Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

(Mijn) Cyano experiment

MarjanH

it's a way of life...
Ik zou dit onderwerp in tal van andere forumonderdelen kunnen plaatsen, maar ik heb besloten het hier te doen.

Waarom dit onderwerp: mede door het momenteel bediscussieerde onderwerp van Glenns experiment met cyano waarvan ik vind dat het experiment te summier is en ook al eens honderden keren eigenlijk is terug te vinden in berichten van vele anderen, vond ik het tijd worden om ook eens iets te delen. Ik deel over het algemeen enkel mijn in mijn dagboeken besproken perikelen met mijn hoofdaquaria. Alle andere 'bijdingetjes' die ik doe doe ik meestal gewoon voor mijzelf en geheel zonder iets van een wetenschappelijke achtergrond (de reden waarom ik mij over het algemeen altijd bewust stil hou in tal van dit soort onderwerpen - ik kan niets onderbouwen en er meestal ook de juiste bewoordingen niet voor vinden, waardoor ik mij niet durf te mengen in dit soort onderwerpen, maar dom ben ik toch niet denk ik...).

Op 18 nov. 2013 gaf Dogue aan dat droogvoer een stofje (Barium) zou bevatten wat 'mogelijk' cyano zou kunnen doen ontstaan. Daar ik al langere tijd het vermoeden had dat droogvoer in mijn aquarium inderdaad een veroorzaker zou kunnen zijn, ben ik 2 nano's gaan opstellen om eens wat verder te experimenteren. Ik wilde cyano eens proberen te begrijpen...

Het experiment startte op 20-11-2013 en is nog maar kort geleden op 20-11-2014 beeindigd.

Ik maakte gebruik van 2 aquaria van 54 liter (Juwel, intern filterhuis met witte watten en Rowaphos). Aan steen is eenzelfde gewicht ingebracht, aan koraal lps en lederstekjes, aan vis hetzelfde aantal Gobiodons en een lipvisje, aan techniek dezelfde stromingspompjes, dezelfde verlichting, hetzelfde regime van onderhoud.

Dit was de basis om te starten en gaandeweg veranderde ik steeds een onderdeel. Dus 1 onderdeel werd in 1 aquarium gewijzigd en bleef in het andere ongewijzigd.

Om niet al te uitgebreid te gaan, maar om toch iets te delen, wil ik enkele persoonlijke conclusies hier posten.

Mijn achterdocht dat droogvoer een mogelijke veroorzaker zou kunnen zijn werd bewaarheid. De omstandigheden in beide aquaria waren op het moment van droogvoer doseren identitiek en in het aquarium waar ik het droogvoer gaf (in het andere gaf ik diepvriesvoer) ontstond binnen enkele dagen de deken van cyano. Het andere aquarium bleef daar vrij van.
Wanneer ik stopte met het geven van droogvoer verdween ook de cyano (waar ik dus geen andere handelingen extra bij verrichtte).

Later ben ik eens gaan kijken wat een wijziging in verlichting zou doen. Bijv. Pl t.o.v. Tl of Tl t.o.v. led. Hierbij heb ik niets kunnen waarnemen, er ontstond geen zichtbare cyano. Op het moment van droogvoer doseren was er echter vrij snel onder elk type verlichting weer cyano zichtbaar.

Daarna ben ik met de stroming aan de gang gegaan: ik zag dat juist op de punten waar de stroming zijn 'raakvlak' had op bodem en/of steen, dat precies de punten waren waar de cyano deken zichtbaar werd. Iets meer er overheen gericht, deed de flapdeken weer verdwijnen. Ik denk dan simpel: stroming neemt vuil mee en plet het op het raakvlak waar de stroming mee in aanraking komt...? Dit alles gebeurde overigens zowel bij het doseren van droogvoer als van diepvriesvoer...

Hierop heb ik mijn hoofdaquarium dan nu al langere tijd ook aangepast. De stromingspompen zijn 'vrij in het water/de ruimte' gericht en niet meer op steen en bodem (waarbij ik een beetje het gyre flow principe hanteer).

Vervolgens was er nog iets waar ik mee aan de slag wilde en dat was invallend buitenlicht. Mijn aquarium (allen tot nu toe hebben op een en dezelfde plek gestaan) staat deels in een aanbouw en deels in de originele kamer. Het gedeelte in de aanbouw vangt het daglicht eerder en anders op dan het het gedeelte wat in de originele ruimte staat (op het plafond zit tevens een scheidingsbalk). In het gedeelte wat in de aanbouw staat komt zowel in het voorjaar als in het najaar een korte flapperiode voor...

