Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

Intussen heb ik in de kleine bak een diadema egel van een seriatopora afgehaald, en er was inderdaad flink aan gevreten. Ik vrees dan ook dat ik mijn 3 diadema's ga verwijderen.

En ik ben nog flink aan het verwijderen. Gisteren 2 slangsterren en grote stenen met apenhaar, pachyclavularia, anthelia, briareum, xenia en reuzenoren naar de winkel gebracht. En er volgen er nog, alle korstvormende soften gaan eruit.
De ontstane gaten zorgen voor veel meer licht, ik denk dan ook niet om veel steen terug te plaatsen.

Ook een stromingspomp (aqua medic pho2500) onderaan het levend steen bleek vast te zitten, en kapot. Deze is vervangen door een Marea van 3500l/h

Momenteel is de bak een puinhoop, en ik weet ook nog niet hoe ik de korsten van de zijwanden en tussenwanden moet afkrijgen. Iemand een tip?

Misschien nog eens tijd voor een update:

De verbouwingen aan de rechterzijde van de bak (verwijderen van alle korstvormende soften) is intussen mooi hersteld. Linker gedeelte moet ook nog eens gebeuren.
Koralen of vissen zijn er niet meer bijgekomen. Qua dieren is alles rustig gebleven. Enkel de Tuka's blijven moeilijke visjes.
Maar de belangrijkste verandering sinds nieuwjaar is wel de opstart van zeovit.

Ik heb 2 vullingen van 1 liter verbruikt, in combinatie met aktiekool van KZ.
Sinds gisteren 2 liter zeovit en kooltjes van aqua medic.
Mijn initiële doelstelling om zachtjesaan de nitraten en fosfaten te laten zakken, lijkt aardig te lukken.
NO3: gemeten met JBL en Salifert, lichte verkleuring, maar duidelijk < dan 1
PO4: Salifert, ook heel lichte verkleuring, < 0.03
Toch blijft het oppassen geblazen met dit systeem. Monti's en Pocci's moeten in de gaten gehouden worden! Deze reageren naargelang kleur/ondersoort allemaal heel verschillend van heel positief tot bijna dood!
(Dit is één van de redenen dat ik eens andere kooltjes probeer)

Dit zouden, volgens de handleiding van KZ, ook de soorten zijn die gevoelig zijn aan tekort/veranderingen van Kalium.
Ik voeg preventief ongeveer 1ml K-balance toe, dat is net ietsje meer dan wat zij als dagelijks gebruik berekenen. Maar water verversen doe ik ook veel minder; 15% eens om de 5 à 6 weken.
Volgens de K-test van KZ, zou ik rond de 330 Kalium zitten, maar dit blijft (voor mij toch) een bijna onmogelijke testset.

Nu krijg ik wel wat last van rode pluisalg, en wat cyano's. Ik ga de zeostart (gebruik nu 2ml/dag, da's 1/4 van voorgeschreven) een weekje niet toevoegen. Zeostart op aan een doseerpomp koppelen, is één van de volgende stappen.
(Maar iemand op dit forum vroeg of er een verband is tussen cyano's en red sea zout? Laatste verversing was met red sea???)

Verder heb ik vandaag gemeten:
Kh 5
Ca 440
Mg 1110
De kh is gelijk gebleven, maar ik merk nu toch wel een daling van de calcium en de magnesium. (Ondanks dat ik mijn kalkreaktor nu meer co2 geef, kh reaktor wordt op 6.08 gehouden nu)
Er wordt vaak gesproken over Kalium, wanneer men het over zeovit heeft. Kalium is inderdaad een belangrijke substantie van ons zeewater. Vroeger had men het enkel over Mg en Ca, maar we hebben ongeveer evenveel Kalium als Calcium in ons water! Nu begin ik te merken dat het zeovit-systeem ook een invloed heeft op de calcium en magnesium!
Ik ga de reaktor nog wat meer co2 geven, en ook wat extra mg-zouten toevoegen aan aangemaakt water.

