Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mijn eerste zeeaquarium

Reefer zei:
Blij dit te horen! Is echt 1 van de prachtigste vissen die ik ken.

Waar heb jij de jouwe eigenlijk gekocht, in jou gemeente, bij ac....ra? Heb jij lang moeten zoeken?
Inderdaad,
er waren er 3 binnen gekomen.
Maar het was ook de eerste keer dat ik ze daar zag.
Eéntje was onmiddellijk weg, en toen heb ik gezegd dat ik er één wou, als hij wou eten.
Dat lukte niet , maar de druk werd groot omdat er veel kopers waren.
Ik heb de vis alle dagen gaan bestuderen, en deze stond mij aan.
(De andere had last van parasieten, schudde teveel en ging in de stroming hangen. Het visje is verkocht, en was dood na 10 min. Aangevallen door een andere keizer).
Na 5 dagen zat hij dus bij mij.

Eindelijk weer op het forum...
Na een accidentje met de crossmoto, hebben ze mij op intensieve achtergelaten.
Ik dacht zelf eerst dat het verborgen camera was, maar toch niet.
Gewoon hatelijk, uw lijf vol met draadjes en baxters, plassen in een fles onder toezicht, naast u liggen ze letterlijk dood te gaan. Om het uur gewekt worden voor bloedafname en bloeddruk.
Foto's en scanners, neus verbrijzeld, jukbeen gebroken.
En ik dacht eventjes naaien en weer buiten...

Maar nu heb ik dus gemerkt dat zelf al een tijdelijke afwezigheid thuis een probleempje voor de bak is.
Geen eten, noch toevoegingen gegeven, afschuimer loopt over, opvoerpomp draait droog, omgevallen koraaltjes en verbranding tot gevolg.
Deze oortjes zullen waarschijnlijk het loodje leggen hierdoor.
(Mijn lievelingsoortjes, weet niet welke soort)
http://www.zeewaterforum.org/forums/attachment.php?attachmentid=5483
Waarschijnlijk hoog tijd een spoedcursus aan mijn vrouw te geven.

Daarnet toch een paar testjes gedaan:
zout 1022.5, moet opgevoerd worden naar 1023.5
no³ 0.2
KH 12
CA 510 (Salifert)
Ik heb steeds meer last van draadalgen, zelfs aan de uitstromer van de fosfaatkiller (? bolletjes van merk Seachem) groeien ze !?
Ik vermoed dat ze gevoed worden door de co² van de kalkreaktor.
En aangezien mijn ca en kh steeds hoger worden, heb ik de ph in de kalkreaktor van 6.2 naar 6.4 gebracht.

Bijlagen

• tsoenami.jpg
    tsoenami.jpg
    32,9 KB · Weergaven: 9
OMG Stephan, ik herken je niet terug van de andere foto's!! Succes met herstel, zowel die van jezelf als die van je bak!! Hoe is het met de pygo??

dat is heftig! gelukkig, je bent er nog, sterkte en beterschap!

Accidentje zonder helm? Gelukkig relatief goed afgelopen.
Misschien is het beter voor iedereen om een lijstje met "basis onderhoud, voederschema etc" op te stellen. Voor zulke onvoorziene omstandigheden of voor wanneer we op reis gaan.
Dat oor is volgens Sam een soort tongoor (wat dat ook moge wezen), je weet dat ik hetzelfde heb zitten. Ze zijn redelijk taai, het mijne is volledig losgescheurd vorige week bij een instortingje en ze lijkt zich al elders vast te
zetten. Als de mijne splist krijg je een stuk. Beter dan een tros druiven lijkt me.
Spoedig herstel

asper zei:
Accidentje zonder helm? Gelukkig relatief goed afgelopen.
Misschien is het beter voor iedereen om een lijstje met "basis onderhoud, voederschema etc" op te stellen. Voor zulke onvoorziene omstandigheden of voor wanneer we op reis gaan.
Dat oor is volgens Sam een soort tongoor (wat dat ook moge wezen), je weet dat ik hetzelfde heb zitten. Ze zijn redelijk taai, het mijne is volledig losgescheurd vorige week bij een instortingje en ze lijkt zich al elders vast te
zetten. Als de mijne splist krijg je een stuk. Beter dan een tros druiven lijkt me.
Spoedig herstel
Heel erg bedankt voor het voorstel,
maar dat oor is reeds bijna volledig hersteld.
Er blijft enkel een gaaatje over, nochthans was het gisteren heel erg aan her verslijmen.
Inderdaad een taai beestje.

Dat accident was met helm en met bril.
Gelukkig, maar heb de moto met het stuur in mijn aangezicht gekregen.

Vandaag 2 nieuwe acro's gekocht.
De mooie kleuren zijn ze verloren in de winkel (heb ze vroeger zien binnenkomen), maar voor zo'n prijsje (25€/st) kon ik ze niet laten staan!
De kleuren komen wel terug.
Ze hebben beiden een mooi symbiosekrabje.

Bijlagen

• acro1-09-02-05-Sam.jpg
    acro1-09-02-05-Sam.jpg
    66,6 KB · Weergaven: 5
  • acro2-09-02-05-Sam.jpg
    acro2-09-02-05-Sam.jpg
    64,6 KB · Weergaven: 3
Naar aanleiding van de waterverversing, is hier weer heel wat gebeurd.
Ik heb het aangemaakte water eens aan een paar testjes onderworpen:
po4: 0
no3: 1
SiO2: 1mg/l !!! Dat is veel te veel naar mijn zin.
En dit ondanks mijn silicaatfilter! In het begin werkte hij perfect, maar blijkbaar zijn die patronen snel uitgewerkt. Zie ook:
http://www.zeewaterforum.org/forums/showpost.php?p=94098&postcount=366
Wat moet ik hiermee???
In ieder geval wil ik deze 120liter niet zomaar in de bak kappen, want daarvoor heb ik nog steeds teveel algen (Niet dat ze woekeren, maar ze blijven groeien. Vooral de draadalgen nu).

Ik heb de potfilter (AM) met anti-fosfaat (en silicaat!) korrels van Seachem losgekoppeld, en op de stromingspomp van mijn aangemaakt water geplaatst.
Ik weet niet meer hoelang de korrels reeds in gebruik zijn, maar ik heb reeds silicarbon van aqua-connect liggen. Ik denk van deze continu in mijn osmosewater te laten draaien.

Voor mijn aquarium heb ik een wervelbedreaktor (Deltec) gekocht, en gevuld met 1/2 kg Rowafos. Dit eigenlijk naar aanleiding van de blijvende algen en de silicaten.

Stephan Reyntjens zei:
Ik heb de potfilter (AM) met anti-fosfaat (en silicaat!) korrels van Seachem losgekoppeld, en op de stromingspomp van mijn aangemaakt water geplaatst.
Ik weet niet meer hoelang de korrels reeds in gebruik zijn, maar ik heb reeds silicarbon van aqua-connect liggen. Ik denk van deze continu in mijn osmosewater te laten draaien.
Dit heeft dus problemen, veel te veel stroming opgezet met als gevolg melkwit water. Ik had de korrels nochthans goed gespoeld
Ik heb ook SiO2 opnieuw gemeten, maar staat nog steeds op 1 mg/l, blijkbaar al uitgewerkt ook.
Kan ik dit water nog laten bezinken en alsnog gebruiken? (er zit al zout in!)

Bijlagen

• Silicaat Seachem1.jpg
    Silicaat Seachem1.jpg
    20,3 KB · Weergaven: 6
  • Silicaat Seachem.jpg
    Silicaat Seachem.jpg
    37,2 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Aan de kleur van de korrels te zien zijn ze niet op ijzer-basis, zoals Rowa en Salifert. Ik zou sowieso wachten tot alle zwevende deeltjes gezonken zijn. Daarna moet het water m.i. nog gewoon bruikbaar zijn.

Ik zou wel deze korrels zsm vervangen door korrels op ijzerbasis!

Tanu zei:
Aan de kleur van de korrels te zien zijn ze niet op ijzer-basis, zoals Rowa en Salifert. Ik zou sowieso wachten tot alle zwevende deeltjes gezonken zijn. Daarna moet het water m.i. nog gewoon bruikbaar zijn.

Ik zou wel deze korrels zsm vervangen door korrels op ijzerbasis!
Dank voor de reaktie.
Ze zijn inderdaad uitgewerkt, mijn bak draait al op Rowafos sinds gisteren.

Pygo - Navarchus???

Vandaag is bij mijn plaatselijke winkelier een heel moie en aktieve Navarchus binnen gekomen.
Ik heb sinds 3 weken een Pygoplytes rondzwemmen. Ondanks mijn lage verwachtingen doet de Pygo het zeer goed. Hij zwemt goed rond, eet goed, maar is nog niet echt baas.
Zou ik daar nu nog een Navarchus durven bijplaatsen???
Kun je deze 2 keizers samenhouden?

Die Navarchus komt er dus niet... (en hij zit er nog!)

Vandaag 2 poetsgarnalen gekocht,
mijn Pygo en dwergkeizers bieden zich altijd bij de bloedgarnaal aan om te poetsen, vandaar...
Bovendien vind ik een bloedgarnaal veel mooier,... maar je ziet ze bijna nooit!

Nieuw probleempje vandaag (sinds gisteren). Eén van mijn Montiporas Digitata sterft plots af van aan de voet.
Ook valt mij op dat sommige acro's langs onderen ook verbleken, maar dit schrijf ik toe aan onderbelichting (?)
Dit is trouwens goed te zien op de Acro achter de garnaal.

Bijlagen

• poetsgarnaal.jpg
    poetsgarnaal.jpg
    74,6 KB · Weergaven: 5
  • Montipora Digitata sterft af.jpg
    Montipora Digitata sterft af.jpg
    70,8 KB · Weergaven: 23
Heb al gelezen dat je door gebruik van fosfaat killer verkleuring in koralen kunt hebben of er echt sterfte kan van komen weet ik zo niet.
maar denk dat het zoals bij alles overbaadt schaadt.

mvg koen

Back
Bovenaan