Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mefisto´s rif

Voor zover ik daar via Google achter kan komen lijkt P. navarchus te beginnen als 'female' om later te ontwikkelen tot 'male'.
Ik heb geprobeerd een wetenschappelijk publicatie te vinden waarin duidelijk staat dat deze vissen als vrouwtje beginnen en ik heb het niet gevonden.
Ik heb ook zelf niet de tijd om uren lang te zoeken en ik heb niet overal toegang tot alle wetenschappelijke artikels, ondanks sci-hub.
Via haar krijg je ook niet alles te zien of lezen.

Ik heb ergens op een site en op een paar fora gelezen dat ze in eerste instantie als vrouwtjes beginnen
maar er staat ook op een andere site dat ze als mannetjes beginnen (of ze halen protandrous en protogynous door elkaar, dat kan ook nog).

In een wetenschappelijk publicatie van 1997 las ik dat de P. navarchus is "usually solitary".
Deze heb ik geciteerd gezien bij twee andere wetenschappelijk publicaties over keizervissen die ik gelezen heb en wellicht bij nog meer publicaties.
Dat ze dus "usually solitary" zijn of kunnen zijn doet me denken dat het koppelen van deze vissen misschien iets is dat vaak moeizaam gaat of niet zal uitpakken zoals je zou kunnen wensen.
Als het waar is dat ze normaal gesproken solitaire dieren zijn
dan kunnen we ons voorstellen dat in een aquarium (hele beperkte ruimte) het koppelen hiervan een gok is.

Dit hoeft niet de reden zijn waarom het bij jou zo gegaan is maar misschien iets om erover na te denken en dat verder te onderzoeken alvorens je het weer een poging gaat wagen.

Ja, het is klote, balen, spijtig, jammer, triest en uitermate teleurstellend...
Maar niet getreurd, al het andere in mijn biotoopje dendert gewoon door(y), en daar geniet ik nog net zo hard van als voor dit verlies.
Je hebt natuurlijk gelijk dat het feit dat jouw bak goed floreert veel belangrijker is dan deze tegenslag.

Het is nu voor mij wel duidelijk waarom de Narvarchusjes in de winkel nooit in dezelfde bak geplaatst worden (tenminste niet dat ik gezien heb).

Een wetenschappelijke beschrijving heb ik online niet gevonden. Het meest complete artikel dat ik vond is van het Aquarium in Monaco.
en natuurlijk de beschrijving in de dierendatabase op deze site.

En als iemand weet wie die dierendatabase gevuld heeft dan vind ik dat interessant om te weten. Maar daar zouden wij dit topic eigenlijk niet mee moeten vervuilen :-).

Het is nu voor mij wel duidelijk waarom de Narvarchusjes in de winkel nooit in dezelfde bak geplaatst worden
Misschien mis ik iets of ik lees niet goed ( en verder wil ik niet dit dagboek vervuilen, dat is niet wat ik wens)

maar waarom,

als ik het vragen mag,

is het jou wel duidelijk waarom de P. navarchus in de winkel nooit in dezelfde bak geplaatst wordt (ondanks dat je het zelf niet gezien hebt)?

Laatst bewerkt:
Nu de nieuwe keuken er staat is dit zo ongeveer de beste werkplek op de 'één dag per week thuis werkochtend i.k.v. Corona.

34BACA0A-2C81-4817-8BD0-6E3CC3326B4F.jpeg

Verder nog maar een filmpje. Ook in het aquarium kan het wel eens behoorlijk saai zijn.

Nu de nieuwe keuken er staat is dit zo ongeveer de beste werkplek op de 'één dag per week thuis werkochtend i.k.v. Corona.

Bekijk bijlage 575012

Verder nog maar een filmpje. Ook in het aquarium kan het wel eens behoorlijk saai zijn.

Ik zou teveel afgeleid zijn om mijn thuiswerk te "presteren" :):).

