Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

JP zei:
De pomp hoger in het water hangen helpt ook niet? Ik heb dezelfde afschuimer en bij mij hangen de resultaten af van die hoogte.
Ze hangt net volledig ondergedompeld, zoals voorgeschreven.
Maar zoals ik zei, het is maar een experimentje, dat plastiekje zit er niet voor niks in waarschijnlijk.
Wat staat er trouwens in de handleiding over dat ringetje?

Stef,

volgens de handleiding is dit een onderdeel van de luchtinjectie; dus best laten zitten zou ik denken.

Over te droge schuim zegt de handleiding dat dit veroorzaakt wordt door een vuile naaldrotor. Een andere oplossing is de hoogte van de waterkolom in je afschuimer te verhogen door gebruik te maken van de afvoerdoppen.

Mijn kalkreaktor werkt nu 1 dag. (AM1000)

Staat afgesteld op ph 6.25, uitstroom 2l/h
ca 780, kh 50
Dit lijkt me een opgelost probleem, heel goed.
De vulling is dus 2/3 ARM (Aragonit) en 1/3 coralithC (eigenlijk voor de wervelbedreaktor)
Ik denk zelfs de ph iets te verhogen.

Of moet ik met deze vulling problemen verwachten?
Te hoge Strontium?, fosfaar?, verstopping?

Ik denk dat de pH met 0,10 misschien kan verhoogd worden; ofwel de doorstroom snelheid iets verhogen... Maar geef de reaktor wat kans om "in te lopen": anders blijf je maar bijregelen, zonder te weten welk effect dat nu juist heeft. En telkens maar 1 parameter veranderen, om dezelfde reden.
Persoonlijk verwacht ik geen specifieke problemen met deze vulling.
Ik denk dat je nu wel vertrokken bent wat de calcium huishouding betreft... (en anders ook wel: ge ziet de vorderingen goed; mooi dagboek !).
Succes!
Jens.

Dennis zei:
Citaat:
Orgineel gepost door Stephan Reyntjens
Mooi initiatief.

Alleen wat jammer dat de Belgen hier kosten voor een internationale overschrijving betalen.
Waarom werken jullie niet rechtstreeks met de 555?
Hier in België werken de 5 grote hulpverleningsorganisaties samen met slechts één rekeningnummer: 000-0000012-12.
Is veel overzichtelijker om na te gaan wat er binnen komt aan giften.
Bovendien zijn giften vanaf 30€ fiscaal aftrekbaar in België.
Verwacht dus niet te veel van Belgische kant uit.

Uiteraard zijn alle giften meer dan welkom.

Citaat:
Verwacht dus niet te veel van Belgische kant uit.

Ik snap dit soort reacties niet hoor, zeg dan gewoon niets. Met een dergelijke reactie plaats je weer alle Belgen in een apart vakje. Gelukkig weet ik dat er ook nog een ander soort Belgen bestaat die niet gelijk denken aan de extra paar euro, maar denken aan het leed. Wie heeft het verdorie nu over belastingaftrek of overschrijvingskosten... Als je dat zo hoog zit trek je dat toch in gedachte al af van een bedrag dat je als gift al in gedachten had?

Aktie voor 555 loopt al, wat wij doen is een EXTRA aktie om te laten zien dat "aquariumhoudend Nederland (& misschien toch ook Belgie) het ook aan het hart gaat wat daar gebeurd is. Het is een signaal... Bovendien is het overschrijven naar een dergelijke landelijke rekening als 555 wat ons betreft veel te vrijblijvend!

Wij hebben hier (net als op de andere deelnemnde forums) een gemeenschap. Een deel van die gemeenschappen geven er oprecht om wat er daar gebeurd is en dat willen we d.m.v. deze aktie kenbaar maken.

Een ander deel van deze gemeenschappen ziet er het nut niet van in, is minder betrokken of heeft er gewoon niets mee... Allemaal prima, helemaal niet erg, niemand is iets verplicht, maar houd dit soort gedachten of reacties dan ook lekker voor jezelf!
Bon,
Al heel de avond lig ik te piekeren over deze reaktie.
Ik heb ze even naar mijn eigen dagboek verplaatst om de sfeer in desbetreffende onderwerp niet verder te verpesten.
Allereerst, als ik mensen gekwetst heb, dit was absoluut niet mijn bedoeling. Ook wat betreft de kosten voor internationale overschrijvingen had ik het fout. Die zijn dus wel degelijk gratis geworden.
Hiervoor mijn oprechte excuses.

