Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

(Mijn) Cyano experiment

Sorry, ik had het ook beter niet kunnen plaatsen, het was een reactie op wat bij mij ontstane nare gevoelens vanuit een ander onderwerp, maar gedane zaken nemen geen keer (en ik ben ook niet zo van het achteraf aanpassen van berichten, want dat geeft vaak juist nog meer onduidelijkheid).

hebben wij flap, ja niet veel en steeds op dezelfde plekken nl op de sterpoliepen en op een plek in de bak waar s'morgens de zon op schijnt, oplossing ; zonnescherm op tijd laten zakken en de steen met sterpoliepen regelmatiger schoonblazen/afzuigen vergeet ik dit of verslons ik kan ik er op rekenen dat er weer flap op kom

hebben we meer flap gehad en dan ook op andere plekken ja, waarbij het mij opviel dat het steeds kwam als ik weer eens had bedacht dat ik toch echt elke dag vitamine en knoflook [uit een flesje]door het voer [diepvries] van de vissen moest doen helaas dus voor de gezondheid van de vissen hiermee gestopt ,nu al ruim een half jaar niet meer gebruikt maar ook nooit meer flap gehad buiten de bovengenoemde plaatsen.

had het in een ander deel al gepost, maar wil het ook hier doen

Knoflook is sterk antibacterieel er zijn experimenten gedaan waaruit blijkt dat het perfect bruikbaar is in landen (naast pepers) als ontsmettingsmiddel bij gebrek aan chloor/bleek. Door knoflook aan het water toe te voegen zullen er altijd bacteriën zijn die het extra moeilijk krijgen door dit antibacteriële effect en als dit de bacteriën zijn die voor de fosfaat en nitraat verwerking verantwoordelijk zijn dan zal cyano (wat een sterke bacterie is die altijd in ieder aquarium aanwezig is) al snel zijn kans grijpen en sterk vermeerderen zodat je last van flap krijgt. Daarmee veroorzaakt knoflook niet meteen flap, maar kan het wel één van de versterkende factoren zijn. Detritus in zand of op een stromingsarme plaats (in zand, op steen, tussen koraal poliepen) is er ook zo één omdat er dan lokaal extra veel nitraat en fosfaat beschikbaar is wat cyano aantrekt en als de overige bacteriën dan niet sterk genoeg zijn krijg je flap. Cyano reageert met name sterk op fosfaat en daarom zie je ook vaak dat als een steenkoraaltje (deels) afsterft dat er daarna op het skelet ineens flap gaat groeien. De cyano maakt dan echter alleen snel gebruik van het fosfaat dat ligt opgeslagen als vervuiling in het koraalskelet. Daarom is er ook niet één definitief antwoord te geven op hoe iedereen flap kan bestrijden, en zal ieder voor zich goed moeten bekijken wat er in zijn aquarium speelt. Meest voorkomende probleem is echter wel lokale ophoping van detritus als gevolg van sedimentatie/neerslaan.

Knoflook is sterk antibacterieel er zijn experimenten gedaan waaruit blijkt dat het perfect bruikbaar is in landen (naast pepers) als ontsmettingsmiddel bij gebrek aan chloor/bleek. Door knoflook aan het water toe te voegen zullen er altijd bacteriën zijn die het extra moeilijk krijgen door dit antibacteriële effect en als dit de bacteriën zijn die voor de fosfaat en nitraat verwerking verantwoordelijk zijn dan zal cyano (wat een sterke bacterie is die altijd in ieder aquarium aanwezig is) al snel zijn kans grijpen en sterk vermeerderen zodat je last van flap krijgt. Daarmee veroorzaakt knoflook niet meteen flap, maar kan het wel één van de versterkende factoren zijn. Detritus in zand of op een stromingsarme plaats (in zand, op steen, tussen koraal poliepen) is er ook zo één omdat er dan lokaal extra veel nitraat en fosfaat beschikbaar is wat cyano aantrekt en als de overige bacteriën dan niet sterk genoeg zijn krijg je flap. Cyano reageert met name sterk op fosfaat en daarom zie je ook vaak dat als een steenkoraaltje (deels) afsterft dat er daarna op het skelet ineens flap gaat groeien. De cyano maakt dan echter alleen snel gebruik van het fosfaat dat ligt opgeslagen als vervuiling in het koraalskelet. Daarom is er ook niet één definitief antwoord te geven op hoe iedereen flap kan bestrijden, en zal ieder voor zich goed moeten bekijken wat er in zijn aquarium speelt. Meest voorkomende probleem is echter wel lokale ophoping van detritus als gevolg van sedimentatie/neerslaan.