Verder merk ik ook dat alle anemoon-achtigen, fungia's en acro's (vooral Fuji) heel positief reageren op de zeovit. Wanneer er opgeschud wordt, of gewoon de zeolieten vervangen, komen de poliepen extra ver open binnen de minuut, ook overdag.
Anderzijds begint mijn xenia weg te kwijnen, maar daar ben ik eerder blij om.

Mijn soortelijk gewicht was maar 1022.5, dus ik moet wat opvoeren. Dit zal ook al positief zijn voor de Ca en Mg waardes.

Laatst bewerkt:
grote problemen

Tijd om nog eens te updaten, en jammer genoeg met slecht nieuws.
Ik ben nu al geruime tijd aan het sukkelen met de bak. Ik weet echt niet meer wat er fout gaat.
Na een eerder positieve start met zeovit (een jaar geleden), begon alles toch achteruit te gaan. Ik kreeg last van algen en cyano's.
Na heel wat testen en vermoedens, en uiteindelijk de gevoelige fosfaat-testset van Deltec te kopen, kwam ik op heel hoge fosfaatgehaltes uit. Ik had een waarde an ongeveer 0.34 mg/l PO4 (=0.08 mg/l P). Ik heb dan zowat alle toevoegingen, produkten, osmosewater en eten onderzocht op fosfaat. En ik heb de oorzaak gevonden. De kooltjes van aqua medic geven veel fosfaten af. (Ik heb AM aangeschreven, ze hebben gereageerd en getest, maar vinden dat de afgegeven concentraties acceptabel zijn. Ter vergelijk, de kooltjes van KZ zijn wel perfect fofaatvrij!)
Om de boel wat recht te trekken, ben ik beginnen filteren over rowaphos en phosguard. Constant over een halve liter (1/2,1/2) met een kleine doorstroom (buisje 4mm). De uitstroom was dan ook perfect fosfaatvrij. Maar het duurde toch nog 4 maanden om de fosfaatconcentratie naar een gewenst peil te krijgen. Tevens heb ik de zeovit naar een laag pitje gebracht, vooral de zeostart werd bijna niet meer gebruikt (vooral omwille vancyano's). Ik ben ook ozon beginnen gebruiken... In die periode heb ik ook een viertal grote waterwissels van 40% gedaan.
Ik zit nu op een kleine 0.03 mg/l P (=0.092 po4). Dit lijkt mij laag genoeg,en ben gestopt met de fosfaatabsorbers (een maand geleden) en heb langzaam de zeo weer opgebouwd. Ik wist dat de koralen wel een dipje gingen krijgen door de rowaphos, maar het loopt nu uit de hand.
Tevens heb ik in mijn strijd tegen de cyano's heel wat geprobeerd. De coralsnow-zeobak werkt niet bij mij. Nu heb ik ook harsen op mijn osmosewater voor het bijvulsysteem geplaatst, en het lijkt iets te helpen. KH opvoeren wou hier ook niet lukken. NaHCO3 had niet echt het gewenste effect. (alhoewel er toch een kleine verschuiving ontstaan is.)
Ik heb toen ook de kalkreaktor proberen verzuren (van 6.2 naar 5.8ph) om zo meer KH en Ca te produceren, en een hogere ph 'snachts te verkrijgen. Dit heeft geresulteert in algengroei. Ik had niet direkt de link gelegd met de kalkreaktor, maar door de opgegitste discussie tussen Walter en Aïssa, heb ik wel geleerd dat slechts een heel klein deeltje co2 wordt omgezet in koolzuur, de rest wordt zuivere mest in de bak! Ik heb dus de reaktorweer op 6.1 gezet. Maar waarschijnlijk zal ik Baling moeten gebruiken. Ik ben wel geschrokken dat de reaktor maar ongeveer 1kg Ca heeft verbruikt op een jaar. Ik werkte met Rowalith C+, maar ga nu bijvullen met calcium-hydrocarbonaat (fijn) van AM. Ik heb een zelfbouw wervelreaktor van ongeveer 12liter inhoud.
Mijn gemeten waardes:
Sg 1023.5
KH 7
P 0.03 (=PO4 0.092)
NO3 0.5
Ca 360
Mg 1140
K 310 (?)
Mijn grote probleem is dat mijn acro's allemaal bleken vanaf de voet. Andere koralen zoals monti's, oren ,fungia's, schelpen, favia, blasto, gorgonen,...enz. hebben hier absoluut geen last van. Enkel de acro's???
Ik denk aan een ziekte?
Of een tekort aan jodium of vorming van bromaat door ozon? Dit heb ik gelezen in laatste HZ p.16)
Wie weet raad, of heeft bedenking omtrend iets?