Toch wil ik wel even reageren, want de reaktie van Dennis was mij wat te heftig. Hier wordt gesugereerd dat ik me niet betrokken zou voelen, en dat is absolut niet het geval!
Ik heb me inderdaad wat verkeerd of te bondig uitgedrukt, en misschien had ik beter gezwegen want het gaat hier over een persoonlijke mening van mij.
Dus even mijn stanpunten verduidelijken:

Wat betreft die belastingsaftrek, dit is inderdaad van absolut ondergeschikt belang, voor partikulieren! Voor zelfstandigen en bedrijven, want naar hen toe herhaal je zelfs je oproep nogmaals, ligt dit heel anders. Zeker nu we de laatste dagen van een boekjaar ingaan! En het is toch van deze kant dat je de grotere giften verwacht! Ook ik ben aannemer ter verduidelijking.

Mijn uitdrukking: "Verwacht dus niet te veel van Belgische kant uit" is inderdaad totaal verkeerd gekozen. Nogmaals mijn excuses hiervoor.
Maar wat ik wel durf te stellen is dat er hier wel een wezenlijk verschil is tussen Nederlanders en Belgen. Nederlanders hebben een veel groter groepsgevoel dan ons. Belgen zijn veel individualistischer ingesteld. Ik verwacht dan ook dat de totale opbrengst voor dit doel per Nederlander veel hoger zal liggen dan bij ons. En voor zulke zaken verkiezen wij toch wel een beetje de anonimiteit.
En wees nou eens eerlijk, denken de Nederlanders onder jullie niet vaak:"het is toch altijd iets met die Belgen, altijd moet er wel ééntje dwars doen?" Guppy zet eerst de boel op stelten, Yvan maakt zich kwaad om de t5, Franky z'n dagboek lijkt uit de hand te lopen en moet tijdelijk gesloten worden, ik loop hier blijkbaar ook niet altijd in de rij...
Maar nogmaals, dit is een persoonlijke mening en ik hoop dat ik ongelijk zal hebben.

Waar ik me wel een beetje aan stoor, is de opzet om de tv te halen. Als voor mij de overschrijvingskosten belangrijk zouden zijn, geldt voor jullie ook dat je de tv wilt halen. Dat noem ik pas leedvermaak en totaal ongepaste ijdelheid.
Moet dit nu echt, met al die show en cinema? Ik zou veel liever gezien hebben, dezelfde oproep, maar dan rechtstreeks over te maken op 555 in alle anonimiteit. En nog liever zou ik het rechtstreeks aan de betrokkenen geven, zonder al die nutteloze tussenstappen.
Al moet ik nu wel toegeven dat jullie opzet veel meer zal opbrengen dan mijn gedachte.

Allé, ik wou toch ook even m'n hartje luchten.
Ik heb geen wrokgevoelens jegens niemand, en hoop hetzelfde in omgekeerde richting want ik voel me wat aangevallen.
Dit forum ligt me daarvoor te nauw aan het hart. Het was dan ook hard te moeten horen dat er harteloze mensen in deze gemeenschap zouden zitten.

Prettige feesten aan iedereen,

Stephan,

Bedankt voor je uitleg, tevens bedankt voor je financieele bijdrage!!!
Ik denk dat je het keurig verwoord hebt, klasse!!

Wat betreft de televisie halen.....we willen alleen maar laten zien dat aquarianen ook mensen zijn. Dit ondanks de steeds weer terugkerende berichten dat wij de hele natuur leeg roven.......ja, zo gaat dat in dit koude kikkerlandje.
Ik heb zelfs eventjes overwogen om het geld zelf daar te besteden, maar dit zou oncontroleerbaar worden.
Wees ervan overtuigd dat wij beslist niet willen scoren over de rug van de slachtoffers heen, in tegendeel zelfs!!!
Wel zou ik het leuk vinden dat we duidelijk laten zien dat onze grote groep liefhebbers solidair is met de slachtoffers.

Dank u Jan,
Het doet me nu wel goed me begrepen te voelen.
Ik kan nu met een gerust hart gaan slapen.

oh, ja...
Jan Harbers zei:
Dit ondanks de steeds weer terugkerende berichten dat wij de hele natuur leeg roven.......
Dit is ook zoiets wat me lang doen twijfelen heeft om met deze hobby te starten. Is eigenlijk ook wel eens een grondige discussie waard.
Wij hebben er geen idee van hoeveel er gevangen wordt voor onze doeleinden, en wat de gevolgen daardoor eventueel zijn.
Zal voor volgend jaar zijn...

Stephan,

Ik was inderdaad wat "pissig". Je hebt het prima uitgelegd, ik sluit mij verder volledig aan bij Jan.

