Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

Is het niet zo dat deze slakken , wanneer ze sterven, heel giftig kunnen zijn?

En ik denk ook dat die plekken op hun geweten staan.
Hoe verwijder ik ze best, (Hoe krijg ik ze los zonder beschadiging?)

Het zijn wel grote heel mooie dieren,
als iemand ze wil zijn ze gratis af te halen.

Erg diervriendelijk van je :D

Als de naaktslak weer op het koraal zit kan je het complete koraal in een apart bakje doen... als de slak eraf kruipt het koraal weer terug, heb je de slak in het bakje. Als dit niet mogelijk is een potje over hem heen zodat als hij wilt bewegen in het potje moet kruipen. Anders zou ik het ook niet weten...

Ik heb er zelf geen ruimte voor en zou ook niet weten hoe ik aan zn voedingsbehoefte moet voorzien ;) Maar succes ermee.

Neen, ik heb al 3 dagen niet gevoederd, en al 2 dagen niets toegevoegd behalve wat mg van Seachem.

Ook ontbreek ik geen grote vissen.

De oorzaak moet eerder in de bak zelf te vinden zijn.
Ik heb wel een sarcophyton die een stukje (2cm²) verbrand is en wat aan het bekomen is op de bodem.

Andere ideeen?

(correctie, ik heb de ph wat laten zakken naar 7.95 om mijn kallkreaktor wat zuurder te krijgen. Die stond zopas op 6.28)

Laatst bewerkt:
Een van je doopvonten wat sperma losgelaten?? Schuimt hij nu gewoon water af of wat gebeurt er precies. Misschien heb je wat vet aan je armen gehad, reageerd de afschuimer ook sterk op. Of zit een uitlaat van de afschuimer verstopt??

Hij schuimt licht gekleurd water af, de beker is vol op 5 min.
Ik heb reeds enkele bekers geloosd, nu kan ik ong 2h rusten (ik ga slapen hoor!)

Die doopvont (heb er maar één) zit misschien iets in. Kijk ook eens een paar foto's geleden met dat haar? maar niemand heeft gereageerd.
Naast de doopvont staat een Euphylia, en die stond deze morgen volledig toe (anders doet ie dat niet, en ook na deze morgen niet meer)

Ook wat vet aan de armen is mogelijk. Heb ze gewassen met zeep, maar zijn toch nog wat zwart.

Dank aan Arjen ook

Problemen met kalkreaktor nog maar deels opgelost.

Ik heb de luchtaanzuig eventjes een halve liter kokend water laten opzuigen,
Na nog 1 pot water weggegoten te hebben lijkt het probleem bijna opgelost.

Ik heb eventjes de waterwaarden gecontroleerd:
temp.: 24.8 à 26.3°C
NO2: 0 mg/l
NO3: 1 mg/l
PO4: 0.03 of 1 of meer mg/l. Dit is heel moeilijk af te lezen (Salifert).
in ieder geval zit er nog steeds fosfaat in ondanks ik over fosfaatkiller filter (AM)
hier moet toch iets aan gebeuren?
CA: 450 mg/l
Mg: 1170 mg/l (Dit ben ik sinds gisteren beginnen opvoeren met
poeder seachem. Mag ik dit poeder niet rechtstreeks in het eerste
kompartiment van m'n sump doen? Het lost daar toch ook langzaam op de
bodem op?)
Kh: 15.7 dkh Dit is toch vrij veel aan het worden.
Volgens het artikel in het zeeaquarium nr 4 2004 zit ik in zone 1.
Maar hier spreekt men van te hoge ca èn kh. Maar bij mij is die ca niet te
hoog (450). Enkel de KH. Hoe kan ik dit probleem langzaam
oplossen/vermijden?

Niet je Mg+ poeder zo in je sump leggen, je krijgt dan plaatselijk een erg hoge Mg concentratie die zou kunnen neerslaan met o.a. carbonaat (wat overigens in jou geval een oplossing is tegen je te hoge kH ;) )

Het zou kunnen werken, maar toch zou ik het niet doen. Extra Calcium toevoegen om Ca en kH in balans te brengen en waterwissels zouden de kH omlaag moeten krijgen.

