Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

Stefan

Je zou een derde test moeten doen om dan te kijken welke 2 het dichtste bij elkaar liggen. Geeft iedere Salifert test hetzelfde resultaat overigens? Anders ozu het dat speciefieke setje kunnen zijn wellicht.

Groeten, Marcel

Ben je zeker dat je bij JBL 5ml water genomen hebt en 5 druppels reagens 1.Kleine maatlepelkant gebruikt?

Bij de nieuwe salifert Ca test ,2ml gebruiken

Mijn aangemaakt water met reef chrystals op zout 1024 bevat volgens JBL 480 ca. Dit lijkt me logisch

van Yvan:
De laatste verversing heb ik met Tropic Marin Pro gedaan . zout 1024 temp 25 , Ca=500
Dus zou wel kunnen dat die waarde juist ligt.
Wel opletten met de nieuwe testsetjes van salifert ,nu moet je 2ml water nemen.
Ik weet wel dat er verschillende soorten testen voor Ca zijn van JBL.Dus goed opletten ,de nieuwe JBL setjes bevatten Kaliloog<20%.Kijk eens op handleiding welke je hebt en zeker geen oude met nieuwe mengen , ik smijt de oude weg vanaf er een produkt leeg is,dus niet verder de poeder gebruiken als de druppels al opzijn bv.

Het zijn dezelfde testjes met <20% Kaliloog
Dank u Yvan;)

Stephan Reyntjens zei:
Oh, ja, Yvan:

Ben vandaag naar die grote winkel geweest, maar rowalith F hadden ze niet meer.
Ik ga toch eens proberen mijn kalkreaktor (1000AM) om te bouwen naar wervelbed met Rowalith C.
Yvan, wat is eigenlijk de functie van die witte korrels? (Rowalith F)
Ik denk dat je hier Rowalith W bedoeld.
Functie ervan weet ik niet juist. (natuurlijk Ca afgeven),maar denk dat die er ingedaan worden omdat met de rowalith C alleen je de reaktor niet zo veel kan bijvullen omdat dit te licht weegt ,waardoor de vulling dan te hoog vliegt.Met die combinatie zit je goed de Rowalith C+ ,want je hebt meer vulling dan en zwaarder waardoor er een mooie gelijke werveling ontstaat.
Bij de oude Deltec reaktors spreekt met alleen van de Rowalith C in de handleiding ,bij nieuwe handleiding is dit nu Rowalith C+ . Ik denk dat de mensen van Deltec dit ingezien hebben dat je een betere werking hebt nu met de + .

Vandaag is eindelijk mijn mg-chloride en mg-sulfaat per post aangekomen,
ik dau aan het meten om de toevoegingen te berekenen.
En wat blijkt nu, alles is in orde! Des te beter hoor.

Zout 1023.5 (AM, dobbers)
ph +/- 8.05 à 8.35 (AM, ph-controller)
kh 9 (flink gezakt, kom van 12, 3 dagen geleden) (JBL)
mg 1290 (nooit zo hoog geweest) (Salifert)
ca 500 à 510 (wat veel maar niet slecht!) (JBL)

Ik heb 48h geleden 150l (=25%) ververst met Reef Chrystals,
en ik heb mijn kalkreaktor eruit gehaald!
Vooral die plotse daling kh ben ik blij mee, heeft veel te maken met de waterwissel, maar ook de kalkreaktor baarde mij wat zorgen.
Ik ga volgende week de vulling veranderen, want hier klopte iets niet

Vandaag opnieuw gemeten.
Let op, ik draai reeds een week zonder kalkreaktor, noch andere mg of ca toevoegingen.

Mg 1200
ca 480
kh 6.5

Eindelijk die kh naar normale waarden gekregen.
Ook de ca zakt niet spektakulair, ik wil hieruit afleiden dat de reaktor niet veel calciumcarbonaat, maar andere carbonaten oploste.

Ik wil de inhoud (AM1000) veranderen. Wie kan mij een goede inhoud/merk/korrelgrootte aanbevelen?

eerlijk gezegd ik vind jou kh te laag een kh tussen de 8 en 10 zijn goed;)
Stephan Reyntjens zei:
Vandaag opnieuw gemeten.
Let op, ik draai reeds een week zonder kalkreaktor, noch andere mg of ca toevoegingen.

Mg 1200
ca 480
kh 6.5

Eindelijk die kh naar normale waarden gekregen.
Ook de ca zakt niet spektakulair, ik wil hieruit afleiden dat de reaktor niet veel calciumcarbonaat, maar andere carbonaten oploste.

Ik wil de inhoud (AM1000) veranderen. Wie kan mij een goede inhoud/merk/korrelgrootte aanbevelen?

Het lukt mij maar niet om een goede overzichtsfoto te maken.
De kamer is donker, maar zelfs op manueel krijg ik hem niet scherp.
Ik werk met een Finepix S602Zoom.
Geen flauw idee wat hier het probleem is. Het is mij nog nooit gelukt, maar detailfoto's des te beter.

Bijlagen

• overzicht 26-12-04.jpg
    overzicht 26-12-04.jpg
    119,2 KB · Weergaven: 47
Ik gebruik dezelfde camera staphan ,overzichtsfoto's zeker niet op macro zetten.

Vanaf 80cm afstand moet je hem gewoon zetten.Meestal is de instelling bij mij S .

Vandaag mijn kalkreaktor teruggeplaatst.
Als reaktorvulling heb ik van mijn winkelier "Aragonite reaktor medium van Carib Sea" meegekregen. (Op mijn vraag welke vulling te gebruiken kreeg ik hier geen reaktie, vandaar...) Het lijkt mij fijn gebroken koraal.
Ik heb in mijn AM 1000 (die ik toch maar ga houden en geen Deltec) een volle pot ARM van 3.65kg gedaan en aangevuld met 1/3 Coralith C. Eerst nog een dun laagje van de originele vulling.
Mijn uitstroomwater (nu 2l/h) stroomt nog eens door een reaktortje met 2l coralith C.
Mijn waarden vandaag waren ca480, zout 1024, kh 6, no3 0à1.
Het was omwille van de snel dalende kh dat de reaktor nu weer werkt.

Ook heb ik gepoogd wat aan mijn eiwitafschuimer te sleutelen. (AM turboflotor 1000 multi)
Het grijze vernauwingkje aan de aanzuigmond heb ik verwijderd. (zie foto, nog erop)
Dit resulteert in een enorme schuimproduktie en krachtiger pompen.
Ik heb de uitstroomkranen verwijderd en nu nog loopt er wat nat schuim over in de beker. Zou dit verminderen na enkele potten nat schuim (thee-kleurig water) verwijderd te hebben?

Bijlagen

• pomp eiwitafschuimer1bis.JPG
    pomp eiwitafschuimer1bis.JPG
    89,9 KB · Weergaven: 12
ik denk niet dat dit veranderd, dat ringetje wat je heb verwijderd was net genoeg om de druk te verminderen en het schuim op de juiste hooge te krijgen en dat je mooie zwarte koffie in je beker krijg.

je kan wel spelen met de water hoogte in je sump, mischien dat het help ik zou het dan iets verhogen dat de pomp dus meer moeite moet doen.
mar dan kom je weer op het resultaat uit van met het ringetje :D
maar speel er eens mee wie weet .

JP zei:
Stef,

waarom heb je de uitstroomdoppen verwijderd?
anders stroomt zijn beker helemaal over:D

Back
Bovenaan