Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mefisto´s rif

Michel, Proficiat, nog vele jaren in goede gezondheid.....

De actuele feiten van Mefisto's Rif:
1. Inhoud van het aquarium
2. Inhoud van de filterbak
aquarium:130*60*60 wh = 468 liter
sump :118*40*21 wh = 99 liter
minus : zand, steen, koraal, techniek, droogkamer = ca 57 liter
Totaal watervolume waarmee wordt gerekend = 500 liter

3. Hoe houd je het calciumgehalte op peil?
Zelfbouw kalkreactor met vaatje van Walter (zie link)

4. Gebruik je een fosfaatfilter (wat voor een, wat voor media, hoe vaak/lang)?
Gecombineerde zelfbouw fosfaat/actiefkoolfilter, limonadeglaasje kool en antiphos per maand vervangen.

5. Gebruik je ozon of UV?
Nee

6. Wat voor afschuimer gebruik je (merk, type)?
7. Hoe vaak maak je de afschuimer schoon (niet zozeer beker legen, maar venturie reinigen etc)?
MTT1 op 19 cm. Venturi wordt meerdere malen per week doorgespoeld met osmosewater via de luchtslang. De beker wordt wekelijks onder warm water schoongeborsteld (flessenborstel), de afschuimer, met name de kopruimte, wordt maandelijks grofweg uitgeborsteld. 2x per jaar draait de afschuimer in een emmer azijnwater.

8. Wat zijn de temperatuur, zoutgehalte, pH, KH, nitraat en fosfaat (en eventueel nitriet, calcium, magnesiumwaarden?
35 %o
T ~ 25 tot 27
pH ~ 8
Calcium ~ 375 mg/l
Kh ~ 6 mg/l
Mg ~ 1200 mg/l
nitraat ~ < 0,2 mg/l
fosfaat ~< 0,015 mg/l

9. Wat voor extra filters gebruik je? (koolfilter, refugium, potfilter, zandfilter...)
Zie punt 4.

10. Wat voor verlichting gebruik je? (Watt, kleur, hoe oud etc?)
2x 150 Watt BLV Hitlight 150 Watt, 10.000 Kelvin. Geplaatst in een armatuur van AquaMedic welke is omgebouwd van vsa naar evsa.
4x T5 KorallenZucht Corallight.
Hier het verlichtingsschema en een grafiek

11. Hoe veel stroming heb je precies?
Circa 2000 liter effectief van de opvoerpomp AM OceanRunner 3500
1x 6000 liter Tunze streamer 6060
2x 4000-12000 Tunze streamers 6100
Totaal maximaal 32.000 liter (ofwel 64x bakinhoud)
Totaal minimaal 16.000 liter (ofwel 32x bakinhoud)
Hierbij dient te worden opgemerkt dat de stroming van de streamer relatief makkelijk wordt gebroken. De gehele waterbeweging is dus wel massaal, maar niet massief.

12. Wat voor koralen houd je?
SPS, LPS, buttons, leders, kortom een klassiek gemengde rifbak. Blader maar ons dagboek, daar staan ze allemaal in.

13. Wat voor vissen houd je?
Zebrasoma flavenses
Zebrasoma desjardinni
Zebrasoma xanthurum
Paracanthurus hepatus (picasso)
3x Gramma loreto
1x Pseudochromis fridmani (was een koppel)
1x Synchiropus splendidus (mandarijnpitvis)
1x Macropharyngodon bipartitus
1x Amphiprion rubrocinctus
2x Amphiprion percula of ocellaris

14. Hoe lang draait het systeem al?
Huidig systeem sinds 1 mei 2004

15. Hoe veel levend steen heb je? En hoe oud is het?
45 kilo aangeschaft in november 2003 en 5 maanden in proefopzet gerijpt.
Daarna op 1 mei in huidig systeem opgebouwd op een basis van circa 45 kilo spaghettisteen. (zie posting 1,2,3 van ons dagboek)

16. Hoe onderhoud je het aquarium (wat en wanneer? Denk aan waterverversingen, vervangen bodemmateriaal etc)
Maandelijks fosfaatkiller/actief kool vervangen
Wekelijks 60 liter waterwissel (= 12 %) met osmosewater en ReefCrystals.
Wekelijks schuimbeker en bekerhals.
Meerdere malen per week venturi met osmosewater spoelen.
Meerdere malen per week ruiten ontalgen.
De bodem bestaat uit fijn zand. Dit laat ik met rust, dus geen roeren, zuigen, spoelen of wat dan ook. Dit komt het microbiologisch leven en evenwicht van de bak (vanuit mijn manier van de hobby bedrijven) en goede.