Het ene nanootje werd in de aanbouw gezet, het andere in de originele ruimte (wel dus aan dezelfde muur, ongeveer vergelijkbaar met hoe steeds mijn hoofdaquaria stonden tot dan toe dus).
Wat bleek dit voor- en najaar: het nanootje in de aanbouw vertoonde gelijk aan mijn hoofdaquarium een cyano deken. Dit keer echter duurde de cyano deken in het najaar ook wat langer dan het in de jaren daarvoor had gedaan. Ik dacht weer simpel daarbij: de mooie zomerse en zonnige dagen hebben dit najaar langer aangehouden...? Tijdens deze periodes maakte het opnieuw niet uit of ik droogvoer of diepvriesvoer gaf overigens.
Deed ik in deze periodes mijn rolgordijnen tijdig naar beneden waardoor het dag/zonlicht niet meer kon binnenvallen dan verdween binnen enkele dagen ook de zichtbare cyano weer.

Bovenstaande was puur een experiment voor mijzelf, vooral om mijn hoofdbak en het daarin af en toe opkomende flap te proberen te begrijpen. Ik denk nu dus te weten dat in mijn geval droogvoer, het invallend dag/zonlicht en de wijze waarop stromingspompen zijn gericht bij mij de veroorzakers en daardoor tegelijkertijd de oplossing ook zijn.

Een even nog snel andere getrokken eigen conclusie: witte watten om de stromingspompen zijn redelijke cyano voorkomers in een aantal gevallen. (Of het nou watten zijn om een stromingspomp of zogenaamd powerfilter maakt mij geen bal uit, de werking is identitiek). Gebruik ik dat zo met die watten om de pompen heen, dan kan ik wat droogvoer geven ook, maar in minimale dosering. Het duurt dan langer voordat cyano zichtbaar wordt, maar het is niet de oplossing want uiteindelijk onstaat de deken toch nog, alleen dan na een wat langere periode.

In alle bovengenoemde periodes heb ik overigens in de nano's niet gewerkt met doseringen van bacteriepreparaten. Enkel werd er wekelijks onderhoud verricht met een waterverversing van 5 liter met synthetisch zout (d&d).

Ook heb ik niet gelet op groei van koralen of dergelijke want daar ging het mij niet omen wat ik zeker toen nog niet had bedacht, maar wat misschien nog meer duidelijkheid had gegeven, was om de Bariumwaarde per waarneming te laten testen (door bijv. Triton).

Al met al heb ik dit even snel getypt, maar hopelijk wel duidelijk.
Dit was mijn experiment met conclysies die voor mij het e.e.a. duidelijk maakten.
Cyano snap ik echter daarom nog niet, maar voor mij is het duidelijk dat in mijn situatie droogvoer, dag/zonlicht inval en de richting van stromingspompen dus zowel veroorzaker alsook de oplossing zijn.

Of dit alles dan ook voor iemand anders kan gelden, dat weet ik oprecht niet...

Heel interessant om te lezen! Volgens jou is droogvoer een grotere organische belasting voor je systeem dan diepvriesvoer. En dat heb je ook aangetoond met dit experiment.

Jammer dat je het experiment gestopt bent …. het zou interessant geweest zijn om 1 bakje te voorzien van een afschuimer om te kijken of dit verschil zou maken en vooral de mate van afschuimen. Voor jou natuurlijk niet interessant maar voor anderen weer wel ;)

Marjan, dank voor het delen van je ervaringen! Je hebt in ieder geval een structurele test uitgevoerd over een lange periode! Vind het erg interessant om te lezen, maar dat geldt ook voor het experiment van Glenn.

Ik voer overigens met enige regelmaat droogvloer, waaronder vlokken maar ook korrels. Ik heb zelf nog niet de relatie gelegd met het ontstaan van flap. Ik houd je verhaal wel in mijn achterhoofd!

Marc, ik heb dit alles inderdaad afgestemd op hoe ik mijn aquariums draai zonder afschuimer dus het is nogal 'een persoonlijk iets' geworden ja (sorry dat ik niet meer kon betekenen hierin).