Sluit me hier bij aan. topjes

In een ander topic van Glenn gaf ik al als tip; Blaas elke maand een keer met een stromingspomp over het gesteente en koralen heen. Dit zorgt ervoor dat het vuil (detritus) opblaast. Zodoende kan het ook zijn weg naar de afschuimer vinden. Gebruik hiervoor een lichte stromingspomp zodat je niet je koralen beschadigd. Deze handeling voorkomt dus de opbouw van vuil en daarmee kan dus ook een mogelijke oorzaak van flap worden weggenomen..

Vwb de knoflook: je zou dus kunnen stellen dat wanneer je op het randje zit van of (heel) laag in nitraat- en fosfaatwaarde en dan iets met knoflook doseert je zo goed als zeker cyano doet activeren (in zichtbaarheid) of verergeren?

De tip over de stroming is absoluut een goede. Ik denk verder ook dat veel hobbyisten de richtingen van hun stromingspompen gewoonweg niet juist hebben staan. Waarbij het volgens mij helemaal niet zo zeer om de sterkte gaat of om het bijplaatsen van nog meer stroming, maar vooral om de circulatie / waterbeweging. Zolang er een algehele waterverplaatsing is, zou er amper detritus kunnen/mogen ontstaan (?). Zo'n gyre flow waar MabuyaQ mij enige tijd geleden op wees is voor mij daarin het meest effectief gebleken (en ik had er direct minder pompen/minder krachtig voor nodig).

Ik ben sinds het lezen van dit bericht gestopt met het voeren van vlokken (dus sinds begin deze week) en ben benieuwd of dit de cyano vermindert!
Nu voer ik alleen nog diepvries (elke dag 1 blokje Marine Mix en 1 blokje Mysis in GarlicGuard opgelost) en zo nu en dan zo'n Marine Grazer rondje.
Verder ga ik zodra ik weer een voorraadje aquarium-euro's verzameld heb ook zo'n Gyre aanschaffen, prachtig concept!

Stroming kan kloppen. Al enkele weken blaas ik met een grote pipet dagelijks mijn stenen schoon, waarna het meeste vuil richting gafzak gaat. Op dit moment zie je de flap op de stenen verminderen :). Alleen de bodem blijft op dit moment een probleem.

De tip over de stroming is absoluut een goede. Ik denk verder ook dat veel hobbyisten de richtingen van hun stromingspompen gewoonweg niet juist hebben staan. Waarbij het volgens mij helemaal niet zo zeer om de sterkte gaat of om het bijplaatsen van nog meer stroming, maar vooral om de circulatie / waterbeweging. Zolang er een algehele waterverplaatsing is, zou er amper detritus kunnen/mogen ontstaan (?). Zo'n gyre flow waar MabuyaQ mij enige tijd geleden op wees is voor mij daarin het meest effectief gebleken (en ik had er direct minder pompen/minder krachtig voor nodig).

De gyre flow kan je deels al crieeren door de stomingspomp naar een (voor) ruit te richten. Het water kaatst dan tegen de ruit, gaat over de grond en zodra het een obstakel tegen komt (koraal/steen) wordt het weer naar boven geleidt.

Zelf heb ik recentelijk een tunze 7096 controller in gebruik, hiermee kun je dan ook nog eens wave/burst actie en wisseling tussen pompen realiseren.

