Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mefisto´s rif

hebben die gobies zoveel effect op een koraal dan?

ik dacht dat ze er maar sporadisch aan hapte.

Ze zitten in of op een koraal, poliepen trekken in, dit is op zichzelf nog niet zo heel erg. Maar als ze een afzetplaats zoeken voor de eitjes, dan wordt er een stukje koraal 'gepoetst' (zoals anemoonvisjes doen met steen).

Op een A. microphthalma van volleybalformaat is dat niet zo erg, maar op een langzaam groeiend, gevoelig tafeltje is het effect een stuk heftiger, helaas.

Ik heb enkele jaren geleden een koppeltje Gobius Citrinus gehad.

Deze sprongen van koraaltak naar koraaltak en bleven daar telkens een poosje zitten, met als gevolg dat de poliepen niet meer openkwamen en er steeds meer kale plekken verschenen. Ik heb ze derhalve maar aan iemand met een vissenbak cadeau gedaan.

groetjes
Jan

Weer eens wat anders dan koralen en vissen; sponzen:
Niet bijzonder spectaculair: Moet nog wat oefenen met echt mooie foto's, maar deze plaats ik toch vast:

Die gele bal (met cyanohoedje) hebben we al ruim 5 jaar en groeit nauwelijks (zeg maar: niet).
Dat witte netstructuur is van het laatste half jaar.
De andere 2 zijn afgelopen 1,5 jaar tot ontwikkeling gekomen.

Bijlagen

• p1150017k.jpg
    p1150017k.jpg
    179,2 KB · Weergaven: 16
  • p1150023k.jpg
    p1150023k.jpg
    183,8 KB · Weergaven: 11
  • P1160039k.jpg
    P1160039k.jpg
    236,9 KB · Weergaven: 10
  • p1150036k.jpg
    p1150036k.jpg
    202,4 KB · Weergaven: 12
  • P1150031k.jpg
    P1150031k.jpg
    225,9 KB · Weergaven: 12
Hoi Michel

Mijn pH hing ook onder de 8,0 bleek onlangs. 7,8 einde van de dag, 's ochtends nog wat lager. Ik was ook in de veronderstelling dat dat te laag was maar werd gerustgesteld o.a. door inderdaad de waarden in Luc's bak, maar ook wat informatie van Theo die me vertelde dat uit onderzoek is gebleken dat sporenelementen bij een pH <8,0 beter beschikbaar zijn. Ik vind e.e.a. wel moeilijk te duiden, want je leest dan ook wel weer dat koralen langzamer groeien bij lagere pH's (coralscience.org). Ik heb uiteindelijk alleen de kalkreactor wat beter afgesteld zodat er wat minder vrij CO2 in de bak komt. Zou jouw veronderstelde gebrek aan stroming niet ook voor de lage pH kunnen zorgen? Minder gasuitwisseling met omgevingslucht?

Jouw acroporastekken hier in de bak doen het inmiddels lekker trouwens. Die paarse montipora plaat ook in eerste instantie, maar heeft nu last van wat cyano. Misschien omdat ik sporenelementen ben gaan doseren, die heb ik vandaag ook weer gestopt.

Ben benieuwd wat je met je bak gaat doen!

@martijn (en de rest)

Ik ben van mening dat we zoveel als mogelijk natuurlijke waarden moeten nastreven. Op het gebied van pH is het niet natuurlijk om zo ver onder de pH 8 te zitten. 's Nachts een onderwaarde van 8 vind ik het minimum.

