Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

mijn lange afstandsrelatie met Max.

Re: ‘mijn lange afstandsrelatie met Max’.

Week 11 van de opstart.
Het was een spannende week.:eek:
Vorige week zondag middag liet ik Max alleen, nu is het vrijdagavond en ik ben net 1.5 uur binnen.
De hele week vraag je af hoe alles zou gaan, voor het eerst 4 uur per dag de lichten aan, zouden de algen tot aan de hemel groeien, hoeveel water zou er verdampen, zou de eiwitafschuimer overstromen, de koralen op hun rug belanden?:confused::confused::confused:
Zodra we 'binnen' zijn vlieg ik naar Max, maar die ligt er zo op het eerste gezicht kalm bij:p.
Geen groene algenvelden, wel aan de onderrand van het glas voor het eerst wat algen, maar summier. En kijk, over de stenen draven ijverige kleine garnaaltjes heen en weer, als of het speelkwartier is. Die had ik nog niet eerder gezien.
En de koralen, die staan er voller en mooier bij dan ik ze achter liet, wauw. Ze lijken zelfs gegroeid!rofl
Zou dat zo snel kunnen?
Eén liter water verdampt, dat is mooi en beheersbaar. En de eiwtafschuimer, die heeft een zwarte hals, maar bevat eigenlijk nauwelijks koffie-thee. Moet nog bedenken wat ik daar van vind. Nog even een overzichtsfotootje geschoten.

Laatst bewerkt:

Een traditie moet je niet zomaar doorbreken. _mail
Dus bij deze de waterwaarden van vandaag:
T: 25.6
SG: 1.023
PO4: 0.03!-juichen
KH: 8
pH: 8.15
NO2: 0
NO3: 2 - 5
Mg: 1320
Ca: 415
Ben tevreden met de uitslagen, en voor het eerst de PO4 op 0.03:biggrin:
To be continued.:cool:

Goedemorgen mede zeewater verslaafden,:biggrin:
Zitten jullie al nog wat slaperig met een goede kop koffie voor de bak, de krant al gelezen? :o
Vandaag heb ik te maken met een heftige aanval van shopperitis, aankooperitis, hebberitis en wel in de meest heftige vorm; de impulsieve! Oh oh.:eek:
Ik vraag me af hoe ik het tot nu toe heb kunnen opbrengen om ZO geduldig te zijn. Best wel knap eigenlijk, zeker voor iemand die ‘gezegend’ is met een nogal impulsief karakter.
‘Gelukkig’ liggen er wat drempels om me zelf en met name de impulsaankoopjes te behoeden van ellende.
Eén daarvan is de afstand, ben niet zomaar in een winkel, toch minimaal 5 kwartier rijden, en dat in dit weer. Brrrrrrr. -Huilen
Zou wel heerlijk zijn als je de winkel om de hoek zou hebben liggen, dan zou je mij daar toch wel een paar keer per week vinden.horsiehorsie
De allerbelangrijkste reden om vandaag niet te gaan shoppen is dat ik vanavond Zeeland weer ga verlaten, en ik vind dat als ik iets aankoop, ik er minimaal 1 tot 2 dagen bij moet zijn om te kijken of alles goed gaat, zodat ik nog de gelegenheid heb om in te grijpen. :rolleyes:
Manmoedig sla ik me dus door geplaag van de familie heen: “de winkel is nog maar net open, je kan er makkelijk heen”. Mij krijg je niet gek, ik blijf vandaag thuis, punt uit!:cool:

Ter afleiding heb ik het Oosterscheldewater geanalyseerd, bij deze de uitslagen:
PO4: < 0.03
KH: 7
NO3: 0
Mg: 1170
Ca: 390
Prachtig water!