Mooi uitzicht vanop de werkplek 👍 .

Ik ben niet voor 1 gat te vangen ;)
Apolemichthys, Centropyge en Pygoplites heb ik in het wild vaker met meerdere dicht bij elkaar in de buurt gezien. Pomacanthus eigenlijk zelden of nooit. Nu zegt dit natuurlijk niet alles. Los van de vraag of het idee dat ze als vrouw beginnen, is de vraag ook of we in het aquarium voldoende ruimte kunnen bieden. Denk aan de ervaringen van professionals, ik ken verhalen over keizersvissen (wel grotere soorten zoals ciliaris, clarionensis) die in hun eentje aquaria/bassins van tientallen kubieke meters terroriseerden. Nu is de navarchus verhoudingsgewijs een kleine soort en is het karakter naar mijn idee niet zo agressief als dat van bovengenoemde soorten, maar het geeft wel te denken.

Als je het opnieuw wil proberen zou ik een nakweek-exemplaar kopen en die maanden lang apart in de nano houden om te zorgen dat hij 'goed' is. Dan makkelijk een week in het wenbakje bij de bestaande navarchus.

Ooit heb ik een tweede Pygoplites bij mijn toenmalige Pygo geplaatst. Na maanden strijd, werd het een koppel, met vrijwel elke avond eiafzetting. Dit heeft een aantal jaren stand gehouden, waarna plotseling gevechten op leven en dood ontstonden. Ik heb het idee dat de meeste huiskamer-aquaria eigenlijk te klein zijn om dit soort vissen langdurig succesvol met soortgenoten samen te houden. Ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk.

Zaterdag kunnen vastleggen dat Pomacanthus navarchus #1 met de kudde mee-eet. Hij zwemt steeds vrijer door de bak. Wordt niet meer echt verdrukt door de dwergkeizers (maar is zelf nog wel ‘de dwerg’).

Verder een bijzonder rustige zondag, gevat in foto’s en film:

Omdat het vliesfilter zo goed werkt, heb ik de afschuimer BIJZONDER DROOG afgesteld.
Onderstaande foto’s over afgelopen 2 maanden zeggen genoeg:
2E7E6CFD-DBED-4F45-97F1-4370541C5A95.jpeg4E9EA153-DC39-44E7-AD0E-9ED4D023E4C1.jpeg6041AB7F-66C7-487B-863B-208D69F8B6B0.jpeg96CCA456-1799-49B7-8CBD-E30C1EA99163.jpeg630FB2C7-14BE-48EF-BB23-D79B28FAF363.jpeg0066BACC-11A9-4930-90FA-96B443B5E67D.jpeg

Nog maar eens algemeen plaatje van de bak.
En een paar nieuwe aanwinsten. 3 Lobophyllia sp., een Chalice sp. en een …(laatste foto 🤔).
B03AA956-4426-46C4-8A36-1F52A3497293.jpeg11213331-7BE8-4645-A7A4-60C527356B9B.jpeg20CAF199-3386-43DF-948E-F1A553531439.jpegA52F3297-7F74-49F7-A6DC-1181C024DE01.jpeg035B5F0F-C2CA-4429-A9B9-FF804B8D9B8D.jpegB79E7C62-53B9-47E2-94BD-DF2AB47754F7.jpeg
8641817F-3E64-4E82-98F7-A61DBA0297F8.jpeg

cyphastrea?

Is die vloeistoffase in de beker ook van 2 maanden?

Is die vloeistoffase in de beker ook van 2 maanden?
Yep.
Ik had de pomp op 100% (=47Watt),
en de uitloop maximaal open gezet.
Dan komt het schuim natuurlijk moeilijk omhoog.
Zo maar eens een experiment.

Voor nu staat de pomp nog steeds op maximaal, maar de uitloop alweer een heel stuk ‘geknepen’. Dus weer iets natter afgesteld.

Back
Bovenaan