Stephan Reyntjens zei:
Dank u Jan,
Het doet me nu wel goed me begrepen te voelen.
Ik kan nu met een gerust hart gaan slapen.

oh, ja...
Dit is ook zoiets wat me lang doen twijfelen heeft om met deze hobby te starten. Is eigenlijk ook wel eens een grondige discussie waard.
Wij hebben er geen idee van hoeveel er gevangen wordt voor onze doeleinden, en wat de gevolgen daardoor eventueel zijn.
Zal voor volgend jaar zijn...
Stephan,

nogmaals een prettige jaarwisseling gewenst!!

Stephan Reyntjens zei:
Ook heb ik gepoogd wat aan mijn eiwitafschuimer te sleutelen. (AM turboflotor 1000 multi)
Het grijze vernauwingkje aan de aanzuigmond heb ik verwijderd. (zie foto, nog erop)
Dit resulteert in een enorme schuimproduktie en krachtiger pompen.
Ik heb de uitstroomkranen verwijderd en nu nog loopt er wat nat schuim over in de beker. Zou dit verminderen na enkele potten nat schuim (thee-kleurig water) verwijderd te hebben?
We zijn nu ongeveer een week verder, en de resultaten vind ik veelbelovend.
Het ringetje is nog steeds weg, de regelkranen zijn nu teruggeplaatst (open stand) en de verhoogde tussenring voor de schuimbeker is ook geplaatst.

Nu gaat bijna alle water van dit kompartiment door de afschuimer, vroeger niet. De waterstand in de schuimbeker is wel aan de hoge kant, maar de schuimbeker is ook goed vol. Het is wel nog iets te nat, misschien betert dit nog wel. De foto is van 20h afschuimen, en bijna vol.

Bijlagen

• eiwitafschuimer1.jpg
    eiwitafschuimer1.jpg
    127 KB · Weergaven: 2
Wie weet wat voor een wier/alg dit is. Ik vind het wel mooi, maar het overgroeide mijn koralen. Ik heb het maar bij mijn jongbroed voorlopig geplaatst.

Is dit schadelijk, of een slecht/goed voorteken. Het is vrij stevig, en ik heb ook nog dergelijke wieren in bruin en roze.

Bijlagen

• wier.jpg
    wier.jpg
    184,1 KB · Weergaven: 9
Ik begin ook last te krijgen van rode flap, vooral vooraan op het bodemgrind. Maar ik weet echt niet wat de oorzaak kan zijn. Ook algen geraak ik niet echt vanaf. (zie foto)

Ik gebruik een silikaatfilter voor m'n osmosetoestel, en filter ook konstant over rawafos. co² misschien, of de nieuwe vulling van de kalkreaktor?
Reaktor staat nu ph 6.45, uitstroom ca 700.

M'n water heeft nu ca 500, kh 9, dat komt dus de goede kant uit. Straks weer 100l verversen met reef chrystal.

Bijlagen

• rode flap.jpg
    rode flap.jpg
    152,9 KB · Weergaven: 4
Stephan,
Ik heb dezelfde ervaring voor wat betreft de algen, ik geraak er ook niet echt vanaf. Ook ik filter continue over RowaPhos.
Ik denk/hoop echter de oorzaak te hebben gevonden in de kwaliteit van mijn osmosewater. Dit had ik tot hiertoe eigenlijk niet gecheckt op nitraat, ik weet het, dit is dom van mij. Nitraat in mijn osmosewater staat namelijk op 20. De oorzaak ligt in het membraan van het osmose apparaat wat aan vervanging toe is.

Ik had ook de indruk dat de algen na een waterverversing sneller aangroeienden, maar dacht dat altijd dit maar inbeelding was. Nu ben ik hiervan vrijwel zeker.

Misschien is dit bij jou ook het geval?

Groetjes,
William

William,

Dank alvast voor de reaktie, ik ben onmiddellijk mijn osmosewater gaan testen, mar hier lijkt alles ok.
NO³ 0à1 of zelfs geheel nul.
Vorige maand was de geleidbaarheid van mijn osmosewater 32, dus het membraan gaat nog wel wat mee.
Wat ik wel in mijn osmosewater had, was meer dan 1mg/l kiezelzuur. Hiervoor heb ik (per post) een filter gekocht bij Seven Seas. Deze werkt perfekt, niet meer meetbaar nu.

3 mogelijke oorzaken voor mij zijn (algen):
voeding, hier wordt vrij rijkelijk gevoederd, maar ik meet geen nitraat.
Vulling kalkreaktor die "iets" afgeeft.
co² van de kalkreaktor.