De dag verder goed doorgekomen, heb de verleiding kunnen weerstaan en de hand op de knip gehouden.:p
Me bezig gehouden met het verplaatsen van de druifjeskoraal, die stond wat te simpen vond ik;). Heb hem meer in het midden en in wat meer stroming geplaatst, hij blies zich meteen op, en stond ons, bij ons vertrek, stoer met zijn teddyberen poten uit te zwaaien. :cool:
Ook de micromussia heeft een nieuw plaatsje gekregen. Probleem is dat als je nog maar één week zulke diertjes als huisdier hebt je nog niet precies weet wanneer ze zich happy voelen. Ga er voorlopig maar vanuit dat ze als ze zich 'groot' houden ze 'blij' zijn.:o

Bijlagen

• teddyberenpoten 013.jpg
    teddyberenpoten 013.jpg
    60,2 KB · Weergaven: 15

Hoi Annetje,
Het is elke keer weer leuk om je dagboek te lezen,
en je hebt er inmiddels veel fantastische foto`s bijstaan. :goed:
Vraagje: Wat voor voer doe je in de voederautomaat?
Mijn ervaring tot nu toe met droogvoer is dat het blijft drijven,
en meteen via de overloop naar de sump wordt afgevoerd.
De vissen kennen het nog niet, en eten er niet van.:(

Hoi Alberto,
Gezellig om een reactie van je te krijgen. :)
Een beetje feedback vind ik erg leuk. Het is aardig om te weten wie er zo af en toe in mijn dagboek leest.
Voor wat betreft die voederautomaat: die draait bij mij nog niet, ik voer nog helemaal niets en niemand niet.:biggrin:
Het voer wat er in gaat komen zijn fijne korreltjes, die zakken gelijk naar beneden. Bel even met MWS (sponsor) voor hun advies.
Ik heb ook wel systemen gezien waarbij het voer uit de voederautomaat in een perspexbuis valt die een paar cm in het water steekt. Hierin is geen stroming en kan het voer wat vocht opnemen en zinkt vervolgens.
Succes!;)

Het verhaal van het druifjeskoraal.
Mijn druifjeskoraal is nog maar een kleintje.:o
Zo’n macroportret geeft hem wat meer gewicht (zie foto bericht 106).
Ik verbaas me telkens weer over zijn ferme karakter.:confused:
Zodra je hem aanraakt verschrompelt hij razendsnel tot een zielig stukje broccoli.-Huilen
Maar men voege een beetje licht toe en hij pompt zich weer even rap op. -juichen
Hoe doet hij dat zo snel?
Diffundeert het water door zijn huid heen of ligt er een ander mechanisme aan ten grondslag?
Zijn teddyberenpoten zijn doorzichtig, als ik goed kijk kan ik er een achterliggende poot doorheen zien.
Wat zou er gebeuren als er een klein gaatje in zou komen?
Zou hij lek kunnen slaan en leeg kunnen lopen? weet-het-niet
Er is zoveel wat ik me afvraag als ik naar deze teddyberenpootjes kijk.

De fase van het stenentijdperk kan zo langzamerhand worden afgesloten.
Bedankt allen die het geduld hebben gehad mijn verhalen over steen te lezen._mail

De fase van het licht is nu aangebroken. -juichen
Het licht gaat nu 4 uur en een kwartiertje per dag aan. Twee keer per week komen er 15 minuten bij, zo is nu het plan.:o
Dat licht brengt een hoop in beweging. Het staat nog maar even aan en er verschijnen overal kleine belletjes op de stenen. Zuurstof zo veronderstel ik.
Wat mij verwondert is dat ik zo op het oog geen algen zie. Toch moet iets of iemand die zuurstof produceren.
En ook zo het effect van het licht op deze poliepen.
In bericht #89 zie je een foto ervan toen Max alleen nog maar daglicht binnen liet. Nu een plaatje na een week licht, ze worden waarachtig bruin!:eek:
Die lichtkap deed me al zo aan een zonnebank denken.rofl

Bijlagen

• bel kl 006.jpg
    bel kl 006.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 13
  • poliep br kl 057.jpg
    poliep br kl 057.jpg
    68,9 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:

