Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

Ik heb al gelezen op de Amerikaanse fora dat er soms wat slechte reakties kunnen zijn van de koralen op het gebruik van RowaPhos. Koralen kunnen dan inderdaad verkleuren en beginnen na een tijd te verslijmen en verliezen uiteindelijk hun weefsel. Misschien komt hetzelfde ook voor bij het gebruik van andere fosfaatkillers, dat weet ik niet.

Ik zeg nu niet dat je probleem hierdoor wordt veroorzaakt, aangezien de door jou beschreven effecten waarschijnlijk iets te snel komen na het inzetten van RowaPhos. Maar ik denk toch dat enige voorzichtigheid is aanbevolen.

Ikzelf gebruik ook RowaPhos in een Deltec wervelbedfilter, nl. ongeveer 250 ml op 475 liter water.
Ik gebruik het ondertussen opnieuw een tweetal weken. Enkele maanden geleden heb ik het ook zo'n 8 weken in gebruik gehad.
Ik heb tot hiertoe geen nadelige gevolgen ondervonden, maar na het lezen van deze berichten op de Amerikaanse fora, was ik in het begin toch wel wat ongerust.

Of de beschreven nadelige effecten al na 1 week kunnen optreden, is twijfelachtig. Maar toch is enige voorzichtigheid geboden denk ik, vooral ook omdat RowaPhos zo'n krachtig product is.

moordpartij???

Wat zie ik hier.
Een Diadema en een heremiet hangen tegen de voorruit één van mijn nieuwe garnalen op te peuzelen.
Was de garnaal al dood of niet? Ik weet het niet, maar gisteren-avond waren ze nog springlevend. Ook zie ik geen tekenen van verrotting.
(Het licht is nog uit, foto's met flash genomen)
Wel werden ze de eerste minuten gebeten door een Pseudochromis Pacagnellae,
maar sindsdien hadden ze een vaste plaats gevonden in de bak uit hun buurt.
Het grappige aan dit ongeluk is dat de egel de heremiet blijkbaar meesleurde langs de ruit omhoog, tot de garnaal in 2 geknipt was.

Bijlagen

• garnaal dood-diadema-heremiet.jpg
    garnaal dood-diadema-heremiet.jpg
    91,4 KB · Weergaven: 12
  • garnaal dood-diadema.jpg
    garnaal dood-diadema.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 12
  • garnaal dood-heremiet.jpg
    garnaal dood-heremiet.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 12
wat een mooie kreeft.. weet je zeker dat het geen garnaal vervellinkje was?

Het kan ook zijn dat net na de vervelling de beide aasgieren hebben toegeslagen. Het is namelijk zo dat het nieuwe pantser van de garnalen moet "harden" en tot die tijd het pantser nog wat week is. Garnalen zijn erg kwetsbaar op dat moment.

Maar zoals addy al zei, misschien was het een vervellingkje van de garnaal i.p.v. de garnaal zelf?

MrBojangles zei:
Het kan ook zijn dat net na de vervelling de beide aasgieren hebben toegeslagen. Het is namelijk zo dat het nieuwe pantser van de garnalen moet "harden" en tot die tijd het pantser nog wat week is. Garnalen zijn erg kwetsbaar op dat moment.

Maar zoals addy al zei, misschien was het een vervellingkje van de garnaal i.p.v. de garnaal zelf?
Jammer genoeg is het geen vervelling, de romp zit vol vlees...:mad:
Zijn partner zit wel nog levend in het aquarium.
Ik heb al verhalen gehoord van zeesterren die vissen vangen, maar kan dit ook door een egel of een heremiet?
Ik zou eerder die egel verdenken.
Misschien lag een week pantser aan de basis, want vervellen doen deze diertjes meestal wel bij verhuis naar ander aquariumwater.

De garnaal kan ook een "klap" gehad hebben bijvoorbeeld als er niet goed overgewend is, maar dit lijkt me niet het geval bij jou.
Ik denk toch dat het garnaaltje tegen een vervelling aanzat of aan het doorgaan was, en dat 1 van de twee hem toen gepakt heeft. Maar ja, het blijft gissen.

