Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn lange afstandsrelatie met Max.

Re: ‘mijn lange afstandsrelatie met Max’.

Driemaal is scheepsrecht.

Week 51 van de opstart.

Drie maal is scheepsrecht is een uitdrukking die al zo lang bestaat dat eigenlijk niemand meer weet waar hij vandaan komt. :confused:

Er is onmiskenbaar het verband met het water, zo was de schipper vroeger verplicht zijn bemanning 3 maal per dag van een maaltijd te voorzien.

Verder gebruik je de opmerking als je iemand voor de derde maal achtereen in korte tijd ontmoet,
na twee keer een kort praatje hoef je bij een derde ontmoeting niet met de mond vol tanden te staan.:o
Je roept vrolijk: '3 maal is scheepsrecht' en je kan je pad weer volgen. :biggrin:

Van belang is in ieder geval het getal 3, dat een krachtige symbolische betekenis heeft.
Lukt iets niet meteen de eerste keer, dan lukt het de derde keer zeker!

Deze toverspreuk heb ik toegepast op mijn zieke anemoonvis.
Drie maal heb ik hem weten te vangen en hem in een medicinaal bad gedompeld!
Nu ik hem vandaag eens goed onder de loep neem, blijkt hij brandschoon!
Hieperdepiep...uitsteeekend

als allereeste wil ik even vertellen dat je een prachtig dagboek hebt, mijn felicitatie's daarvoor,
nog een keer gefeliciteerd met de bijna jarige MAX,
en nog een keer gefeliciteerd met je anemoonvisje (de aanhouder wint),
en dat allen in 3x;)

gr angela

als allereeste wil ik even vertellen dat je een prachtig dagboek hebt, mijn felicitatie's daarvoor,
nog een keer gefeliciteerd met de bijna jarige MAX,
en nog een keer gefeliciteerd met je anemoonvisje (de aanhouder wint),
en dat allen in 3x;)

gr angela

Hey Angela,

Dank, dank, dank! :o :o :o

(en dat natuurlijk in drievoud, hihi):p

Hmmm, wel leuk bedacht!;)

En ergens snap ik je gedachtengang ook wel (vrouwenlogica hè). :o

Alleen kom je net 90 graden tekort, 3 x 90= 270 graden,
wi je weer recht doorvaren dan moet je nog een slagje maken om weer op 360 graden,
dus rechtdoor, te komen.:p:p:p

Is het niet zo dat als je een schip driemaal draait (dus 3x 90 graden) hij dan weer "recht" staat oftewel rechtdoor vaart (scheep recht) Verzin ik nou ter plekke hoor maar ineens klonk dat heel logisch :rolleyes:

ja dat had ik ook al bedacht maar je gaat in ieder geval weer een andere kant op...achja whaha ik verzin ook maar wat. Oh op internet lees ik nu dat het ook wel zou kunnen betekenen "driemaal kielhalen" oftewel dat doen we 3x met de veroordeelde want dat is ons recht aan boord....Wat je al niet leert op vrijdagavond 10 uur ;)

ja dat had ik ook al bedacht maar je gaat in ieder geval weer een andere kant op...achja whaha ik verzin ook maar wat. Oh op internet lees ik nu dat het ook wel zou kunnen betekenen "driemaal kielhalen" oftewel dat doen we 3x met de veroordeelde want dat is ons recht aan boord....Wat je al niet leert op vrijdagavond 10 uur ;)

Nou, dat vind ik ook een goeie zeg, dat kielhalen! ;)
Want zo heeft nemo zijn dompelbad natuurlijk ervaren.
Laten we het daar op houden!

Erg leuk dat je zelfs in andere dagboeken leest over je eigen bak.
Dat raakt me wel.:o
Maar annetje je bent altijd welkom dus mocht je ooit eens in de buurt komen geef maar een gil.

Wat betreft je pluisalg probeer eens de ampullen van biodigest lost erg veel van dit soort problemen moeiteloos op Aad uit Ridderkerk had er enorm veel last van en nus is er niets meer te zien.

Succes en heerlijk inderdaad hoe je jou bak blijft beschrijven>

Top en misschien tot ooit!
Wow een dubbel-D oplossing!!!

Hahaaha, TWEE identieke afschuimers... Baas boven baas zeg ik altijd maar...

Toevallig heb ik dus eergisteren mijn Ferplastje ook weer terug geplaatst! Toch wel een ENORM verschil in geluid hoor...

PRACHTIGE poets garnaal foto's overigens!!!

Vervelend van die pluisalg hoor! Ik heb ook wel wat, ben steeds driftig met een tandenborstel in de weer...

Kom overigens net bij Dennis aka Dakine vandaag. Echt NIET normaal dat aquarium van hem hoor. Ongekend. Zeer gastvrij ontvangen en vier stekjes meegenomen... Ik ben benieuwd....