Weer iets ontdekt wat ik niet kan benoemen. Je komt echt de gekste dingen tegen, ik heb werkelijk geen idee wat het is.
Het lijkt een soort pluisbolletje, ongeveer 5 mm in doorsnede. Het is met een soort draadjes bevestigd, de kleur varieert van wit tot cremekleurig, soms iets gelig. Als je goed kijkt lijken er allemaal kleine bolletjes in te zitten.
Zouden dat eites zijn?:eek::eek::eek:
Dat zou ik namelijk denken als ik zo'n wuppie in de tuin zou tegen komen.
De tweede foto laat een soortgelijk bolletje zien, deze heeft allemaal zandkorrels aan zijn haartjes geplakt, voedsel? Vermomming?
Vrijdag snel weer kijken hoe het zich heeft ontwikkeld.
Enne, suggesties zijn van harte welkom!:biggrin:

Bijlagen

• bolletje 2 005.jpg
    bolletje 2 005.jpg
    49,3 KB · Weergaven: 20
  • bolletje close-ups 001.jpg
    bolletje close-ups 001.jpg
    68,5 KB · Weergaven: 17

Week 12 van de opstart: Groen nieuws in drievoud.
"Krijg nou wat" dacht ik, toen ik vandaag Max weer in de ogen keek.
Mijn poliepen, ik begrijp inmiddels dat het spijkerpoliepen zijn hebben een groen hart gekregen! Kijkend door mijn macrolens zie ik vanuit het hart groene banen naar de periferie lopen. Zo bruin als in bericht #110 vond ik ze diep in mijn hart niet zo mooi, ik verkoos het transparante wit. But this is different cake!:p
"Krijg nou wat", dacht ik, verder speurend.
Minder goed groen nieuws-Huilen: Valonia! Brrrrr.
Daar had ik eigenlijk niet meer op gerekend. Dacht dat ik met het wegnemen van de valoniasteen dit glanzende bolletje een genadeslag had toegebracht.
Niets blijkt minder waar. Ga me morgen bezinnen op een plan van aanval.horsie
Toch is het al met al een mooie dag, vandaag langs MWS gereden, iets onwaarschijns groens meegenomen.
Je moet er haast een zonnebril voor opzetten:cool:.
Morgen meer!

Bijlagen

• week12 buttons krijgen kleur kl007.jpg
    week12 buttons krijgen kleur kl007.jpg
    58,9 KB · Weergaven: 16
  • valonia kl 012.jpg
    valonia kl 012.jpg
    131,9 KB · Weergaven: 21

Change of scenery.
Wat en stress, wat een stress, wat een stress heb ik doorgemaakt.:eek:
Ik moet het even kwijt.:biggrin:
Maar, the crimescene heb ik inmiddels netjes opgeruimd, en uiteindelijk ben ik tevreden over het resultaat. Ik hoop dat de koralen er ook zo over denken.
Hoe is dit allemaal gekomen?weet-het-niet
Gisteren naar MWS geweest, al waar ik iets héél moois heb laten staan, maar ook 3 prachtige dieren heb meegenomen.
Het begon allemaal met de spons, een prachtig blauwe spons.
Love at first sight zal ik maar zeggen. i love
Maar ja, zoals mij wel vaker overkomt, het oog is groter dan de maag.
Zo ook bleken de reeds in Max gecreëerde grotten te klein om deze aanwinst een plek in ‘weinig tot geen licht’ te geven. rofl
Inmiddels had de hele familie ‘de blauwe’ in hun hart gesloten, het zou onbestaanbaar zijn als ik niet een duister plekje zou maken voor deze spons. Ik zelf ook wel andere motieven, het briarium bleek gretig zijn kippenpootjes uit te strekken naar meer, maar zou met de huidige standplaats niet snel de achterwand bereiken. Dat is iets wat ik graag wil, die algen die daar nou groeien verdienen bepaald niet de schoonheidsprijs. Het lijkt me zo prachtig, een wuivend groene achterwand van briarium. Verder vond ik dat de stenen veel te veel naar de vooruit kwamen, dat kwam te massaal over. Wil ook graag een hagelwit strandje waar de toekomstige doopvondjes lekker mogen zonnen.
Oh, ja, ook dat bolletje valonia nog. Grrr.
Tot in detail bedacht en opgeschreven hoe ik het ging aanpakken:o, de stenen en koralen genummerd en opgeschreven wie in welke volgorde verplaatst moest worden om schade aan de koralen en Max te voorkomen.
Dan had ik in ieder geval een uitgeschreven plan voor als ik in paniek zou raken. Op zich ging het allemaal wel goed, toch het gevoel een race tegen de klok te lopen. Hurrie up, hurrie up.dogdogdog
Bovendien zakken hele constructies onverwacht in, viel de micromussa op zijn kop in een spelonk en meer van dat soort geintjes.
Toen ik de laatste hand aan mijn compositie legde, was ik dan ook zeer opgelucht.:p
Het is zowaar wat geworden.
De stenen liggen nu zo dat als je een denkbeeldige lijn van de linker voorpunt naar de rechter achterpunt van Max trekt, ze als het ware in die achterste driehoek liggen. De voorste driehoek wordt dan mijn strandje.
Ik heb een mooi grot voor de spons gemaakt, hij heeft een dak boven zijn hoofd en ontvangt alleen indirect licht.
Het briarium ligt diep beledigd, met de poliepen nuffig in ‘de geplukte kip stand’ wat in de achterlinie, maar, de achterwand is binnen bereik. Dat gaat ie later wel leuk vinden, dat de achterwand van hem is.
Mijn overige twee aanwinsten, het onwaarschijnlijk groene hamerkoraal, en het poëtische foxkoraal vormen nu een compositie. Die compositie begint nu vorm te krijgen, het begin van de koralentuin is gemaakt.:cool:
Oh ja Helene, ik heb braaf handschoentjes gedragen.
Nog een plaatje van het hamerkoraal. De foto is niet helemaal scherp, het gaat op de kleur, de foto is gemaakt bij daglicht. De laatste foto is: the bad guy; Mistah V.

