Down-grade van een MTT1
Wat:
Bij wijze van experiment heb ik mijn MTT1 gedurende 1 weekje gedown-grade.
- MTT1 (bwj. eind 2006; in gebruik sinds april 2007);
- Aquabee 2000/1 (38 Watt);
- luchttoevoer via venturi;
- externe waterstand circa 21,5 cm.
Waarom:
Ik was nieuwsgierig of het mogelijk is met een lager wattage pomp een vergelijkbaar afschuimresultaat te bereiken. De aquabee 2000/1 en de 2000 hebben dezelfde koppelingen en dus is het mogelijk ze uit te wisselen op dezelfde venturi.
De verwachtingen zijn negatief, maar niet geschoten is altijd mis.
De wijzigingen:
- aquabee 2000/1 (38 Watt) vervangen door aquabee 2000 (15 Watt);
Op zondag 22/2, na de wekelijkse waterwissel de pomp geplaatst. De bolle bovenzijde van de afschuimer wordt amper gevuld met luchtbelletjes. Uiteindelijk vult de stijgbuis zich met opgebouwd schuim dat net het deksel raakt 23/2 (foto 1). Hier houdt de schuimproductie mee op. Op dinsdagavond 24/2, na 2 dagen is wezenlijk nog niets afgeschuimd (foto 2);
- afschuimer dieper geplaatst;
Op dinsdagavond 24/2is de afschuimer dieper geplaatst. De externe waterstand (circa 25 cm) reikt tot de onderzijde van bolling, er is dus meer voordruk zodat de pomp makkelijker meer water(/lucht) in de afschuimer kan duwen.
Op deze zelfde avond is circa 10 liter (ca 17 kg) levend zand uit de bak van Zebra toegevoegd (zonder enige vorm van schoonmaken: uit de bak-in de bak), dus de organische belasting is extra hoog te noemen (foto 4).
Dit lijkt in eerste instantie resultaat te hebben: er wordt donkerder en steviger schuim opgebouwd wat ook resulteert in ‘meer’ drab 25/2. Na twee dagen 27/2 blijkt echter dat de prductie van drab achterblijft bij de verwachting (dubbele foto 3).
Op donderdagavond 27/2 heb ik mijn conclusie getrokken, de aquabee 2000 is niet geschikt als alternatieve afschuimerpomp voor de 2000/1, simpelweg omdat ze kracht te kort komt. Dit resultaat stemt overeen met de voorafgestelde verwachting en is daarom niet teleurstellend, wel bevestigend.
Vervolgens de aquabee 2000/1 weer terug geplaatst en zondagochtend 1/3 was er gelukkig een driedaagsresultaat om op te ruimen (foto 5).