Ik heb geprobeerd een wetenschappelijk publicatie te vinden waarin duidelijk staat dat deze vissen als vrouwtje beginnen en ik heb het niet gevonden.Voor zover ik daar via Google achter kan komen lijkt P. navarchus te beginnen als 'female' om later te ontwikkelen tot 'male'.
Ik heb ook zelf niet de tijd om uren lang te zoeken en ik heb niet overal toegang tot alle wetenschappelijke artikels, ondanks sci-hub.
Via haar krijg je ook niet alles te zien of lezen.
Ik heb ergens op een site en op een paar fora gelezen dat ze in eerste instantie als vrouwtjes beginnen
maar er staat ook op een andere site dat ze als mannetjes beginnen (of ze halen protandrous en protogynous door elkaar, dat kan ook nog).
In een wetenschappelijk publicatie van 1997 las ik dat de P. navarchus is "usually solitary".
Deze heb ik geciteerd gezien bij twee andere wetenschappelijk publicaties over keizervissen die ik gelezen heb en wellicht bij nog meer publicaties.
Dat ze dus "usually solitary" zijn of kunnen zijn doet me denken dat het koppelen van deze vissen misschien iets is dat vaak moeizaam gaat of niet zal uitpakken zoals je zou kunnen wensen.
Als het waar is dat ze normaal gesproken solitaire dieren zijn
dan kunnen we ons voorstellen dat in een aquarium (hele beperkte ruimte) het koppelen hiervan een gok is.
Dit hoeft niet de reden zijn waarom het bij jou zo gegaan is maar misschien iets om erover na te denken en dat verder te onderzoeken alvorens je het weer een poging gaat wagen.