Even alles op een rijtje:
*ca,kh,mg hier heb ik voorlopig niets meer aan veranderd, ph van de bak staat nu 7.95 à 8.02 konstant. Kalkreaktor 6.25 à 6.3. Voorlopig gebruik ik geen ca-hydroxide en mg meer. Eerst eventjes alles laten bekomen, de waarden zijn nog niet alarmerend.
*Kauderni nog steeds niet gejongd, en het lijkt alle dagen dringender.
Mijn vast koppel was vandaag opnieuw aan het paren.
*Doopvont draait af en toe nog eens, maar staat mooi en gezond
(donderdag komen er groene binnen!)
*Afschuimer bijna normaal, nog iets te nat. Ook hier denk ik de oorzaak gevonen te hebben. Om m'n kweekbakje te maken, heb ik het glas eerst wat ontvet met white-spirit om te snijden. Nadien niet meer gespoeld

.
Ik heb 40 liter ververst met zeewater, en filter over 1 liter kool.
(Eens de voorraad kool op schakel ik over op Seachem Renew: kool-vervanger, minder aggressief, mag 4 à 6 weken blijven, filtert geen spore-elementen weg. Goed idee?)
*Voorlopig gebruik ik geen eigen osmosewater meer, silicaten lagen boven de 1 mg/l, ondanks ik ze in de bak niet kon meten! Vandaar algen?
Silikaatfilter (en nog een voorfilter)op komst, morgen?
*Fosfaten in aquarium nog steeds goed meetbaar, maar toch al flink gezakt.
Ik heb de originele fosfaatverwijderaar van AM maar vervangen door Seachem phosguard. Die verdraagt snellere doorstroming en verwijderd ook silicaten.
(Ik twijfelde met Rowafos, maar die verlangt enkel doorsijpeling. Mijn systeem is daar niet echt op gebouwd.)
*

Ik heb ook nog 2 nieuwe visjes gekocht pseudochromis Paccagnelae.
Maar heb ik me nu toch vergist, en moest ik de Gramma Loreto kopen?
Wie is nu de agressieve? Volgens aquariumhobby.nl heb ik dus de verkeerde gekocht en kun je de Gramma's in groep houden?
*Ik vermeld ook even dat ik het zeewater even getest heb op silicaten. Ook hier kwam ik op 0.25mg/l!!!
*De verlichting baart me ook zorgen, de spiegels van de hqi zijn te gefocust. Het betreft inbouwarmaturen. Heeft hier iemand raad mee? (Zie hiervoor mijn eerst foto's) Ben dus heel beperkt in hoogte. Ook de lampen van Sylvania worden vervangen door 14000+.