Groetjes,
Ramon

Erg leuk dat je zelfs in andere dagboeken leest over je eigen bak.
Dat raakt me wel.:o
Maar annetje je bent altijd welkom dus mocht je ooit eens in de buurt komen geef maar een gil.

Wat betreft je pluisalg probeer eens de ampullen van biodigest lost erg veel van dit soort problemen moeiteloos op Aad uit Ridderkerk had er enorm veel last van en nus is er niets meer te zien.

Succes en heerlijk inderdaad hoe je jou bak blijft beschrijven>

Top en misschien tot ooit!

Hey Dennis,

Je tip ten aanzien van het bestrijden van de rode flap had ik al ter harte genomen.
Probleem is/was dat ik nergens biodigest ampullen kon krijgen. :(
Ben langs drie sponsors geweest, allen hadden een ander merk bacteriën die ik braaf gekocht heb en braaf in Max geplonsd heb.
Nu doseer ik wekelijks Biogro.:)
Omdat het maar niet opschoot heb ik vervolgens een geringde goby besteld.
Maar, ik had nog niet gehoord dat hij gearriveerd was of....op miraculeuze wijze was de flap grotendeels verdwenen!:biggrin:
Tja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.;)

Inderdaad, tot ziens, wellicht op de zeewater manifestatie?

Hey Ramonaldo!

Tja, je moet toch wat.
Op zich doet de Ferplast het goed, alleen wil hij af en toe wel eens stilvallen. :p
De Tunze 9002 was op zich niet slecht,
maar hij presteerde minder dan de Ferplast en was niet zo toegankelijk voor de 'fine tuning', zal ik maar zeggen.
En zo hangen de 'twee gezusters' nu 'broederlijk' te schuimen.:biggrin::biggrin:

Vorige week de verlichting weer van 7 naar 6 uur teruggebracht en dat heeft wel degelijk een negatieve invloed op de rode pluisalg. :p
Maar de rode flap (ik heb een aantal roodtinten) geeft zich nog niet gewonnen.:eek:
Maar een mens heeft wel een beetje uitdaging nodig.:cool:

De bak van Dennis hoop ik zeker eens te bewonderen.
Hij heeft niet voor niets de eerste prijs gewonnen.:rolleyes:

Kom zelf net van MWS, kwam ik gezellig Jan-Willem en Helene tegen.
Het is een cliché, maar desalniettemin wel waar: 'Altijd leuk weer een gezicht achter een naam te zien.':)

Ik kon mezelf weer eens niet bedwingen, heb ook zo'n grappige zee-egel compleet met slingers meegenomen.
En een prachtig steenkoraal waar ik de naam helaas niet van onthouden heb,
dus weer eens in de boeken duiken als ik even tijd heb.
Ook een kappersgarnaalmevrouw is mee naar Zeeland gegaan,
naar een meneer wordt nog gezocht.
Maar.........ik heb ook zoveel moois laten zwemmen, met name twee prachtige zandaaltjes.
Heb als troost nog een zakje zand meegenomen, en de aaltjes (met een zucht) achtergelaten. :o
Een beetje laat:o maar toch, het was leuk om je eens in het echt tegen te komen.
Fijn dat het weer een beetje beter gaat met MAX ( stip, flap).
En wat wordt dat verjaardagskado nou?

groetjes,
JanWillem en Helene

Een beetje laat:o maar toch, het was leuk om je eens in het echt tegen te komen.
Fijn dat het weer een beetje beter gaat met MAX ( stip, flap).
En wat wordt dat verjaardagskado nou?

groetjes,
JanWillem en Helene
Max heeft al heeft al één cadeautje mogen openen, de rest mag hij natuurlijk pas op zijn verjaardag uitpakken.
Maar dat ene cadeau is wel prachtig vind ik, het plerogyra sinuoasa of blaaskoraal.

Bijlagen

• IMG_0060..jpg
    IMG_0060..jpg
    108,1 KB · Weergaven: 7

Mooi cadeautje! prachtig koraal inderdaad!

Hey Dennis,

Je tip ten aanzien van het bestrijden van de rode flap had ik al ter harte genomen.
Probleem is/was dat ik nergens biodigest ampullen kon krijgen. :(
Ben langs drie sponsors geweest, allen hadden een ander merk bacteriën die ik braaf gekocht heb en braaf in Max geplonsd heb.
Nu doseer ik wekelijks Biogro.:)
Omdat het maar niet opschoot heb ik vervolgens een geringde goby besteld.
Maar, ik had nog niet gehoord dat hij gearriveerd was of....op miraculeuze wijze was de flap grotendeels verdwenen!:biggrin:
Tja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.;)

Weet de meester het beter?