Als er nog vermoedens zijn, laat maar komen.

nachtopnames

Ik kan het niet laten om toch weer enkele foto's te nemen.
Verdorie het licht is al lang uit, dan maar met flash.

Toch wel verwonderlijk hoe sommige dieren 's nachts er heel anders bijstaan.

Ik wist niet eens dat een Caulostrea vangarmen had, (of vechttentakels) en nog behoorlijke ook!
De Euphylia staat wel toe, maar ik wist niet dat er al zoveel nieuwe kleine knopjes opstonden. De hoofdknoppen zijn alle 5 gespiltst al, maar al die kleintjes zijn nieuw voor mij

Bijlagen

• nacht-caulostrea.jpg
    nacht-caulostrea.jpg
    110,5 KB · Weergaven: 5
  • nacht-euphilya.jpg
    nacht-euphilya.jpg
    178,4 KB · Weergaven: 7
nachtopnames

En ik heb er nog:

twee van mijn nieuwere dieen (die nog niet in mijn dagboek staan)

Deze Montipora slaat heel goed aan, maar is 's nachts toch wel beduidend mooier. Komt van bij Franky, en nu staat hij zoals ik hem herken van in Franky's bak, met zoveel paarse bloemetjes.
Overdag staan hier ook wel paarse bloemetjes op, maar veel minder!

Tweede fotootje is een Fungia, gekocht bij Zanclus. (3weken)
Ik heb hem overdag nog nooit zien openstaan, en ik vreesde wat voor het dier omdat het wat transportschade had.
Maar nu ik dit 'snachts zie, ben ik gerustgesteld.

Bijlagen

• nacht-montipora.jpg
    nacht-montipora.jpg
    106,3 KB · Weergaven: 4
  • nacht-fungia.jpg
    nacht-fungia.jpg
    124,6 KB · Weergaven: 4
Hallo Stephan,

Je geeft al aan dat je rijkelijk voedert, maar geen nitraat meet. Dat hoeft ook niet (ik dacht vroeger hetzelfde als jij). Hier op het forum heb ik geleerd dat het best mogelijk is dat alle nitraat eigenlijk onmiddellijk wordt opgenomen door de algen... Dus ook met nitraatwaarden nul is het best mogelijk dat algen welig tieren, zeker in combinatie met co2.
Wat bv. de montipora betreft, kan het best zijn dat de dieren overdag wat geïrriteerd worden. In mijn vroegere aquarium had ik hetzelfde fenomeen en ik meen dat de dwergkeizers hiervoor verantwoordelijk waren, ook al "nipten" ze slechts voorzichtig rond en in de koralen. Ook licht en stroming kunnen misschien verklaren waarom ze overdag niet in volle glorie openstaan. Eén ding is duidelijk: het wil niet zeggen dat de dieren ziek zijn of zo; sommigen menen dat openstaande koralen overdag zefls onnatuurlijk zijn. Persoonlijk vind ik het mooier dat de steenkoralen hun poliepen mooi tonen: geeft toch mooie beweging in de stroming. Maar dat is dus persoonlijk en grotendeels esthetisch...
Groeten, Jens.

Dank aan Jens;) ,

Montipora staat wel open overdag, maar niet zo uitgesproken. Ik maak me absoluut geen zorgen hoor.

Hier zie je m'n Tubinaria 'snachts, nog zo'n vechttentakels
http://www.zeewaterforum.org/forums/showpost.php?p=67672&postcount=161

De algen, dat is een ander verhaal, maar waarschijnlijk panikeer ik iets te snel. Ik heb algen, maar eigenlijk zijn ze wel onder controle.
Rode flap, dat is de nieuwe uitdaging nu.

Een ander verhaal nu: de kalkreaktor.
Die blijkt nu wel heel naarstig te werken.
Ondanks 20% waterverversen eergisteren, vandaag gemeten:
zout 1024
kh 9.5
ca 550 !
mg 1320 (maar ik heb een klein beetje mg-zout toegevoegd)
Dat is toch flink veel ca aan het worden.

Vandaag een akelige ontdekking gedaan.

Eén van m'n twee nieuwe egeltjes is dood en wordt door z'n soortgenoot opgepuizeld. Maar het skelet ontbreekt wel een groot stuk.
Eergisteren zag ik wel dat er een kaal plekje op het dier ontstond.
Door de waterwissel was hij half boven water komen te staan, en het is een heel langzame soort in vergelijking met een Diadema.
Ik vermoed dat dit de oorzaak is.
Ik had ze reeds lang besteld, er is blijkbaar moeilijk aan te geraken.

Bijlagen

• egel dood.jpg
    egel dood.jpg
    154,5 KB · Weergaven: 7
Back
Bovenaan