Maar evengoed, er zal altijd wel een beetje vuil ergens blijven liggen, en als je toch met de schoonmaak van je stromingspompen bezig bent kun je net zo goed gelijk even over het rif heen blazen.

Stroming kan kloppen. Al enkele weken blaas ik met een grote pipet dagelijks mijn stenen schoon, waarna het meeste vuil richting gafzak gaat. Op dit moment zie je de flap op de stenen verminderen :). Alleen de bodem blijft op dit moment een probleem.

Detritus op de bodem zou ik gewoon dieren voor inzetten. Ik weet niet hoe groot je bak is, maar ik heb voor mijn bodem zuiver te houden de volgende dieren;

Twee zandzevende zeesterren die zowel op als onder de bodem leven. Drie babylon slakken die voornamelijk in de zand leven. Ik heb dan nog een zeekomkommer waarvan ik de naam niet weet maar die zit echt constant in de bodem, deze is wit met bruin van kleur en heeft doorns op zijn lichaam. En dan heb ik nog twee zeekomkommers deze zijn rood met zwart van kleur en die leven op de bodem zelf.

De zandzevende zeesterren, de zeekomkommers, babylonslakken alswel de lipvissen zorgen er alle voor dat de bodem voldoende in beweging blijft en er dus bijna geen vuilopbouw plaats kan vinden in of op de bodem.

Marjan, ik kan uiteraard geen antwoord op je vraag geven maar ik heb wel een stukje over de toxiciteit van barium.
Als het goed is pakt de link gelijk het stuk dat informatief is, ander moet je even naar bladzijde 85 scrollen.
http://books.google.nl/books?id=ABI...oxicity of barium to marine organisms&f=false

Wat ik er uit opmaak is dat barium erg slecht oplosbaar is in zeewater (max 50 ug/l) meer kan alleen als de vaste stof barite voorkomen.

Wat betreft cyano heb ik geen idee:p

Er is inderdaad genoeg interessante informatie in te vinden.:)

Mijn ervaring, voer al 2 jaar droogvoer en 1 maal in de week diepvries voer nooit geen last van flap ( voer altijd zelfde merk)
In mijn vorige bak had ik wel last van flap was probleem met stroming
Weinig stroming =flap
Correcte stroming=alles:)

Ik zie het iets anders vwb de stroming: weinig stroming = niet per definitie flap. Onjuiste stroming, ongeacht de hoeveelheid, inderdaad wel naar alle waarschijnlijkheid gebaseerd op wat we tot nu toe weten.

Mag ik vragen wat en welk merk je voert Geert.bl?

Is granulaat van aquatic nature marine excel
Voer 3a4maal per dag soms meer zorg wel dat alles binnen halve minuut op gegeten is

[TABLE="class: fullframe, align: center"]

[TR]

[TD="colspan: 3, align: center"][/TD]
[/TR]

[TR]

[TD="colspan: 3"] [/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Ik gebruik Biofish Food garlic Marjan en voer dit ook drie tot vier maal per dag, voor de kleintje korrel M en voor de grote korrel L!!

Gr,

Martin.

In het vorige grote aquarium gebruikte ik dat ook weleens herinner ik me Martin, maar ik kon er destijds maar moeilijk aan komen via de winkels waar ik kwam. Daat zat het meestal niet in het assortiment. Ik zie het nog steeds niet zo heel vaak, maar met al die webshops tegenwoordig moet het natuurlijk veel makkelijker nu te verkrijgen zijn. Dus ik ga ook dat maar weer eens aanschaffen dan!

@p0st: MabuyaQ legt in dit onderwerp (reply 7) ook heel goed uit hoe je met gewone stromingspompen het zgn. gyre flow kunt verkrijgen (zonder dus het dure systeem/systemen te hoeven kopen die sinds kort te verkrijgen zijn - het is zoals frank2902 ook al aangaf prima te behalen met gewone stromingspompen, iets waar ik het zelf ook mee bereikt heb): http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?t=143905

Back
Bovenaan