Momenteel ondervind ik wat technische probleempjes. Mijn 15 programma's tijdklok accepteert er maar 14, waarvan het 2de programma niet uitschakelt ... da's niet fijn. Andere tijdklok kent slechts 8 programma's, da's al een flinke uitdunning van het aantal doseringen. Per dosering draait de SP3000 vijf minuten, dit levert circa 250 ml kalkwater, dat vind ik teveel per keer. Ik heb niet de hele tijd een professionele pH-meter bij de hand helaas, maar de onderwaarde zit nu rond de pH 8.
Ook reactortechnisch loopt het niet helemaal lekker. Ten eerste denk ik dat ik de reactor heb overvult met Ca(OH)2. Ten tweede is een SP3000 teveel van het goede. Voor dosering is de kopruimte helder, na dosering is de kopruimte troebel. Oorzaak teveel poeder en teveel waterdoorstroming in die vijf minuten.

Ik overweeg nu de aanschaf van een doseerpomp die een kleiner debiet draait. Opties zijn er te kust en te keur: bijvoorbeeld een SP1500 (prijstechnische keuze).

Down-grade van een MTT1

Wat:

Bij wijze van experiment heb ik mijn MTT1 gedurende 1 weekje gedown-grade.

- MTT1 (bwj. eind 2006; in gebruik sinds april 2007);

- Aquabee 2000/1 (38 Watt);

- luchttoevoer via venturi;

- externe waterstand circa 21,5 cm.

Waarom:

Ik was nieuwsgierig of het mogelijk is met een lager wattage pomp een vergelijkbaar afschuimresultaat te bereiken. De aquabee 2000/1 en de 2000 hebben dezelfde koppelingen en dus is het mogelijk ze uit te wisselen op dezelfde venturi.

De verwachtingen zijn negatief, maar niet geschoten is altijd mis.

De wijzigingen:

- aquabee 2000/1 (38 Watt) vervangen door aquabee 2000 (15 Watt);

Op zondag 22/2, na de wekelijkse waterwissel de pomp geplaatst. De bolle bovenzijde van de afschuimer wordt amper gevuld met luchtbelletjes. Uiteindelijk vult de stijgbuis zich met opgebouwd schuim dat net het deksel raakt 23/2 (foto 1). Hier houdt de schuimproductie mee op. Op dinsdagavond 24/2, na 2 dagen is wezenlijk nog niets afgeschuimd (foto 2);

- afschuimer dieper geplaatst;

Op dinsdagavond 24/2is de afschuimer dieper geplaatst. De externe waterstand (circa 25 cm) reikt tot de onderzijde van bolling, er is dus meer voordruk zodat de pomp makkelijker meer water(/lucht) in de afschuimer kan duwen.

Op deze zelfde avond is circa 10 liter (ca 17 kg) levend zand uit de bak van Zebra toegevoegd (zonder enige vorm van schoonmaken: uit de bak-in de bak), dus de organische belasting is extra hoog te noemen (foto 4).

Dit lijkt in eerste instantie resultaat te hebben: er wordt donkerder en steviger schuim opgebouwd wat ook resulteert in ‘meer’ drab 25/2. Na twee dagen 27/2 blijkt echter dat de prductie van drab achterblijft bij de verwachting (dubbele foto 3).

Op donderdagavond 27/2 heb ik mijn conclusie getrokken, de aquabee 2000 is niet geschikt als alternatieve afschuimerpomp voor de 2000/1, simpelweg omdat ze kracht te kort komt. Dit resultaat stemt overeen met de voorafgestelde verwachting en is daarom niet teleurstellend, wel bevestigend.

Vervolgens de aquabee 2000/1 weer terug geplaatst en zondagochtend 1/3 was er gelukkig een driedaagsresultaat om op te ruimen (foto 5).

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    158,7 KB · Weergaven: 10
  • 2.jpg
    2.jpg
    194,3 KB · Weergaven: 13
  • 3.jpg
    3.jpg
    139,5 KB · Weergaven: 17
  • 4.jpg
    4.jpg
    123,8 KB · Weergaven: 34
  • 5.jpg
    5.jpg
    227,6 KB · Weergaven: 12
Zoals de lezen in voorgaand bericht is er dinsdagavond 24/2 een ruime hoeveelheid zand (circa 10 liter/17 kg) verhuist uit de bak van Zebra naar onze bak. Dit zand is maandag 23/2 rechtstreeks uit de bak gezogen, in een ton opgevangen, en dinsdag 23/2 in Mefisto's rif geschept. Er is niet extra gespoeld/gewassen/gereinigd.