Om nog eens even op mijn eigen gedachtengang terug te komen.
Ik was inderdaad erg verbaasd dat de flap zo op zijn retour was.
Maar ineens herinnerde ik me iets dat ik in het boek van Anthony Calfo gelezen had.

Hieronder het citaat uit: "Book of coral propagation".

'Aggressive protein skimming is the keystone to cyanobacteria control and eradication. I am an adamant proponent of aggressive protein skimming for most aquarium systems. Skimmer efficiency, in my opinion, is one of the most commonly neglected parameters of reef aquarium husbandry. Briefly stated, if your goal is to skim aggressively, skimmate should be produced daily! Most aquarists are only cleaning skimmer necks and bodies weekly or less often and that simply is not conductive tot optimum protein skimming'.

Sinds ruim een week heb ik er namelijk een tweede eiwitafschuimer bij draaien.

Zou Calfo dan toch gelijk hebben?

Ruim twee maanden schuifelen ze nu in Max rond, dit echtpaar mandarijnpitvisjes.

Ze zien er nog goed doorvoed uit, ik voel me koning te rijk!

Ik was net te laat met de camera toen hij langs kwam zweven,
zijn neus gaat alweer verborgen achter het koraal.

Bijlagen

• IMG_0062..jpg
    IMG_0062..jpg
    117,7 KB · Weergaven: 12

PRACHTIGE vis Annet!

En ontzettend goed nieuws dat je flap minder wordt!

Toen ik het zojuist las ben ik gelijk mijn skimmer cup even gaan schoonmaken :-)

Groetjes,

Ramon

Hoi Annetje het wordt eentonig om te zeggen maar wat een schitterend dagboek heb je ervan gebrouwen!
ben nog maar een nieuweling maar dit is het eerste dagboek dat ik van voor naar achter verslonden heb, keep up the good work!

en ook die foto's, geweldig!!

Je aanpak spreekt me ook heel erg aan, denk dat ik wel wat ideetjes dief met mijn toekomstige RSM 250

Succes met je bak en blijf posten ;)

och vergeet ik het nog te vragen: wat is de latijnse naam van de 'aardappel' (bericht 484)
krijg m niet gevonden op het net..

Thnkx!

Hoi Annetje het wordt eentonig om te zeggen maar wat een schitterend dagboek heb je ervan gebrouwen!
ben nog maar een nieuweling maar dit is het eerste dagboek dat ik van voor naar achter verslonden heb, keep up the good work!

en ook die foto's, geweldig!!

Je aanpak spreekt me ook heel erg aan, denk dat ik wel wat ideetjes dief met mijn toekomstige RSM 250

Succes met je bak en blijf posten ;)

Hey Funky,

Dank voor je complimenten, ik hou wel van dit soort eentonigheid! (hihi).
Bovendien inspireert het me om verder te schrijven.
Leuk dat je ook een RS-emmetje gaat kopen, het zijn echt prachtige bakken.
Ik ben benieuwd welke ideetjes je gaat dieven, maar dat lees ik hopelijk in jouw dagboek!

De "aardappel" is een porites koraal. Kijk ook eens bij: spirobranchus giganteus.

Bye bye,

Laatst bewerkt:

Jarig....Happy birthday

Week 52 van de opstart.
Tja jongens, vandaag ik Maxje een jaar geworden!
Wat is er toch veel gebeurd in dat ene jaar.
De vraag of het doenbaar is,
zo’n parttime relatie met Maxje,
kan ik inmiddels positief beantwoorden,
Max is er het levende bewijs van.

Was ik meer ervaren geweest dan was er minder fout gegaan,
maar ja, een mens moet ergens beginnen.

Max heeft vandaag zijn cadeautjes mogen uitpakken,
hij heeft er een schooltje van 7 juffertjes bijgekregen.

En wat schitteren zij in Max, en wat maken ze Max schitterend.
Als je ze zo door de bak ziet flitsen dan heb je echt het gevoel dat je in een koraalrif kijkt.
Bovendien zijn deze “wijfies” een geruststellende aanwezigheid voor de meer verlegen vischjes.
De een na de ander zwemt stoer met de “dames” mee.

Enigszins gewaagd is het wel,
het aantal vissen in Max is bijna verdubbeld,
de voederautomaat strooit 3 maal per dag (voorheen 1 keertje).
Moet snel een balans vinden zodat ik niet opnieuw een te grote ophoping van afvalstoffen krijg, met alle plagen van dien.

Maar vandaag, vandaag is het feest.action

Hieperdepiep, hoera, hoera, hoera!

Bijlagen

• IMG_9987..jpg
    IMG_9987..jpg
    165,4 KB · Weergaven: 74
  • IMG_0033..jpg
    IMG_0033..jpg
    61 KB · Weergaven: 15
  • IMG_9980..jpg
    IMG_9980..jpg
    179,5 KB · Weergaven: 23