In reaktie op volgend privé-bericht:

Goof van der Heeft vbmenu_register("postmenu_", true);
ZeewaterForum lid

Geregistreerd sinds: Jan 2005
reputation_pos.gif

icon1.gif
Ca. waarde

Hallo Stephan,

Aquamedic kalkreator 200-1000 liter

zou jij mij kunnen vertellen hoeveel Ca. opbrengst je meet uit je kalkreactor, wat de waterdoorstroming is en op hoeveel Co2 bellen/min je staat afgesteld.

Op dit moment kom ik aan 85 Co2 bellen/min. en doorstroming van 50 druppels ca.water in sump, aan een gemeten Ca. waarde van 510

Bedankt alvast voor de moeite,
mvrgr. Goof van der Heeft

Ik heb ook een kalkreaktor Aqua-medic 1000.
Ik wou die eigenlijk vervangen door een deltec wervelbed, maar dit is absuluut niet nodig. (een goede reden zou wel nog kunnen zijn het veel lagere co²-verbruik > algenprobleem)
De reaktor op zich werkt zeer goed, maar bij mij lag het probleem bij de vulling. De originele vulling van aqua-medic brengt de kh enorm omhoog, maar de ca steigt niet evenredig mee. Dit is mij ook bevestigd door een verkoper van aquariumtechniek in een grote winkel over de taalgrens.
De nieuwe vulling bestaat uit 1/2 ARM (Aragonit van Carib Sea, soort fijn fosfaatvrij koraalgrind) en 1/2 Rowalith C (de oude fijne, grijze vulling voor de wervelbedreaktoren, nu is dat C+ geworden). Ik heb destijds de reaktor 10 dagen afgezet om de te hoge kh te laten dalen, Ca opgedreven met Ca-chloride (kh steigt niet mee hierdoor), en beginnen draaien op de nieuwe vulling.
Omdat ik toch een beetje last heb van algen, heb ik de co² verminderd, ca en kh liggen toch hoog genoeg hier.
Mijn reaktor heeft een doorstroming van ong. 2l/h (vroeger eens gemeten), nu is dat 160 druppels/min, en wordt gevoed door een sp3000 doseerpomp van AM. Mijn aquarium heeft een ph-controller die dit pompje kan uitschakelen wanneer ph onder de 7.95 zakt. Maar dit gebeurt hier nooit (behalve de eerste week na herstart reaktor) de ph varieert hier tusseen 8.1 en 8.4
Aquarium gisteren ca = 490, kh = 10
De reaktor heeft ook een ph-controller.
Deze stuurt een magneetklep voor de co²
Gisteren had ik 30 bellen co²/min, dit resulteert in een ph van 6.7 in de reaktor. uitstroomwater heeft dan ca = 590, kh = 22. Dit is dus maar een rendement van 100 mg/l. (Het magneetventiel sloot niet meer af want stond afgesteld op ph 6.4.
Ik heb de co² als test eens verhoogd naar 180 bellen/min. De reaktor verzuurt dus weer naar de ingestelde ph van 6.4. De controller doet de rest en sluit de co² af wanneer nodig.
Resultaat deze morgen ph 6.4, ca 700, kh 37.
Resultaat is dus 210mg/l ca extra toegevoegd!
Conclusie: niet alleen de vulling, maar ook de zuurtegraad is belangrijk om het rendement te bepalen! Alleen hoop ik met deze instelling niet te veel co² te "mesten" voor de algen.
(ps. Alle metingen zijn uitgevoerd met Salifert, met JBL meette ik altijd ong. 60 mg/l ca meer!)
Ik hoop dat je hier iets mee kan doen!