Anderzijds doen de vissen het heel goed.
In de grote bak zit nu ook nog een Navarchus (naast de pygo) en een Chelmon. (Deze laatste was bedoeld als vriendje voor de andere Chelmon in de kleine bak. Maar het waren duidelijk 2 mannetjes...)
In de kleine bak heb ik nu ook 6 scheermesvisjes (had er 7) en wat naalden.

Jammer dat het even wat minder gaat.

Dat hars filter achter je osmose apparaat ga je veel plezier van hebben. Ik ben ervan overtuigd dat de cyano nu snel gaat verdwijnen. Heb je een geleidbaarheids meter ? Dit is de beste manier om te zien wanneer je het hars moet vervangen. Ik vervang het als het water boven de 5 microsiemens komt.

Het gebruik van ozon en een fosfaat absorber in combinatie met zeo vind ik een minder geslaagde actie.( Al is het gebruik van de fosfaat absorber wel te begrijpen in jou situatie).
Mogelijk is de bak hierdoor verder in onbalans geraakt.

Ik zou weer de zeo opschroeven naar de gebruikelijke doseringen en doorgaan met de coralsnow vermengd met zeo bak ( 3 x in de week ).

Succes
jw

Re: grote problemen

Stephan Reyntjens zei:
Tijd om nog eens te updaten, en jammer genoeg met slecht nieuws.
Ik ben nu al geruime tijd aan het sukkelen met de bak. Ik weet echt niet meer wat er fout gaat.
Na een eerder positieve start met zeovit (een jaar geleden), begon alles toch achteruit te gaan. Ik kreeg last van algen en cyano's.
Na heel wat testen en vermoedens, en uiteindelijk de gevoelige fosfaat-testset van Deltec te kopen, kwam ik op heel hoge fosfaatgehaltes uit. Ik had een waarde an ongeveer 0.34 mg/l PO4 (=0.08 mg/l P). Ik heb dan zowat alle toevoegingen, produkten, osmosewater en eten onderzocht op fosfaat. En ik heb de oorzaak gevonden. De kooltjes van aqua medic geven veel fosfaten af.Snap niet dat je dat niet ééns test Stefhan,het had je toch samen met de betere test van deltec veel problemen kunnen voorkomen (Ik heb AM aangeschreven, ze hebben gereageerd en getest, maar vinden dat de afgegeven concentraties acceptabel zijn. Ter vergelijk, de kooltjes van KZ zijn wel perfect fofaatvrij!)
Om de boel wat recht te trekken, ben ik beginnen filteren over rowaphos en phosguard. Constant over een halve liter (1/2,1/2) met een kleine doorstroom (buisje 4mm). De uitstroom was dan ook perfect fosfaatvrij. Maar het duurde toch nog 4 maanden om de fosfaatconcentratie naar een gewenst peil te krijgen. Tevens heb ik de zeovit naar een laag pitje gebracht, vooral de zeostart werd bijna niet meer gebruikt (vooral omwille vancyano's). Ik ben ook ozon beginnen gebruiken... In die periode heb ik ook een viertal grote waterwissels van 40% gedaan.
Ik zit nu op een kleine 0.03 mg/l P (=0.092 po4). Dit lijkt mij laag genoeg,en ben gestopt met de fosfaatabsorbers (een maand geleden) en heb langzaam de zeo weer opgebouwd. Ik wist dat de koralen wel een dipje gingen krijgen door de rowaphos, maar het loopt nu uit de hand.
Tevens heb ik in mijn strijd tegen de cyano's heel wat geprobeerd. De coralsnow-zeobak werkt niet bij mij. Nu heb ik ook harsen op mijn osmosewater voor het bijvulsysteem geplaatst, en het lijkt iets te helpen. KH opvoeren wou hier ook niet lukken. NaHCO3 had niet echt het gewenste effect. (alhoewel er toch een kleine verschuiving ontstaan is.)