Alleen maar thumbs up je mag vaker verhalen vertellen uit eigen werk ….

Marjan leuk dat je ook je visie deelt.
juist daar ging het mij om. Hoe meer visies, hoe groter de kans dat eentje werkt en het tot een universele oplossing (kan) komen.
Dit is een diepgaand real life experiment met een uitgangspunt en niet zomaar een mening zoals je die vaak ook ziet, gebaseerd op verhalen van anderen, of mensen die iets waarnemen en kop nog start weten van het verhaal.

greetings, GlennF

Heel vreemd. Ik heb ook net flink last gehad van Cyano's. Ik ben op rantsoen gegaan wat droogvoer betreft en zie hier nu dus ook dat door stromingswijziging en voerwijze(meer diepvries) de cyano langzaam weer verdwijnt.
Ik voerde voorheen meer vlokken! Ik draai de afschuimer nu vrij nat tot alles verdwenen is. Heel mooi om dit soort expirimenten te lezen. Draagt zonder meer bij aan de kennis op het forum en aan mezelf.

Bedankt Marjan! Ik ga er eens verder op expirimenteren.

Erg leuk om te lezen, en bedankt voor het delen.

Dat van die stroming ervaar ik ook en helemaal als het oppervlak ruw is, dat onderbouwt je verhaal dat het vuil erin geduwd wordt door de stroming. Bij het afzuigen van een dikke laag flap komt er ook veel vuil onder vandaan.

Leerzaam en zet je aan het denken over de manier van bestrijding van flap in je eigen bak.

Marjan mag ik zo brutaal zijn om te vragen of je ook meerder soorten droogvoer hebt getest, want met slechts 1 soort zegt het veroorzaken van flap alleen maar iets in relatie tot dat merk. En omdat ik toch bezig ben mag ik vragen wat het merk is dan wel de merken zijn die je getest hebt.

Voor mij is droogvoer een vorm van 'junkfood' voor vissen waar ze heel gemakkelijk de voedingsstoffen uit halen en er dus veel minder (zeg maar niets) onverteerd het darmkanaal weer uit komt terwijl bij diepvries voer een groot deel gewoon eigenlijk onverteerd blijft. Gevolg is dus dat je met droogvoer al snel overvoerd zonder dat je er erg in hebt, met als gevolg dat er alsnog heel veel voedingsstoffen het water in komen omdat je vissen dit alsnog uitscheiden omdat er al weer nieuw voer wordt aangeboden.

Ga ik volgen, hoe meer je leest, hoe meer je leert

Qua hoeveelheid denk ik dat ik altijd juist erg voorzichtig was, maar tja dat is toch wat lastig om echt goed te kunnen beoordelen. In ieder geval gaf ik kleine beetjes, wat in 2 a 3 minuten op moest zijn van mij.

Edit: ik ben naar die 'voorzichtige' hoeveelheden en die 2 a 3 minuten gegaan uiteindelijk, omdat (wat) ruimer doseren snel en zeker zichtbare flap gaf en ik wilde uiteraard niet dat het zou ontstaan door overvoeren (dan had ik voor mijzelf niets bereikt vond ik).

Laatst bewerkt:
Marjan, mijn ervaring is trouwens ook dat het gebruik van knoflook (puur versneden) of garlic guard het ontstaan van flap versterkt. Vandaar dat ik dit dan ook voorzichtig doseer en alleen als ik bijvoorbeeld nieuwe vissen inbreng of flink rommel in de bak.

Interessant materiaal Marjan. Ik voer vrij veel droogvoer en heb regelmatig (ook nu) last van flap, vooral op de bodem. Zal eens minderen (of geheel stoppen?), mijn ervaring zal ik hier melden. Binnen hoeveel tijd minderde de flap toen je stopte met droogvoer? De periode zal in elk aquarium wel anders zijn maar dan heb ik een beeld.

hebben wij flap, ja niet veel en steeds op dezelfde plekken nl op de sterpoliepen en op een plek in de bak waar s'morgens de zon op schijnt, oplossing ; zonnescherm op tijd laten zakken en de steen met sterpoliepen regelmatiger schoonblazen/afzuigen vergeet ik dit of verslons ik kan ik er op rekenen dat er weer flap op kom

hebben we meer flap gehad en dan ook op andere plekken ja, waarbij het mij opviel dat het steeds kwam als ik weer eens had bedacht dat ik toch echt elke dag vitamine en knoflook [uit een flesje]door het voer [diepvries] van de vissen moest doen helaas dus voor de gezondheid van de vissen hiermee gestopt ,nu al ruim een half jaar niet meer gebruikt maar ook nooit meer flap gehad buiten de bovengenoemde plaatsen.