Bijlagen

• week12 valonia aanrecht 007.jpg
    week12 valonia aanrecht 007.jpg
    26,3 KB · Weergaven: 16
  • hamerkoraal kl 004.jpg
    hamerkoraal kl 004.jpg
    47,9 KB · Weergaven: 12

Ja maar dat is mooi geworden zeg :goed:, ziet er keurig uit Annetje.

En, en dit verwacht je waarschijnlijk niet van mij ;) ik heb nu eens een vraag aan jou: moet deze blauwe spons in het donker gehouden worden? Weet jij meer over deze spons te vertellen? Vast wel, want jij pluis altijd alles na en laat je altijd goed voorlichten :)...

Het is overigens een geweldig mooi groot stuk wat je hebt gekocht.

Ik heb drie ieniemienie stukjes van deze spons in de ocean eleven liggen en ik weet er eigenlijk niks van hoe en waar het geplaatst zou moeten worden, dus misschien heb ik het wel hartstikke fout geplaatst en dat zou zonde zijn (het ligt hier dus gewoon in een flinke bundel licht :o).

Ja Marjan, als ik niet uitkijk wordt het nog eens watrofl.
Het begint er al een beetje op te lijken. Eerlijk gezegd ben ik best wel een beetje trots.-juichen
Voor wat die spons betreft; Tom Verhoeven van MWS schrijft voor mij altijd een briefje met wat ik gekocht heb en waar het moet staan. Zo ook deze Halicona sp oftewel blauwe spons. Mevrouw verlangt weinig tot geen licht. Vandaar ook die verbouwing. Achteraf gezien ben ik er wel blij mee, ik geloof dat ik nu een beter rif dan voorheen heb.
Ter afsluiting nog even de waterwaarden van gisteren:
T: 25.3
PO4: <0.03
NO3: 5
Mg: 1380
Ca: 400
Vandaag een waterwissel gedaan met een emmer Oosterschelde water (=5%), dat doe ik eens per twee weken.
Verder de KH verhoogd richting de 10 en de Ca richting 425.
Vanavond gaat het licht met 15 minuten uitgebreid worden, naar 4 uur en 3 kwartier.