Ik heb toen ook de kalkreaktor proberen verzuren (van 6.2 naar 5.8ph) om zo meer KH en Ca te produceren, en een hogere ph 'snachts te verkrijgen. Dit heeft geresulteert in algengroei. Ik had niet direkt de link gelegd met de kalkreaktor, maar door de opgegitste discussie tussen Walter en Aïssa, heb ik wel geleerd dat slechts een heel klein deeltje co2 wordt omgezet in koolzuur, de rest wordt zuivere mest in de bak! Ik heb dus de reaktorweer op 6.1 gezet. Maar waarschijnlijk zal ik Baling moeten gebruiken. Ik ben wel geschrokken dat de reaktor maar ongeveer 1kg Ca heeft verbruikt op een jaar. Ik werkte met Rowalith C+, maar ga nu bijvullen met calcium-hydrocarbonaat (fijn) van AM. Ik heb een zelfbouw wervelreaktor van ongeveer 12liter inhoud.
Mijn gemeten waardes:
Sg 1023.5
KH 7
P 0.03 (=PO4 0.092)
NO3 0.5
Ca 360
Mg 1140
K 310 (?)
Mijn grote probleem is dat mijn acro's allemaal bleken vanaf de voet. Andere koralen zoals monti's, oren ,fungia's, schelpen, favia, blasto, gorgonen,...enz. hebben hier absoluut geen last van. Enkel de acro's???
Ik denk aan een ziekte?
Of een tekort aan jodium of vorming van bromaat door ozon? Dit heb ik gelezen in laatste HZ p.16)
Wie weet raad, of heeft bedenking omtrend iets?
Zou stoppen met je kaliumtoevoeging,de kaliumtest is onbetrouwbaar en steenkoralen nemen het nauwelijks tot bijna niet op,in de ozon zie ik geen kwaad als je niet overdrijft met je dosering,ik zou in jou plaats tijdelijk over gaan op balling voor je kh en ca behoefte aangezien je reactor het toch niet goed doet,verder zou ik de acro's afknippen tot in het goede weefsel en je aquarium een tijdje lang op de gewone manier verzorgen.

Anderzijds doen de vissen het heel goed.
In de grote bak zit nu ook nog een Navarchus (naast de pygo) en een Chelmon. (Deze laatste was bedoeld als vriendje voor de andere Chelmon in de kleine bak. Maar het waren duidelijk 2 mannetjes...)
In de kleine bak heb ik nu ook 6 scheermesvisjes (had er 7) en wat naalden.

Stefan,

afsterven vanaf de voet wijst vaak op een te hoge concentratie aan fosfaatverwijderaar...maar de monti's zouden feitelijk het eerste slachtoffer moeten zijn daarvan...
Mochten er acro wormen op zitten, wat je heel moeilijk kan waarnemen, dan neem je de slechts aan toe zijnde acro en dompel je die onder in leidingwater. Wat erop zit zal je dan wel er zien afkomen.

Als niets helpt, een grote waterwissel doorvoeren.

We zijn inmiddels weer 3 maanden verder, en het gaat van kwaad naar erger.

Ik ben zowat alle acro's verloren, maar oortjes, anemonen, schelpen, vissen enz. doen het wel goed.
Ik heb wel een zware bezetting aan vis, en voeder toch zo'n 5 blokjes diepvries per dag.

De problemen zijn reeds lang geleden begonnen, om het zeosysteem wat goedkoper te maken, had ik een zak van 25kg kooltjes van aqua medic gekocht. na een maand begon ik voor het eerst fosfaat te meten. Nog 2 maanden later was de oorzaak gevonden, de kooltjes van AM bevatten veel fosfaat, en zeker als je ruim een liter kooltjes per maand verbruikt.
AM is aangeschreven, en ze hebben hun kooltjes ook getest. Ze meten inderdaad ook fosfaat, maar vonden de hoeveelheden absoluut niet schadelijk. Einde verhaal dus...