17. Wat voeg je toe (wat, waarom, hoe veel, hoe vaak)?
Geen sporenelementen, geen macro-elementen. 12% waterwissel/week volstaat.
Dagelijks 5 ml wodka ter bestrijding van nitraat (en fosfaat).

18. Wat voer je (en hoeveel en hoe vaak)?
Diverse vlokvoeders, diverse granulaatvoeders, gedroogde algenvellen, diverse diepvriesvoeders, diepvriesphytoplankton en diepvriescyclopeez (uit de pompflesjes), 4x TropicMarin poeders (pro-coral zooton, pro-coral phyton, pro-coral reef snow en reef actif), gedroogde cyclopeeze.
KZ amino's, KZ Pohl's Coral Food, KZ SpongePower

Zo'n "opfris"-post verdient eigenlijk ook wel een overzichtsfotootje, vind je niet? ;)
Heb qua voeding wat tips opgedaan, thanks!

Groet,

Marcel

Met de bak gaat het goed (standaard antwoord:rolleyes: ). Heb het momenteel 'te druk' om me druk te maken in m'n dagboek. Ben al blij zat dat ik mijn beheerderstaak binnen dit forum nog kan bijhouden. Over een weekje of 2 is er weer wat rust in de tent, zal dan ook het stof eens wegblazen;).

't Is weer even geleden, maar privé hebben er belangrijker zaken gespeeld, dan het bijhouden van het dagboek. In de verloren momenten natuurlijk wel het aquarium en de beheerderstaak minimaal proberen bij te houden.

Met de bak gaat het de laatste maanden matig. Het afgelopen half jaar wel links en rechts een paar leuke koraaltjes verzameld, maar door diverse omstandigheden liggen deze nog steeds op de bodem. Ten eerste zullen er eerst diverse koralen het veld moeten ruimen, ten tweede wordt het tijd om de strijd met de cyano's (duurt ondertussen alweer 4 maanden) te winnen en ten derde moet er het 'old-tank-syndrom' eens nader worden bekeken. Vermoedelijk speelt dat hier een rol.

Het eerste punt is een kwestie van inpakken en afleveren bij een winkelier. Particuliere verkoop lijkt in deze regio op slot te zitten:confused:. Vervolgens kunnen de nieuwe stukken een echte eigen plaats krijgen.

Het tweede punt begint me de keel uit te hangen. De cyano's lijken zich niets aan te trekken van bosgrondmethode, afzuigen, toplaagje omwoelen. Ik weet dat wodka niet bijdraagt aan het bestrijden van cyano's, maar zo hardnekking als dat het de laatste 4 maanden is, heb ik het de afgelopen 5 jaar nog niet meegemaakt. Dat de aanhouder mag winnen.

Het derde punt, old-tank-syndome', is iets wat ik wel ken van lezen, maar ik vrees dat ook onze bak er ondertussen onder 'lijdt'. Opvoerpomp en afschuimer zijn okee, de 3 streamers kunnen wel eens een schoonmaakbeurt gebruiken, en tot slot zijn diverse koralen dermate gegroeid, dat ze de stroming op veel plaatsen volledig blokkeren. Bijgevolg kan ik me voorstellen dat er op veel plaatsen sprake is van veel te weinig stroming, teveel neerslag van detritus (icm veel voeren). Het wordt dus tijd om enerzijds in ruimtelijke zin de bak open te breken, anderzijds de techniek een onder handen te nemen en tot slot (ik ben een fanatieke voeder) het voedingsregime een kritisch tegen het licht te houden.

Nou, tot zover.
Nog een toelichting bij de foto's:
1. Acanthastrea sp. (gedeelde (dremel Gerben) aankoop met Gerben24)
2. Acanthastrea sp. (gedeelde (dremel Gerben) aankoop met Gerben24)
3. Echinopora of Echinophyllia (?) (gedeelde (dremel Michel) aankoop met Gerben24)
4. Gobiodon okinawae koppel met het zoveelste broedsel
5. Onbekend, maar atractief slakje

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    233,6 KB · Weergaven: 13
  • 2.jpg
    2.jpg
    276,7 KB · Weergaven: 11
  • 3.jpg
    3.jpg
    243 KB · Weergaven: 15
  • 4.jpg
    4.jpg
    237 KB · Weergaven: 12
  • 5.jpg
    5.jpg
    202,1 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
De afgelopen tijd heb ik met een profesionele pH-meter (geleend van het werk) het pH-verloop van de bak gemeten. Globaal blijkt dat de pH-waarde van de bak schommelt tussen 7,7 en 8,0 (7,73 - 7,97). De bak draait al enkele jaren probleemloos maar eerlijk is eerlijk. Deze waarden zijn ten eerste onnatuurlijk en ten tweede gevaarlijk laag.