Laatst bewerkt:
Reaktie op volgend bericht:
(Ik plaats dit hier, zo kan iedereen meelezen en eventueel reageren)
Goof van der Heeft vbmenu_register("postmenu_", true);
ZeewaterForum lid

Geregistreerd sinds: Jan 2005
reputation_pos.gif

icon1.gif
reactie op je gegevens

Hallo Stephan,

allereerst hartelijk dank voor je gegevens omtrent de kalkreactor!
Ik zit momenteel ook met wat alg(zeer slecht af te pakken met je vingers, zit behoorlijk vast) dus dan ga je oorzaken zoeken. Mijn kalkreactor gaf maar 450 Ca in de uitstroom wat ikzelf onvoldoende vind. In mijn aquarium is het gehalte maar Ca.350 en ben met kalkwatermethode bezig om dit omhoog te krijgen wat ook niet erg lukt.Ik heb altijd als reactorvulling Calcia lith gebruikt(advies van aquarium speciaalzaak)maar ben nu eens overgestapt op gewoon dood koraal! Ik hoor je denken, misschien meer Phosfaat!! Toch wil ik eens zien wat de resultaten zijn van de reactor. Mijn KH is 9 en de Ph schommelt 's-morgens bij de 7,85 en 's-avonds 8,05 . Probeer nu jouw gegevens van de reactor eens over te nemen. Maar zoals gezegd geen enkele bak draait met dezelfde gegevens. Daarom vind ik dit forum ook een prachtige uitkomst. Nogmaals hartelijk dank en misschien tot ziens....zeker op het forum

mvrgr. Goof van der Heeft

Jouw reaktor levert dus maar 100mg/l extra ca op. Dat is niet erg veel, zeker gezien jij maar een doorstroming hebt van 50 druppels/min?? Misschien ietsje meer co² geven. Pas op, probeer niet zoals bij mij 180 bellen/min, want bij mij sluit de magneetventiel bij ph 6.4!
Ik denk eigenlijk wel dat een ph-controller in de reaktor, in combinatie met een magneetventiel, niet overbodig is. Dit zie je wel aan mijn testje uit mijn vorige reaktie denk ik.

Je schrijft ook dat je met de kalkwatermethode werkt nu. Maar dit kan absoluut geen uitkomst bieden. Je kan dit enkel met het zoete bijvulwater, en je kan ook niet overdoseren. Zeker aangezien je kh reeds op 9 staat, zou ik de ca eens éénmalig verhogen met ca-chloride.
Verder misschien eens een halve reaktorvulling vervangen door iets anders, maar dat ben je nu aan het uitproberen denk ik?
En een ph-sonde met ventiel, want je hebt toch meer dan 1000 liter!
Of ca 350 is, weet ik niet zeker want ik betrouw geen enkel testsetje. Maar je kan er wel van uitgaan dat maar ongeveer 100mg/l toegevoegd wordt, en dat je ca aan de lage kant is.

Wat is je zoutgehalte, en dat van je aangemaakt zeewater?
Ook dit is belangrijk, want met aanmaakwater van bv. 1021 voeg je ook niet echt veel ca toe.
Ik werk op 1023.5, en met reefchrystals heeft dat 480 mg/l ca!

En dat fosfaat van koraalgrind, tja, weet ik ook niet goed.
Ik wil dit testen, maar het lukt me niet goed. Zie:
http://www.dns-brainstorm.com/forums/showthread.php?t=9951&highlight=fosfaat+kalkreaktor

Ik heb wat last van draadalgen. Ook de Deltec met 0.5kg Rowaphos brengt geen verbetering. Ik heb wel een heel grote afschuimer staan (Aqua-Medic 5000 twin van 193cm!) maar wordt pas opgestart wanner mijn stekkenbak staat. Ook werk ik met 60liter bioballen druipfilter, en 3 blauwe sponzen eronder. Ik begin te vrezen dat hier heel wat ellende ontstaat. Waarschijnlijk verdwijnt dit met de nieuwe afschuimer. Nochthans meet ik geen no³ of po4.
Maar jij hebt ook een druipfilter... (en Yvan ook met een prachtbak zonder last van algen)

Heb nog eens een paar fotootjes.

Hier 2 van mijn symbiosekrabjes.
Heb die koraaltjes kunnen kopen op en uitverkoop. Ze waren vuil bruin, maar inmiddels al op kleur aan het komen.
Het zijn eigenlijk die krabjes die me overhaald hebben.

Bijlagen

• Symbiosekrabje.jpg
    Symbiosekrabje.jpg
    58,2 KB · Weergaven: 12
  • Symbiosekrabje1.jpg
    Symbiosekrabje1.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 10
Waarom eten mijn algeneters geen algen?