Fosfaatverwijderaars voorzichtig gaan gebruiken, en de waarden daalden lichtjes. (Met de gevoelige testset Deltec van 0.35 naar 0.03)
Maar de bak heeft blijkbaar toch een klap gekregen, en rode flap begon ook op te steken. Nog later begonnen algen op te steken (een donker-groenachtige slijmige draadalg die geen enkele vis, noch egel lust!)
Toen ben ik vanalles gaan proberen, ander zout, meer-minder verversen, stoppen met zeo en andere toevoegingen, coralsnow met bakteriën, bakteriën van biodigest, baktoplan, lipvissen tegen mogelijks parasiten, egels,kalkreaktor uitgeplaatst, kh proberen opdrijven, afschuimer grondig gereinigd (wat nodig bleek, maar heb met de AM5000twin normaal ruim voldoende capaciteit) enz... Niets helpt.
Nog drastischer was mycosidol, rode flap is niet weg, maar veel verminderd.
En zelfs eens 700 van de 900 liter water ineens ververst met natuurlijk water.
De problemen lijken ietsje gestagneerd, maar ik overweeg toch geen acro's meer te houden (alhoewel)

Liefst zou ik alle steen eens vernieuwen, want ik heb het vermoeden dat deze uitgewerkt zijn. Ik heb zwart-paarse harige pluisalgjes gehad, maar deze zijn verdwenen. Maar het steen oogt niet fris van kleur meer.

Ook kalkalgen groeien niet echt meer aan, wat misschien op een calcificatieprobleem door teveel fosfaat kan wijzen.

Heb zopas nog eens waterwaardes gemeten, en ben weer ontmoedigd...
PO4 0.34 à 0.43 mg/l! (ondanks de grote waterverversing van 2 weken geleden, en nog eens 120l gisteren)
NO3 10 à 25
Mg 1100
Ca 395
KH 8
Sg 1034
(Al merk ik wel dat een verversing van het kalkreaktor-substraat veel goedmaakt naar KH en Ca. Ondanks ik nu veel minder co2 (ph reaktor nu op 6.2, voordien 5.7) verbruik. Ook de ph van de bak is flink verhoogd)

Inmiddels hoor ik zowat overal problemen met rode flap, gevolgd door algen en afstervende acro's. En dit allemaal bij bakken die ooit gezond gestaan hebben.
Ik zou bijna het besluit durven trekken dat levend steen maar zo'n 2 à 5 jaar meegaat (afhangkelijk van de vervuiling uiteraard)
Nieuwe bakken hebben (met uitsluitend vers steen) hebben allemaal een kh van 12 à 15, en de meeste mooie bakken zijn allemaal ofwel jong, ofwel al eens leeggehaald en vernieuwd. Wie volgt deze stelling?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de po4 is neergeslagen in het steen.Dit komt er nu langzaam terug uit met als gevolg dat de fosfaatkiller zeer snel verzadigd is.Bij de po4 is het begonnen,ik zou dit probleem dan ook eerst aanpakken.Heb ook teveel po4 gehad (slech testsetje) en het heeft mij 1/2 jaar gekost om dit langzaam terug recht te trekken.Ik meette 2x per week en in het begin diende ik wekelijks de fosfaatkiller te verversen wegens stijging po4 en dus verzadigd.

Stefan,

ik deel niet jou mening over het levend steen. :cool:

Gewoon een grote hoeveelheid water verversen met zelf aangemaakt goed osmosewater en zout, is het best wat je kan doen wanneer er iets serieus foutloopt.
Ik heb een vermoeden dat je natuurlijk zeewater aankocht bij sam....dat zou ik nu nooit doen. Al eens de waterwaarden gemeten voor gebruik ervan???:rolleyes:

Zoals Vava aangeeft blijft er fosfaat uit het steen komen. Daarom zou je best een weinig goede fosfaatabsorber gebruiken en deze om de twee weken vernieuwen.
Nitraat, daar ligt de oorzaak aan een ondermaatse afschuimer. Heb zelf een twin gehad en weet wat ze waard zijn. Nog geen vijfde van hetgeen de fabrikant opgeeft.