In het verleden heb ik me wel eens amateuristisch gewaagd aan diverse experimenten met kalkwater, maar altijd weer vielen deze projecten stil: handmatig = te omslachtig icm pH-shock, semi-geautomatiseerd= SP3000 kapot gedraaid.

Affijn, een HELE TIJD GELEDEN, een ATB km2 kalkwaterreactor overgenomen (Peterke bedankt). Met een geleende SP3000 en een tijdklok tot 16 stappen is het geheel weer geïnstalleerd.

De opzet is simpel:
- witte emmer met osmosewater, in de wand voorzien van een nippeltje net boven de bodem, zorgen dat deze elke avond voor 00:00 uur wordt bijgevuld (handmatig);
- kalkmixer gevuld met 1 pot calciumhydroxide van AM, gevuld met osmosewater, stekker van het 3 Watt pompje in het stopcontact en laat maar draaien (24/7);
- SP3000 aangesloten met siliconenslangetjes, let op de draairichting.

Gisteravond kon ik helaas niet meer herleiden (troebel kalkwater), welke aansluitingen input/output waren op de reactor. Vanochtend vroeg toch nog wat geprutst, waarbij uiteindelijk 3x kalkwater werd gedoseerd (09:07-09:10; 10:00-10:10 en 11:00-11:10 uur).

:confused: pH stond tussen 9:10-10:00 uur op ca. 8,1 (dus met 3 minuten al verhoogd van 7,7 naar 8,1).
Na de dosering van 10:00 stond de pH tot 11:00 op ~8,35~8,4.
Na de dosering van 11:00 bleef de waarde hier rond hangen.
Vervolgens een waterwissel gedaan en wat andere huishoudelijke zaken uitgevoerd.
Aansluitend nog de volgende pH-waarde gevonden vandaag:
14:30 uur: ~8,15 (4x T5 branden)
15:00 uur: ~8,1 (2x T5 uit, 2x hqi 150W in)
18:00 uur: ~8,05 (2x T5 in, dus vanaf nu volle verlichting)
20:00 uur: ~8,05~8,08 (volle verlichting brand 2 uur)
21:00 uur: ~8,08~8,1 (volle verlichting brand 3 uur).

Het nadeel van een tijdklok dosering is de batchgewijze toevoeging van het kalkwater. Je krijgt hierdoor steeds piekjes die weer kunnen wegebben.
Ik ga nu eerst de programma's van de tijdklok maximaal benutten, waardoor er vaker met kleinere hoeveelheden gedoseerd wordt. Mogelijk laat ik de de dosering doorlopen tot 14:00 of 15:00 uur.

Wordt vervolgd;)

Hieronder nog wat leesvoer voor de mensen die meer willen weten over kalkwater:

Wat is kalkwater en hoe werkt het???
1. Wat is kalkwater???
Kalkwater is een verzadigde oplossing van calciumhydroxide in (zuiver) water. in 1 liter water lost circa 1,85 gram calciumhydroxide op (bron: wikipedia). De de OH-ionen loopt pH-waarde op tot rond 12. Wees dus voorzichtig met kalkwater.

2. Hoe werkt het???
Kalkwater kan worden gebruikt als bijvulwater maar nooit meer dan er water is verdampt. Op deze manier doseer je calcium-ionen (circa 1 gram/liter) en OH-ionen. De OH-ionen reageren met CO2 tot HCO3 >>> carbonaat. Het is een evenwichtige dosering (dus geen ionenonbalans).
Aan de calciumdosering moet je niet al te veel waarde hechten. Een beetje kalkreactor produceerd veel meer kalk. Voor een aquarium met leders, gorgonen, oortjes en buttons kan het voldoende zijn.
Je kunt de calciumconcentratie ietsje opkrikken door aan het osmosewater een kleine beetje azijnzuur toe te voegen. Hiermee wordt een deel van de OH-ionen geneutraliseerd, waardoor er uiteindelijk meer calcium(hydroxide) kan oplossen. Hoever je hierin kunt gaan weet ik niet, maar realiseer je wel, dat de zuurrest (acetaat) een perfecte voedingsbron is voor bacteriën/cyano's).