Extra Calcium zal ook neerslaan met carbonaat, als ze in een te grote concentratie aanwezig zijn.

CrocoDillon zei:
Extra Calcium toevoegen om Ca en kH in balans te brengen
Ca onder welke vorm/merk?

Heb een kalkreaktor draaien, en ik heb de co² iets opgevoerd > ph nu 6.3
Inhoud origineel van AM
Vorige week heb ik mijn ca-gehalte van 400 naar 450 gebracht met kalkwater (calciumhydroxide) van AM
Ik heb ook nog een potje ca advanced (met mag en str) van seachem staan.

Stephan Reyntjens zei:
Ca onder welke vorm/merk?

Heb een kalkreaktor draaien, en ik heb de co² iets opgevoerd > ph nu 6.3
Inhoud origineel van AM
Vorige week heb ik mijn ca-gehalte van 400 naar 450 gebracht met kalkwater (calciumhydroxide) van AM
Ik heb ook nog een potje ca advanced (met mag en str) van seachem staan.
stephan !! ik had toch verteld wat men het best kon doen voor jou te hoge kh !
heb ik soms voor piet snot staan lu**en :confused: :D

Even alles op een rijtje:

*ca,kh,mg hier heb ik voorlopig niets meer aan veranderd, ph van de bak staat nu 7.95 à 8.02 konstant. Kalkreaktor 6.25 à 6.3. Voorlopig gebruik ik geen ca-hydroxide en mg meer. Eerst eventjes alles laten bekomen, de waarden zijn nog niet alarmerend.
*Kauderni nog steeds niet gejongd, en het lijkt alle dagen dringender.
Mijn vast koppel was vandaag opnieuw aan het paren.
*Doopvont draait af en toe nog eens, maar staat mooi en gezond
(donderdag komen er groene binnen!)
*Afschuimer bijna normaal, nog iets te nat. Ook hier denk ik de oorzaak gevonen te hebben. Om m'n kweekbakje te maken, heb ik het glas eerst wat ontvet met white-spirit om te snijden. Nadien niet meer gespoeld:o .
Ik heb 40 liter ververst met zeewater, en filter over 1 liter kool.
(Eens de voorraad kool op schakel ik over op Seachem Renew: kool-vervanger, minder aggressief, mag 4 à 6 weken blijven, filtert geen spore-elementen weg. Goed idee?)
*Voorlopig gebruik ik geen eigen osmosewater meer, silicaten lagen boven de 1 mg/l, ondanks ik ze in de bak niet kon meten! Vandaar algen?
Silikaatfilter (en nog een voorfilter)op komst, morgen?
*Fosfaten in aquarium nog steeds goed meetbaar, maar toch al flink gezakt.
Ik heb de originele fosfaatverwijderaar van AM maar vervangen door Seachem phosguard. Die verdraagt snellere doorstroming en verwijderd ook silicaten.
(Ik twijfelde met Rowafos, maar die verlangt enkel doorsijpeling. Mijn systeem is daar niet echt op gebouwd.)
*:confused: Ik heb ook nog 2 nieuwe visjes gekocht pseudochromis Paccagnelae.
Maar heb ik me nu toch vergist, en moest ik de Gramma Loreto kopen?
Wie is nu de agressieve? Volgens aquariumhobby.nl heb ik dus de verkeerde gekocht en kun je de Gramma's in groep houden?
*Ik vermeld ook even dat ik het zeewater even getest heb op silicaten. Ook hier kwam ik op 0.25mg/l!!!
*De verlichting baart me ook zorgen, de spiegels van de hqi zijn te gefocust. Het betreft inbouwarmaturen. Heeft hier iemand raad mee? (Zie hiervoor mijn eerst foto's) Ben dus heel beperkt in hoogte. Ook de lampen van Sylvania worden vervangen door 14000+.

