je fotoreportage dat je de decoratie (kunstwortel en stukjes achterwand) in de epoxy hebt gezet?
Op één klein steentje op de bodem na, heb je het helemaal mis.
En zoals op de foto's tijdens het maakproces te zien, zit er geen druppel epoxy op de achterwand.
De epoxy is zwart ;)
 
Laatst bewerkt:
Welke ik ook erg mooi vind: Pervagor janthinosoma.
Misschien straks voor m'n grotere bak een optie. Heb je deze wel eens gehad Michael?
Ik heb nooit echt succes gehad met de Pervagor janthinosoma. Ze komen vaak slecht binnen en vermageren snel. Mocht ik ooit weer is een gezond exemplaar tegen komen ga ik het zeker proberen.
 
Op één klein steentje op de bodem na, heb je het helemaal mis.
En zoals op de foto's tijdens het maakproces te zien, zit er geen druppel epoxy op de achterwand.
De epoxy is zwart ;)

Dat is zo'n mangrovewortel van Superfish toch? Ik wist niet dat je die onbehandeld in zeewater kon gebruiken!
Leuk om te weten.
En welke achterwandjes/kunstrotsen heb je precies gebruikt?
 
En ik vond op de camera ook nog wat leuke foto's van een ander geinig visje waar ik sinds een paar weken twee van het zwemmen.
Als je niet weet wat het zijn, veel plezier met speuren! 🧐🔎(y)

Bekijk bijlage 625269Bekijk bijlage 625270
Mooie foto's van mooie visjes. Helcogramma maldivensis?

Is het een bewuste keuze de draadalg zo te laten groeien in die bak?
 
Ik heb nooit echt succes gehad met de Pervagor janthinosoma. Ze komen vaak slecht binnen en vermageren snel. Mocht ik ooit weer is een gezond exemplaar tegen komen ga ik het zeker proberen.
Hmm, ja, jammer dat ze zo lastig zijn.
Er is ook heel weinig info over deze visjes te vinden. Alleen een oud reefkeeping artikel.
In de toekomst maar eens verder onderzoeken.

Dat is zo'n mangrovewortel van Superfish toch? Ik wist niet dat je die onbehandeld in zeewater kon gebruiken!
Leuk om te weten.
En welke achterwandjes/kunstrotsen heb je precies gebruikt?
Staat ook nergens dat ze ongeschikt zijn voor zeewater. Ze zijn gewoon gemaakt van epoxyhars. Zou een Super Fish schepnet ongeschikt zijn voor zoutwatervissen omdat het een zoetwater merk is???
Een product van epoxyhars behandelen met een laagje epoxyhars zou verder natuurlijk ook vet nutteloos zijn...

Niks geen achterwand of "kunst". Gewoon stukken marco rock met vlakke kant en die tegen het glas gekit. Het is echt allemaal super simpel en niks bijzonders. Gewoon een beetje creativiteit toepassen. De hele inrichting was gewoon een kwestie van even shoppen bij Ocean & Lake.

Mooie foto's van mooie visjes. Helcogramma maldivensis?

Is het een bewuste keuze de draadalg zo te laten groeien in die bak?
Helemaal goed! Erg grappige visjes. Dikke aanrader.

Ja, geheel bewust. Mooi oerwoud voor copepoden e.d. om tussen te leven. Een keer per week pluk ik de grootste plukken even weg. Toch een beetje nutriënten export.
Al heb ik er eergister samen met de vijlvisjes ook twee mini tank bred Mespillia egeltjes ingezet. Even afwachten hoe snel die alles weggemaaid hebben...
 
Laatst bewerkt:
Helemaal goed! Erg grappige visjes. Dikke aanrader.

Ja, geheel bewust. Mooi oerwoud voor copepoden e.d. om tussen te leven. Een keer per week pluk ik de grootste plukken even weg. Toch een beetje nutriënten export.
Al heb ik er eergister samen met de vijlvisjes ook twee mini tank bred Mespillia egeltjes ingezet. Even afwachten hoe snel die alles weggemaaid hebben...
Op zich een goed idee, al zou ik zelf bang zijn voor een 'besmetting' naar de hoofdbak. AL heb je daar waarschijnlijk voldoende grazers. En zolang het geen Bryopsis is, is het risico ook wel beperkt. Helcogramma zijn inderdaad erg leuke visjes!
 
Op zich een goed idee, al zou ik zelf bang zijn voor een 'besmetting' naar de hoofdbak. AL heb je daar waarschijnlijk voldoende grazers. En zolang het geen Bryopsis is, is het risico ook wel beperkt. Helcogramma zijn inderdaad erg leuke visjes!
Dit bakje draait apart van de hoofdbak.
Verder zou ik me helemaal niet druk maken over "besmetting". Het is idd geen bryopsis oid. En of algen tot floreren komen heeft maar weinig met blootstelling te maken. Maar alles met competitie en begrazing.

Begrazing ontbrak tot voorkort nagenoeg volledig in het mangrovebakje. Competitie is er ook nog te weinig. Enkel op de paar stukken levend steen zit amper draadalg, omdat het daar de kans haast niet krijgt. De stenen/objecten die er vol mee zitten zijn allen "dode"spullen: marco rock en de kunsthars mangrove takken.
 
Laatst bewerkt:
Even heel wat anders.
James Fatherree, de auteur van dé naslagwerken over doopvonten heeft een nieuw boek uit.

The Giant Clams - all about these beautiful, unique and fascinating reef animals

Deze editie is naast completer en up to date met betrekking tot de verschillende soorten gericht op identificatie (al dan niet in het veld) in plaats van het houden van deze dieren.
Waarom ik het boek hier noem? James nam contact met mij op na het zien van dit Reef Builders artikel van ruim 4 jaar geleden: https://reefbuilders.com/2019/11/11...quarium-pictures-of-the-rare-red-sea-endemic/

Of hij de foto mocht gebruiken in zijn nieuwe boek?
Dus nu prijkt ie op pagina 192, notabene de titel pagina voor de soort omschrijving. Zo gaaf! :cool:
Schermafbeelding 2023-12-03 om 11.36.33.png
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan