Leonardo 1 meter
Senior Forumlid
Daarom ook dezesmiley, ik weet namelijk wel zeker dat het niet zo makkelijk is
en dat er geen eenvoudige oplossing is.
Sorry, miste de betekenis van je smiley even en vatte het iets te serieus op
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Daarom ook dezesmiley, ik weet namelijk wel zeker dat het niet zo makkelijk is
en dat er geen eenvoudige oplossing is.
hebben wij flap, ja niet veel en steeds op dezelfde plekken nl op de sterpoliepen en op een plek in de bak waar s'morgens de zon op schijnt, oplossing ; zonnescherm op tijd laten zakken en de steen met sterpoliepen regelmatiger schoonblazen/afzuigen vergeet ik dit of verslons ik kan ik er op rekenen dat er weer flap op kom
hebben we meer flap gehad en dan ook op andere plekken ja, waarbij het mij opviel dat het steeds kwam als ik weer eens had bedacht dat ik toch echt elke dag vitamine en knoflook [uit een flesje]door het voer [diepvries] van de vissen moest doen helaas dus voor de gezondheid van de vissen hiermee gestopt ,nu al ruim een half jaar niet meer gebruikt maar ook nooit meer flap gehad buiten de bovengenoemde plaatsen.
had het in een ander deel al gepost, maar wil het ook hier doen
Knoflook is sterk antibacterieel er zijn experimenten gedaan waaruit blijkt dat het perfect bruikbaar is in landen (naast pepers) als ontsmettingsmiddel bij gebrek aan chloor/bleek. Door knoflook aan het water toe te voegen zullen er altijd bacteriën zijn die het extra moeilijk krijgen door dit antibacteriële effect en als dit de bacteriën zijn die voor de fosfaat en nitraat verwerking verantwoordelijk zijn dan zal cyano (wat een sterke bacterie is die altijd in ieder aquarium aanwezig is) al snel zijn kans grijpen en sterk vermeerderen zodat je last van flap krijgt. Daarmee veroorzaakt knoflook niet meteen flap, maar kan het wel één van de versterkende factoren zijn. Detritus in zand of op een stromingsarme plaats (in zand, op steen, tussen koraal poliepen) is er ook zo één omdat er dan lokaal extra veel nitraat en fosfaat beschikbaar is wat cyano aantrekt en als de overige bacteriën dan niet sterk genoeg zijn krijg je flap. Cyano reageert met name sterk op fosfaat en daarom zie je ook vaak dat als een steenkoraaltje (deels) afsterft dat er daarna op het skelet ineens flap gaat groeien. De cyano maakt dan echter alleen snel gebruik van het fosfaat dat ligt opgeslagen als vervuiling in het koraalskelet. Daarom is er ook niet één definitief antwoord te geven op hoe iedereen flap kan bestrijden, en zal ieder voor zich goed moeten bekijken wat er in zijn aquarium speelt. Meest voorkomende probleem is echter wel lokale ophoping van detritus als gevolg van sedimentatie/neerslaan.
De tip over de stroming is absoluut een goede. Ik denk verder ook dat veel hobbyisten de richtingen van hun stromingspompen gewoonweg niet juist hebben staan. Waarbij het volgens mij helemaal niet zo zeer om de sterkte gaat of om het bijplaatsen van nog meer stroming, maar vooral om de circulatie / waterbeweging. Zolang er een algehele waterverplaatsing is, zou er amper detritus kunnen/mogen ontstaan (?). Zo'n gyre flow waar MabuyaQ mij enige tijd geleden op wees is voor mij daarin het meest effectief gebleken (en ik had er direct minder pompen/minder krachtig voor nodig).
Stroming kan kloppen. Al enkele weken blaas ik met een grote pipet dagelijks mijn stenen schoon, waarna het meeste vuil richting gafzak gaat. Op dit moment zie je de flap op de stenen verminderen. Alleen de bodem blijft op dit moment een probleem.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.