En nog eventjes vorig bericht afwerken want ik was gisteren plots alles kwijt:

*tapijtanemoon is gisteren opnieuw op wandel vertrokken.
Ze was niet meer bewogen sinds de dag dat ik ze te koop aanbood. Ze krijgt dus nog een kans want daar is ze veel te mooi voor.
Het trukje van Franky werkt dus wel,
ik heb het gisteren onmiddellijk nog eens gedaan en ze staat nog steeds op dezelfde plaats.
*Om nog even op mijn lichtarmaturen terug te keren, ik ben op het web gaan zoeken (forum lag toch plat). Armaturen zijn van Iguzzini type 3928.
De afdekglazen zijn van gewoon glas en filteren geen uv!
UV-filterend glas is wel appart te verkrijgen, evenals mat glas die het licht meer verspreid.
Zou dit een oplossing voor mijn probleem van verbrandende koralen kunnen zijn.

Deze nacht moeten de jonge Kauderni's toch geboren worden.
Ik zie ze soms al in de muil.
Heb al uren zitten zoeken om een mooie foto te maken met zichtbare jongen, maar het wil niet lukken.
Toch deze al:

Bijlagen

• Kauderni verstoteling3.jpg
    Kauderni verstoteling3.jpg
    122,3 KB · Weergaven: 13
  • Kauderni verstoteling4.jpg
    Kauderni verstoteling4.jpg
    147,1 KB · Weergaven: 12
Bij de fotosessie zag ik mijn Bispinosa regelmatig langs zwemmen, en tot mijn spijt met enkele stipjes.

Maar wat toen gebeurde was totaal nieuw voor mij.
Spontaan zwom hij regelmatig langs het vaste plaatsje van 1 van de bloedgarnalen.
Tot de bloedgarnaal begon te poetsen!
Ik wist niet dat bloedgarnalen ook poetsers waren, of is dit normaal?
Ik zag een 5-tal sessies van een 5-tal seconden elk.
(Misschien dat de flash wat verstoorde hoor)

Bijlagen

• bloedgarnaal-bispinosa.jpg
    bloedgarnaal-bispinosa.jpg
    129,5 KB · Weergaven: 11
Dit is vij normaal gedrag, heeft de mijne ook lange tijd gedaan. Een aantal stipjes kan niet zoveel kwaad, meestal zijn een paar stipjes binnen enkele dagen alweer verdwenen.

Even mijn laatste waterwaarden noteren:

KH 13.4
Ca 440
Mg 1170
Dit lijkt in orde

Ook een tweede ph-meter gekocht,
aquarium staat nu konstant op ph 8.00 en stuurt opvoerpompje van de kalkreaktor aan.
De kalkreaktor staat op ph 6.30 en stuurt co²

no3 0à1
maar!:
nog steeds no2 (0.005?) en po4 (0.03?) meetbaar, welliswaar weinig.
Ik filter over fosfaatkiller van Seachem in potfilter!?

Ik wacht nog steeds op mijn bestelde silikaatfilter om eens een grondige waterverversing te doen.
Mijn osmosewater had een Si-waarde van meer dan 1 mg/l! Heel goede voeding voor de algen dus. Maar ook in het osmosewater en het natuurlijke zeewater in de winkel meet ik vrij aanzienlijke Si-waarden.

En dit is mijn nieuwe kroost, eindelijk.
Nu 3 dagen oud.
Ik heb er maar 6 gevonden, en heb ze vrij makkelijk kunnen afgevelen.
(Met een dikke darm en grote ton 30liter)
Ze eten hun buikjes mooi rond aan levende artemia.

Ik had gepoogd het mannetje zijn jongen te laten uitspuwen in een zwarte haarborstel, maar dit is niet gelukt. Ze zwommen vrij rond en zaten niet in een diadema-egel.
Ook nu ligt de zwarte haarborstel als surrogaat-egel in het bakje.
Ze zwemmen niet tussen de borstelharen, maar hangen er wel boven.
(Dit alles na de reakties van Tom V over het kweken van Kauderni's.)

Om een idee van het formaat te hebben, het grind is 4mm (vrij fijn)

Bijlagen

• Kauderni jong3.jpg
    Kauderni jong3.jpg
    125,3 KB · Weergaven: 14
Back
Bovenaan