Blauw bloed
Een Koninklijke schoonheid vond ik haar, kon d’r niet laten staan, deze prachtige spons. Een diep lavendel blauw, een soort verzameling buizen omgeven door sponsachtig materiaal. Hoe kan het ook anders.;)
Een spons mag nooit boven water worden gehouden, dan vullen haar kamertjes zich met lucht en dan sterft ze af.:eek:
Ze is dan ook met water en al de bak ingegaan, alwaar ik een plekje met weinig tot geen licht voor haar creëerde. Een grotbewoner dus, deze blauwe prinses.
Ze voedt zich doordat ze letterlijk water door de vele kleine gaatjes naar binnen zuigt. Daar ontdoet ze het zilte vocht van alles wat voor haar eetbaar is, het restant spoelt ze door de grotere openingen naar buiten. Ik heb gezien dat ze deze grotere uitgangen tijdelijk kan afsluiten en gelukkig ook weer opent. Aan zo een statische spons is nog heel wat te ontdekken. Nou maar hopen dat ze haar prachtige kleur behoudt.:rolleyes:

Bijlagen

• week 12 spons kl  004.jpg
    week 12 spons kl 004.jpg
    105,8 KB · Weergaven: 50
  • week12 spons detail kl 017.jpg
    week12 spons detail kl 017.jpg
    84,5 KB · Weergaven: 17

Poëzie
Het Jasmijnkoraal (Nemezophyllia turbida, fox coral) bezit een subtiele schoonheid, zo subtiel dat het nauwelijks opvalt. Zo stond zij al enige tijd in de winkel maar werd telkens over het hoofd gezien. Ze deed me ergens denken aan pioenrozen, maar Jasmijn komt ook in de buurt. Ze komt uit Australië, dit steenkoraal. Wat opvalt is dat ze geen tentakels bezit, daardoor is ze ook uitermate goedig en vredelievend naar buren. Het aardige hierbij is dat ze totaal ongevoelig is voor agressieve buurkoralen.
De foto’s laten haar zien toen ik haar zondag verliet, ze staat nog niet helemaal open. Als ze morgen nog zo blijkt te staan zoek ik een plekje met wat meer stroming voor haar.

Bijlagen

• jasmijnkoraal kl 1 017.jpg
    jasmijnkoraal kl 1 017.jpg
    109,5 KB · Weergaven: 16
  • jasmijnkoraal kl2 021.jpg
    jasmijnkoraal kl2 021.jpg
    58,8 KB · Weergaven: 13

So far so good!:p
En voor je het weet ben je al weer in de dertiende week van de opstart.
Telkens weer spannend als ik op vrijdag binnenstap, maar ik had me geen zorgen hoeven maken zo blijkt.:) De blauwe spons is nog lekker blauw, en geen zielig wit skelet. Sterker nog, er is kennelijk bij het plaatsen van de spons een stukje afgestoten, dat ligt nu lager tussen wat stenen en ziet er fris uit. Nu heb ik een minisponsje. :rolleyes:
Verder zie ik heel veel klein leven, een klein tweekleppig schelpje , kleine onderwater beestjes, van alles en nog wat kriebelt rond.:o
Waterwaarden:
T: 25.6
PO4: <0.03
NO3: 2.5-5
Mg: 1270
Ca: 400
Je merkt dat de koralen (en coralinae algen) calcium en magnesium gebruiken, dat vul ik nu wekelijks aan. De bak is kraakhelder, heeft nauwelijks grone alg. Hieronder een plaatje van de plek waar ik de meeste algen (foto 1) kan vinden:biggrin:, het tweede plaatje is van de steen helemaal bovenaan in de bak (foto 2), die dus het meest licht ontvangt, 5 uur per dag inmiddels. Op de achterwand en op de uitstromers (foto 3) ontstaan kleine kolonies coralinae algen!

Bijlagen

• week 13 alg veel 027.jpg
    week 13 alg veel 027.jpg
    72,6 KB · Weergaven: 17
  • week 13 steen bovenaan kl  018.jpg
    week 13 steen bovenaan kl 018.jpg
    139,7 KB · Weergaven: 13
  • week 13 coralinae kl 016.jpg
    week 13 coralinae kl 016.jpg
    70 KB · Weergaven: 17
Back
Bovenaan