De kracht van kalkwater zit hem met name in OH-ionen. Deze reageren met CO2 tot HCO3 >>> carbonaat. Op deze manier vang je dus verzurende CO2 weg uit je aquarium waardoor de pH-waarde kunstmatig op een iets hoger niveau wordt gebracht/gehouden.

Overdag wordt kooldioxide (CO2) opgenomen door algen. wieren en zooxanthellen, ofwel verwerkt via de lichtreactie van het fotosyntheseproces. 's Nachts wordt er helaas alleen maar CO2 geproduceerd, dus ook door de 'groene fabriekjes'. Dat is dan ook de reden om kalkwater druppelsgewijs te doseren in de periode dat het licht niet brand en liefst zo gelijkmatig mogelijk over deze (12) donkere uren verdeeld.
Dit kan op de volgende manieren:
- batchgewijs met een tijdklok en doseerpomp;
- druppels gewijs, let wel op de voordruk om het druppelen op gang te houden;
- in 1x (als je de techniek of druppel-ellende niet wilt) wanneer je 's ochtends opstaat voor je naar je werk gaat. pH kan dan 1 volledige pH-punt oplopen en binnen 1 uur (of half uur) weer zijn teruggevallen, niet de meest subtiele/veilige methode.

Eén te noemen nadeel, maar nog niet persoonlijk bewezen/ondervonden:
Magnesium kán neerslaan, maar de informatie hierover is mij nog niet éénduidig in welke mate dit gebeurt en of dit als een nadeel beschouwt moet worden.

Versta je Engels, lees dan
hier meer (meer info onder de zoekterm limewater, maar deze is in ieder geval begrijpelijk).

Bijlagen

• 7.jpg
    7.jpg
    192,6 KB · Weergaven: 20
  • 6.jpg
    6.jpg
    195,8 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Goed dat je de draad weer hebt opgepakt.

Wat de pH betreft: volgens 'de boeken' is dit inderdaad een onnatuurlijk lage waarde. Echter, er zijn genoeg top-bakken die met een veel lagere pH draaien. Zo las ik onlangs bij Luc (jawsee) een waarde van 7,6 op de meter...

Wat ik hiermee wil zeggen: ik snap dat je je zorgen maakt, maar er zijn in de praktijk genoeg voorbeelden van systemen die prima draaien met nog lagere waarden. Wellicht is de schommeling ontstaan door het 'stootsgewijs' toevoegen van hydroxide nog onwenselijker...

Ben benieuwd naar de ontwikkelingen!

jij ziet ook alles hé Tanne:) de gemiddelde ph waarden op dit moment in onze oceanen is trouwens 8,0 dus ik weet eigenlijk niet als die zo geliefde 8-8,3 wel zo natuurlijk is:) maar dat maakt ieder voor zich uit natuurlijk
Tanne zei:
Goed dat je de draad weer hebt opgepakt.

Wat de pH betreft: volgens 'de boeken' is dit inderdaad een onnatuurlijk lage waarde. Echter, er zijn genoeg top-bakken die met een veel lagere pH draaien. Zo las ik onlangs bij Luc (jawsee) een waarde van 7,6 op de meter...

Wat ik hiermee wil zeggen: ik snap dat je je zorgen maakt, maar er zijn in de praktijk genoeg voorbeelden van systemen die prima draaien met nog lagere waarden. Wellicht is de schommeling ontstaan door het 'stootsgewijs' toevoegen van hydroxide nog onwenselijker...

Ben benieuwd naar de ontwikkelingen!

Gele gobie, Gobiodon okinawae, en steen koralen, een heerlijke combinatie.

Het heeft een paar dagen geduurd voordat we doorhadden wat er speelde.
Ons zorgvuldig verzorgde tafeltje (geen granulosa, maar het lijkt er toch aardig op) is in 1,5 week tijd goed mishandeld. En dat terwijl het koppeltje elders een nest heeft en zich bij iedere voorbijzwemmende vis uit dit tafeltje laten jagen.

Koraaltje vanavond uitgebroken en 'tijdelijk' elders geparkeerd. Weer een reden om te renoveren.

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    192,3 KB · Weergaven: 16
  • 2.jpg
    2.jpg
    269,4 KB · Weergaven: 23
  • 3.jpg
    3.jpg
    328,8 KB · Weergaven: 27
Back
Bovenaan