Dit is bewust zo gedaan om de bacteriële/biologische diversiteit te behouden, en zo ons rif te verrijken.

Om 19:00 alles in de bak geschept, om 19:30 (foto 1) was de zaak dus nog behoorlijk mistig, omstreeks 21:30 was het stof ver bezonken en om 22:30 was er bijna niets meer van te zien.

Nathalie en Marcel, bedankt.

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    125,5 KB · Weergaven: 22
  • 2.jpg
    2.jpg
    193,1 KB · Weergaven: 68
  • 3.jpg
    3.jpg
    228,3 KB · Weergaven: 174
Tot slot nog een serieus experiment:

Een alternatief voor wodka- en suikermethodes:
biologisch afbreekbare polymeerkorrels

jptenklooster heeft mij benaderd met onderstaande tekst:
Momenteel heb ik een biologisch afbreekbaar polymeer waarvan het is bewezen dat hij nitraat kan verlagen in zoetwater systemen. Het principe is heel simpel, je doet de polymeer korrels in een wervelbed. Bacterien zullen er op groeien en tegelijkertijd de polymeer consumeren als koolstof bron en vergelijkbaar met wodka, zullen deze bacterien nitraten en fosfaten gaan gebruiken. Het interessante van deze specifieke polymeer is dat hij alleen werkt onder aerobe omstandigheden. Hopelijk gaat zijn effect dan ook sterk werken op fosfaat omdat sommige bacterien uitsluitend onder aerobe omstandigheden aan fosfaat stacking kunnen doen...
....het duurt het minimaal 6 weken voor er genoeg bacterien op groeien. Het grote voordeel van dit systeem tov wodka of zeovit zou zijn dat je niet meer dagelijks ethanol of azijn hoeft toe te voegen. Je bacterien niet overal groeien en cyano's minder snel gestimuleerd zullen worden (dit gebeurt natuurlijk wel met wodka) en je geen steentjes hoeft te rammelen, want de pellets wervelen heel mooi door de stroming. Met de uitgang van je wervelbed net voor je afschuimer raak je ook mooi je overschot aan bacterien en co2 kwijt. Zou je het voor mij willen testen of ken je nog iemand die het ook wel wil proberen dan kan ik je vrijblijvend een sample toesturen.

Aangezien ik niet vies ben van een experimentje heb ingestemd en een hoeveel polymeerkorrels ontvangen (circa 0,75 liter).
De heb in een wervelbedreactor gestoken en hierop een Eheim 1046 (300 liter, 5W/h) aangesloten. Helaas wervelt het spul niet, pomp is te zwak, maar aan een oplossing wordt gewerkt. De doorstroom is hoog genoeg en de kolonisatie van de polymeerkorrels kan gewoon plaatsvinden.

De wodka-dosering wordt langzaam afgebouwd. Ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    154 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
je gaat dus biomassa laten groeien dat door het wervelen weer word afgeschuurd, zo kan de afschuimer de bacterien weer afschuimen?

intern stromingspompje vastgelopen:mad: , externe doseerpomp kapot:mad:.

Wel een nieuwe doseerpomp in huis gehaald, maar verders nog geen tijd kunnen vinden heel de handel eruit te breken, schoon te maken en intern pompje na te kijken ... :(

Wordt vervolgd.

hey michel,

aangezien je inbox vol is, wil ik je hier feliciteren met jullie kindje tristan!!
alles ok gegaan? en doet de kleine het goed?
geniet er lekker van.

groetjes ons

Hoi Michel

van harte he:) maak er wat leuks van vandaag .

Groetjes Marcel, Nathalie en Milan

Back
Bovenaan