Zelfs als je van plan was om zeo eraf te halen, doe het langzaam niet de stekker eruit en meteen iets anders proberen. Je moet gewoon geduld hebben in deze hobby ;) ....ik hoop alvast voor jou dat het spoedig terug stabiliseert in de goede richting.

Vreselijk allemaal ! Ik hoop dat je de oorzaak van de ellende snel vind en anders zit er misschien niets anders op dan met een schone lei te beginnen :(
Sterkte

jammer Stefhan maar ik denk dat je zoals Bart aangeeft ééns je afschuimer onder handen moet nemen want ondanks je grote waterverversing heb je heel snel terug no3 en PO4,je hebt wel veel gedaan de laatse tijd wat ergens begrijpelijk is maar wondermiddelen betaan niet en denk dat je uiteindelijk de bomen door het bos niet meer ziet,zou me gewoon aan waterwisselen houden voorlopig gecombineerd met po4 absorber,ter vergelijking,heb hier in totaal toch een vis of 50 rondzwemmen die er allemaal goed bij zitten en voer gemiddeld een blister per dag en dien nog altijd no3 toe om iets te kunnen meten.Een frisse start met nieuw steen is altijd een opkikker natuurlijk maar er zijn bakken zat met steen van 10 jaar of ouder dus noodzakelijk is het in mijn ogen niet.succes ermee.

Stefan,
Hoe zit het nu met de bak, tijd voor een update ?
gr

heropstart!

Ik ben inmiddels heropgestart.
Half juli alles leeggemaakt, en heropgestart met heel mooi levend steen.
Volgens de etiketten op de verpakking zou het maar 16h onderweg geweest zijn. De boxen waren aan het tikken, tientallen pistoolgarnalen en honderden krabben en wormen.
Zelfs een grote levende zeester, mooie poliepen, steenkoraal, heremieten...allemaal levend!
Alles rustig laten rijpen onder de oude t5 lamlpen.

Aan techniek nieuwe veranderd:
4 tunze stromingspompen tunze (waarvan 2 nano's) op controller
deltec opvoerpomp, maar hier heb ik nog problemen mee. Deze staat vertikaal op muur, en valt soms uit. Ik vermoed dat de pomp op deze manier te weinig koeling krijgt?
Deltec afschuimer, deze is op mijn vraag 4cm ingekort. En wat een beest, de oude twin van AM draait ook nog mee, maar haalt niks meer uit het water!
Eheimpomp naar tweede systeem.
Deltec kalkreaktor, maar draait nog niet.
Alles in functie van verbruik, warmteafgifte en lawaai. Al ben ik over het lawaai nog niet helemaal tevreden.

3 weken geleden de eerste bewoners ingebracht.
Ik had eigenlijk weinig zin vissen in te brengen, zoveel mooie dieren die in het steen zitten reeds.
2 Chelmons, waarvan ééntje het niet gehaald heeft, 20 blauwoogjes, 2 goby's Yasha, mini-imperator en een pygo.
Tevens nog 50 slakken en heremieten, en 8 egeltjes.

Vandaag nog wat oude bewoners bijgebracht:
3 loriculusjes (ééntje gestorven tijdens verblijf bij Sam), 2 gele dokters, desjardini en de oude pygo.
En de pygo's vinden het heel goed met elkaar!!! wat een plezier! Zonder de pygo was ik waarschijnlijk niet herstart....
De overige visjes zitten in de kleine bak

Heb ook al enkel koraaltjes als test, alles blijkt goed te werken.

Wordt vervolgd... al heb ik veel minder tijd dan vroeger om op het forum te zitten.

PS. Wie heeft nog stekken steenkoraal in de omgeving, heb er heel wat nodig!
pygo's..jpgoverzicht..jpgblauwoogjes..jpg

Back
Bovenaan