had het in een ander deel al gepost, maar wil het ook hier doen

Het probleem is dan -voor mij althans- wat geef ik dan te eten
aan de vele vissen waaronder een aantal groeneters zoals de dokters ?
Alleen diepvries lijkt me geen goed idee...

@Bas
- guarlic guard: ik gebruik het regelmatig, maar ik persoonlijk heb met het gebruik daarvan (nog?) geen flap zien ontstaan. Mijn ervaring is dus weer anders...:eek: Wél met de droogvoeders die knoflook bevatten (vooral de voeders van Ocean Nutrition waarin knoflook is verwerkt leken zeer snel een cyano deken te veroorzaken).

@Leonardo 1 meter:
- minderen kan al een verbetering tot het geheel verdwijnen van de (zichtbare) cyano betekenen, althans zo is dat bij mij het geval gebleken. Ik geef zelf ook nog met regelmaat evengoed droogvoer, maar in minimale hoeveelheden en vooral in een zo'n natuurlijke vorm als mogelijk is.
Bij het stoppen met droogvoer geven was de eerste verbetering overigens bij mij al na 3 à 4 dagen heel summier zichtbaar en na een volle week was het steeds weer geheel verdwenen (bodem en steen waren optisch gezien weer helemaal flapvrij na een volle week).

@Stefan
- zeker met doktersvissen en andere algenetende vissen is het niet raadzaam om geen droogvoer meer te geven inderdaad, maar je zou eens kunnen kijken naar de hoeveelheid en het soort voer wat je geeft? Misschien iets minderen of meer de natuurvormen geven?

Maar :rolleyes:: niet getreurd als er toch cyano zichtbaar aanwezig is en blijft, ik heb zojuist gelezen dat er een oplossing is om van cyano af te raken: je hoeft schijnbaar slechts een schakel in de keten (soort stroming, detritus opbouw, verlichtingsenergie) te onderbreken.

Marjan mijn vissen krijgen veel korrels als droogvoer (twee soorten korrel grote M EN L ) wel zeker drie keer op een dag.
Hier is ook knoflook in verwerkt,en ik gebruik het al jaren.Maar ik heb nog nooit last gehad van flap of iets dergelijks zowel in de oude als nieuwe bak !!

Gr,

Martin.

Maar :rolleyes:: niet getreurd als er toch cyano zichtbaar aanwezig is en blijft, ik heb zojuist gelezen dat er een oplossing is om van cyano af te raken: je hoeft schijnbaar slechts een schakel in de keten (soort stroming, detritus opbouw, verlichtingsenergie) te onderbreken.

Zou het zo makkelijk zijn? Flap is volgens mij de meest voorkomende plaag in het zeewater gebeuren en vaak lastig te bestrijden (tot wanhoop van sommige mede aquarianen).
Zal in ieder geval een weekje stoppen met droogvoer en kijken wat het effect is. Dat moet voor de vissen opzicht geen probleem zijn.
Oh ja, we geven doktersvissen toch ook vaak Sushibladen e.d. Dit valt toch niet onder de noemer droogvoer?

Zou het zo makkelijk zijn?
Daarom ook deze :rolleyes: smiley, ik weet namelijk wel zeker dat het niet zo makkelijk is ;) en dat er geen eenvoudige oplossing is. Wat voor de een schijnbaar lijkt te werken, brengt de ander soms juist een nog erger rampenscenario.
Wat de sushibladeren betreft: ik heb met natuurlijk voer, zoals nori is, ook geen problemen. Ik geef het mijn dokters nog steeds dagelijks (aan een klem, ze nemen wat ze willen en 'morsen' dan niet veel).

MartinV: zo zie je dus maar weer dat cyano een moeilijk 'iets' is en blijft! Het is voor iedere aquariaan in ieder aquarium anders en er is volgens mij gewoonweg niet simpel te zeggen dit en dit veroorzaakt het en dat en dat lost het weer op.

Back
Bovenaan