Ik heb, denk ik toch, een heel legertje algeneters.
(Zebrasoma Desjardini, Z. Flavescens, Strigosus, P. Hepatus, Salarias, 5 egels, 5 turboslakken, dwergkeizers, en nog wel wat...) op 630l water.
Maar ik zie die algen niet verminderen?

Draadalgen zijn al niet evident, waarschijnlijk heeft niemand dat op z'n menu staan.
http://www.dns-brainstorm.com/forums/attachment.php?attachmentid=11478

Maar er groeien zelfs Caulerpas,
Ook een mooie groene muur, hier moet de strigosus en de Salarias toch pap van lusten.
Ik krijg ook meer en meer van deze wieren. Ik weet niet wat dit is of wie ze eet?

Bijlagen

• Dokters-eten-geen-alg2.jpg
    Dokters-eten-geen-alg2.jpg
    79,9 KB · Weergaven: 6
  • Dokters-eten-geen-alg1.jpg
    Dokters-eten-geen-alg1.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 5
  • Dokters-eten-geen-alg.jpg
    Dokters-eten-geen-alg.jpg
    48,9 KB · Weergaven: 4
Mijn 120l vers aangemaakt staat klaar, morgen verversen.

Maar wat is een berichtje zonder foto:
2 van mijn Fungiatjes (zijn nog kleintjs hoor) stonden nog niet in mijn dagboek.
Eéntje verdiend met een ventilatiegat te boren bij Freddy, en hij heeft mij nog moois beloofd dat nog moet gestrekt worden.
Is toch veel leuker dan wanneer je er moet voor betalen.

Bijlagen

• Fungia-Franky.jpg
    Fungia-Franky.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 6
  • Fungia-Freddy.jpg
    Fungia-Freddy.jpg
    47,6 KB · Weergaven: 355
zeil gescheurd

Oei, wat zie ik bij het aangaan van de verlichting:mad: !
De Zebrasoma Desjardini heeft een flinke scheur in zijn rugvin.
Wat kan hier de oorzaak zijn?
Groeit dit weer aaneen?
Iemand tips?

Bijlagen

• Z.Desjardini-vin-gescheurd.jpg
    Z.Desjardini-vin-gescheurd.jpg
    68,2 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Bij mijn veliferum worden er af en toe gaten en scheurtjes in gebeten door de grotere xanthurum. Er is zeer weinig aan te zien na een tijdje.

ik denk een krab
ik heb trouwens stekken van een rode monti nie die fluo rode maar tog zekers de moeite

zeil gescheurd

Z. Desjardini herstelt inderdaad enorm snel.
Bijna alles weer aaneen gegroeid.
Alleen klopt de tekening niet 100%, zal zich op termijn ook wel herstellen zeker.
Ook de poetsgarnalen geven een dagelijkse beurt.

Bijlagen

• Z.Desjardini-vin-gescheurd1.jpg
    Z.Desjardini-vin-gescheurd1.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
eitjes pseudochromis Paccagnellae?

Gisteren met het afzuigen van wat algjes met mijn pipet,
http://www.zeewaterforum.org/forums/attachment.php?attachmentid=11473 ,
zat mijn spuit plots vol met visseneitjes.
Eitjes zijn transparant, vrij groot, duidelijk 2 zwarte oogjes e, kleven samen in klonters.
Ik vermoed dat het van de Pacagnellae's is, want dat holletje wordt nauwlettend in de gaten gehouden door 1 van die visjes.

Eventueel kunnen de eitjes van de mandarijnpitvisjes zijn.
Deze gaan 's avonds altijd paren in dat hoekje, maar vertoeven overdag in de andere hoek van het aquarium.
Het vrouwtje heeft een enorm dikke buik, maar heb ze vandaag nog niet gezien.

Iemand een idee wat ik ermee kan doen?
Heb ze voorlopig in een artemiareaktor gestoken met heel lichte beluchting.

Bijlagen

• visse-eitjes.jpg
    visse-eitjes.jpg
    23,1 KB · Weergaven: 8
Back
Bovenaan