Tijd om nog eens te updaten, en jammer genoeg met slecht nieuws.
Ik ben nu al geruime tijd aan het sukkelen met de bak. Ik weet echt niet meer wat er fout gaat.
Na een eerder positieve start met
zeovit (een jaar geleden), begon alles toch achteruit te gaan. Ik kreeg last van
algen en cyano's.
Na heel wat testen en vermoedens, en uiteindelijk de gevoelige fosfaat-testset van Deltec te kopen, kwam ik op heel hoge fosfaatgehaltes uit. Ik had een waarde an ongeveer
0.34 mg/l PO4 (=0.08 mg/l P). Ik heb dan zowat alle toevoegingen, produkten, osmosewater en eten onderzocht op fosfaat. En ik heb de oorzaak gevonden. De
kooltjes van
aqua medic geven veel fosfaten af.
Snap niet dat je dat niet ééns test Stefhan,het had je toch samen met de betere test van deltec veel problemen kunnen voorkomen (Ik heb AM aangeschreven, ze hebben gereageerd en getest, maar vinden dat de afgegeven concentraties acceptabel zijn. Ter vergelijk, de kooltjes van KZ zijn wel perfect fofaatvrij!)
Om de boel wat recht te trekken, ben ik beginnen filteren over rowaphos en phosguard. Constant over een halve liter (1/2,1/2) met een kleine doorstroom (buisje 4mm). De uitstroom was dan ook perfect fosfaatvrij. Maar het duurde toch nog 4 maanden om de fosfaatconcentratie naar een gewenst peil te krijgen. Tevens heb ik de zeovit naar een laag pitje gebracht, vooral de zeostart werd bijna niet meer gebruikt (vooral omwille vancyano's). Ik ben ook ozon beginnen gebruiken... In die periode heb ik ook een viertal grote waterwissels van 40% gedaan.
Ik zit nu op een kleine
0.03 mg/l P (=0.092 po4). Dit lijkt mij laag genoeg,en ben gestopt met de fosfaatabsorbers (een maand geleden) en heb langzaam de zeo weer opgebouwd. Ik wist dat de koralen wel een dipje gingen krijgen door de rowaphos, maar het loopt nu uit de hand.
Tevens heb ik in mijn strijd tegen de
cyano's heel wat geprobeerd. De coralsnow-zeobak werkt niet bij mij. Nu heb ik ook harsen op mijn osmosewater voor het bijvulsysteem geplaatst, en het lijkt iets te helpen.
KH opvoeren wou hier ook niet lukken. NaHCO3 had niet echt het gewenste effect. (alhoewel er toch een kleine verschuiving ontstaan is.)
Ik heb toen ook de kalkreaktor proberen verzuren (van 6.2 naar 5.8ph) om zo meer KH en Ca te produceren, en een hogere ph 'snachts te verkrijgen. Dit heeft geresulteert in algengroei. Ik had niet direkt de link gelegd met de kalkreaktor, maar door de
opgegitste discussie tussen Walter en Aïssa, heb ik wel geleerd dat slechts een heel klein deeltje co2 wordt omgezet in koolzuur, de rest wordt zuivere mest in de bak! Ik heb dus de reaktorweer op 6.1 gezet. Maar waarschijnlijk zal ik Baling moeten gebruiken. Ik ben wel geschrokken dat de reaktor maar ongeveer 1kg Ca heeft verbruikt op een jaar. Ik werkte met Rowalith C+, maar ga nu bijvullen met calcium-hydrocarbonaat (fijn) van AM. Ik heb een zelfbouw wervelreaktor van ongeveer 12liter inhoud.
Mijn gemeten waardes:
Sg 1023.5
KH 7
P 0.03 (=PO4 0.092)
NO3 0.5
Ca 360
Mg 1140
K 310 (?)
Mijn grote probleem is dat mijn
acro's allemaal bleken vanaf de voet. Andere koralen zoals monti's, oren ,fungia's, schelpen, favia, blasto, gorgonen,...enz. hebben hier absoluut geen last van. Enkel de acro's???
Ik denk aan een
ziekte?
Of een
tekort aan jodium of vorming van bromaat door ozon? Dit heb ik gelezen in laatste HZ p.16)
Wie weet raad, of heeft bedenking omtrend iets?
Zou stoppen met je kaliumtoevoeging,de kaliumtest is onbetrouwbaar en steenkoralen nemen het nauwelijks tot bijna niet op,in de ozon zie ik geen kwaad als je niet overdrijft met je dosering,ik zou in jou plaats tijdelijk over gaan op balling voor je kh en ca behoefte aangezien je reactor het toch niet goed doet,verder zou ik de acro's afknippen tot in het goede weefsel en je aquarium een tijdje lang op de gewone manier verzorgen.
Anderzijds doen de vissen het heel goed.
In de grote bak zit nu ook nog een Navarchus (naast de pygo) en een Chelmon. (Deze laatste was bedoeld als vriendje voor de andere Chelmon in de kleine bak. Maar het waren duidelijk 2 mannetjes...)
In de kleine bak heb ik nu ook 6 scheermesvisjes (had er 7) en wat naalden.